Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Siberienne
#3182091
Hallo allen, ik ben nieuw hier op barfplaats dus zal me even voorstellen. Wij hebben 2 Siberische husky broertjes van 4 jaar, Shadow en Spot. Spot is een beetje ons zorgenkindje. Een dag of 10 geleden maakte hij me ineens wakker omdat hij nodig moest poepen, was vrij vaste ontlasting maar met slijm erbij en veel persen. Dat heeft hij wel eens af en toe, vooral als hij wat afwijkends gegeten heeft. In dit geval kaas (van mijn vader) en een kauwbot. Maar nu ging het niet over. Ontlasting naar het Woud gestuurd: geen parasieten. Met rijst en gekookte lip werd het wel rustiger maar ging nog niet over Dierenarts denkt aan colitis. En ik ging lezen op internet en het past precies bij zijn klachten. De DA gaf kuur metronidazol en advies zijn eigen brokken te hervatten en veel kleine maaltijden te voeren. De krampen en het slijm zin nu weg maar zijn ontlasting 's morgens is nog dunne derrie. Middag = half gevormd. Normaal eet hij Didji hert en zoete aardappel in de ochtend en 's avonds KVV van Darf, verschillende soorten. KVV heb ik nog niet herstart, DA adviseerde hier nog even mee te wachten tot de boel rustiger was. Ik zit nu een beetje met hoe voeren op te bouwen, hij heeft verschrikkelijke honger en is bijna 500 Gr afgevallen (op 25,8 kg) en hoe verder te gaan met voeren om nieuwe aanvallen te voorkomen. Spot is een actieve jonge hond die graag racet voor de step, maar ook dan soms gehinderd wordt door krampen. Hij kan erg wisselen in gedrag, ook qua energie waarbij ik nu denk dat dat ook nog weleens met zijn darmen samen kan hangen. Daarnaast is hij niet heel goed gebouwd, te lange poten waardoor hij rugproblemen gehad heeft. (Ook na waarschijnlijk een ongelukje bij heg stoeien met zijn broer) Met chiropractie en oefentherapie gaat dat eigenlijk best goed maar ja, nu dus dit...
Laatst gewijzigd door Siberienne op zo 31 jan 2016, 08:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Door Siberienne
#3182344
Ja, het is ons zorgenkindje - maar ik ben dan ook verwend want onze vorige twee huskies waren gewoon nooit ziek en werden 11 en 14, op Royal Canin nota bene...

Maar goed, ik voer de brokken van Didji en de DARF sinds oktober vorig jaar. De samenstelling staat hier: https://didji.nl/honden/didji-s-sensiti ... appel.html Behalve de hert/aardappel heb ik ook de zalm/aardappel gehad.

Shadow - de broer van Spot - kan niet goed tegen tarwe ed., dus ik voer wel altijd graanvrije brokken. Voor de Didji hebben ze Wolfsblut gehad, div varianten maar met name de Pacific ocean & de Carnibest Eco en Eend varianten. Ik moet zeggen dat ik nogal eens varieer in brokken om een te eenzijdig dieet te voorkomen..

Vandaag had hij trouwens zijn eerste vaste poep. Waar een mens al niet blij mee kan zijn he?

De producent van de Didji brokken suggereerde trouwens om hem over te zetten op de zalm/rijst variant: https://didji.nl/honden/didji-s-premium-zalm-rijst.html
Spot heeft trouwens een poosje alleen KVV gegeten (Carnivoer) maar daar bleef hij te mager op. Nu was hij aardig op gewicht en uit aan het vullen - tot dit er weer tussendoor kwam.
#3182357
Siberienne schreef:Ja, het is ons zorgenkindje - maar ik ben dan ook verwend want onze vorige twee huskies waren gewoon nooit ziek en werden 11 en 14, op Royal Canin nota bene...

Maar goed, ik voer de brokken van Didji en de DARF sinds oktober vorig jaar. De samenstelling staat hier: https://didji.nl/honden/didji-s-sensiti ... appel.html Behalve de hert/aardappel heb ik ook de zalm/aardappel gehad.

Shadow - de broer van Spot - kan niet goed tegen tarwe ed., dus ik voer wel altijd graanvrije brokken. Voor de Didji hebben ze Wolfsblut gehad, div varianten maar met name de Pacific ocean & de Carnibest Eco en Eend varianten. Ik moet zeggen dat ik nogal eens varieer in brokken om een te eenzijdig dieet te voorkomen..

Vandaag had hij trouwens zijn eerste vaste poep. Waar een mens al niet blij mee kan zijn he?

De producent van de Didji brokken suggereerde trouwens om hem over te zetten op de zalm/rijst variant: https://didji.nl/honden/didji-s-premium-zalm-rijst.html
Spot heeft trouwens een poosje alleen KVV gegeten (Carnivoer) maar daar bleef hij te mager op. Nu was hij aardig op gewicht en uit aan het vullen - tot dit er weer tussendoor kwam.
Ohww OK! Ik dacht even dat je hond nu de brokken van de dierenarts at.

Ja, het is lastig. De oorzaken van colitis zijn zo divers. Ik zou nog even een paar dagen doorgaan met het voeren wat je nu doet. En dan zou ik langzaam 1 eetlepel KVV toe gaan voegen dat je even 1 seconden heb laten koken in een laagje water. Dat laat je afkoelen. En dat zou ik door de brokken doen. Ik zou zelf, als het is afgekoeld, ook probiotica gaan toedienen. Ik vind de Advanced 40+ Acidophilus erg goed. Ik zou beginnen met daar 1/3 capsule per dag van te geven, door het eten.

In de tussentijd zou ik ook Boswelia gaan geven. In supplement vorm: http://vita-info.nl/2008/09/boswellia/ (sowieso kun je googlen op boswelia en colitis).

Als die eetlepel KVV goed gaat, zou ik 3 eetlepels gaan geven. Ook weer even gekookt. Aangezien hij afgevallen is, zou ik dit niet in mindering brengen op de brok. Als die 3 eetlepels goed gaan, ga je de helft van zijn normale portie KVV geven. En daarna zijn hele portie. Dan breng je de brokken natuurlijk wel in mindering. Je geeft de KVV nog steeds 1 seconden gekookt. En probiotica. Als dat goed gaat, ga je de KVV voeren en dan doe je 1 eetlepel rauwe KVV erbij. En dat bouw je dan verder uit. Iedere dag een beetje meer rauw en een beetje minder gekookt. Met de probiotica.

En ja, ik zou hem dan toch helemaal op KVV gaan zetten. Voorlopig met probiotica. Het liefst diverse merken. En dan gewoon meer gaan voeren, net zo lang totdat hij wel het goede gewicht heeft. En ik zou dus met die brokken stoppen. Links of rechtsom zijn aardappelen niet goed. Niet goed voor een mens, helemaaaaaaaaal niet goed voor een hond. Er kunnen teveel ongunstige bacterieen groeien in het spijsverteringskanaal en bovendien bevat het koolhydraat en last but not least: aardappelen worden met zooooooooveel gif overspoten. Geloof mij, pure troep voor je hond. En ik zou ook die zalm en rijst niet gaan voeren. Ook daarvoor geldt dat een hond niks kan met rijst. En dat het je koolhydraat levert. Die je helemaal niet aan je hond wilt geven.....
Door Siberienne
#3183476
Dank voor je tips, het is nu rustiger in Spotjes darmen, hij produceert 2x p d een vrijwel vaste poep. De probiotica van PUUR zijn ook binnen en daar is hij gisteren mee begonnen. Vandaag komt de KVV bestelling dus kunnen we in het nieuw jaar gaan beginnen met her-introduceren zoals jij het beschreef.

Nog 1 vraagje: ik lees op diverse plekken dat bij recidiverende colitis het verstandig is om juist wel extra vezels te geven, mn de oplosbare. Oftewel: FOS (fructo-oligosacchariden) juist om de colonflora goed te houden. En ruwvezels. (.o.a op deze site: http://www.kliniek-klaver4dieren.nl/art ... -chronisch en http://www.natural-dog-health-remedies. ... litis.html
Als ik geen brokken meer zou geven, wat zijn dan de alternatieven qua vezels? Spot houdt trouwens niet heel erg van groente. Misschien dat wat wortel of courgette erin gaat, maar zelfs dan is de kans groot dat de KVV keurig op is en de groente schoon afgelikt in de bak ligt :P

(( overigens: toen ik Spot alleen op KVV had staan bleef hij echt te mager. Hij kreeg op een gegeven moment wel 800-1000 gram / dag carnivoer en/of carnibest, prachtige compacte poep maar nog vel over been. Op advies van o.a. de fokker toch maar weer koolhydraten toe gaan voegen (in de vorm van brok) en zowaar, toen kwam meneer eindelijk wat aan. Ik weet niet of het rasgebonden kan zijn, maar bij husky's komt (te) mager zijn best vaak voor, zeker ook bij inspanning in de kou. Dan is de ervaring van mede-husky eigenaren dat iets van koolhydraten erbij wel helpt om ze op gewicht te houden. Tsja, ik ben dus bij mijn honden niet per definitie tegen koolhydraten. Maar dat terzijde))
Door Siberienne
#3187520
We leken op de goede weg te zijn: Spot's darmen waar rustig op zijn brokken, KVV weer opgestart zoals Lizzy adviseerde en gestart met probiotica van PUUR. Tot gisteren eigenlijk, zijn poep gistermiddag was aan het einde weer iets dun en vanmorgen was het weer mis. Ik hoorde zijn buik al flink rommelen, hij had ook haast om naar buiten te komen en hij had weer krampen. De eerste drol was vrijwel normaal, toen bleef hij echter persen en kwam er alleen wat dun spul & slijm.

Dierenarts gebeld en ik kon direct terecht vanochtend. Het komt even heel ongelukkig uit nl omdat ze een paar dagen naar oppas zouden moeten (lang verhaal, laat ik er even buiten). Omdat hij vorige keer goed reageerde op de stormogyl en we even pragmatisch moeten zijn, krijgt hij een nieuwe kuur nu in de hoop dat het snel opknapt weer.

Iom dierenarts besloten om toch een eliminatie dieet te gaan inzetten om te kijken waar hij niet tegen kan qua eiwitten. Het lastige is dat ik Spot altijd heel gevarieerd gevoerd heb, dan zou ik voor het eliminatie dieet moeten beginnen met een voeding zonder kip, kalkoen, rund, lam, hert, vis (zowel zalm als diverse andere vissoorten), rendier, paard, geit, konijn, fazant (ja, dat heeft hij allemaal al eens gehad) ..

Alternatief: 6 weken speciale brokken met gehydrolyseerd eiwit, bv van Royal Canin erin als meest veilige keuze. En dan nieuwe eiwitbronnen herintroduceren. Of een glutenvrije brok met een unieke eiwitbron die hij nog niet kent.

Ik vind het lastig: echt helemaal zelf samenstellen vind ik moeilijk. Daarbij heeft hij nu een ontstoken darm, de dierenarts deed een rectaal toucher om te kijken of er nog wat ontlasting zat om te testen en hij gilde het uit, dus die moet eerst echt tot rust komen.
Wat is nu wijsheid? ik weet het even niet zo goed.
Door Lizzy
#3187525
Siberienne schreef:We leken op de goede weg te zijn: Spot's darmen waar rustig op zijn brokken, KVV weer opgestart zoals Lizzy adviseerde en gestart met probiotica van PUUR. Tot gisteren eigenlijk, zijn poep gistermiddag was aan het einde weer iets dun en vanmorgen was het weer mis. Ik hoorde zijn buik al flink rommelen, hij had ook haast om naar buiten te komen en hij had weer krampen. De eerste drol was vrijwel normaal, toen bleef hij echter persen en kwam er alleen wat dun spul & slijm.
Hoe lang is het wel goed gegaan?
Dierenarts gebeld en ik kon direct terecht vanochtend. Het komt even heel ongelukkig uit nl omdat ze een paar dagen naar oppas zouden moeten (lang verhaal, laat ik er even buiten). Omdat hij vorige keer goed reageerde op de stormogyl en we even pragmatisch moeten zijn, krijgt hij een nieuwe kuur nu in de hoop dat het snel opknapt weer.

Iom dierenarts besloten om toch een eliminatie dieet te gaan inzetten om te kijken waar hij niet tegen kan qua eiwitten. Het lastige is dat ik Spot altijd heel gevarieerd gevoerd heb, dan zou ik voor het eliminatie dieet moeten beginnen met een voeding zonder kip, kalkoen, rund, lam, hert, vis (zowel zalm als diverse andere vissoorten), rendier, paard, geit, konijn, fazant (ja, dat heeft hij allemaal al eens gehad) ..
Patrijs, kwartel, gans nog een optie?
Alternatief: 6 weken speciale brokken met gehydrolyseerd eiwit, bv van Royal Canin erin als meest veilige keuze. En dan nieuwe eiwitbronnen herintroduceren. Of een glutenvrije brok met een unieke eiwitbron die hij nog niet kent.
Dat maakt voor het verhaal natuurlijk niet uit. Beide is elimineren. Je zou kunnen overwegen om een bloedtest van Nutriscan te doen. Dat kost wat (volgens mij rond de 260 euro) maar dan heb je ook wat. Ze doen 'm in Duitsland (ik heb het adres hier op Barfplaats genoteerd dus dat is via zoeken wel te vinden als je zoekt op Nutriscan).
Ik vind het lastig: echt helemaal zelf samenstellen vind ik moeilijk. Daarbij heeft hij nu een ontstoken darm, de dierenarts deed een rectaal toucher om te kijken of er nog wat ontlasting zat om te testen en hij gilde het uit, dus die moet eerst echt tot rust komen.
Wat is nu wijsheid? ik weet het even niet zo goed.
Ik weet het ook niet. Heb je wel eens een goede holistisch dierenarts overwogen?
Door Siberienne
#3187576
Even terugdenken: ik begon net voor kerst met de stormogyl. Na 2 dagen hoefde ik er 's nachts niet meer uit, op 30-12 legde hij zijn eerste echt mooie drol en bleef het eigenlijk goed. Afgelopen zaterdag dus iets slijm, sinds vanochtend foute boel. Een dag of 10 dus dat het goed ging.

Ja, ik denk wel over een holist / second opinion daarvan, heb je tips over een goede liefst beetje in de buurt? Regio Brabant / Limburg?
#3192603
even een korte update: Spot is na de 2e kuur stormogyl begonnen met de hypoallergene brokken van Royal Canin. Slijm is nu weg, de hevige aandrang steeds ook en meneer heeft er zin in om zich af en toe weer eens uit te leven voor de step.
Dit gaan we de komende 6-8 weken maar eens volhouden (we zitten nu op week 2)

Gezien de samenstelling van de brok is dit niet iets waar ik hem op wil houden. Ik ben nu aan het zoeken naar alternatieven om straks uit te gaan testen maar nu eerst rust in de tent.

Vorige week heb ik 1x zijn probiotica gegeven (ven PUUR) en of het nu daarmee te maken heeft of niet: enorme diarree de dag erna, dus ook dat durf ik nu even niet.

Moeilijkste: hij moet zijn dagelijkse dosis yoghurt missen ('s ochtends de lepel aflikken of de lege beker uitlikken). Zou ik hem evt wel soya yoghurt of kefir kunnen geven of beter toch even helemaal niks?
Door sella
#3192614
Ik zou hem helemaal niets geven qua yoghurt. Eerst maar eens rust in de buik en de hypoallergene brok een kans geven. Benader het anders eens vanuit de elimineren kant, dan geef je ook niets anders gedurende 6-8 weken om te kijken of dat rust brengt in het lijf.
Door Siberienne
#3192632
sella schreef:Ik zou hem helemaal niets geven qua yoghurt. Eerst maar eens rust in de buik en de hypoallergene brok een kans geven. Benader het anders eens vanuit de elimineren kant, dan geef je ook niets anders gedurende 6-8 weken om te kijken of dat rust brengt in het lijf.

Ik zie dat ik mijn vraag wat onduidelijk geformuleerd heb; in de brokken die hij nu krijgt zit soja & hij is dol op yoghurt. Zou het dan een probleem zijn om yoghurt obv soja te geven? Want dat wijkt dan qua eiwitten toch eigenlijk niet af? Of wel?
Voor de rest krijgt hij inderdaad niks anders nu, gelukkig vindt hij de brokken wel errug lekker en we houden het ook wel vol zo. Alleen die teleurgestelde snoet als hij weer niks krijgt in de ochtend vind ik lastig ;) ;)
Door Siberienne
#3193178
Het gaat hier nog maar zo-zo. Vorige week ging goed, afgelopen weekend weer baggerpoep. Spot kan het wel goed ophouden, het is ook maar 2-3x per dag maar het is natuurlijk niet wat ik zou willen. Hij wilde vandaag ook niet voor de step en vorige week wel (oh, de zegeningen van een hond die duidelijk communiceert.... ) . Tegelijk heeft hij wel vreselijk honger en ik heb het gevoel dat hij afgevallen is. Afgelopen weekend nog maar eens alles grondig schoon gemaakt (voerton, puzzels etc, zo gaat een regenachtige zaterdag wel voorbij) en opgeruimd, bak voor hem aparte markering gegeven (stonden gescheiden maar om vergissingen te voorkomen) en alle "oude" brokken weg gegooid.

Met de dierenarts overlegt om echt nog op deze brokken te blijven nu, zij vond dit niet raar omdat hij 2 weken geleden dus een kuur metronidazol/stormogyl heeft gehad en dat nu na het uitwerken ervan best een tijdelijke verergering kan geven. Omdat Spot wel honger heeft en voor mijn gevoel ook afvalt, gaan we naar 4 maaltijden per dag. We starten wel met Canikur pro, volgens haar een goed pre/probioticum voor honden (vriendin van mij had er ook goede ervaringen mee gehad met haar malamute).

Het is allemaal wel een beetje spannend: we gaan 6 maart naar de SNEEUW (Noorwegen), al lang gepland. We zouden dan ook een trektocht van hut naar hut gaan doen maar dat hebben we maar gecancelled en 'gewoon' een huisje gehuurd voor de hele periode. Als hij dan niet lekker is, kunnen we tenminste gewoon loungen en ik krijg medicatie mee van de DA "voor het geval dat"
Irritante is wel dat hij verplicht ook nog ontwormd moet worden vantevoren... (entingen heeft hij al gehad vorig jaar, da's allemaal up-to-date).

Ik hoop dat het nog bijtrekt de komende weken. Hij is verder wel vrolijk, tijdens het wandelen zijn eigen (hyper)actieve zelf en de brokken zijn nog steeds heul erg lekker...

Ondertussen wil Shadow liever de brokken van Spot dan zijn KVV. Zucht.... ;) RC weet het wel te 'verkopen'....
Door Siberienne
#3194741
en elke keer als ik denk "joepie, het gaat nu beter.... krijgt hij weer een terugval.
Vorige week dinsdag startte hij iom de DA met de CAnikur protbiotica en JOEPIE , woensdag 2 mooie vaste drollen. Donderdag en vrijdag ook best aardig en ik merk dan ook dat hij vrolijk is en minder extreem hyperdepiep. Vrijdagmiddag had hij blijkbaar weer wat moeilijk lopen doen volgnes manlief, zaterdagochtend begon de wandeling met gewoon een vaste drol, maar later toch weer dunner. Dat zette zich voor, vandaag was het dunne derrie en had hij aan het einde vd wandeling krampen en liep er slijm uit te persen. :'( Hij is ook niet lekker. Ik kan echt niks bedenken wat het uitlokt, hij heeft echt alleen dieetvoer, niks anders, alles is schoon en hij krijgt uit zijn eigen bak eten. En elke keer als het weekend wordt, gaat hij weer slechter.

Hij kreeg wel vrij veel van de brokken (even nagemeten, ca 450 gram in 3-4 maaltijden, zou ca 350 moeten zijn volgens de zak) maar hij is mager en hongerig. Eten wil hij nog steeds graag, hij kan zijn poep ook goed ophouden (poept 2x per dag tijdens de wandelingen, tussendoor niet). Energiek ook wel, heb niet hem getraind afgelopen week (deels het weer, deels omdat ik dacht dat dat misschien teveel was) maar hij gaat graag mee op stap. Maar ja, tegen de tijd dat hij niet meer trekt aan de lijn is het ook wel heel erg...

IK vind het zo vervelend om mijn manneke zo te zien, vandaag is hij ook echt niet lekker ervan, Kwam wel even op schoot liggen en zzzzzzlaaapt verder in zijn mand of in het halletje. Zijn vacht is ook niet mooi, vooral op de flanken niet en hij wordt te dun. Snif....

Sorry,moest even ventileren... Ik ga iig de ontlasting nog maar eens laten nakijken op giardia en coccidien...
#3194939
Heb je spot al eens op een helemaal zelf samengesteld barf dieet gezet? Het verhaal lijkt echt enorm op dat van onze hond Jamie die van zijn 1e levensjaar tot zijn 3e om de paar maanden en uiteindelijk om de paar weken zulke klachten had. Het maakte bij hem niet uit welke speciale brok ik er ook in stopte, uiteindelijk kwam het na een tijdje op hetzelfde neer. Hij werd iedere keer behandeld voor colitis en het kwam telkens weer terug. Toen hebben we hem 2 maanden overgezet op carnibest kvv en meteen over op het zelf samenstellen van een barf schema en toen is hij 3 maanden klachtenvrij geweest, 1 kleine terugval en nu weer een jaar klachtenvrij.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door