Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Valerie
#3182379
Met veel trots mogen we melden dat het eerste nestje voor onze kennel op komst is. Zena is gedekt op 21 november, een maand later is er met een echo bevestigd wat we vermoeden, Zena verwacht haar eerste nestje :)

Natuurlijk zijn we momenteel druk bezig met alle voorbereidingen. We verwachten de pups rond 22 januari en zullen ons uiterste best doen om ze een zeer goede start te geven. Ook in het andere topic over voeding zal ik het voedingsschema van onze Zena doorgeven zodat er op- en aanmerkingen kunnen gegeven worden.

Het wordt een nestje Duitse Herders, die in huis zullen opgroeien.
Door Lizzy
#3182403
Oh wow, gefeliciteerd! Het is het mooiste dat er is, een nestje pups :smitten:

Ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van de vorderingen! Heel veel succes en als je vragen hebt: je weet ons te vinden :)
Door Valerie
#3182410
Bedankt Lizzy!!

Een nestje is altijd een droom geweest en zeker nu de combi van onze eigen reu is met onze Zena. Ik ga zeker proberen jullie op de hoogte te houden (en te bestoken met vele vragen en foto's ::) ).

Het nestje zal geboren worden in onze woonkamer en als alles goed gaat, zullen de pups in de woonkamer blijven tot ze oud genoeg zijn om naar hun nieuwe baasjes te gaan. Eentje blijft natuurlijk bij ons wonen.

Vorige week maandag hebben we een echo laten doen. Je ziet natuurlijk zoveel, dat je op een gegeven moment je afvraagt of het zo is of omdat je het graag wil zien. Hierdoor hebben we een echo laten doen, dan zijn we zeker :) Op de echo zagen we enkele pups met kloppende hartjes. Wow, dat was echt super! Had nooit gedacht dat dat al zichtbaar zou zijn. In week 5 zagen we toch al wat veranderingen. De buik werd qua omvang enkele cm's groter, de tietjes beginnen te ontwikkelen (2 zijn echt groot tov de rest) en ze begint zelf ook echt te beseffen dat er wat aan de hand is. Ben benieuwd wat week 6 ons gaat brengen :)

Ik zal binnenkort ook foto's plaatsen van de beide honden. Momenteel zijn er enkele pups besteld, deze gaan allemaal naar gezinnen die ik al enkele jaren ken en waarvan ik zeker weet dat ze op een zeer goede plek zullen terecht komen. Het jammere is dat ze deels op KVV zullen staan en deels op brok, maar een goed baasje is ook zeer veel waard!
Door Lizzy
#3182717
Valerie schreef:Bedankt Lizzy!!

Een nestje is altijd een droom geweest en zeker nu de combi van onze eigen reu is met onze Zena. Ik ga zeker proberen jullie op de hoogte te houden (en te bestoken met vele vragen en foto's ::) ).

Het nestje zal geboren worden in onze woonkamer en als alles goed gaat, zullen de pups in de woonkamer blijven tot ze oud genoeg zijn om naar hun nieuwe baasjes te gaan. Eentje blijft natuurlijk bij ons wonen.

Vorige week maandag hebben we een echo laten doen. Je ziet natuurlijk zoveel, dat je op een gegeven moment je afvraagt of het zo is of omdat je het graag wil zien. Hierdoor hebben we een echo laten doen, dan zijn we zeker :) Op de echo zagen we enkele pups met kloppende hartjes. Wow, dat was echt super! Had nooit gedacht dat dat al zichtbaar zou zijn. In week 5 zagen we toch al wat veranderingen. De buik werd qua omvang enkele cm's groter, de tietjes beginnen te ontwikkelen (2 zijn echt groot tov de rest) en ze begint zelf ook echt te beseffen dat er wat aan de hand is. Ben benieuwd wat week 6 ons gaat brengen :)

Ik zal binnenkort ook foto's plaatsen van de beide honden. Momenteel zijn er enkele pups besteld, deze gaan allemaal naar gezinnen die ik al enkele jaren ken en waarvan ik zeker weet dat ze op een zeer goede plek zullen terecht komen. Het jammere is dat ze deels op KVV zullen staan en deels op brok, maar een goed baasje is ook zeer veel waard!
Super spannend en gaaf allemaal! Ik ben echt reuze benieuwd naar hoe het gaat, hoeveel pups er geboren zullen worden! Succes en veel plezier :)
Door Valerie
#3183940
Bedankt allemaal!

Hierbij een foto van onze 3 herders
Afbeelding

links: Waiko (de vader van het nest)
middelste: Zena (de moeder van het nest)
rechts: Astor (onze oude :) )

Onze Astor ziet er wel een beetje wild uit qua haar. Sinds de maagkanteling eind september, heeft hij het regelmatig koud gehad en zit hij soms met een overall in de auto. Als we hem borstelden had hij wat last van de wond. Hij is tenslotte 11,5 jaar, dus we zijn wat voorzichtig met onze oude man ;) Nu ziet hij er weer een stuk beter uit (met minder haar ::) ).
Door Valerie
#3184580
*Lia* schreef:Werklijn zo te zien. Als voormalig Duitse Herder fokker ben ik daar natuurlijk wel nieuwsgierig naar. Succes met het nestje.
Klopt inderdaad. Alle 3 komen uit werklijnen :) Ik zit zelf met de 2 jongste in de IPO-sport (de oude reu is op pensioen), maar hebben ondertussen ook al wat andere uitdagingen gedaan zoals agility, kynologie enzovoort.
Door Valerie
#3184738
Even nog een kleine vraag voor het lijstje compleet te maken voor als de bevalling start over 2,5 week :)

Puur Utero, heb je dat bij elke bevalling nodig? Of is dit iets preventief ivm het schonen van de baarmoeder? Als het preventief is, hoe lang moet je dit dan geven?

Bij de dierenarts haal ik over 1,5 week Pyton op. Aan verschillende fokkers gevraagd die al veel nesten hebben gehad van hoeveel geef je en dan zie je toch dat het allemaal verschilt. De ene geeft als er 45 min geen pup is gekomen 0.3 ml, de andere elk 1,5 uur 0.5 ml als er geen pup komt ... Hoe doen jullie dit? Natuurlijk wil ik het liefst niets geven, maar langs de andere kant ben ik blij dat de dierenarts het meegeeft zodat het in huis is.
Gebruikersavatar
Door Janneke
#3184746
Valerie schreef:Even nog een kleine vraag voor het lijstje compleet te maken voor als de bevalling start over 2,5 week :)
Bij de dierenarts haal ik over 1,5 week Pyton op. Aan verschillende fokkers gevraagd die al veel nesten hebben gehad van hoeveel geef je en dan zie je toch dat het allemaal verschilt. De ene geeft als er 45 min geen pup is gekomen 0.3 ml, de andere elk 1,5 uur 0.5 ml als er geen pup komt ... Hoe doen jullie dit? Natuurlijk wil ik het liefst niets geven, maar langs de andere kant ben ik blij dat de dierenarts het meegeeft zodat het in huis is.
Dit is iets wat ik zou navragen bij de DA. Of opbellen en om advies vragen als blijkt dat het nodig is. Er is immers, als het goed is, altijd een DA bereikbaar.
Door enya13
#3184772
het is heel normaal dat er zeker bij grotere nesten langere tijd tussen de pups komt op een gegeven moment. de teef raakt dan vermoeid.
python spuiten na 45 min. is onzin. zolang de teef niet loos aan het persen is, gewoon geduld hebben.
ik heb een teef gehad die er na een aantal pups steeds meer tijd tussen liet. ook kreeg ze altijd een nakomertje na uren. nooit iets gespoten.
beetje vertrouwen hebben in de natuur. zolang ze rustig ligt bij de pups is het goed.
duitse herders krijgen normaal gebouwde pups die er meestal vlot uitkomen.
als je onzeker bent bij je 1e nestje vraag er dan een nuchtere ervaren fokker bij.
sommige fokkers geven na de bevalling 1 spuitje om de evt. achtergebleven nageboortes af te drijven.
ik heb nog nooit wat gebruikt overigens. succes!
Door Hanny
#3184840
Van Puur Utero kun je de gebruiksaanwijzing vinden. o.a. bij med.pets.
Ik geef het soms wel als de bevalling begint, maar wanneer zou dat zijn. Als ze onrustig worden, of als ze beginnen te persen. Het blijft toch "natte vinger werk". Na het werpen geef ik het wel drie dagen, misschien doet het wat, misschien niet, maar ik geef het wel.
Na de loopsheid geef ik het ook voor drie dagen, of het nodig is??????
Python heb ik wel in huis. Er is hier een vaste regel, op de eerste pup wordt niet gespoten, absoluut niet. Ik kan het me niet zeker herinneren, maar op pup twee is ook niet gespoten. Het is toch iets, wat we echt liever niet doen.
Wij hebben hier de ervaring, dat als het lang duurt en er door de teef niets gedaan wordt, dat de pup dan heel natuurlijk dood gaat.
Als de tussen tijd een uur is, wordt ik toch wel licht ongerust. Kalmte alleen kan u redden (manlief zegt dat dan), maar of en wanneer er wordt gespoten kan ik je echt niet zeggen, gewoon omdat zoiets per situatie verschilt.
Aan het eind wordt er niet gespoten, dat risico nemen we en tot nu toe is dat altijd wel goed gegaan.
Voor de pupjes heb ik zo nodig farmfood melk en dat bevalt goed.
Heb je een stroeve mat, of andere ondergrond in de kist, dat is prettig voor de teef.
T.z.t. succes met de bevalling.

Hanny
Door Valerie
#3184879
Bedankt voor deze reacties :) Hier kan ik zeker weer mee verder.

Aangezien de reu hier ook zat, heb ik bv geen progestoron laten bepalen. Als het op een natuurlijke weg niet gaat, dan hoeft het voor mij ook niet zo nodig. Dan ga ik ervan uit dat er toch iets fout zit. Ik heb hier al zoveel keer kunnen meemaken hoe mooi (maar ook hard) de natuur kan zijn.

Daarentegen wilt het natuurlijk niet zeggen dat je niet goed voorbereid moet zijn. Mijn normale dierenarts zit op 1u30 min rijden. Dat vind ik gewoon te ver als er iets mis gaat met een geboorte. Dus hier in de buurt gaan kijken, en bij 1 absoluut geen goed gevoel. Dus toch maar iets verder. We hebben nu op een half uurtje rijden een dierenarts gevonden waar we een goed gevoel bij hebben.

De fokker die zegt na 1,5 uur, is een man van 70 die denk ik al een 40 jaar Duitse herders fokt (als het niet langer is). Dat is een hulplijn aangezien deze hier slechts op enkele minuten rijden vanaf woont. Wat ik ervan snap, spuit hij na 1,5 uur als er een pup in het geboortekanaal zit. Maar sowieso bij onzekerheid bellen we hem, en komt hij langs :) Met de dierenarts hebben we al afgesproken dat deze komt nadat (lijkt) alles geboren is.

Farmfood melk is hier ook besteld. Een halve kilo, ik denk dat we (bij noodzaak) daar de eerste dagen wel mee door komen. Puur Utero kan ook weer van het lijstje af.

Ik had voor in de kist allemaal lakens voorzien. Daarnaast heb ik nog 2 vetbedden (met anti slip), maar die dacht ik er in te leggen als de bevalling achter de rug was. Daarnaast hebben we nog een donsdeken (met hoezen), daar slaapt ze zelf graag op dus dat wordt er sowieso vooraf ingelegd om te wennen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door