Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3184712
Oscar eet sinds een tijdje smuldier, omdat hij met zijn medicijnen geen bot meer verdraagt, ook niet gemalen. Nu worden zijn kiezen vies, dat had ik wel verwacht, want hij heeft altijd al wat vieze tanden gehad en dat bleef binnen de perken door barf.

Nou heeft ie bij 1 voortand een ontsteking zitten. Niet al te erg, maar het is wat dikker en als ik poets gaat het wat bloeden. De tand is ook bruinig, maar ik heb meer het idee dat het verkleuring is dan echt veel tandsteen Ik mag poetsen van hem. Ik heb ook krabbertjes, maar ik ben daar niet goed mee, dus ik weet niet of ik het beetje tandsteen weg kan krijgen.

Wat zou ik kunnen doen? Aangezien het mooi voor in zijn bek is, zou ik best met iets kunnen poetsen, maar waarmee is dan slim? En hoe vaak?

Waarschijnlijk ten overvloede voor de meesten, maar toch: het is niet mogelijk om er iemand met meer verstand en deskundigheid naar te laten kijken en iets aan te laten doen. Ik zal het zelf moeten doen, dat laat hij wel goed toe.
Door Parelridder
#3184733
Bij mijn Daantje zijn enkele tanden getrokken nadat ze gebroken waren tgv een botsing. We zijn daarcoor bij tandheelkundig da Knaake geweest. Hij gaf ons Hexarinse mee om de wonden na afloop mee te behandelen (http://www.medpets.nl/hexarinse/1624/). Een ab kuur is volkomen zinloos in de bek, legde hij tijdens een lezing eerder al eens uit. Spoelen (enkele ml in een spuitje zonder naald, richten op de wond, 2-3 maal daags) is wél effectief.
Ik gebruik het nu ook als poetsmiddel: als het poetsen leidt tot bloedend tandvlees is het gelijk ontsmet..
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3184743
Dank je Parelridder!

Zou het ook genoeg zijn om er alleen mee te poetsen? Want ik denk dat ie een spuitje niet leuk gaat vinden, daar is ie nogal panisch van. Hij eet twee keer per dag, zou het een idee zijn om dan steeds een poosje na het eten even te poetsen?
Door Parelridder
#3184750
Ik denk dat poetsen met deze vloeistof in dit geval veel beter is dan spoelen. Het poetsen moet het gebit schoon maken en het tandvlees weer gezond (kost tijd, stug volhouden!) De spoelvloeistof beschermt tegen infectie, helpt langs die weg bij het herstel.
Ik doe voor poetsen een klein beetje in een borrelglaasje en doop daar de borstel in, ook tussentijds. Op die manier breng je ook aardig wat vloeistof aan.
Succes!!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3184775
Ja zo poets ik nu ook, alleen dan met water. Tandenborstel steeds dopen en dan weer een beetje poetsen. De kiezen van zijn onderkaak lukken me niet goed, maar de ontsteking zit bij een boventand, dus daar kan ik goed bij en de rest doe ik dan zo goed mogelijk.

Dank je wel!
Door Dagmar S
#3184790
Misschien zou je ook het poetsen met kokosolie kunnen proberen, dat heeft een reinigende werking (en ontsmettend) maar je gebit wordt er ook witter van.
Voor mijzelf maak ik een "tandpasta" van kokosolie, bakingsoda en zout.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3184987
Lizzy schreef:Ik gaf liever de voorkeur aan iets vriendelijks. De tandbalsem van Weleda, is dat niks?

http://www.weleda.nl/product/mondverzor ... leesbalsem
Ja klinkt ook niet gek.

Ik moest de dierenarts nog even spreken over iets anders en die was niet heel enthousiast over hexarinse. Die zei dat zij gewoon poetsen met hondentandpasta nog het beste vonden.

Zou het van zoiets als de Wedela of de kokosolie met bakingsoda niet erg zijn als hij het binnen krijgt? Hij is momenteel héél gevoelig op zijn maag.
Door Lizzy
#3184990
Kaela schreef:Ja klinkt ook niet gek.

Ik moest de dierenarts nog even spreken over iets anders en die was niet heel enthousiast over hexarinse. Die zei dat zij gewoon poetsen met hondentandpasta nog het beste vonden.

Zou het van zoiets als de Wedela of de kokosolie met bakingsoda niet erg zijn als hij het binnen krijgt? Hij is momenteel héél gevoelig op zijn maag.
Bakinsoda weet ik niet maar die Weleda kan geen kwaad. Ja, het kan natuurlijk dat hij er gevoelig op reageert... Maar er zit niks in waarvan ik zeg "naaah, dat moet je niet binnen krijgen". Idem voor kokos.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3184996
Lizzy schreef:Bakinsoda weet ik niet maar die Weleda kan geen kwaad. Ja, het kan natuurlijk dat hij er gevoelig op reageert... Maar er zit niks in waarvan ik zeg "naaah, dat moet je niet binnen krijgen". Idem voor kokos.
Dan kijk ik morgen even in de stad of ze dat hebben. Hondentandpasta vreet ie alleen maar van de tandenborstel af hihi. Kokosolie heb ik niet meer in huis, maar kan ik gelijk ook weer even een potje van meenemen als ik bij de bio winkel ben. Dan heb ik dat ook achter de hand.
Door Parelridder
#3185022
Kaela schreef:Ja klinkt ook niet gek.

Ik moest de dierenarts nog even spreken over iets anders en die was niet heel enthousiast over hexarinse. Die zei dat zij gewoon poetsen met hondentandpasta nog het beste vonden.

Zou het van zoiets als de Wedela of de kokosolie met bakingsoda niet erg zijn als hij het binnen krijgt? Hij is momenteel héél gevoelig op zijn maag.
Van de kokosolie wordt gezegd op het www dat je dat goed moet uitspgen, met als argument dat dit alle bacterieen/rotzooi opneemt (dat is het reinigende effect er van) en dus niet ingeslikt moet worden.

Hondentandpasta is volgens de tandheelkundig dierenarts volkomen onnodig. Dat heeft maar één belang: lekkere smaak, verder doet het niets.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3185030
Parelridder schreef:Van de kokosolie wordt gezegd op het www dat je dat goed moet uitspgen, met als argument dat dit alle bacterieen/rotzooi opneemt (dat is het reinigende effect er van) en dus niet ingeslikt moet worden.

Hondentandpasta is volgens de tandheelkundig dierenarts volkomen onnodig. Dat heeft maar één belang: lekkere smaak, verder doet het niets.
Van de tandpasta's waar ik de ingrediënten van heb kunnen vinden (jeezz, dat staat dus zo ongeveer nergens bij!) zit daar net als in hexarinse chloorhexidine in.

Uitspugen van kokosolie gaat die Stinker natuurlijk niet doen he ;D . Maar op zich maakt elk middel dat iets doet de bacterien en rotzooi toch los en komt dat altijd in de maag terecht?

De ellende met dit soort dingen is ook dat iedereen altijd verschillende ervaringen en meningen heeft. En dan weet ik niet meer zo goed welke ik moet kiezen. Ik vind de wedela nog het minst spannend klinken, eigenlijk.
Door miik
#3185040
Kokos olie wordt ook wel als voedings supplement gegeven (in de golden paste- bij vacht problemen), dus ik denk dat ik daar de voorkeur aan zou geven. Uiteindelijk alles waar je mee poetst komen bacterien in... maar als je niet poets- dan komen die bacterien ook wel binnen hoor !
Als tip voor de kiezen vd onderkaak... De hond leren om op een houtje te bijten of vast te houden. Dan staat de kiezen namelijk iets verder uit elkaar en kun je er beter bij. Weet alleen niet of dat voor Oscar een optie is....
Door Parelridder
#3185050
Kaela schreef:Van de tandpasta's waar ik de ingrediënten van heb kunnen vinden (jeezz, dat staat dus zo ongeveer nergens bij!) zit daar net als in hexarinse chloorhexidine in.
Het advies tav de tandpasta stamt nog uit de lezing, dus zal dan waarschijnlijk verouderd zijn, als de huidige tandpasta's een pasta variant zijn van het spoelmiddel.

Ik krijg van sommige etenswaren bloedblaren in mijn mond. Ná dat bij mijn hond tanden getrokken waren, kwam ik op het idee dat ik misschien ook wel baat had bij chloorhexidine, in geval van een open gebarsten bloedblaar. dat doet nl best zeer en als hete en joekel is, duurt het een poosje voor die weer dicht is. Op goed geluk een flesje bij de apotheek gekocht (had daar eerder nooit van gehoord) en het werkt súper!! De pijn van de kapotte bloedblaar is heel veel sneller voorbij, het herstelt zo vlot.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3185105
Ik denk als je de ontsteking weg wil krijgen je misschien thc olie het beste kan gebruiken? EDIT: de olie waar dat dus niet in zit. CBD-olie moet het dus zijn ;)
Heeft nog best veel andere geweldige eigenschappen ook, echter zijn veel merken niet zo goed.
Weet even niet welke merken wel goed zijn. Die van de Tuinen was bagger dacht ik
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door