Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3185330
Ik ben Malou en sinds 4 weken hebben wij labrador pup Maas.
Toen we hem kregen had hij veel dunne ontlasting en na 1 dag overgezet op kvv, daarna was het eigenlijk meteen prima. Gisteren heft hij zijn eerste 2 kippennekken met smaak gegeten en nu wil ik toch een poging doen tot barfen. Maar zoveel info gevonden dat ik de weg een beetje kwijt ben.
Maas is 12 weken, weegt ruim 9 kg en krijgt 3x per dag te eten + heel veel beloningssnacks (graanvrije wildtrainers, gekookte kip, harde geitenkaas)
Ik ben uitgegaan van de volgende percentages vleesbot 45% orgaan 20% spiervlees 25% en groente 10%
groentes zullen de restjes zijn van wat wij eten en dan door de slowjuicer. uiteraard rekening houdend met wat wel en niet kan.

Om te beginnen had ik dit menu in gedachten
ma kippennek-vuile pens- hert- groenten
di fazantmix kiezebrink (incl orgaan)- paard eitje
wo ochtend zalmmix aangevuld met kangeroe
eendennek-orgaanmix kiezebrink-kangeroe-groenten
do kippennek-vuil pens- rund- groenten
vrij fazantmix-hert
za ochtend 200 gram sprotjes
eendennek-orgaanmix-paard-groenten
zo kippennek-vuile pens- kangeroe

Ik geef nu steeds ongeveer 6% van zijn gewicht kvv en daar groeit hij mooi gelijkmatig mee. ongeveer 700 gram per week. Hij zou nu ongeveer 550-600 gram per dag moeten eten.
De eendennekken en kippennekken lijken mij om te beginnen fijn vleesbot. Zou ik als dat goed gaat over 2 weken andere vleesbotten kunnen toevoegen voor de afwisseling?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
#3185358
malout schreef:Ik ben Malou en sinds 4 weken hebben wij labrador pup Maas.
Toen we hem kregen had hij veel dunne ontlasting en na 1 dag overgezet op kvv, daarna was het eigenlijk meteen prima. Gisteren heft hij zijn eerste 2 kippennekken met smaak gegeten en nu wil ik toch een poging doen tot barfen. Maar zoveel info gevonden dat ik de weg een beetje kwijt ben.
Maas is 12 weken, weegt ruim 9 kg en krijgt 3x per dag te eten + heel veel beloningssnacks (graanvrije wildtrainers, gekookte kip, harde geitenkaas)
Ik ben uitgegaan van de volgende percentages vleesbot 45% orgaan 20% spiervlees 25% en groente 10%
groentes zullen de restjes zijn van wat wij eten en dan door de slowjuicer. uiteraard rekening houdend met wat wel en niet kan.

Om te beginnen had ik dit menu in gedachten
ma kippennek-vuile pens- hert- groenten
di fazantmix kiezebrink (incl orgaan)- paard eitje
wo ochtend zalmmix aangevuld met kangeroe
eendennek-orgaanmix kiezebrink-kangeroe-groenten
do kippennek-vuil pens- rund- groenten
vrij fazantmix-hert
za ochtend 200 gram sprotjes
eendennek-orgaanmix-paard-groenten
zo kippennek-vuile pens- kangeroe
Hoi Malou, welkom op Barfplaats en gefeliciiteerd met je pup!
Het zou misschien een idee zijn geweest als je hier de gewichten bij zou hebben gezet, dan hadden we even met je mee kunnen rekenen of je de goede hoeveelheden hebt? Maar goed, misschien ben je zeker van je zaak en dan is dat natuurlijk niet nodig!!

Ik zie erg veel mixen. Persoonlijk? Vind ik dat niet thuis horen in een zelf samengesteld menu. Het punt is namelijk dat je hond zelf tanden heeft gekregen om ze te gebruiken :biggrin2: . Een zalmkop is veel leuker en beter voor je pup dan zalmmix! En bovendien weet je met al die mixen nog steeds niet wat je hond eet en dat is nou juist het hele idee achter BARF. Verder zie ik nu 4 keer nekken op je menu staan. Dat is twee keer teveel :) . Ik zou die twee keer vervangen door of vleugels of karkas. De vleugels kun je even meppen met een hamer of inknippen.
Ik geef nu steeds ongeveer 6% van zijn gewicht kvv en daar groeit hij mooi gelijkmatig mee. ongeveer 700 gram per week. Hij zou nu ongeveer 550-600 gram per dag moeten eten.
De eendennekken en kippennekken lijken mij om te beginnen fijn vleesbot. Zou ik als dat goed gaat over 2 weken andere vleesbotten kunnen toevoegen voor de afwisseling?

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
Aha, de nekken waren bedoeld als beginnersbot! Dat is prima, maar ik zou na 1 week 4 keer nekken te hebben gegeven toch kiezen voor karkas en vleugels. Konijnkarkas is heel zacht. Kwartelkarkas ook. Kippenvleugels zijn ook prima te doen, die moet je alleen even inknippen of met een hamer op slaan.

Als 6% met KVV goed is, zal dat ook goed zijn wanneer je zelf gaat samenstellen.
#3185431
Hoi Lizzy,
Bedankt voor je reactie!

ik heb het even verder uitgewerkt en wat aangepast.
ma
270 gram kippennek
120 gr vuile pens
150 gr hert '
60 gr groenten

di
270 gr fazantmix Samenstelling:Hele fazant (incl. ingewanden) zonder veren en ontdaan van de filet 100%Deze mix bevat circa 35 % bot (ik heb hiervoor gekozen omdat ik had begrepen dat fazantkarkas nog te hard is)
150 gr paard
60 gr groenten
1 ei

wo
270gr zalmstaart/lijf of later zalmkop (ik las dat dat ook vrij hard kon zijn voor een pup, of valt dat wel mee)
120gr orgaanmix kiezebrink bestaat uit: Konijnennier 25% Eendenlever 25% Kippenmaag 25% Runderhart 25%
150 gr kangeroe
60 gr groenten

do
270 gram konijnkarkas
120 gram vuile pens
150 gram rund
60 gram groenten

vr
540 gram kwartel zonder kop (dit is compleet toch?)
60 gram groenten

za
ochtend 200 gram sprot
180 gram eendennek
80 gr orgaanmix
100gr paard
40 gr groenten

zo
270gr kippenkarkas
120 gr vuile pens
150 gr kangeroe
60 gr groenten

mijn plan is om eens per week een voorraad te maken en per dag in te vriezen. Op dit moment heb ik nog niet heel veel ruimte, maar hopelijk snel een "nieuwe" tweedehands vriezer erbij.
Het dichtstbijzijnde verkooppunt heeft de volgende organen
runder en lamspens
lamslong
runder- lams- en kippenhart
runderboekmaag en kippenlevertjes
Zou ik daar zelf ook een mooie mix van kunnen geven en mis ik dan de niertjes niet?
#3185461
malout schreef:Hoi Lizzy,
Bedankt voor je reactie!

ik heb het even verder uitgewerkt en wat aangepast.
ma
270 gram kippennek
120 gr vuile pens
150 gr hert '
60 gr groenten

di
270 gr fazantmix Samenstelling:Hele fazant (incl. ingewanden) zonder veren en ontdaan van de filet 100%Deze mix bevat circa 35 % bot (ik heb hiervoor gekozen omdat ik had begrepen dat fazantkarkas nog te hard is)
150 gr paard
60 gr groenten
1 ei

wo
270gr zalmstaart/lijf of later zalmkop (ik las dat dat ook vrij hard kon zijn voor een pup, of valt dat wel mee)
120gr orgaanmix kiezebrink bestaat uit: Konijnennier 25% Eendenlever 25% Kippenmaag 25% Runderhart 25%
150 gr kangeroe
60 gr groenten

do
270 gram konijnkarkas
120 gram vuile pens
150 gram rund
60 gram groenten

vr
540 gram kwartel zonder kop (dit is compleet toch?)
60 gram groenten

za
ochtend 200 gram sprot
180 gram eendennek
80 gr orgaanmix
100gr paard
40 gr groenten

zo
270gr kippenkarkas
120 gr vuile pens
150 gr kangeroe
60 gr groenten

mijn plan is om eens per week een voorraad te maken en per dag in te vriezen. Op dit moment heb ik nog niet heel veel ruimte, maar hopelijk snel een "nieuwe" tweedehands vriezer erbij.
Het dichtstbijzijnde verkooppunt heeft de volgende organen
runder en lamspens
lamslong
runder- lams- en kippenhart
runderboekmaag en kippenlevertjes
Zou ik daar zelf ook een mooie mix van kunnen geven en mis ik dan de niertjes niet?
Lamslong voegt niet zo veel toe en zou ik niet voeren.
Ja niertjes zijn wel aan te bevelen in een barfmenu, net zoals pens, lever en hart.
Als je uitgaat van 20% orgaan, is de voorkeur daarvan 10% pens te voeren.

Zoals Lizzy al aangaf is ook konijnenkarkas een prima beginnersvleesbot.
Als je ook aan parelhoenkarkas kan komen is dat ook een heel goed beginnersvleesbot.
#3185558
bedankt voor je reactie!
Parelhoen kan ik ook aankomen hier in de buurt.
Ik heb een bestelling geplaatst en hopelijk kan ik volgende week beginnen. Ga ook nog online een bestelling plaatsen voor de niertjes en nog wat meer spul wat mijn verkooppunt niet heeft. Duif is toch ook al geschikt?

Zojuist een tweedehands vriezer aangeschaft dus gelukkig wat ruimte om diverse dingen te kunnen inslaan en proberen!
#3185647
malout schreef:bedankt voor je reactie!
Parelhoen kan ik ook aankomen hier in de buurt.
Ik heb een bestelling geplaatst en hopelijk kan ik volgende week beginnen. Ga ook nog online een bestelling plaatsen voor de niertjes en nog wat meer spul wat mijn verkooppunt niet heeft. Duif is toch ook al geschikt?

Zojuist een tweedehands vriezer aangeschaft dus gelukkig wat ruimte om diverse dingen te kunnen in slaan en proberen!
Ja, duif is ook geschikt alleen vinden de meeste honden dat niet te eten :biggrin2:
#3185656
Lizzy schreef:Ja, duif is ook geschikt alleen vinden de meeste honden dat niet te eten :biggrin2:
Zou het heel veel anders smaken dan merel? :biggrin2:
Ik was in de eerste week dat hij hier was net te laat om dat kopje uit zijn bek te trekken.
We gaan het gewoon proberen, tot nu toe eet maas alles.

Vrijdag kan ik de bestelling ophalen, dus heb dit weekend wat te doen!

Verhoudingen en afwisseling goed zo?
#3185659
malout schreef:Zou het heel veel anders smaken dan merel? :biggrin2:
Ik was in de eerste week dat hij hier was net te laat om dat kopje uit zijn bek te trekken.
We gaan het gewoon proberen, tot nu toe eet maas alles.

Vrijdag kan ik de bestelling ophalen, dus heb dit weekend wat te doen!

Verhoudingen en afwisseling goed zo?
Als je de orgaanmix vervangt door losse pens. hart, lever en nier is het in orde.
Zie wel dat je twee keer per week vis geeft, dat lijkt me te veel.
Eén keer per week is voldoende.
#3186004
Lazy Garfield schreef:
Dat is nog te veel. De max is 10% aan vis maar liever nog iets minder.
Klopt zag dat het nu 11.2 was.
Ga nu 1x in de week zalm doen 6..4% vis en daarnaast 1x in de 2 weken een ochtend sprot. Maakt het totaal op 8.8%

Op dit moment... volgende week kan ik weer opnieuw gaan rekenen :D maar geloof wel dat ik er nu een heel eind ben
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door