Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door <Karen>
#3185324
Vanaf half december begon het ons op te vallen dat Kenya, Kooikerhondje teef van net 12 jaar (oktober) wat meer begon te drinken (niet spectaculair). Net voor en rond kerst was ze niet lekker, darmen van slag, paar keer overgeven, slecht eten. Maar dat is inmiddels weer helemaal over.
Na de kerst leek het wel of ze met de dag meer ging drinken. En ze plaste ook vaker. Tot twee keer was haar plaatsje nat, dus kon ze het ook niet altijd goed ophouden.

Gisteren naar de dierenarts. Die heeft bloed afgenomen. Ureum iets verhoogd, creatinine normaal. Leverwaarden en suiker allemaal goed. Ik heb helaas geen waarden, daar probeer ik nog aan te komen. Vanmorgen urine gebracht: niet geconcentreerd genoeg en bevat eiwit.
De dierenarts wil haar een medicijn geven dat ook bij hartklachten wordt gegeven en ook helpt bij nierproblemen (misschien de Fortekor die ik hier overal tegenkom? Ga het morgen ophalen). En uiteraard is BARF niet goed voor haar... Dieetvoer voor de nieren, raadt hij aan ::)

Ik heb al even het forum doorgespit. Ik vond daar informatie over het nierdieet en wil hier even haar menu voorleggen. Misschien dat de hoeveelheid bot wat naar beneden moet?

Maandag orgaanmix 45 gr en eendennek 90 gr
Dinsdag paardenvlees 90 gr en kipdrumstick 90 gr
Woensdag pens 90 gr en vis 90 gr
Donderdag rundvlees 90 gr en kipbraadstukje 90 gr
Vrijdag orgaanmix 45 gr en eendennek
Zaterdag paardenvlees 90 gr en konijnkarkas 90 gr
Zondag kvv (Carnibest) 2x 90 gr
Verder bijna elke dag wat (gekookte) groenten en een scheutje kefir. 1x per week een rauw eitje.

Ik lees ook dat alleen een verhoogd ureum niet meteen iets zegt over de nieren, maar eiwit bij de urine is wel weer een teken voor nierproblemen, toch?
O ja, ze heeft ivm oud en nieuw wel puur rust en puur stress gehad, zou dat er nog mee te maken kunnen hebben?
Door Lizzy
#3185346
<Karen> schreef:Vanaf half december begon het ons op te vallen dat Kenya, Kooikerhondje teef van net 12 jaar (oktober) wat meer begon te drinken (niet spectaculair). Net voor en rond kerst was ze niet lekker, darmen van slag, paar keer overgeven, slecht eten. Maar dat is inmiddels weer helemaal over.
Na de kerst leek het wel of ze met de dag meer ging drinken. En ze plaste ook vaker. Tot twee keer was haar plaatsje nat, dus kon ze het ook niet altijd goed ophouden.

Gisteren naar de dierenarts. Die heeft bloed afgenomen. Ureum iets verhoogd, creatinine normaal. Leverwaarden en suiker allemaal goed. Ik heb helaas geen waarden, daar probeer ik nog aan te komen. Vanmorgen urine gebracht: niet geconcentreerd genoeg en bevat eiwit.
De dierenarts wil haar een medicijn geven dat ook bij hartklachten wordt gegeven en ook helpt bij nierproblemen (misschien de Fortekor die ik hier overal tegenkom? Ga het morgen ophalen). En uiteraard is BARF niet goed voor haar... Dieetvoer voor de nieren, raadt hij aan ::)

Ik heb al even het forum doorgespit. Ik vond daar informatie over het nierdieet en wil hier even haar menu voorleggen. Misschien dat de hoeveelheid bot wat naar beneden moet?

Maandag orgaanmix 45 gr en eendennek 90 gr
Dinsdag paardenvlees 90 gr en kipdrumstick 90 gr
Woensdag pens 90 gr en vis 90 gr
Donderdag rundvlees 90 gr en kipbraadstukje 90 gr
Vrijdag orgaanmix 45 gr en eendennek
Zaterdag paardenvlees 90 gr en konijnkarkas 90 gr
Zondag kvv (Carnibest) 2x 90 gr
Verder bijna elke dag wat (gekookte) groenten en een scheutje kefir. 1x per week een rauw eitje.

Ik lees ook dat alleen een verhoogd ureum niet meteen iets zegt over de nieren, maar eiwit bij de urine is wel weer een teken voor nierproblemen, toch?
O ja, ze heeft ivm oud en nieuw wel puur rust en puur stress gehad, zou dat er nog mee te maken kunnen hebben?
Ik weet natuurlijk niet over wat voor een verhoogd Ureum je praat. Dat is wel belangrijk om te weten. Dat samen met een verlaagd soortelijk gewicht van de urine kan duiden op nierproblemen. En dan nog is de vraag wat de oorzaak is van de problemen. Want eiwit in de urine kan weer duiden op een ontsteking en ook wel op een beschadiging van de nieren. Ik zou dus, voordat ik meer schrijft, graag willen weten wat het Ureumgehalte is, wat het Soortelijk Gewicht van de urine is en of dit 1 maal of meerdere malen gemeten is en of het ochtend urine is en daarnaast wil ik graag weten hoe ze het eiwit in de urine hebben gemeten. Is dat met behulp van een strip gebeurd? En was dit zeer verhoogd? Matig verhoogd? Of was het een spoortje? En dan ook belangrijk: wat is de pH waarde van de urine.

Zolang daar geen duidelijkheid over is, kan ik eigenlijk ook niks over je menu zeggen.... Volgens mijn berekening voer je 45% vleesbot en daar is op zich niks mis mee, tenzij er ernstige nierproblemen zijn.

Van Fortekor is volstrekt onduidelijk of dit A)helpt en B)of het niet juist schadelijk is bij nierproblemen. Mijn hond Linga had een beetje vergelijkbaar beeld (http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=69645) en ik kreeg ook Fortekor van mijn dierenarts voorgeschreven en daar ben ik op advies van een andere dierenarts mee gestopt. En nooit meer gegeven.

Wat ik een beetje mis in het verhaal is dat jouw dierenarts op zoek gaat naar de oorzaak. Ter lering zou je het topic van Linga eens door kunnen lezen en kunnen lezen wat voor onderzoeken je allemaal kunt laten uitvoeren om de oorzaak te achterhalen.
Door <Karen>
#3185351
Bedankt voor je antwoord.
Ik zal je topic eens doorlezen en als het goed is heb ik zometeen de waardes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door <Karen>
#3185360
Hierbij de waardes:

Bloed
ALKP 78 U/l (23-212)
ALT 49 U/l (10-100)
UREA 13.0 mmol/l (2.5-9.6)
CREA 127 umol/l (44-159)
GLU 4.88 mmol/l (3.89-7.94)
TP 72 g/l (52-82)

Bloed is na de ochtendwandeling en de eerste maaltijd afgenomen.

Urine
GLU neg
BIL neg
KET neg
SG 1.030
BLD neg
pH 7
PRO +/- tracemg/dl
ALB 80 mg/l
CRE 50 mg/dl
NIT neg
LEU +1 25WBC/ul
A:C 30-300 160 mg/g

Hm, rare is wel dat met de hand geschreven bovenaan het printje staat: sg 1.014
Maar de SG op het printje is toch echt 1.030

Dit is eenmalig getest en de urine was ochtendurine. Bij de achtste keer plassen lukte het om wat op te vangen, madam houdt niet zo van opvangfratsen en houdt op met plassen als ze de pollepel voelt :P
Ik heb een beetje urine achtergehouden, ga dat op mijn werk (bacteriologisch lab) nog even op kweek zetten.
Door Lizzy
#3185378
<Karen> schreef:Hierbij de waardes:

Bloed
ALKP 78 U/l (23-212)
ALT 49 U/l (10-100)
UREA 13.0 mmol/l (2.5-9.6)
CREA 127 umol/l (44-159)
GLU 4.88 mmol/l (3.89-7.94)
TP 72 g/l (52-82)

Bloed is na de ochtendwandeling en de eerste maaltijd afgenomen.

Urine
GLU neg
BIL neg
KET neg
SG 1.030
BLD neg
pH 7
PRO +/- tracemg/dl
ALB 80 mg/l
CRE 50 mg/dl
NIT neg
LEU +1 25WBC/ul
A:C 30-300 160 mg/g

Hm, rare is wel dat met de hand geschreven bovenaan het printje staat: sg 1.014
Maar de SG op het printje is toch echt 1.030

Dit is eenmalig getest en de urine was ochtendurine. Bij de achtste keer plassen lukte het om wat op te vangen, madam houdt niet zo van opvangfratsen en houdt op met plassen als ze de pollepel voelt :P
Ik heb een beetje urine achtergehouden, ga dat op mijn werk (bacteriologisch lab) nog even op kweek zetten.
Bij SG is het belangrijk om meerdere keren te meten. Eén keer zegt niks. En ik weet niet hoe hij de SG heeft gemeten maar in jouw plaats zag ik graag dat hij dat hier mee deed:

Afbeelding

Een sg van 1.014 is net wat te laag. Een sg van 1.030 is prima. Dit lezende zou ik de SG graag opnieuw getest willen hebben (want dit is erg vaag). En alleen een iets verhoogd ureum is helemaal totaal geen reden om de hond op Fortekor te zetten. En er is ook geen reden om haar dieet aan te passen.

Uit bovenstaande gegevens komt in mijn ogen niet naar voren waarom je hond veel drinkt.

Wat ik zou doen als het mijn hond was, ik zou haar een paar dagen Solidago tabletten geven van Dr. A Vogel. Ik zou opnieuw de SG getest willen hebben. En ik zou precies bij gaan houden hoeveel ze in 24 uur drinkt. Je moet natuurlijk van de normale hoeveelheid water die een gezonde hond mag drinken per dag (40 a 50 ml per kg lichaamsgewicht) het vocht dat ze via de voeding binnen krijgt afhalen (zo'n 60% van de hoeveelheid voeding is vocht).
Door <Karen>
#3185429
Ik weet niet hoe het SG gemeten is, ik was er niet bij. Zal het eens navragen. Evt opnieuw meten.
Verder gaan we kijken of het lukt om de hoeveelheid water te meten. Wel wat lastig met nog een hond in huis. Hij drinkt heel weinig, maar toch.
En op pad voor Salidago.

Morgen eens naar de urine kijken en kweken. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ze likt ook vaker aan haar vulva.

Het is allemaal ook zo plotseling gekomen. Raar hoor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Lizzy
#3185468
Heeft ze geen blaasontsteking?

Hoe ik dat doe, kijken hoeveel 1 van mijn honden drinkt (ik heb er 4): ik meet 1 liter water af en gooi dat in de waterbak. Iedere keer als er een hond gedronken heeft, vul ik het terug aan tot 1 liter. Als de hond van wie ik het weten wil gedronken heeft, giet ik het water terug in de maatbeker. Dan weet ik hoeveel de hond gedronken heeft in die drinksessie. En dat schrijf ik op. Ik vul het opnieuw aan tot 1 liter water. En zo ga ik de hele dag en avond door. De honden die niet teveel drinken, drinken in de nacht niet. Tenminste, die van mij niet. Dus meet ik 's ochtends opnieuw op hoeveel water er gedronken is 's nachts door het water terug te gooien in de maatbeker. Dan weet ik hoeveel mijn teveel water drinkende hond in 24 uur gedronken heeft aan water.

Ja, je moet de waterbak dus wel 1 dag continue in de gaten houden....
Door <Karen>
#3185663
Nou, vandaag eerst een gram gemaakt van de urine: beeld vol met grampositieve coccen. Geen witte bloedcellen, dat is wel jammer.
DA gebeld en die gaf toe dat daar niet naar gekeken was en schreef een kuurtje clavubactin voor. Ik kan morgen zien of ie daarvoor gevoelig is, maar dat zal haast wel.

Nou, zo zit je hond bijna aan een nierdieet en Fortekor...

We kijken even aan wat dit gaat doen. Het lijkt vandaag wel of ze alweer iets minder drinkt. Meten van de hoeveelheid water is nog gaande. 2 bakken voor 2 honden, misschien kan het handiger, maar het werkt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door <Karen>
#3185895
Kenya had in 24 uur 450 ml gedronken, dus als ik het goed heb, zo'n 100 ml meer dan normaal. Hoewel ze normaal haast niets drinkt, dus ik denk dat het aan de krappe kant is.

De bacterie is een Staphylococcus intermedius >10^5/ml en is gelukkig goed gevoelig, de clavubactin zou moeten werken. Dat gaan we eerst maar eens afwachten.

Kenya is ondertussen gelukkig haar vrolijke zelf. En dat hopen we nog een aantal jaartjes zo te houden.
Bedankt voor het meedenken! Ik laat nog wel even weten of hiermee de klachten verdwijnen.
Door Lizzy
#3185971
<Karen> schreef:Kenya had in 24 uur 450 ml gedronken, dus als ik het goed heb, zo'n 100 ml meer dan normaal. Hoewel ze normaal haast niets drinkt, dus ik denk dat het aan de krappe kant is.

De bacterie is een Staphylococcus intermedius >10^5/ml en is gelukkig goed gevoelig, de clavubactin zou moeten werken. Dat gaan we eerst maar eens afwachten.

Kenya is ondertussen gelukkig haar vrolijke zelf. En dat hopen we nog een aantal jaartjes zo te houden.
Bedankt voor het meedenken! Ik laat nog wel even weten of hiermee de klachten verdwijnen.
Wat weegt Kenya, een kilo of 10? In dat geval (als je het vocht van het vlees eraf trekt) is het inderdaad aan de ruime kant. Maar ook van de blaasontsteking kan zij meer zijn gaan drinken, dus ik denk dat je terecht even een AB kuur geeft en het even afwacht. Ik hoop dat met een dag of 2 a 3 ze ook minder zal gaan drinken. Ben benieuwd!
Door leeuwenhart
#3186132
Even een vraag; waarom mag een hond niet meer water drinken dan normaal, wanneer er een blaasontsteking of nierprobleem speelt? Katten die mee gaan drinken is juist goed, zelfs extra water geven of vochtinfuus kan noodzakelijk zijn.
Water spoelt juist gifstoffen uit!
Of is het alleen even om het SG te meten?
Door <Karen>
#3186145
leeuwenhart schreef:Even een vraag; waarom mag een hond niet meer water drinken dan normaal, wanneer er een blaasontsteking of nierprobleem speelt? Katten die mee gaan drinken is juist goed, zelfs extra water geven of vochtinfuus kan noodzakelijk zijn.
Water spoelt juist gifstoffen uit!
Of is het alleen even om het SG te meten?


Ze mag wel meer drinken hoor, ze krijgt zoveel ze wil, maar het is wel een teken dat er iets niet goed is. Dat ze meer drinkt kan ook een indruk zijn die niet klopt en na het meten van de hoeveelheid is wel duidelijk dat ze echt meer drinkt.

@ Lizzy: Ze weegt 9,3 kilo
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3186359
leeuwenhart schreef:Even een vraag; waarom mag een hond niet meer water drinken dan normaal, wanneer er een blaasontsteking of nierprobleem speelt? Katten die mee gaan drinken is juist goed, zelfs extra water geven of vochtinfuus kan noodzakelijk zijn.
Water spoelt juist gifstoffen uit!
Of is het alleen even om het SG te meten?
Katten staan er ook om bekent dat ze standaard eigenlijk te weinig drinken dan goed voor ze is , die kunnen dus idd eigenlijk altijd wel wat extra gebruiken .
( een kat op brokken zou dus eigenlijk nog veel meer moeten drinken)
Door Erna
#3186371
leeuwenhart schreef:Even een vraag; waarom mag een hond niet meer water drinken dan normaal, wanneer er een blaasontsteking of nierprobleem speelt? Katten die mee gaan drinken is juist goed, zelfs extra water geven of vochtinfuus kan noodzakelijk zijn.
Water spoelt juist gifstoffen uit!
Of is het alleen even om het SG te meten?
Ik weet niet of het voor honden hetzelfde is als bij mensen maar bij mensen is het tegenwoordig achterhaald om meer te drinken bij nierproblemen en wordt het zelfs sterk afgeraden. Ik dacht namelijk hetzelfde toen ik nierproblemen had, lekker veel drinken zodat het goed door kan spoelen. De arts vertelde dat dit geen goed idee is, de nieren hebben het al zwaar en moeten door het vele vocht nog harder werken terwijl ze ziek zijn. Beter is om de normale vochthoeveelheid binnen te krijgen en de nieren tijd geven om te herstellen.
Door leeuwenhart
#3186377
Katten zijn heel snel gedehydrateerd, anders dan mensen! Nieren herstellen niet echt meer bij chronisch nierfalen.
En een kat op brok is wat mij betreft vloeken in de kerk...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door