Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3184291
Ik ben weer met kefir begonnen. Voor mezelf en Leo. Ze doen het uitstekend, groeien als de pip! Wat doen jullie met een teveel aan "bloempjes" ?
#3184321
Ik spoel niet dagelijks, heb melkkefir. Ik merk dat de kefir sneller klaar, lekkerder is zonder spoelen.
Ik spoel ze alleen af als er harde gele stukken op zitten en dat is eigenlijk zelden. Ze groeien wel een stuk harder zonder te spoelen trouwens!
De teveel aan korrels geef ik aan Brutus & Lola en eet ik zelf op door de kwark ofzo.
Heb wel wat ingevroren voor het geval dat!
Gebruikersavatar
Door Rico
#3184326
Ik maak het eigenlijk al een hele tijd niet meer, maar spoelde om de dag goed.
De meningen waren toen nogal wisselend en men beweerd dat je ongewenste bacteriën kreeg door niet goed te spoelen.

Een teveel aan roosjes gaf ik weg. En soms gooide ik het weg als ik niemand had.
Op den duur kwam het mijn neusgaten uit, en merkte ik dat het niet op meer ging.
Misschien wel weer eens leuk om te starten.

Voor honden dus ook goed om te geven?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3184332
Lizzy schreef:Ik ben weer met kefir begonnen. Voor mezelf en Leo. Ze doen het uitstekend, groeien als de pip! Wat doen jullie met een teveel aan "bloempjes" ?
Die worden hier ook nog wel eens in de V&A aangeboden :biggrin2:
Door miik
#3184350
Ik spoelde ze soms wel/soms niet. Als je niet spoelt gaat het inderdaad sneller is mijn ervaring ook.
Als ik teveel bloempjes had gaf ik ze weg of ik voerde ze aan de honden, die vinden ze erg lekker. Als je een keer teveel hebt, zou ik best wat bloemetjes van je willen overnemen. Ik heb de mijne dood laten gaan.....
#3184354
miik schreef:Ik spoelde ze soms wel/soms niet. Als je niet spoelt gaat het inderdaad sneller is mijn ervaring ook.
Als ik teveel bloempjes had gaf ik ze weg of ik voerde ze aan de honden, die vinden ze erg lekker. Als je een keer teveel hebt, zou ik best wat bloemetjes van je willen overnemen. Ik heb de mijne dood laten gaan.....
Ik zit nu met onze vriendengroep in de Achterhoek. Als mijn kefir het thuis in de koelkast overleefd heb ik volgende week wel wat over!
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3184362
Ik maak om de dag een nieuwe hoeveelheid. Roosjes spoel ik af, het gaat hier snel genoeg en ik vind het een prettiger idee om ze even af te spoelen.
Teveel aan roosjes kiep (of geef) ik weg.

Ik heb idd ook wat ingevroren, voor de zekerheid. :)
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#3184379
*Lia* schreef:Waarom krijg ik hier nu een soort kots gevoel bij. Ik zie iets voor me wat vreselijk vies is.
Oh grappig - "kefir" doet mij altijd aan een goocheltruc denken. Geen idee waarom. Klinkt als "fakir" ofzo?
Door judith1967
#3184386
Ik ben ook eens begonnen aan Kefir.Maar ik vind het niet lekker,te zuur (brandde in mijn keel)zelfs met honing of iets anders zoetigs erdoor bleef ik last van mijn keel houden

En voor mijn hond hoef ik het ook niet te doen,die vind het ook niet lekker

Maar vond het wel leuk om te doen,simpel en groeide als kool :biggrin2:
Laatst gewijzigd door judith1967 op zo 03 jan 2016, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#3184395
-Saskia- schreef:Oh grappig - "kefir" doet mij altijd aan een goocheltruc denken. Geen idee waarom. Klinkt als "fakir" ofzo?

Ik zie een soort melkkleurige bloemetjes voor me, die heel hard groeien. Het opeten ervan lijkt mij vreselijk vies. Een soort schimmel idee.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3184406
*Lia* schreef:Ik zie een soort melkkleurige bloemetjes voor me, die heel hard groeien. Het opeten ervan lijkt mij vreselijk vies. Een soort schimmel idee.
In dit geval geen schimmel maar fermentatie. ;)

Als je wel eens brood eet, alcohol drinkt, of zuurkool eet is het proces niet anders.





judith1967 schreef:Ik ben ook eens begonnen aan Kefir.Maar ik vind het niet lekker ,te zuur (brandde in min keel)zelfs met honing of iets anders zoetigs erdoor bleef ik last van mijn keel houden

En voor mijn hond hoef ik het ook niet te doen,die vind het ook niet lekker

Maar vond het wel leuk om te doen,simpel en groeide als kool :biggrin2:
Kefir smaakt anders als je andere melk gebruikt. Mijn ervaring: magere melk smaakt zuur, volle melk smaakt lekker. Te lang laten staan wordt zuurder, minder lang is lekker.

Kefir heeft geen standaard gebruiksaanwijzing, het is trial-and-error. :)
Door Lil
#3184414
-Annemarie- schreef:
Kefir smaakt anders als je andere melk gebruikt. Mijn ervaring: magere melk smaakt zuur, volle melk smaakt lekker. Te lang laten staan wordt zuurder, minder lang is lekker.

Kefir heeft geen standaard gebruiksaanwijzing, het is trial-and-error. :)
Ah jullie praten over melk, ik maak alleen waterkefir. Ik houd niet van zuivel ook niet in de vorm van kefir.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door