Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
#3186379
Mexi (eng. bulldog 9 jaar) woont nu ruim 2 jaar bij ons. Ze doet het onwijs goed is veranderd van een timide hond die haar mand niet uitkwam en in elkaar dook als je haar aaide naar een blijerd die meerdere keren per dag dansend en kronkelend de kamer door gaat. En de knot op haar kont staat zelden stil ::)

Ze krijgt graag aandacht en de laatste tijd merken we dat ze wat dwingender word daarin. Bv 's avonds mogen ze vaak op de bank. Manu en Rana liggen meestal rond mij en zij ligt in de andere hoek met haar koppie op de leuning. Dit is eigenlijk vanaf het begin al haar plekje op de bank. De laatste tijd gaat ze vaak de bank af komt dan bij mij staan en probeert bij mij op de bank te komen, zich er tussen te wurmen.
De laatste tijd wil ze ook altijd mee als we weggaan, maar ze houd echt niet van wandelen!

Sinds een paar weken blaft ze als we naar bed gaan. Niet waaks maar 1x in de zoveel tijd zo'n hoge blaf/kef en kan nog heel lang door de kamer drentelen. Een paar keer bleef ze heen en weer rennen om dan steeds hijgend onder aan de trap te staan. We zijn er dan uitgegaan om haar uit te laten maar ze heeft dan geen hoge nood. Ik kreeg de laatste keer de indruk dat ze niet in de mand kon liggen waar ze graag in wilde omdat Manu en Rana daar al in lagen en daar onrustig van was. (We hebben 3 manden, 2 lekkere JollyPaws manden en een harde van kunststof met een schapenvacht erin).

Ze komt ook niet altijd gelijk naar binnen na het uitlaten. Soms wil ze ook echt niet naar binnen en moet je haar echt dwingen door achter haar te lopen en haar steeds een zetje in de goede richting te geven of ik pak de riem en neem haar op die manier mee. Ze is gek op eten maar voor een koekje komt ze dan niet in beweging. Nu ligt ze bv ook buiten, wel onder de veranda in een mandje wat daar staat maar toch :-[

Sinds we haar hebben heeft ze wel vaker met vlagen apart gedrag maar dat wijt ik eigenlijk altijd aan een soort van terugval ivm haar verleden. Kan het zijn dat ze wat dementie klachten krijgt? En hie kunnen we hier het beste mee omgaan?
Door smulpaap
#3186389
Gezien ras en leeftijd zou je idd aan dementie klachten kunnen denken . Gemiddeld worden ze 8-10 jaar oud
In hetgeen je schrijft herken ik wel het e.e.a . Nu was Noa natuurlijk extreem oud voor een E.B ( ze is ruim 13 geworden )

Het meegaan was er bv zo eentje . Als ze er maar bij was , dan was het prima . Toen Noa kwam als 6,5 jarige had ze ook verlatingsangst
Dat kwam weer terug toen ze oud was . Wij namen haar dan ook maar mee in de kar , of ze ging apart met 1 van ons

Het blaffen . Ja , als er ""iets niet klopt "" en je kan niet op je eigen plaats . Noa had dat niet , maar het kan wel weer een typisch oude Bullen iets zijn /worden
Misschien nog een mand erbij die precies hetzelfde is ? Zodat ze alle drie dezelfde mand hebben ?
Verder liggen oude Bullen het meest comfortabel op bv een recht bed , mand etc

Dat buiten zijn en blijven , idem . Ik moest Noa het laatste jaar ook geregeld naar binnen halen
Die bleef rustig in de stromende regen staan (bij wijze van ) Of in de zomer . Ze plofte neer op de hete vlonder
Viel in slaap en bleef liggen , ik moest haar erg scherp in de gaten houden . warmte en kou ? Ze had het niet meer in de gaten

Een hele herkenbare dagindeling werkte bij Noa het beste , wij zeiden weleens . Het is een zeer hardnekkige autist .... nooit , nooit anders
Anders raakte ze van ""haar padje af ""

Om nachtelijk gespook te voorkomen ging ze ook dagelijks mee , in de koets . Buitenlucht , wat prikkels en erbij zijn .
Zo had Noa nog veel plezier in het opzoeken van jammie , de tang wist precies op welk veld ze dat mocht doen
Daar worden ze zeker op die leeftijd ook lekker moe van
Door ellenned
#3186414
Ik heb absoluut geen ervaring met Buldoggen en ook niet met dementie maar wel met angst en zoals jij dit beschrijft herken ik mijn Yilla. Ooit ergens van geschrokken en nu wil ze ook niet naar binnen, ligt het liefst hele dagen buiten, bang van de wind, wil niet mee naar binnen, voelt zich duidelijk buiten veiliger. Het hijgen en heen en weer rennen is zeer herkenbaar, ook het dwingende gedrag naar mij toe dan.Wij hebben binnenkort een afspraak met een GT.
Niet dat het bij jou Mexi angst kan zijn maar mijn verhaal is meer bedoeld om het ook eens daar vanuit te bekijken.
Door smulpaap
#3186430
Nog iets vergeten :)

Noa van ons kreeg op advies van onze DA Vit B complex voorgeschreven . Ze heeft eerst een injectie gehad en daarna de capsules (Bonusan )
We zagen als nel goede resultaten . Het zou ook kunnen zijn dat ze bv haar voedingsstoffen wat minder goed op gaat nemen
En bij wat oudere kortsnuiten kan je bv ook denken aan een verminderde doorbloeding hersenen . Dit kan ook leiden tot de dingen die je benoemd
Je zou het eens kunnen overleggen met jouw DA ?

Vitamine B-1 (thiamine)
Thiamine speelt een rol bij de zenuwprikkeloverdracht, de juiste spiercoördinatie en het in stand houden van het perifere zenuwstelsel.

De relatie tussen vitamine B-1 en gedrag uit zich vooral in de gedragsfactoren die we kennen als prikkelbaarheid en rusteloosheid. Zelfs marginale tekorten vitamine B-1 geven bijvoorbeeld bij kinderen snel een significant verhoogde prikkelbaarheid en onrust te zien.

Vitamine B-3 (niacine/nicotinezuur)
Naast problemen met de spijsvertering en huidproblemen geeft een licht tekort mogelijk al aanleiding tot angstig gedrag (bij kinderen angst en depressies)

Vitamine B-5 (pantotheenzuur)
Pantotheenzuur bevordert, naast een normale groei, een gezond zenuwstelsel. Het is nodig bij de omzetting van choline in acetylcholine dat van belang is voor de hersenfuncties.

Een tekort leidt tot meer stressgevoeligheid en snellere (geestelijke) vermoeidheid. Ook komt bij een tekort de "reparatie" van niet goed gedeelde cellen in gedrang

Vitamine B-6 (pyridoxine)
Pyridoxine is onontbeerlijk voor een goed functionerende stofwisseling (o.a. lever ). Het speelt een cruciale rol in de vorming van serotonine en daarmee in een goed functioneren van zowel hersenen als het zenuwstelsel. Een grote rol hierin speelt het noodzakelijke evenwicht tussen de beide hersenhelften (bij geen evenwicht kan epilepsie optreden).

Een tekort kan leiden tot allerlei psychische klachten. Belangrijk om te weten is dat pyridoxine (B-6) van alle B-vitamines de meest hittegevoelige is. Het gaat reeds bij 85-90 °C verloren.

Vitamine B-12 (Cobalamine)
Cobalamine is cruciaal voor een gezond zenuwstelsel. Tekorten kunnen leiden tot hersenbeschadiging en zenuwstoornissen. Wanneer het (gevoelige) B-6 onvoldoende aanwezig is, is ook de opname van B-12 verstoord.
Door miik
#3186476
Mijn eerste reactie is ook dat ik dingen herken van dementie. En ik denk ook dat het bij deze leeftijd past.
Mijn Mickey had dat ook heel erg. Het perse mee willen- het om niets blaffen- de eigen plek niet meer kunnen vinden- het blijven drentelen- staren in de verte... en later ookk, het vastlopen im bv de hoek vd kamer, ergens heen lopen en daar plassen... etc...
Soms helpt medicatie heel goed, dus ik zou dat zeker proberen. Er zijn verschillende soorten. Bv Vitofyllin, of Cholodin.
Ik ging steeds meer op Mickey letten. Als ze liep te drentelen, nam ik haar op schoot (lichaamscontact hielp) of ik legde haar in dr mand en ging ernaast zitten. Snachts ging ze mee naar de slaapkamer. En op t laatst, als ze wakker werd en ging lopen, helpen/sturen, buiten zetten om te plassen, en opletten dat ze niet vast liep.... Een heel intensief traject ! (met liefde gedaan hoor). Het begon met dat hoge keffen snachts, later kon ze niet meer alleen blijven, en toen ze ook de weg kwijt raakte als ze met ons mee ging, toen ging het niet meer en hebben wij haar laten inslapen.
Door El_Kato
#3186743
Bedankt voor jullie reacties!

Ja stom he weet van Noa dat ze extreem oud is geworden voor een bull en hoorde een tijdje terug iets op tv over een bull van 14 en heb ergens in mijn hoofd gezet dat ze dus nog niet zo oud is… nou ja 9 is idd een beste leeftijd voor een bull.

Ik denk iddniet dat het angst is ze gaat zoveel x gewoon mee maar binnen en dan zomaar blijft ze achterin de tuin staan. Maar dat is wel iets waar we rekening mee moeten houden want ze reageert soms wel erg angstig zonder reden. Gisteren bv in een winkel hier in de buurt stonden we op mijn vriend te wachten die bij de kassa was en de winkelmeneer wilde haar een koekje geven. Ze liep er heel blij heen en ergens halverwege in de remmen omdraaien en ze wilde alleen nog maar weg. Toen we de winkel uit waren was het weer goed. Begin van de zomer is ze een paar keer heel bang geweest als ik mijn slippers pakte of de vliegenmepper maar dat is iets van vroeger nog. Als ze dan door heeft dat die dingen niets doen en ze er weer wat gewend aan is is het weer goed.

Het isnog niet zo heel erg maar dementie is dus nog niet zo'n gek idee. Ga toch iets anders naar haar kijken en het in de gaten houden. Qua beweging proberen we het ook leuk, interessant maar niet te intensief voor haar te maken. Het zoeken van jammie zou wel een leuke toevoeging zijn, dat gaat ze wel leuk vinden ::)

Heb gezocht op golden pasta en begreep dat dat ook een gunstige werking op de oudjes heeft. Kijk het nog even aan en wanneer het erger wordt in overleg met de da wat het beste is.
Door smulpaap
#3186777
Noa kreeg dat schrikkerige gedrag ook . Hier op ons pleintje bv , de kinderen uit de buurt kenden haar natuurlijk al jaren
En Bullen zijn dol op kinderen , dat ging ook altijd erg goed met Noa . Maar op een gegeven moment moest ik tegen de kids zeggen , niet meer naderen en niet meer aaien
Ze had dan van schrik zomaar kunnen happen . En zo waren er wel meerdere dingen die eerst wel goed gingen en toen niet meer
Geregelde terugvallen oud gedrag . Het werd met Noa (ook weer ) een kwestie van erg veel geduld
Door miik
#3186787
Ja herkenbaar....
Wat Mik ook deed ... als we dan buiten liepen - dan kreeg ze ineens iets in dr koppie- en rende ze fullspeed de andere kant op, onbereikbaar.... Geen idee waar dat door kwam. Of ze dan ergens van schrok er ergens weg van wilde, of dat ze iets dacht te zien, of dat ze gewoon de weg kwijt was.... Maar het had duidelijk te maken met die dementie en het zorgde ervoor dat ze sindsdien aan de flex in het park liep.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door