Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3186654
De titel zegt het eigenlijk al.

Ik zoek een bloedsuiker curve (van 12uur of het liefst 24uur) van een gezonde rauw vlees etende hond.
Ik wil namelijk weten wanneer de "piek" aanwezig, hoe hoog deze is en hoelang de suikerspiegel stijgt bij een gezonde rauw etende hond.

Dit in verband met een discussie met de dierenarts over insuline en koolhydraten.
Zij zegt dat de insuline koolhydraten nodig heeft om zijn werk te kunnen doen, kan ik iets bij voorstellen als de testen zijn gedaan met brokken etende honden. Wat waarschijnlijk het geval is.

Maar ipv over te stappen op brok of koolhydraten bij te voeren, zeg ik op mijn beurt, geef dan maar andere insuline die geen piek nodig heeft om zijn werk te kunnen doen. Caninsulin is niet de enige insuline.

Dan begint de dierenarts weer over protocollen enzo, daar heb ik in dit geval even geen boodschap (meer) aan. We zijn nu al ruim een halfjaar aan het klooien, vind dat het protocol nu lang genoeg heeft geduurd. Er zijn meerdere wegen die naar resultaat leiden. En omdat brokken etende honden vooral caninsulin gebruiken, betekent het wat mij betreft niet, dat een vleesetende hond weer terug naar brok moet, omdat de bloedsuikerspiegel niet piekt... Daarmee onderhoud je volgens mij de diabetes ook en is het niet heel raar dat honden vaak niet meer van de insuline afkomen. :-X

Dus vandaar dat ik een curve zoek...
#3186687
Geen antwoord op je vraag maar ik probeer het even te snappen. insuline verlaagt de bloedsuiker spiegel.Bij normale honden wordt de afgifte gereguleerd door de glucose spiegels (trouwens, insuline heeft ook veel effecten op de vetstofwisseling maar dat terzijde even). Dus bij een piek komt de insuline vrij. Bij het toedienen van insuline kunstmatig loop je het risico op een hypoglykemie (te laag suiker). Daar is jouw dierenarts bang voor? Maar honden die weinig of geen koolhydraten eten hebben toch ook gewoon een glucose spiegel in hun bloed? Als je DA bij jouw hond daar bang voor is dan moet de toch meten?

Vanuit de geneeskunde bij mensen heb je verschillende soorten insuline, kortwerkend en langwerkend. Daar wordt vaak een combinatie gegeven van kortwerkend, zodat de piek kort na de maaltijd opgevangen wordt en langwerkend om de glucose spiegels in evenwicht te houden. Het dierenpreparaat wat jij aangeeft komt volgens mij in de humane geneeskunde overeen met Monotard (zoals ik het lees he, effe voorbehoud) maar Monotard is een traagwerkend insuline preparaat met een halfwaarde tijd van 9-15 uur. http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/doc ... 055089.pdf is de bron hiervan, niet de makkelijkst te lezen tekst.

Dus nee, ik niet begrijpen doen waarom je per se koolhydraten zou moeten voeren.
#3186727
Lizzy schreef:http://www.whole-dog-journal.com/issues ... 521-1.html

Bovenstaande lijkt me een interessant artikel voor je. Ik weet niet hoe je Engels is?

Bedoel je zoiets, qua curve?

http://www.2ndchance.info/diabetesdog-glucosecurve.htm
Mijn engels is wel redelijk goed, dank voor het artikel, ga ik lezen.
qua curve bedoel ik inderdaad zo iets, maar ik kan niks vinden van een gezonde rauw etende hond. Want voor mijn gevoel en ook die van de dierenarts zou deze een stuk vlakker moeten zijn omdat er geen snelle suikers in zitten zoals bij brokken.
#3186734
Siberienne schreef:Geen antwoord op je vraag maar ik probeer het even te snappen. insuline verlaagt de bloedsuiker spiegel.Bij normale honden wordt de afgifte gereguleerd door de glucose spiegels (trouwens, insuline heeft ook veel effecten op de vetstofwisseling maar dat terzijde even). Dus bij een piek komt de insuline vrij. Bij het toedienen van insuline kunstmatig loop je het risico op een hypoglykemie (te laag suiker). Daar is jouw dierenarts bang voor? Maar honden die weinig of geen koolhydraten eten hebben toch ook gewoon een glucose spiegel in hun bloed? Als je DA bij jouw hond daar bang voor is dan moet de toch meten?

Vanuit de geneeskunde bij mensen heb je verschillende soorten insuline, kortwerkend en langwerkend. Daar wordt vaak een combinatie gegeven van kortwerkend, zodat de piek kort na de maaltijd opgevangen wordt en langwerkend om de glucose spiegels in evenwicht te houden. Het dierenpreparaat wat jij aangeeft komt volgens mij in de humane geneeskunde overeen met Monotard (zoals ik het lees he, effe voorbehoud) maar Monotard is een traagwerkend insuline preparaat met een halfwaarde tijd van 9-15 uur. http://www.ema.europa.eu/docs/en_GB/doc ... 055089.pdf is de bron hiervan, niet de makkelijkst te lezen tekst.

Dus nee, ik niet begrijpen doen waarom je per se koolhydraten zou moeten voeren.
Nee de DA is niet bang voor een hypo, ik wel. De curve van een goed gereguleerde (brokken etende) hond ziet er zo uit als die link van lizzy. Echter is onze hond niet te reguleren, de curves kloppen van geen meter, vandaag ook een curve gemaakt. De curve van lizzy zie je bij onze hond 2 á 3 keer per 12uur terugkomen. Onze da zegt dus ook dat roeska niet tot niet goed reageert op de insuline en dat we de insuline moeten opvoeren. Echter kan ik daar niet van op aan, ik vertrouw dat niet. In een standaard week kan onze hond op het laagste punt keurig op 7,5 zitten zoals afgelopen vrijdag, maar ook op 15 (vorige zondag) en vandaag op 17. Het laagste punt ligt normaal tussen de 6-7 uur na toediening, bij roeska vandaag op 2 uur na toediening. Ze zat op 12,8 op 2uur en op 17 na 7uur en zo zijn er meer voorbeelden.

Elke hond heeft een glucosespiegel, alleen bij een gezonde hond word deze netjes binnen de ideaalwaarden gereguleerd door het lichaam, bij onze hond werkt de toediening van glucose in het bloed wel alleen de opname niet en heeft ze insuline nodig. Mijn verwachting is dat net als bij mensen hoe gezonder je (hond) eet, hoe minder snelle suikers het eten bevat, hoe vlakker je suikerspiegel en hoeft het lichaam niet zo hard te werken om de pieken en dalen binnen de perken te houden en kan je ook met minder insuline toe.

Onze hond krijgt caninsulin, deze bestaat uit 2fracties: een snelwerkende en een langwerkende. De snelwerkende is inderdaad bedoeld om de pieken van na het eten op te vangen, echter heeft een rauw etende hond naar mijn mening geen (grote) piek die moet worden opgevangen en zou dus eigenlijk die hoeveelheid snelwerkend minder kunnen zijn en misschien zelfs wel afwezig.

Het idee wat ik nu denk te zien in de curve bij roeska is dat haar lichaam hard werkt om de "klappen" van de snelwerkende insuline op te vangen door extra glucose in het bloed af te geven (stressreactie). Hierdoor zie je meerdere pieken en dalen bij roeska binnen 12uur. En is haar laagste punt niet altijd het normale laagste punt. Door "volgens protocol" alleen te reageren op de gemeten waarden op het laagste punt kan dit betekenen dat je onterecht de insuline gaat opvoeren, met het risico van een hypo of een somogyi rebound.





Wat ik erg vervelend in deze situatie vind is dat het "geneesmiddel" schijnbaar niet voldoet, ipv dat je overgaat op een ander geneesmiddel, ga je de andere factoren (in dit geval koolhydraten) aanpassen om te zorgen dat het geneesmiddel alsnog voldoet. Doordat er eigenlijk te veel snelwerkende insuline in de caninsulin zit doe je er koolhydraten bij om ervoor te zorgen dat je niet meer teveel snelwerkende insuline hebt. Je gaat pieken creeeren speciaal voor de insuline.

En aangezien we al een ketoacidose, een hypo en ketonen hebben gehad, ben ik er wel klaar mee. Ze is nog maar 8 jaar, verder een gezonde hond en ze kan nog zien (al heb ik wel het idee dat haar zicht achteruit aan het gaan is), wil ik haar nu na ruim een half jaar toch eindelijk wel stabiel hebben. Dit is wat mij betreft spelen met haar leven door een protocol te moeten volgen (sorry ben best wel gefrustreerd en boos)

Als het echt niet anders kan, dan schakel ik roeska wel over op brokken, maar voor mij is dat een laatste "redmiddel", echter voor de dierenarts is dit het eerste om mee te beginnen. Terwijl er andere opties zijn....
#3186742
Ik heb even voor je gezocht op pubmed (data base van wetenschappelijke artikelen) en ik heb 1 artikel gevonden: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21944832 Hier geven ze aan dat een dieet laag in koolhydraten minder hoge spiegels geeft dan een dieet met veel koolhydraten.

In dit artikel staat nog een link hiernaar: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22005401
De hoeveelheid koolhydraten lijkt dus inderdaad uit te maken.

En...
Effect van verschillende eiwitbronnen op "satiety respons" oftewel verzadigingsgevoel, met meten van glucose, insuline ed.

http://journals.cambridge.org/action/di ... 4511002261

(hele artikel op http://journals.cambridge.org/download. ... 14d4bda045 0

EDIT: als ik het goed lees, DAALT bij honden op vlees de glucose spiegel na het eten juist, om later weer op te lopen. Dat zou overeenkomen met wat jij ziet gebeuren toch?

((PS je zou toch niet perse op brokken over hoeven maar je zou eventueel toch ook een andere koolhydraatbron kunnen gebruiken? Ik snap je punt hoor, maar insuline toedienen is nou eenmaal nooit zo mooi als het eigen regelsysteem van het lichaam. Ik ga je post nog eens goed lezen en even sparren met een kennis die meer weet van diabetes bij mensen of we nog iets kunnen toevoegen))
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door