Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
#3186323
Mijn jongste hond is herstellende van een (pas na zeer lange tijd herkende) spierscheuring. Ik werd getipt dat o.a. magnesium en kalium het herstel kunnen ondersteunen. Dit blijkt ruim aanwezig in noten.
Eerder gaf ik mijn honden nooit noten, dus ik heb me nooit zo bezig gehouden met de dosering daarvan. Nu las ik dat noten voor honden een veel te hoog fosforgehalte hebben en daardoor heel voorzichtig gedoseerd moet worden (ivm de nieren).
Ik heb de noten (m.n. amandelen, n.a.v. de hoeveelheid magnesium) gemalen met de staafmixer en ze SMULT er van :)
Ik wil het bij voorkeur dagelijks geven, omdat magnesium niet opgeslagen kan worden, dus liever dagelijks 1 gram (1 amandel) dan wekelijks 7 zeg maar. Weet iemand van jullie wat een veilige dosering noten is voor en hond van 25-30 kilo?
Door Suzanne
#3186438
Eigenlijk niet meteen een idee ;-) als je de macademia er maar uitlaat! Daarvan weet ik dat dat bereslecht is tot aan dodelijk aan toe.

Dat gevraagd hebbende: hoe zit het met walnoten? Ik was niet van plan om dat structureel te gaan geven, maar als ik ze zelf oppeuzel, mogen de honden dan ook een flintertje daarvan?

Suzanne
Door Parelridder
#3186471
Walnoten kunnen geen kwaad, mits vrij van schimmel. De vele waarschuwingen tav walnoten is 'slechts' omdat de daar soms op voorkomende schimmel (zwarte stukken walnoot begreep ik) wél giftig is voor honden (en voor ons ook niet best lijkt me..).

Iemand anders een idee over een verstandige/veilige dosering..?
Door Suzanne
#3186477
Parelridder schreef:Walnoten kunnen geen kwaad, mits vrij van schimmel. De vele waarschuwingen tav walnoten is 'slechts' omdat de daar soms op voorkomende schimmel (zwarte stukken walnoot begreep ik) wél giftig is voor honden (en voor ons ook niet best lijkt me..).

Iemand anders een idee over een verstandige/veilige dosering..?
Ah, fijn, dus als ik walnoten eet kunnen ze best een ieniemieniestukje krijgen. MOoi ;-)

Suzanne
Door smulpaap
#3186567
Parelridder schreef:Mijn jongste hond is herstellende van een (pas na zeer lange tijd herkende) spierscheuring. Ik werd getipt dat o.a. magnesium en kalium het herstel kunnen ondersteunen. Dit blijkt ruim aanwezig in noten.
Eerder gaf ik mijn honden nooit noten, dus ik heb me nooit zo bezig gehouden met de dosering daarvan. Nu las ik dat noten voor honden een veel te hoog fosforgehalte hebben en daardoor heel voorzichtig gedoseerd moet worden (ivm de nieren).
Ik heb de noten (m.n. amandelen, n.a.v. de hoeveelheid magnesium) gemalen met de staafmixer en ze SMULT er van :)
Ik wil het bij voorkeur dagelijks geven, omdat magnesium niet opgeslagen kan worden, dus liever dagelijks 1 gram (1 amandel) dan wekelijks 7 zeg maar. Weet iemand van jullie wat een veilige dosering noten is voor en hond van 25-30 kilo?
Als ik Amber (22 kilo ) weleens noten geef dan zijn dat zo ongeveer 7 noten . Dat is een gesloten hand vol zeg maar . Ik geef het zo eens per 2 a drie weken
Ook vanwege het toch wel hoge fosforgehalte . Amber krijgt daarnaast Doils en de glucosamine compleet van Puur .
Daar zit ook o.a brandnetel in ,maar ook magnesium , msm boswelia en nog wat stofjes
Mijn beide dames hebben natuurlijk ook een geschiedenis met hun knietjes

Je zou het naast noten ook nog in de hoek van kruiden kunnen zoeken . Brandnetel bevat bv 860 mg magnesium per 100 gram
Of biologische zeegroenten . Nu weet ik even niet hoe het gesteld is met het zoutgehalte . Ik verwerk zeegroenten zo nu en dan door de groentemix
Maar voor al deze extra toevoegingen geldt toch wel dat we dit met mate moeten geven
Door Parelridder
#3186574
Dank je wel voor jouw ervaringen en tips!
Ik geef op dit moment 5 gram gemalen noten (2/3 amandel, 1/3 hazelnoot) per dag. Dat is gelijk aan 5 amandelen, qua hoeveelheid. Op kórte termijn is een eventueel wat 'te veel' geen punt, maar ik vraag me dus af of dit op iets langere termijn ook nog oké is.
In een oud topic las ik dat Lizzy en Me and my boys ca. 3 eetlepels gemalen noten per week geven. Maar ja, het is een oud topic (inzichten kunnen gewijzigd zijn) en de ene eetlepel heeft een flinke bult, de andere is afgestreken, dat scheelt dik de helft.. Een afgestreken eetlepel kon wel eens gelijk zijn aan mijn huidige theelepel ;)

Ze heeft tot voor kort een glucosamine preparaat gekregen, Bioflexa III. Dit bevat MSM, glucosamine, CM complex, chondroïtinesulfaat, Ester-C, OmniMin (multi vit/min) en hyaluronzuur (voor meer over deze samenstelling: https://www.dierapotheker.nl/product/51 ... wtabletten). Daarmee ben ik afgelopen week gestopt omdat ook glucosamine belastend is voor de nieren. Aangezien foto's en MRI uitwezen dat er aan botten en gewrichten niets aan te merken valt, ook 0,0 artrose, leken me de noten waardevoller voor haar, dan de Bioflexa. Ook het zeewier heb ik een poosje geleden uit haar menu gehaald, toen vanwege de combi zeewier/glucosamine.
Ik supplementeer al die maanden dagelijks visolie (Doils Vitaal afgewisseld met Solgar triple strength) naast dat ze eens per week zalm krijgt als spiervlees. Ze krijgt dagelijks een eidooier en het eiwit gaar ik zacht in olijfolie, waarvan natuurlijk wat aan het ei blijft hangen.

Deze kwam ik ook tegen (betreft mensen) http://www.optimalegezondheid.com/wat-j ... e-genezen/

Wie me verder helpen kan aan en goede dosering/norm qua noten.. Graag!! :)
Door Lizzy
#3186575
Parelridder schreef:Mijn jongste hond is herstellende van een (pas na zeer lange tijd herkende) spierscheuring. Ik werd getipt dat o.a. magnesium en kalium het herstel kunnen ondersteunen. Dit blijkt ruim aanwezig in noten.
Eerder gaf ik mijn honden nooit noten, dus ik heb me nooit zo bezig gehouden met de dosering daarvan. Nu las ik dat noten voor honden een veel te hoog fosforgehalte hebben en daardoor heel voorzichtig gedoseerd moet worden (ivm de nieren).
Ik heb de noten (m.n. amandelen, n.a.v. de hoeveelheid magnesium) gemalen met de staafmixer en ze SMULT er van :)
Ik wil het bij voorkeur dagelijks geven, omdat magnesium niet opgeslagen kan worden, dus liever dagelijks 1 gram (1 amandel) dan wekelijks 7 zeg maar. Weet iemand van jullie wat een veilige dosering noten is voor en hond van 25-30 kilo?
Ik weet ook niet wat een veilige dosering is. Ik denk eigenlijk dat niemand dat weet. Maar om het nou echt voor de hoeveelheid fosfor te laten??

100 gram amandelen bevat 480 mg fosfor.

Maar om het in perspectief te plaatsen: 100 gram kippenvlees mg 228 mg fosfor. En 100 gram kippenlever bevat 405 mg fosfor.

De kans dat je 100 gram amandelen voert is aanzienlijk kleiner (lijkt me zo) dan 100 gram kip.

Maar niet alleen amandelen zijn een goede natuurlijke bron voor magnesium. Even van de site van Jesse van der Velde:

Zoals gezegd ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium door de Nederlandse Gezondheidsraad op 250 en 350 per dag. In Amerika is dit ongeveer tussen de 350 en 400 per dag. Dr. Carolyn Dean stelt dat dit net genoeg is om tekorten te voorkomen, maar dat wij voor een optimale gezondheid wel twee keer zo veel kunnen hebben. Zij raadt het zeewier kelp aan als een van de voedingsmiddelen die het meeste magnesium bevat, 1 theelepel bevat ongeveer 30 milligram. Een gemakkelijke manier om kelp binnen te krijgen is door het eten van (glutenvrije) kelpnoodles. Een eetlepel amandelen bevat ongeveer 33 milligram magnesium. Andere goede bronnen van magnesium zijn noten, pompoenpitten, zonnebloempitten, avocado, gedroogde vijgen, makreel en groene groenten. Chlorofyl, de stof die zorgt voor de groene kleur in planten, bevat een magnesiumatoom. Hoe donkerder de groene kleur, des te meer magnesium. Magnesium zit verder in superfoods als rauwe cacao, spirulina, chlorella en hennepzaad.

Voor kalium hoef je in mijn ogen niks speciaals te doen. Want 100 gram rundvlees bevat al 284 mg kalium. En 100 gram kip bevat 228 mg kalium.
Door Lizzy
#3186577
35 gram amandelen per week lijkt me niet veel hoor. En overigens zijn amandelen niet giftig voor honden maar als je teveel geeft, krijgen ze last van maag en darmen. Ik denk dat dit je leidraad kan zijn. Stel je voert 100 gram verdeeld over de week en ze raakt aan de diarree, weet je dat je teveel noten geeft.
Door Parelridder
#3186582
:bigarmhug: Heerlijk, die vergelijkingen maken de boel een stuk helderder/concreter!
En ook nog bedankt voor de aanvullende tips, t.a.v. andere aanvullende voeding. Ook Daantje gaat blij zijn met de suggesties denk ik :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door