Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3182497
Ik zie door de topics het bos niet meer vandaar even de volgende vraag: Als je een gezonde jonge hond hebt, welke wormentesten zijn dan zinvol om tweemaal per jaar uit te laten voeren? Alleen de huis-tuin en keukenwormen of ook Giardia en Franse Hartworm? Alvast dank voor jullie input
Gebruikersavatar
Door pluk
#3182506
3-4x per jaar de standaard test van het Woud.
Giardia alleen bij verdenking van besmetting.
Franse hartworm ligt eraan waar je woont of op vakantie gaat.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3182530
De enige test die wij laten doen is 4x per jaar op Angiostrongylus vasorum. De andere testen doe ik pas wanneer ik een vermoeden heb van besmetting. In de praktijk komt het er op neer dat ze nooit meer getest worden op gewone maag/darm wormen. De testen die ooit daarvoor gedaan zijn waren altijd negatief.
Zolang de hond fit en gezond is vind ik alleen Angiostrongylus vasorum belangrijk, omdat je die graag wilt behandelen vóórdat er symptomen zichtbaar worden.
Door Lizzy
#3182539
Het hangt af van hoeveel geld je hebt te besteden. Als je genoeg hebt, zou ik op gewone wormen (spoelworm, lintworm, zweepworm en haakworm) testen.

En als je geld hebt: vier keer per jaar. Als je niet zo'n ruime portomonee hebt: twee keer per jaar.

Op giardia zou ik nooit standaard testen. Alleen maar bij verdenking van.

Even apart de Franse hartworm oftewel de Angiostrongylus vasorum: die is de gevaarlijkste. En afhankelijk of je in een risicogebied woont (volgens mij breidt dit gebied zich wel uit) en of je hond risico gedrag vertoont zou ik wel/niet testen. Als je in een risicogebied woont of daar regelmatig komt en als je hond risico gedrag vertoont tijdens wandelingen in het bos (gras eten, uit plassen drinken, met stokken spelen en opeten en gaten graven), dan zou ik daar 2 tot 4 maal per jaar op testen.

Woon je niet in een risico gebied, kom je daar nooit en vertoont je hond nooit risico gedrag, zou ik zelf niet zo gauw testen. Kijk, kom jij nooit in een bos met je hond en woon je in Brabant (waar die worm tot op heden nog nooit is aangetroffen bij een hond), zou ik zelf niet testen. Ik zou wel de berichtgeving omtrent deze worm strak in de gaten houden.

Risicogebieden Angiostrongylus vasorum lijkt op dit moment te zijn: Den Haag, Zoetermeer en zeg maar gerust omgeving van beide, Veluwe en rond de Oostvaardersplassen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3182543
Lizzy schreef: Even apart de Franse hartworm oftewel de Angiostrongylus vasorum: die is de gevaarlijkste. En afhankelijk of je in een risicogebied woont (volgens mij breidt dit gebied zich wel uit) en of je hond risico gedrag vertoont zou ik wel/niet testen. Als je in een risicogebied woont of daar regelmatig komt en als je hond risico gedrag vertoont tijdens wandelingen in het bos (gras eten, uit plassen drinken, met stokken spelen en opeten en gaten graven), dan zou ik daar 2 tot 4 maal per jaar op testen.

Woon je niet in een risico gebied, kom je daar nooit en vertoont je hond nooit risico gedrag, zou ik zelf niet zo gauw testen. Kijk, kom jij nooit in een bos met je hond en woon je in Brabant (waar die worm tot op heden nog nooit is aangetroffen bij een hond), zou ik zelf niet testen. Ik zou wel de berichtgeving omtrent deze worm strak in de gaten houden.

Risicogebieden Angiostrongylus vasorum lijkt op dit moment te zijn: Den Haag, Zoetermeer en zeg maar gerust omgeving van beide, Veluwe en rond de Oostvaardersplassen.
Harrie woont toch echt midden in Brabant hoor en heeft ook een besmetting gehad. Wij wonen vlak bij de Loonse en Drunense duinen. Ook hier zitten heel veel vossen. Bovendien hadden wij hier rond die tijd een naaktslakken plaag op onze weides waar ook regelmatig vossen komen.

ps. Het lijkt mij bovendien heel logisch dat het besmettingsgevaar er hier ook is. Immers, de worm breidt zich uit vanuit het zuiden. In de Veluwe is hij aangetroffen. Slaat hij Brabant dan over?
Door Lizzy
#3182550
Doranto schreef:Harrie woont toch echt midden in Brabant hoor en heeft ook een besmetting gehad. Wij wonen vlak bij de Loonse en Drunense duinen. Ook hier zitten heel veel vossen. Bovendien hadden wij hier rond die tijd een naaktslakken plaag op onze weides waar ook regelmatig vossen komen.

ps. Het lijkt mij bovendien heel logisch dat het besmettingsgevaar er hier ook is. Immers, de worm breidt zich uit vanuit het zuiden. In de Veluwe is hij aangetroffen. Slaat hij Brabant dan over?
Aha! Dat was mij ontgaan, goed dat je het zegt dat Harrie in Brabant woont! Mij is trouwens verteld dat hij in Belgie ook nog niet is aangetroffen dus ik vraag het me af, of hij vanuit het zuiden is opgerukt. Maar dat de Angiostrongylus vasorum echt oprukt in Nederland is wel een feit....

Het zou wel een fijn plan zijn als websites zoals die van Het Woud bij worden gehouden met de plaatsen waarop in NL de worm is aangetroffen....

Kan het niet zijn dat de worm mee is gekomen met vakantiegangers?
Door fransbulletje
#3182561
Ik gebruik ook de standaard test van het Woud en bij de uitslag vermelden zij de datum wanneer er weer getest moet worden, meestal om de 3,5 maanden.
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3182593
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik ga voor twee maal per jaar inclusief hartworm. Wat zouden de meest logische momenten zijn om te testen, voor en najaar?
Door Lizzy
#3182617
AnoukFrodo schreef:Dank voor jullie reacties. Ik denk dat ik ga voor twee maal per jaar inclusief hartworm. Wat zouden de meest logische momenten zijn om te testen, voor en najaar?
Ja, dat lijkt me prima.
Door Anne in Zweden
#3183945
Ik denk dat het bijna niet meer mogelijk is om risicogebieden aan te duiden als het om de Franse hartworm gaat. Zodra je met je hond de stad verlaat en de bossen in gaat (= vossen, slakken), loop je tegenwoordig risico, heb ik het gevoel. En aangezien A. vasorus eenvoudig via ontlasting kan worden opgespoord, zou ik dat zeker ook even mee laten testen voortaan. Ik ga hoe dan ook mijn honden voortaan ontwormen met Milbemax, omdat ik alleen maar in de vrije natuur wandel. Heb net een hond met longworm gehad, die daar goed doorheen is gekomen, maar nu ik bij Linga zie wat voor stress het geeft als er een verder gevorderde besmetting is, denk ik toch: voorkomen is beter dan genezen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3183961
Anne in Duitsland schreef:Ik denk dat het bijna niet meer mogelijk is om risicogebieden aan te duiden als het om de Franse hartworm gaat. Zodra je met je hond de stad verlaat en de bossen in gaat (= vossen, slakken), loop je tegenwoordig risico, heb ik het gevoel. En aangezien A. vasorus eenvoudig via ontlasting kan worden opgespoord, zou ik dat zeker ook even mee laten testen voortaan. Ik ga hoe dan ook mijn honden voortaan ontwormen met Milbemax, omdat ik alleen maar in de vrije natuur wandel. Heb net een hond met longworm gehad, die daar goed doorheen is gekomen, maar nu ik bij Linga zie wat voor stress het geeft als er een verder gevorderde besmetting is, denk ik toch: voorkomen is beter dan genezen.
Wij wonen in Nootdorp, dus risico gebied, en een hond die af en toe denkt dat hij koe is. Door dit topic twijfel ik nu ook enorm...regelmatig laten testen of toch maar Milbemax gaan gebruiken :-X
Uit de info bij Het Woud begrijp ik dat de test ook vals negatief kan uitvallen omdat er niet continue eitjes worden gelegd. Ik neig ernaar om 2x per jaar te ontwormen, bijv net na de vakantie. Dan zitten we toch vaak zuidelijker en landelijker dan thuis, ook in risicogebied vwb de vossenlintworm. En dan 2x per jaar testen.
Door Lizzy
#3183966
Twee keer of vier keer ontwormen met Milbemax om Franse hartworm besmettingen te voorkomen: dan kun je net zo goed niet ontwormen. Wil het effectief zijn, moet je er elke maand Milbemax inkiepen of er maandelijks Advocate op gooien. Het is niet voor niets dat ik nu 4 weken lang elke week Milbemax moet geven. Dat is omdat deze rot worm zich zo moeilijk uit laat roeien. Echt, 2 keer per jaar ontwormen met Milbemax is totaal zinloos. Het spul werkt trouwens maar 5 dagen. Dus in theorie kan je hond de 6de dag opnieuw besmet raken en heeft het 6 maanden tijd om zich tot een goede besmetting te ontwikkelen.

Wil je echt een goede zekerheid, moet je inderdaad 3 dagen achter elkaar (mag ook best een dag tussen zitten - zie hoe Parelridder dat doet in het topic van Linga) mest insturen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3184011
Lizzy schreef:Twee keer of vier keer ontwormen met Milbemax om Franse hartworm besmettingen te voorkomen: dan kun je net zo goed niet ontwormen. Wil het effectief zijn, moet je er elke maand Milbemax inkiepen of er maandelijks Advocate op gooien. Het is niet voor niets dat ik nu 4 weken lang elke week Milbemax moet geven. Dat is omdat deze rot worm zich zo moeilijk uit laat roeien. Echt, 2 keer per jaar ontwormen met Milbemax is totaal zinloos. Het spul werkt trouwens maar 5 dagen. Dus in theorie kan je hond de 6de dag opnieuw besmet raken en heeft het 6 maanden tijd om zich tot een goede besmetting te ontwikkelen.

Wil je echt een goede zekerheid, moet je inderdaad 3 dagen achter elkaar (mag ook best een dag tussen zitten - zie hoe Parelridder dat doet in het topic van Linga) mest insturen.
Damn! Dat wordt een duur geintje...
Gebruikersavatar
Door doranto
#3184018
pluk schreef:Damn! Dat wordt een duur geintje...
Daarom ga ik ook zélf proberen de Baermann test uit te voeren. Die schijnt niet zo moeilijk te zijn. Dan kan ik het zo vaak doen als ik zelf wil. Het moeilijkste is het herkennen van de worm denk ik, maar dat kan ik leren.
Een microscoop die bruikbaar is, hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Ik heb er eentje van iemand gekregen, die waarschijnlijk enkele jaren terug voor een paar tientjes bij de Aldi is gekocht. Als ik die persoon zie, zal ik eens vragen waar hij hem gekocht heeft.
Hier staat het e.e.a. uitgelegd: http://veterinarymedicine.dvm360.com/ba ... =canonical
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door