Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3185515
Hoe lang blijven jullie honden hijgen na een flinke lichamelijke inspanning?
Door Siberienne
#3185522
Dat ligt aan het weer (warmte, luchtvochtigheid) en aan hoe heftig ze tekeer zijn gegaan... Soms een paar minuten, soms wel een kwartier of langer. Soms ook in episodes: poosje hijgen, poosje plat liggen op de koele stenen, poosje hijgen.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3185531
Eigenlijk helemaal niet. Soms een paar minuten bij een combinatie van warm weer en druk spelen.
Door hannabelgje
#3185540
Zoë heeft geen goede conditie en is een half uur mee aan de fiets geweest. Halverwege heeft ze een stuk gewoon gelopen en gesnuffeld aan de lange lijn. Naast de fiets heeft ze bijna alleen gerend en niet gedraafd. Draven zijn we aan het oefenen maar is voor een corgi lastiger dan rennen.
Als ze dan thuis komt dan hijgt ze minimaal een kwartier tot een half uur. Maar ik begrijp dat dat dus niet uitzonderlijk is.
Door MillyMol
#3185548
Volgens mij is het volstrekt normaal: ze voert gewoon haar warmte af. Laat je haar helemaal tot aan huis renen of doe je het laatste stuk in wandeltempo, als een soort van ‘cooling down’? Hijgt ze natuurlijk ook, maar nu het buiten niet warm is kan dit haar helpen om sneller af te koelen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3185554
Iigt aan de temperatuur, lengte en inspanning en natuurlijk ook opwinding.
Maar doorgaans zou je er prima heel wat 'hijgtelefoontjes' mee kunnen plegen ja ::)
Door hannabelgje
#3185567
MillyMol schreef:Volgens mij is het volstrekt normaal: ze voert gewoon haar warmte af. Laat je haar helemaal tot aan huis renen of doe je het laatste stuk in wandeltempo, als een soort van ‘cooling down’? Hijgt ze natuurlijk ook, maar nu het buiten niet warm is kan dit haar helpen om sneller af te koelen.
De laatste vijf minuten laat ik haar langzamer gaan, maar dat is langs de drukke weg en dan windt ze zich op vanwege het verkeer. Wordt ze dus ook niet echt rustiger van. Gelukkig kan ze eenmaal thuis wel haar rust vinden en heeft ze blijkbaar niet blijvend last van het verkeer. We gaan nu 1x per week, maar ik zou vaker willen gaan.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
Door Lil
#3185581
Ik vind een kwartier normaal, maar een half uur heb ik nog nooit meegemaakt hier. Dat was alleen bij te veel stress of te veel inspanning.
Toen ik nog fietste deed ik na de lichamelijke cooling down door lager tempo ook nog ff een rondje lopen in gebied waar weinig prikkels zijn. Pas dan kwam meneer aan cooling down toe, want als hij stresst dan staan de spieren nog altijd mega onder spanning en bereik ik door tempoverlaging mijn doel niet. De spieren voeren dan niets af en de hartslag en ademhaling normaliseren dan niet, nee die worden juist nog verder opgejaagd door de stress. Reden waarom ik dus niet meer fiets. Ik kan daar helaas niet mee bereiken wat ik wil. Niet alleen kwam ik met een gestresste hond thuis, lichamelijk had dat dus ook zijn weerslag omdat warming up en cooling down standaard de mist in gingen door stress (langs uitvallende honden gaan en zo). Als je een flinke tuin hebt kun je thuis nog ff rondjes door de tuin wandelen (hier is de hond te groot voor de tuin hihi).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3185586
Het ligt heel erg aan het weer en wat we doen. Oscar heeft het best snel warm, dus hijgt ook best snel en koelt niet zo heel vlot af. Maar hij herstelde altijd wel heel snel van hard hijgen met grote tong, naar rustig even uithijgen.
Door hannabelgje
#3185596
Lil schreef:Ik vind een kwartier normaal, maar een half uur heb ik nog nooit meegemaakt hier. Dat was alleen bij te veel stress of te veel inspanning.
Toen ik nog fietste deed ik na de lichamelijke cooling down door lager tempo ook nog ff een rondje lopen in gebied waar weinig prikkels zijn. Pas dan kwam meneer aan cooling down toe, want als hij stresst dan staan de spieren nog altijd mega onder spanning en bereik ik door tempoverlaging mijn doel niet. De spieren voeren dan niets af en de hartslag en ademhaling normaliseren dan niet, nee die worden juist nog verder opgejaagd door de stress. Reden waarom ik dus niet meer fiets. Ik kan daar helaas niet mee bereiken wat ik wil. Niet alleen kwam ik met een gestresste hond thuis, lichamelijk had dat dus ook zijn weerslag omdat warming up en cooling down standaard de mist in gingen door stress (langs uitvallende honden gaan en zo). Als je een flinke tuin hebt kun je thuis nog ff rondjes door de tuin wandelen (hier is de hond te groot voor de tuin hihi).
Het is hier de enige mogelijkheid tot even lekker rennen. Helaas woon ik aan een drukke weg en moeten we op de heen- en terugweg een stuk langs de weg. Aangezien ze wel kan gaan liggen als we terug zijn geeft het blijkbaar niet teveel stress.
Door Siberienne
#3185598
Als mijn heren zo lang hijgen na een stepronde of hardloopronde, denk ik wel vaak "hmm, misschien toch wat veel gevraagd". Met dit weer hijgen ze nooit zo lang.
In zijn algemeenheid: als je conditie op wil bouwen, dan denk ik dat 1x per week een half uur zo weinig zin heeft. Ze levert dan een maximaal inspanning of igg een intensieve maar ze bouwt weinig op. Als ik na de zomer begin met mijn husky's te trainen op duurvermogen, kies ik er eerder voor om 2-3x per week een korte route te doen (10-15 min, of zelfs nog korter, sommige mensen beginnen met 5 min) en dat uit te bouwen. Dan gaat dat bij hen vrij rap omhoog. Uitlopen doen ze voor de step vanzelf wel want het laatste stukje door het dorp is saaaaai (geen konijntjes). Je zou kunnen proberen om het laatste stukje echt te wandelen met de fiets aan de hand?
Door hannabelgje
#3185669
Het is niet persee nodig om haar conditie enorm te verbeteren. Het is bedoeld om haar de mogelijkheid te geven om lekker voluit te rennen en wat energie kwijt te raken. Maar ze reageert slecht op prikkels als verkeer. Daarom gaan we nu maar 1 keer per week. Ik ga nu langzaam proberen om het op te bouwen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door