Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3185061
Als je iets van kleding naait wat je dus naderhand wil kunnen wassen op 40 graden moet je dan voor je de stof gaat naaien deze eerst uitwassen? Het gaat om katoen.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3185089
Nee eigenlijk niet. Maar ik maak bijna nooit meer wat. En weet je waarom ik de stof nooit waste? Dan paste het niet meer zo mooi op elkaar, moest ik het eerst weer strijken voordat de zelfkanten op elkaar konden. Nee echt, ik zou het niet doen.
Door Mowgli
#3185113
Nee, niet doen! Hiermee haal je de stof uit zijn vorm en ligt deze niet meer "recht van draad", waardoor de uiteindelijke pasvorm van het te maken kledingstuk niet goed zal zijn. Beter is om de stof "voor te krimpen" via stoom. Leg de stof over de srijkplank, neem een stoomstrijkijzer, zet deze op heet en voluit stoom. Nu het strijkijzer een paar cm. boven de stof houden en laten stomen. Werk zo stukje bij beetje de stof af. Op de opleiding (MTS voor Mode en Kleding) hadden we professionele stoomstrijkmachines met afzuiging, maar met een gewoon stoomstrijkijzer gaat dit ook.

Verder als je het kledingstuk voor het eerst gaat wassen, dit eerst een hele nacht in koud water laten staan.

Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3185249
Mij ma, die echt geweldig kleding maakt en al jaren, en ook opgeleid is ervoor, die wast echt wel bijna alles eerst.
Want sommige stoffen krimpen ( goed voor ons als kinderen kocht ze echt niet de duurste stofjes nee). Ze wast geloof ik wel met de hand. En dan zal drogen ook wel niet in de droger gaan ;)

Maar goed haar opleiding dateert nog voor de huis-stoomstrijkijzers geloof ik ;D zal haar eens vertellen ( geen idee of ze het weet of gewoon liever wast) want ze heeft een stoomunit.
Overigens wel altijd goede pasvorm gehad. Beter als uit de winkel ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door