Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3182110
Ik wil graag overgaan op barf en ben me aan het inlezen wat en hoeveel en kat nodig heeft. Nu heb ik het volgende bedacht:
40% bot
Kippennekken
Kwartelkarkas

40% vlees
Paardensnijdsels
Gemalen hertenvlees

15% procent orgaan
Lamshart blokjes
Lamslever
Biologische rundernier

5% vis
Sardientjes

Miemel heeft nog nooit barf gehad, is dit een goede samenstelling om mee te beginnen? Wanneer ik de volgende keer bestel, wissel ik het af met andere diersoorten. Heeft een kat eendagskuikens nodig? Of kan ik dat weg laten?
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3182115
Ik tel zes diersoorten exclusief vis dus wat dat betreft zou je goed moeten zitten. De vraag is alleen of, als je 2 keer per week nek voert, katlief het lekker vindt om 5 dagen kwartelkarkas te eten. Mijn katten waren heel snel vergeten dat ze voorheen elke dag dezelfde brokjes aten, en eten echt hooguit twee dagen hetzelfde (per week). Ik zou persoonlijk nog een diersoort toevoegen. Eend kan nog wel eens behoorlijk vet zijn, misschien duifkarkas, of als ze straks wat meer gewend is wild konijn (tam vind ik behoorlijk vet) of patrijs? Fazant vind ik qua vet ook wel meevallen, maar dat is ook wel gevorderden vleesbot.

Ik zou ook even goed naar de kwaliteit van je spiervlees kijken. Snijdsels zijn niet altijd van goede kwaliteit en ik zou ook liever niet de helft van de week gemalen vlees geven. Dat kan van nog mindere kwaliteit zijn dan snijdsels maar dat zie je dus niet (het ziet eruit als gehakt). Persoonlijk zou ik een van beide vervangen en/of nog één of twee soorten kwalitatief goed spiervlees toevoegen. Rund misschien? Hertenvlees kun je trouwens ook wel ongemalen krijgen, als je graag hert wil voeren.

40% bot zou te hoog kunnen zijn, dus hou even de ontlasting in de gaten (als dat kan?) en voeg zo nodig nog wat spiervlees toe. Kuikens zijn een leuke extra maar niet per se nodig. Voor een kat die 100 gram eet is een kuiken van 30 gram best wat. Ik geef, als ik ze heb, een of twee keer per week een kuiken.
#3182116
Dank je voor je reactie! Miemel moet sowieso niet teveel vet, dus ik ga het een en ander even aanpassen en toevoegen voor meer variatie dan :). Waar koop jij de producten als ik vragen mag? Bij een slager, of online? De ontlasting kan ik goed in de gaten houden, maar dan pas ik het toch een beetje aan! Is vaker dan twee keer per week Kippennekken geven dan teveel?
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3182121
Miemel _xx schreef:Dank je voor je reactie! Miemel moet sowieso niet teveel vet, dus ik ga het een en ander even aanpassen en toevoegen voor meer variatie dan :). Waar koop jij de producten als ik vragen mag? Bij een slager, of online? De ontlasting kan ik goed in de gaten houden, maar dan pas ik het toch een beetje aan!
Hoeft niet te hoog te zijn hoor, ik zit op 35%. Sommigen zitten op 30% en sommigen geloof ik ook wel op 40%. Als de ontlasting er goed uit ziet is het prima.

Ja zoiets had ik al begrepen (gezien ik steeds iets anders lees dan Miemel kon ik dat niet meer vergeten). Duif, zeker wild, is niet echt vet in mijn ervaring. Kip vind ik vetter. Zeker karkas/rugstuk.

Je kunt hier meedoen met lijntjes, bijvoorbeeld SW. Dat is een islamitische slager die aan huis brengt vanaf 750 euro. Verschillende mensen laten eens in de zoveel tijd een bestelling afleveren en dan kun je meebestellen. Daar kun je producten als orgaan, kip, eend, rund, lam etc. bestellen. Wat je bij de gewone slager ook koopt. Oervoer (http://www.oervoer.com/) is wat duurder maar heeft ook heel mooie producten. Floris24 heeft ook erg mooi vlees (bijv. hert/ree). Andere optie is Dogmeat.nl maar die is vrij duur geworden. En verder zo hier en daar wat andere lijntjes. :)

Maar je kunt zeker eens informeren bij de slager voor lamshart, runderhart, kwartelkarkas en kippennekken.
#3182247
Ik heb iemand in de buurt gevonden die het verkoopt, dus ik heb net mijn eerste bestelling gedaan :). Ik heb nog wat meer verschillende soorten gekocht, ik ben echt benieuwd of ze het gaat eten! Helaas moet ik waarschijnlijk tot volgende week vrijdag wachten, maar gezien mij grote voorraad blikvoer is dat misschien goed haha. Kan ik die nog even een beetje verder opmaken. Bedankt in ieder geval voor de tips!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door