Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Valerie
#3182414
Zena weegt normaal 32 kilo. We zijn hiervan dan ook uitgegaan bij het berekenen van de voeding. Normaal gezien krijgen ze hier vrij weinig groente. Ze eten vaak de groenten die wij krijgen (rauw, en soms wat over is), maar wel veel fruit zoals bananen, appels, peren, frambozen, ... (dit halen ze vaak van de bomen/struiken af). In oktober hebben ze ook weer veel walnoten van de bomen gehaald.

Week 5:

Vleesbot: 396 gr/pd
Orgaan: 176 gr/pd
Vlees: 220 gr/pd
Groenten: 88 gr/pd

Ze heeft het volgende gehad:
Maandag: 300 kvv natuurkip; 150 gr konijnenkarkas; 250 gram paardenvlees; 100 gram hazenvlees
Extra: komkommer, appel, wortel

Dinsdag: 400 gram eendenkarkas; 500 gram pens geit; 250 gram spiervlees kalkoen
Extra: rauwe bloemkool

Woensdag: 250 gr wilde eendenboutjes; 130 gr long; 250 gr spiervlees kalkoen

Donderdag: 300 gr bio kiprugstukjes; 300 gr spiervlees kalkoen; Extra: pompoenstukjes, 1 wortel

Vrijdag: 450 gr eendenkarkas; 120 gr long/hart; 300 gr spiervlees haas/kalkoen

Zaterdag: 400 gr konijnenbil; 75 gram geitenhart; 75 gram geitenlever; 300 gram spiervlees konijn

Zondag: 400 gr bio kiprugstukken; 250 gram paard
Door Valerie
#3182416
Vanaf vandaag gaan we naar week 6 en hebben we het volgende schema:

Vleesbot: 432 gr/pd (45%)
Orgaan: 192 gr/pd (20%)
Vlees: 288 gr/pd (30%)
Groenten: 48 gr/pd (5%)

Maandag: 500 gr KVV Geit; 250 gr Haas

Dinsdag: +/- 500 gr zalmkop; 130 gr geitenhart; 250 gram duivenvlees
Extra: courgette en worteltjes

Woensdag: 430 gram konijn (1 grote bil + 1 klein karkasje), 500 gram pens, 250 gram duivenvlees
Extra: komkommer en tomaatjes

Donderdag: +/- 400 gram eendenkarkas, 120 gr geitenhart, 250 gram vlees
Extra: witloof, courgette met griekse yoghurt

Zit ik zo'n beetje in de goede richting te denken? We hebben al een 100 kilo karkas (haas, lam, konijn, ree, enz) en vlees (paard, haas, duif) gemalen voor de laatste weken en de eerste weken na de bevalling.
Laatst gewijzigd door Valerie op wo 30 dec 2015, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Valerie
#3183021
Ja, Lizzy, daar heb ik zowat alles uit geprobeerd te halen :)

Heb in mijn schema vanaf week 7 volgend bij staan:
overige tijdens draagtijd: ei, hersenen, lever, nieren, spiervlees, hart
koolhydraten tijdens draagtijd: geweekte havermoutvlokken, zoete aardappel, bruine rijst, pompoen
laatste 2 weken evt als extra: lijnzaadolie
week 8/9: 5% extra: ei, zuivel, rauwe gemalen noten

Havermout, bruine rijst en pompoen zijn sowieso reeds in huis. Zoete aardappel is weer iets voor volgende week. Heb daarnaast ook koolzaadhoning opgehaald bij een imker. Die wilde ik ook vanaf week 7 gaan geven als extra. Wat betreft de zuivel, alle honden krijgen zowat elke morgen +/-2 ijsblokjes geitenmelk met wat water erbij. Onze oude reu drinkt wat weinig en door elke morgen geitenmelk met water te geven drinkt hij meer.
Heb nog verse walnoten in dozen zitten. Dus voor week 8/9 is dat ook in huis.

Aangezien we nu in week 6 zijn, had ik zelf opgeschreven om vanaf zondag koolhydraten (eerste dag week 7) te gaan bijvoeren.

Daarnaast krijgen ze hier met het speuren en gehoorzaamheid af en toe brokjes taste of the wild Pacific. Ik denk dat dat ong 1 à 2 bekers per week zijn (per hond).

Vanaf zondag (begin week 7) wilde ik het volgende schema aanhouden:
Vleesbot: 307 gr/pd (30%)
Orgaan: 205 gr/pd (20%)
Vlees: 307 gr/pd (30%)
Groenten: 51 gr/pd (5%)
Overige: 51 gr/pd (5%) (hersenen, ei, extra spiervlees, hart, lever, ...)
Koolhydraten: 153 gr/pd (15%)

Wat denkt u? Misschien toch deze week bv al 1 x rijst of geweekte havermout geven? Even een gekke vraag, rijst mag gewoon gekookt worden neem ik aan en havermout weken in water?
Door Lizzy
#3183079
Valerie schreef:Ja, Lizzy, daar heb ik zowat alles uit geprobeerd te halen :)

Heb in mijn schema vanaf week 7 volgend bij staan:
overige tijdens draagtijd: ei, hersenen, lever, nieren, spiervlees, hart
koolhydraten tijdens draagtijd: geweekte havermoutvlokken, zoete aardappel, bruine rijst, pompoen
laatste 2 weken evt als extra: lijnzaadolie
week 8/9: 5% extra: ei, zuivel, rauwe gemalen noten

Havermout, bruine rijst en pompoen zijn sowieso reeds in huis. Zoete aardappel is weer iets voor volgende week. Heb daarnaast ook koolzaadhoning opgehaald bij een imker. Die wilde ik ook vanaf week 7 gaan geven als extra. Wat betreft de zuivel, alle honden krijgen zowat elke morgen +/-2 ijsblokjes geitenmelk met wat water erbij. Onze oude reu drinkt wat weinig en door elke morgen geitenmelk met water te geven drinkt hij meer.
Heb nog verse walnoten in dozen zitten. Dus voor week 8/9 is dat ook in huis.
Perfect! Jouw meis komt echt NIKS te kort!
Kijk je qua walnoten uit voor de walnoten waar schimmel op zit? Dat is namelijk giftig voor honden dus dat wil je nou helemaaaal niet hebben :)
Aangezien we nu in week 6 zijn, had ik zelf opgeschreven om vanaf zondag koolhydraten (eerste dag week 7) te gaan bijvoeren.
Ja, helemaal goed :-*
Daarnaast krijgen ze hier met het speuren en gehoorzaamheid af en toe brokjes taste of the wild Pacific. Ik denk dat dat ong 1 à 2 bekers per week zijn (per hond).

Vanaf zondag (begin week 7) wilde ik het volgende schema aanhouden:
Vleesbot: 307 gr/pd (30%)
Orgaan: 205 gr/pd (20%)
Vlees: 307 gr/pd (30%)
Groenten: 51 gr/pd (5%)
Overige: 51 gr/pd (5%) (hersenen, ei, extra spiervlees, hart, lever, ...)
Koolhydraten: 153 gr/pd (15%)

Wat denkt u? Misschien toch deze week bv al 1 x rijst of geweekte havermout geven? Even een gekke vraag, rijst mag gewoon gekookt worden neem ik aan en havermout weken in water?
Je mag je/jij tegen mij zeggen hoor!
Nee hoor, deze week hoeft dat nog niet.
En ja, rijst moet je goed koken en havermout kun je goed 24 uur weken n water of geitenmelk.

Je hebt je huiswerk goed gemaakt zeg!
Door Valerie
#3183978
Lizzy schreef: Je hebt je huiswerk goed gemaakt zeg!
Dat probeer ik zeker, maar vindt het eigenlijk best wel lastig. Heb af en toe het idee dat het zo'n dun draadje is wat betreft de voeding en zo. Je kunt er zoveel goeds mee doen, maar ... Als je zoekt, lees je best veel en natuurlijk ook verhalen die je liever niet leest (zoals teven met eclampsie) Maar we gaan van al het goede uit en zijn langzamerhand bezig met de benodigdheden allemaal te verzamelen en klaar te zoeken :)

Misschien nog een gekke vraag, die ik denk ik hier het beste plaats:
Ik zou de farmfood melk willen aanschaffen, maar nu vroeg ik mij af wat de beste hoeveelheid is om in huis te hebben (gewoon voor de zekerheid). Ik zat zelf te denken aan 500 gram. Aangezien een pup gemiddeld bij geboorte 500 gram weegt, hebben ze 75 ml nodig per dag. In 500 gram heb ik dus eventueel 22 dagporties voor pups.
Door Lizzy
#3184037
Valerie schreef:Dat probeer ik zeker, maar vindt het eigenlijk best wel lastig. Heb af en toe het idee dat het zo'n dun draadje is wat betreft de voeding en zo. Je kunt er zoveel goeds mee doen, maar ... Als je zoekt, lees je best veel en natuurlijk ook verhalen die je liever niet leest (zoals teven met eclampsie) Maar we gaan van al het goede uit en zijn langzamerhand bezig met de benodigdheden allemaal te verzamelen en klaar te zoeken :)

Misschien nog een gekke vraag, die ik denk ik hier het beste plaats:
Ik zou de farmfood melk willen aanschaffen, maar nu vroeg ik mij af wat de beste hoeveelheid is om in huis te hebben (gewoon voor de zekerheid). Ik zat zelf te denken aan 500 gram. Aangezien een pup gemiddeld bij geboorte 500 gram weegt, hebben ze 75 ml nodig per dag. In 500 gram heb ik dus eventueel 22 dagporties voor pups.
Het is en blijft altijd een risico, met je teef een nest fokken. Maakt niet uit wat je voert. Maar ik herken je gevoel natuurlijk wel. Alleen, eclamsie is iets waar een echte BARF hond minder snel last van zal krijgen dan een hond die op brok staat (of een slecht zelf samengesteld menu - maar daarvoor ben jij dus veeeeel te secuur). Ik heb na 7 dagen zogen bloed laten prikken bij Biscuit (ze was ziek en ik wilde eclampsie uitgesloten hebben) en haar calcium gehalte was uitstekend.

Ik vind zelf eerlijk gezegd Farmfood niet geweldig. Bij mijn volgende nest koop ik dat niet meer. Het viel mij echt tegen, de ontlasting van de pups op deze melk. Ja, 500 gram is prima. Met een beetje mazzel heb je het niet nodig maar dan kun je het altijd nog goed schenken aan een dierenambulance/dierenhospitaal/asiel (want het gaat natuurlijk over datum op een gegeven moment).
Door Valerie
#3184102
Lizzy schreef:Ik vind zelf eerlijk gezegd Farmfood niet geweldig. Bij mijn volgende nest koop ik dat niet meer. Het viel mij echt tegen, de ontlasting van de pups op deze melk. Ja, 500 gram is prima. Met een beetje mazzel heb je het niet nodig maar dan kun je het altijd nog goed schenken aan een dierenambulance/dierenhospitaal/asiel (want het gaat natuurlijk over datum op een gegeven moment).
Oei nee, slechte ontlasting, daar zit inderdaad niemand op te wachten. Zena krijgt na de bevalling ong een halve liter rauwe geitenmelk elke dag. Naar aanleiding van de verhalen hier en op internet, ging ik ervan uit dat dit eigenlijk het beste zou zijn. Welk merk zou je dan wel geven?
Door Lizzy
#3184187
Valerie schreef:Oei nee, slechte ontlasting, daar zit inderdaad niemand op te wachten. Zena krijgt na de bevalling ong een halve liter rauwe geitenmelk elke dag. Naar aanleiding van de verhalen hier en op internet, ging ik ervan uit dat dit eigenlijk het beste zou zijn. Welk merk zou je dan wel geven?
Ik dacht precies hetzelfde, geitenmelk, kan alleen maar goed zijn... Ik denk dat ik bij het volgende nest de bio puppymelk van Carnibest in huis haal.
Door Valerie
#3184577
Had weer een vraagje :-) Zou vandaag Zena pompoen geven, maar moet deze nu ook gekookt of is dat gewoon door een groentemix (gemalen met wat griekse yoghurt). Zelfde vraag voor de zoete aardappelen.

Carnibest is voor mij niet zo makkelijk om aan te komen :( Dat wordt echt zoeken...
Door Lizzy
#3184665
Valerie schreef:Had weer een vraagje :-) Zou vandaag Zena pompoen geven, maar moet deze nu ook gekookt of is dat gewoon door een groentemix (gemalen met wat griekse yoghurt). Zelfde vraag voor de zoete aardappelen.

Carnibest is voor mij niet zo makkelijk om aan te komen :( Dat wordt echt zoeken...
Pompoen kun je rauw gepureerd geven of gekookt. Idem voor zoete aardappel.

Kun je het niet via een webshop bestellen? Nou ja en anders probeer je gewoon Farmfood. Misschien bevalt het jouw puppen wel. En waarschijnlijk heb je het toch niet nodig.
Door Valerie
#3184680
Heb ik inderdaad ook al zitten bekijken. Waar ik een beetje schrik voor heb, is dat indien het wel nodig is, ik er slecht aan kan geraken of dat het te lang duurt vooraleer het geleverd is. En wil dan liefst de puppen ook niet nog eens omschakelen, want dat kan ook natuurlijk nooit ten voordele van hun zijn.

Geitenmelk haal ik normaal altijd voor een paar weken in huis. Deze vries ik dan meestal in kleine flessen van een halve liter of in ijsblokjeszakken in. Kan ik dat met de melk voor Zena ook doen? En hoelang mag ik ongeveer een halve liter melk geven aan haar?
Door Lizzy
#3184783
Valerie schreef:Heb ik inderdaad ook al zitten bekijken. Waar ik een beetje schrik voor heb, is dat indien het wel nodig is, ik er slecht aan kan geraken of dat het te lang duurt vooraleer het geleverd is. En wil dan liefst de puppen ook niet nog eens omschakelen, want dat kan ook natuurlijk nooit ten voordele van hun zijn.

Geitenmelk haal ik normaal altijd voor een paar weken in huis. Deze vries ik dan meestal in kleine flessen van een halve liter of in ijsblokjeszakken in. Kan ik dat met de melk voor Zena ook doen? En hoelang mag ik ongeveer een halve liter melk geven aan haar?
Ja, daar heb je een punt... Nou, dan doe je toch gewoon FF kopen!

Voor Zena kun je dat zeker doen (zo heb ik het ook gedaan). En ik heb Biscuit melk gegeven zolang ze melk gaf aan de kleintjes.
Door miik
#3184944
Ik heb nu 7 nestjes pups en 5 nestjes kittens gehad de afgelopen 12 jaar..... en pas 1 pupje wat niet goed reageerde op de Farmfood melk. Bij alle andere was het prima. Dus ik zou dat zelf gewoon in huis halen. En dan daarnaast de verse geitenmelk. En ja, ik deed dat ook gewoon invriezen in kleine flesjes voor mijn teef, zodat ik maar in 1x in de zoveel tijd hoefde te rijden. Natuurlijk is de calcium belangrijk voor een zogende teef, maar los daarvan moet een zogende teef ook gewoon veel drinken voor een goede melkproductie. Dus ik gaf ze ruim geitenmelk zolang als ze dat wilde.
Bij het teefje wat maar melk bleef geven richting dat de pups 8 weken oud werden- ja, die begon ik vanaf week 6/7 wel echt minder te voeren en minder extra's te geven....
Die ene pup die het met Farmfood niet zo lekker deed, die heb ik een mengsel gegeven van verse geitenmelk, room, en honing. Vaak had ik de puppenmelk niet nodig. Dus haalde maar een klein potje op voorraad. En dat maakte ik op door het te voeren aan de pups en mams (als extraatje dus). En dan bij het volgende nestje gewoon weer een klein nieuw potje. Maar ik kon er altijd makkelijk aan komen, dus tis voor geval van nood het weekend door... daarna zou ik bij kunnen halen.
Ik had 1 teefje co-own, waar ik dus een voedingsschema voor maakte en dat mee gaf aan het baasje, voor tot ze weer bij mij zou komen. Daarvoor kookte ik de zoete aardappel en pompoen, maakte porties en vroor dat in. Zo kon het baasje elke dag een zakje ontdooien en hoefde hij niet elke dag te koken. Ik denk dat ik dat bij ene volgend nestje weer zou doen, is goed bevallen.
Door Valerie
#3185611
De eerste porties havermout, rijst, pompoen zijn een feit. De zoete aardappel wordt momenteel gekookt. Wat mij enorm opvalt, is het verschil in hoeveelheid (gewicht 150 gram). Bij gepureerde pompoen is het net of ze maar een bodempje krijgt, terwijl het bij rijst of bij havermout echt een bak vol is.

Daarnaast heb ik momenteel echt het idee dat de hoeveelheid wat weinig is. De buikomvang is vorige week (op 1 week tijd) met 8 cm gegroeid ::) maar toch valt het me meer en meer op dat ze de pups "onder" draagt. Daarmee bedoel ik dat je aan beide kanten vanonder echt bulten ziet (bulten is niet echt het goede woord, maar weet ook niet hoe het anders te verwoorden. De bovenkant (richting ruggengraat) aan beide kanten is eigenlijk wat magertjes naar mijn gevoel. Ik zit dus te denken om toch het voer nog iets omhoog te gooien, maar de vraag is ... wat is verstandig. Ze mag natuurlijk ook niet te vet staan tegen de bevalling.

In totaal (heb gemeten vanaf 3 de week zwangerschap) is ze nu 16 cm gegroeid tot vorige week zaterdag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door