Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3182854
Wij hebben 3 jonge honden (twee, drie en vier jaar) en we hebben Dunya - die wordt over 2 weken 10.

Zij heeft al jaren wat last van haar gewrichten, en de eerste jaren merkten we dat alleen op vakantie, met name in de bergen. Dan wordt ze na een dag of 5 stevig wandelen echt kreupel en moeten we pauzes in gaan lassen. Dan gaat meneer Spikkelneus met de jonkies op pad en blijven de dames (ik en Dunya) lekker voor de tent in het zonnetje zitten.
Maar tegenwoordig begint ze ook thuis - op vlak terrein - meer moeite te krijgen. Van haar hoeft het allemaal niet zo nodig. Maar de jonkies hebben extreem veel behoefte dus wij wandelen minimaal 15 kilometer per dag. En daar ga ik ook niet op korten want dan worden ze strontvervelend omdat ze hun energie niet kwijt kunnen.

Dunya krijgt al een hele tijd visolie (Solgar), glucosamine/chondroitine (now) en pijnstilling (carprofen). Maar dat is nu eigenlijk onvoldoende om haar de hele dag mee op sleeptouw te nemen.
We zijn al begonnen met 's avonds apart uitlaten, ik met Dunya een rondje door het park voor de deur en meneer S. met de rest een flinke ronde. Maar overdag lukt dat niet - daar heb ik de tijd niet voor om ze apart uit te laten. Dus ze moet mee. En nu gaat het nog wel, en zijn we nog niet in de fase van een wandelwagen beland. Maar ik merk dat ze het minder prettig vindt en af en toe ook echt kreupel is (startkreupel, na 5 minuten is het over).

Er zijn hier vast meer mensen met oude en jonge honden -hoe doen jullie dat?
Kan ik haar nog ondersteunen met andere supplementen dan die ze nu krijgt?
Want het moment waarop ze echt geen uur meer achter elkaar kan lopen zit er aan te komen.
#3182857
Spikkelneus schreef:Wij hebben 3 jonge honden (twee, drie en vier jaar) en we hebben Dunya - die wordt over 2 weken 10.

Zij heeft al jaren wat last van haar gewrichten, en de eerste jaren merkten we dat alleen op vakantie, met name in de bergen. Dan wordt ze na een dag of 5 stevig wandelen echt kreupel en moeten we pauzes in gaan lassen. Dan gaat meneer Spikkelneus met de jonkies op pad en blijven de dames (ik en Dunya) lekker voor de tent in het zonnetje zitten.
Maar tegenwoordig begint ze ook thuis - op vlak terrein - meer moeite te krijgen. Van haar hoeft het allemaal niet zo nodig. Maar de jonkies hebben extreem veel behoefte dus wij wandelen minimaal 15 kilometer per dag. En daar ga ik ook niet op korten want dan worden ze strontvervelend omdat ze hun energie niet kwijt kunnen.

Dunya krijgt al een hele tijd visolie (Solgar), glucosamine/chondroitine (now) en pijnstilling (carprofen). Maar dat is nu eigenlijk onvoldoende om haar de hele dag mee op sleeptouw te nemen.
We zijn al begonnen met 's avonds apart uitlaten, ik met Dunya een rondje door het park voor de deur en meneer S. met de rest een flinke ronde. Maar overdag lukt dat niet - daar heb ik de tijd niet voor om ze apart uit te laten. Dus ze moet mee. En nu gaat het nog wel, en zijn we nog niet in de fase van een wandelwagen beland. Maar ik merk dat ze het minder prettig vindt en af en toe ook echt kreupel is (startkreupel, na 5 minuten is het over).

Er zijn hier vast meer mensen met oude en jonge honden -hoe doen jullie dat?
Kan ik haar nog ondersteunen met andere supplementen dan die ze nu krijgt?
Want het moment waarop ze echt geen uur meer achter elkaar kan lopen zit er aan te komen.
Als ze er kreupel van wordt, dan gaat het dus niet meer en zou ik dat moeten los laten. Als het niet meer gaat, gaat het niet meer. Dat hoort nou eenmaal bij ouderdom.

Je zou nog kunnen kijken of een andere pijnstiller of een hogere dosis beter gaat. Pijnvrij lijkt mij streven nummer 1. Je zou ook kunnen kijken of je de wandeling zo kan maken dat de jeugd kan rennen en zij rustig kan scharrelen. Dus minder km's lopen, maar dan zo dat de jeugd die km's zelf wel maakt. De jeugd uitdagen met denkspellen ed kan ook veel schelen, alleen fysiek moe maken is vaak lastiger dan ook de hersens aan het werk zetten en ze ook geestelijk moe maken. En je noemt zelf ook al de wandelwagen, dat is natuurlijk een hele prima optie.
#3182858
Ik denk dat het juist wel tijd is voor de wandelwagen. Dan kan ze toch het hele stuk mee maar hoeft niet alles meer zelf te lopen, wat ze ook niet meer kan, geef je aan.

Waarom is het nog geen tijd voor de wandelwagen?
Door Lil
#3182859
Haar niet meenemen of (drastisch) de wandeling inkorten. Iets anders zit er toch echt niet op.

Ik ben gewoon de wandeling gaan inkorten en ben de jonge honden gaan bezighouden met doggy dance en voertjes en speeltjes zoeken worden ze veel en veel meer vermoeid dan van het wandelen zelf.
Hier energieke honden, maar ik ben echt niet van plan om elke dag 15 km te gaan wandelen, dus los ik het op door ze te laten denken en puzzelen en met ze te trainen. Ook nu mijn oudje is weggevallen ga ik niet meer uren en uren wandelen juist om te voorkomen dat ze heel erg vervelend zijn als ik een keertje ziek ben of mijn lichaam mij in de steek laat om zo ver te wandelen. Een keer door mijn enkel gaan en ik zit met de gebakken peren bijvoorbeeld. Het laatste jaar was het vaak gewoon opa thuis laten met wat lekkers en met het jonge grut een uur gaan wandelen en met ze allemaal gaan wandelen, opa in de auto en dan met het jonge grut nog een ronde erbij. Ook met de jonkies nu, die gaan meteen alvast aanleren dat ze ook af en toe alleen alleen thuis blijven en ik met de een dus weg ga en met de ander niet. Anders zit ik als een keertje niet kan met het probleem dat ze niet helemaal alleen kunnen blijven.
#3182889
Tja of apart uitlaten of meenemen in de wandelwagen . Hier was onze oude tut er destijds graag bij , ik liet haar steeds korte stukjes lopen
Ik ging ook naar velden bv . Dan deed ik daar wat hersenwerk met de honden . Of ik liet de jonkies daar even lekker rennen terwijl oude tut aan het snuffelen was
En gebruik maken van de dagen dat jullie wel samen zijn . Hier ging strand /duin op een gegeven moment ook niet meer
Dan ging er eentje met opoe op pad en eentje met het jonge gespuis op pad

Toen allebei de bejaarden nog leefden deed een combi , de jonkies in de ochtend een korte ronde en tijd vrij maken voor de bejaarden
En de jonkies in de middag lang , de bejaarden sliepen dan toch uren
#3182917
Dusty van ons ruim 12,5 zelfde verhaal. Ik weet het aan het ouder worden. Na eens meegenomen te hebben naar de fysio van Jesse (Victor Hoogma) bleek ze een verzakte ruggewervel te hebben. Na behandeling is ze een stuk opgeknapt. Dus je zou haar eens na kunnen laten kijken door een goede fysio. Ook ben ik Dusty naast glucosamine en visolie, primeval gelatinaat gaan geven en dat lijkt toch echt wel wat te doen.

En verder heeft het jonge grut zich maar aan te passen bij mij. Wij hebben 1 hond van 13 jaar en 7 maanden, Dusty dan van 12 jaar en 6 maanden, Misty van ruim 9,5 en dan Smokey van 4, Revy van 15 maanden en Quinty van 6,5 maand.
Ze waren bij mij ook gewend veel en lang te lopen. Dat gaat nu niet meer. Ik loop nog in pummeltempo 3 keer daags 45min en als we op de camping zijn komt het jonge spul er veel beter af met een bos voor de deur. Verder moeten ze het hebben van denkspelletjes en praktijkspeuren en soms neem ik de doggy ride mee maar met een 27kg hond vind ik dat in bosgebied echt niet fijn lopen, echt heel zwaar.
#3182951
de 2 jongste hebben zich gewoon moeten aanpassen...en dat ging prima
wij liepen erg langzaam en dan gingen hun gewoon dr gangetje met een balletje oid.
iedere wandeling nam ik de doggy ride mee en merkte ik dat zimba moeier werd dan ging er prinsheerlijk in liggen
iedere wandeling is hij meegegaan...
#3182965
Wat het bij ons lastiger maakt is dat van de jonkies er 2 niet van de lijn kunnen wegens te groot jachtinstinct. Die gaan sowieso maar 3-4x in de week los bij de Geffense Plas achter het hek. Dus dat zichzelf vermaken zit er niet in.

Apart uitlaten kan alleen op niet-werkdagen. Dus dan blijft alleen de wandelwagen over. Hoewel ik daarbij ook nog wel wat haken en ogen zie: wagen past niet in de auto. Nou ja, dat past wel, maar dan moeten er ook nog 4 honden bij.....
En ik moet dan behalve die wagen duwen ook nog 3 lijnen in de hand houden. Dus dan wordt aan de flexi ook lastig terwijl dat nou net het enige beetje vrijheid is wat ze hebben. En die wagen door de blubber duwen is ook nog een puntje, want het bos is bij ons drie kwart van het jaar erg modderig. En in de woonwijk lopen daar vinden we allemaal niks aan - de honden niet en ik niet.

Die 15km op een dag dat blijf ik wel doen, want dat doe ik vooral ook voor mezelf omdat ik dat heel erg fijn vind - niet per se om de honden moe te krijgen.

Tijd is ook nog een 'probleem' : ik besteed nu ruim 4 uur per dag aan de honden (wandelen, voeren, knuffelen, spelen, verzorging) - maar meer dan dat heb ik ook niet. En met denkspelletjes moet je ze toch apart hebben, want 3 tegelijk dat gaat hem niet worden. Zeker niet als er snoepjes bij komen kijken - dat wordt ruzie. En eerlijk gezegd spreekt mij dat ook helemaal niet aan. De honden vinden het vast leuk, maar als ik elke dag met tegenzin een spelletje moet gaan doen en dan ook nog 3x, dat houd ik nooit lang vol.

Dit wordt onze eerste oude hond (de vorige twee zijn voortijdig overleden op 9 en 5 jaar lft) - dus dit is nieuw voor ons. Het wordt even puzzelen hoe we dat gaan vormgeven. Gelukkig gaat het maar om 3 dagen per week. Die andere 4 dagen hebben we tijd voor apart uitlaten.
Door Lil
#3182992
Ik ben alleen en werk dus ook (gaat ook niet anders). Wagen ging hier niet: 30 kg in een wagen op wegen waar je een lege wagen al bijna niet krijgt geduwd dat gaat gewoon niet. Het is niet dat het spelletjes doen bij de wandeltijd komt. Wandeling gaat niet meer zo lang, dus kost minder tijd. Die tijd die je overhoudt kun je iets met ze doen. Kan ook moeilijke kong zijn, voertjes in gras zoeken, slow bowl. De dogdance of gehoorzaamheids oefeningen etc kun je ook aan de lijn doen. Niet alleen aan moeilijke samen doen puzzels denken. Ik heb met Jones deels kunnen compenseren door met hem 20 minuutjes te gaan fietsen. Kimba is daar wat klein voor, maar haar liet ik wat meer rennen omdat zij meer los kan lopen. Of ik ging naar omheind veldje liet de hele zwik los en dan met bal spelen een voor een. (Oudje uiteraard niet laten rennen. Ik gooide het gewoon in zijn bekkie of liet de bal langzaam rollen).

Hoe je het ook wendt of keert 15 km is op een dag gewoon niet meer mogelijk. Er zijn zelfs jonge honden die dat door fysieke gesteldheid niet aankunnen.
#3182994
Ik zou toch echt die 15 km wat inkorten en haar dan regelmatig apart van de rest een korte ronde alleen geven in de tijdwinst die je dan dus hebt. Met meer zoek en speur spelletjes etc. onderweg kan een wandeling van 5 km net zo veel voldoening geven als een wandeling van 15 waarbij alleen gewandeld wordt.

Als ik het vergelijk met één van mijn honden, die loopt soms dagtochten met mijn vriend van 40+ kilometer. En de volgende dag wil ze gewoon weer haar ronde van 15 km lopen, echt niet moe te krijgen. Gaan we echter een uurtje speuren en wat dummy's verstoppen die ze moet zoeken, dan is ze daar nog twee dagen flink voldaan van in haar koppie en kan ze prima af met een keer een korte ronde.
#3183067
Ik vind die uiteenlopende energiebehoefte ook het grootste probleem als je een roedel hebt die qua leeftijden uit elkaar ligt. Nu heeft de oudste (15) hier genoeg aan de tuin, een andere minder oude (12,5) kan nog wel een stappie doen, maar de jongeren hebben meer nodig. Nu (in ons nieuwe leefgebied) kom ik daar aardig mee weg doordat ik zo de deur uitloop naar een leuk "ouwel*llenwandelpaadje*, maar eerder was het eerst oudjes in de auto, rondje stappen, terugbrengen, jonkies in de auto, langer stappen en weer terug. En vooral dat auto wisselen en heen en weer rijden koste veel tijd, maar het was niet anders.
Net dus ook een stukje langs de rivier gewandeld (gesukkelt) met de oudjes en daarna met de rest naar de plas. Scheelt wel dat die jonkies van mij geen 15km hoeven te lopen, de doorsnee wandeling duurt meestal zo'n 1,5 uur en zal in strekkende kilometers rond de 6km liggen.

Dan zijn de jonkies wel 9 bijna 10 en 4 en ligt die van 4 natuurlijk de meeste meters af en kan de rest van de energie in de tuin van 1 ha worden gedumpt.
#3183221
Wat je ook kan doen, is de honden een tuig aan doen en voor de wagen zetten, scheelt jou duwen, zij raken wat extra energie kwijt en jij kunt ze alle 4 meenemen.
Weet niet wat voor wandelwagen jij hebt, maar ik heb het idee dat de moderne kinderwgen wat hanteerbaarder is dan de honden wagen, en onze herder past er ook in.

Of je kiest ervoor 1 van de wandelingen langer te doen en dunya een kort rondje en de ander wandelingen ook korter omdat die km al in de ene wandeling zit.
#3183247
Ik heb nu een Doggyride met zwenkwiel . Dat is in mijn beleving een Mercedes :biggrin2:
Hiervoor had ik een ouder model zonder zwenkwiel en dat was (soms ) pittig duwen

Is fietsen geen optie ? De oudste in de kar en de jonkies naast de fiets ?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door