Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Larisa+Nova
#3181651
Dag allemaal,

allereerst een korte voorstelling, want ik ben pas nieuw.
Ik ben Larisa uit Belgie.
Ik heb een draadharige fox terriër van anderhalf jaar oud genaamd Nova. Nova is een gesteriliseerd teefje.

Toen Nova een puppy was hebben we KVV geprobeerd, maar dit lukte niet goed omdat ze constant diarree had. Brokken gingen toen beter.
Toen ze 1 jaar werd zijn we rustig overgestapt op KVV en nu zijn er geen problemen meer, buiten dat ze een kieskeurig etertje is.

Ze kan bepaalde dingen eerst heel lekker vinden en plotseling niet meer, waardoor ik constant op zoek moet gaan naar nieuwe dingen die ze lekker vindt. misschien een beetje verwend? :???:

Hebben jullie misschien tips om haar beter te laten eten: merken of groenten die altijd aanslaan, kruiden die gebruikt mogen worden,enz..?
Ik geef haar misschien ook gewoon te veel eten? Ze is 8kg400 en krijgt per dag +- 150 à 200 gram KVV.

Zijn er misschien ook richtlijnen voor hoeveel tussendoortjes ze mogen? Normaal krijgt ze er maar 1 per dag , maar als we in het weekend op familiebezoek gaan worden dit er vaak meer, omdat iedereen haar iets wil geven....

Hopelijk kan ik hier met mijn vragen terecht, want deze heb ik nog regelmatig.
Ben nog erg onzeker ,omdat ik wil dat Nova enkel het beste krijgt.

groetjes,
Larisa en Nova
#3181720
Welkom op Barfplaats :)

Je geeft haar 1,8-2,3% van haar lichaamsgewicht, dus teveel is het niet, lijkt mij. Vind je haar goed op gewicht?
Als ze het eerst wel eet en dan ineens niet meer moet, dan denk ik eerder verwend ;) Hoe vaak per dag voer je haar? Hoe lang bied je het aan? Ik zou het eten neerzetten en bij niet gaan eten weer weghalen en dan de volgende voerbeurt weer aanbieden
Gebruikersavatar
Door Larisa+Nova
#3181837
Haar gewicht is wel goed , misschien ben ik gewoon overbezorgd .
Ze eet wel nooit alles op dus komt niet aan die 1,8 - 2 procent.
Ik voer haar 1 keer per dag ('s avonds) en laat het staan tot ze een beetje gaat eten. Dit duurt vaak meer dan een uur.
Ik heb de tip om het eten weg te halen nog gekregen, maar ben bang dat ze dan teveel honger heeft als ze een volledige dag moet wachten. :???:

En kan ik het voer tot de volgende dag wegzetten en dan terug geven? Is er dan geen kans dat het slecht is?

Groetjes,
Larisa
Gebruikersavatar
Door pluk
#3181838
Larisa+Nova schreef:Haar gewicht is wel goed , misschien ben ik gewoon overbezorgd .
Ze eet wel nooit alles op dus komt niet aan die 1,8 - 2 procent.
Ik voer haar 1 keer per dag ('s avonds) en laat het staan tot ze een beetje gaat eten. Dit duurt vaak meer dan een uur.
Ik heb de tip om het eten weg te halen nog gekregen, maar ben bang dat ze dan teveel honger heeft als ze een volledige dag moet wachten. :???:

En kan ik het voer tot de volgende dag wegzetten en dan terug geven? Is er dan geen kans dat het slecht is?

Groetjes,
Larisa
Welkom!

Hier ook een kleine terrier (7 kilo) en die eet 150 gram barf per dag. Ik geef hem s morgens eten en soms laat hij dan wat liggen. Als hij echt wegloopt haal ik t weg en zet het in de koelkast, ook als hij nog geen hap heeft gegeten. S avonds krijgt hij wat van de groente die wij eten. Overgebleven vlees van die ochtend geef ik dan ook. Als hij t weer laat staan, gaat het terug de koelkast in en geef ik het s ochtends weer.
Zo zou ik het bij jouw hond ook doen. Ze vallen echt niet om van de honger.

Inmiddels weet ik wel wat hij lekker vind maar hij krijgt nooit iets anders in de plaats van, maar pas de volgende maaltijd. Anders werk je mutsen alleen maar in de hand.

Ik zou niks gaan toevoegen aan de kvv maar wel even opletten wat wel en niet goed wordt gegeten. Sommig vleessoorten kan ze gewoon niet lekker vinden. Mijn hond weigert bjjvoorbeeld konijn, terwijl heel veel honden dit goed eten.
Qua tussendoortjes is het hier maar net hoe t uitkomt. Vaak 1 per dag, soms ook niets. Op familiebezoek krijgt mijn hond ook altijd van alles. Een keer kan dit echt geen kwaad. Als het elke week gebeurt zou je haar wat minder normaal voer kunnen geven en gedroogd vlees kunnen laten geven.
Gebruikersavatar
Door TTtje
#3181856
Voer je steeds 1 rol van dezelfde smaak eerst helemaal op of krijgt ze elke dag wat anders? Als ik die van mij een past dagen hetzelfde geef word ze ook een muts. Ik heb alles in porties verdeeld en ingevroren zodat ik elke dag wat anders geef en tot nu toe vliegt ze daar iedere keer op af en als het voer er 30 sec in ligt is het lang!
Die van mij weegt ook ong hetzelfde als die van jou en krijgt 160-200gr per dag.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3181857
Ik zou ook eerst eens wat strenger worden. Eten neerzetten, niet eten binnen 5 minuten is eten weer weghalen. En zo lang even geen snackjes ed.

Wat ook goed kan werken is haar tijdelijk wat minder eten geven. Dus bijvoorbeeld 1%. Voor een dag of 3 a 4. Dan bouwt ze wat honger op en wat meer drive om te eten.

Als ze een goed gewicht heeft en gezond en levendig is, dan kun je haar gerust een keer een maaltijd over laten slaan. Mocht je gezondheidsproblemen vermoeden, zou ik dit eerst goed na laten kijken. Een gezonde hond hoort toch met redelijke smaak zijn eten op te eten.

Uiteraard ga ik wel ook met Pluk mee dat je rekening mag houden met de smaken die ze gewoon vies vindt. Ik haal uit je verhaal niet wat voor soort kvv je voert en op welke manier. Kieskeurige hondjes houden vaak wel van afwisseling. Mocht je bijvoorbeeld kilo rollen aankopen, dan zou je die kunnen portioneren in dagporties en dan elke dag een andere smaak geven. Je mag meerdere merken afwisselen, je mag een minder lekker smaakje met lekkere smaken mengen enz. Dat zijn wat mij betreft allemaal goede acties om een kieskeurig hondje aan het eten te houden. Maar pamperen tijdens het voeren niet: neerzetten en dan is het eten of niet!

Het tijdstip van voeren kan ook verschil maken. Sommige honden eten liever eerder op de dag, sommige liever later. Daar zou je ook wat in kunnen variëren om te zien wat het beste gaat.
Gebruikersavatar
Door Larisa+Nova
#3181896
Ze krijgt elke dag iets anders en verschillende merken. Ik kan bij Nova niet zeggen wat ze graag eet en wat niet. Ze laat het altijd eerst staan en gaat alles achteraf heel rustig opeten.
's morgens eet ze niet. Als ze dan eet is het om 10 uur 's avonds of later, maar is dit niet wat laat?

Aan gezondheidsproblemen twijfel ik niet. Het is altijd een prullemieke geweest op eten.
Ik ga is proberen om haar minder te geven en het terug weg te nemen als ze niet eet.

Bedankt voor al de tips !
Leuk dat je hier met al je vragen terecht kan.

Groetjes
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3181947
Larisa+Nova schreef:Ze krijgt elke dag iets anders en verschillende merken. Ik kan bij Nova niet zeggen wat ze graag eet en wat niet. Ze laat het altijd eerst staan en gaat alles achteraf heel rustig opeten.
's morgens eet ze niet. Als ze dan eet is het om 10 uur 's avonds of later, maar is dit niet wat laat?

Aan gezondheidsproblemen twijfel ik niet. Het is altijd een prullemieke geweest op eten.
Ik ga is proberen om haar minder te geven en het terug weg te nemen als ze niet eet.

Bedankt voor al de tips !
Leuk dat je hier met al je vragen terecht kan.

Groetjes
Daar verschillen de meningen wat over. Er zijn deskundigen die zeggen dat er wel rust, maar beter geen diepe-slaap-rust kan zijn voor vertering. Ikzelf voer wel bij voorkeur savonds na alle activiteiten. Ik heb altijd geleerd dat in rust het parasympatische (als ik het goed schrijf) zenuwstelsel goed aan het werk kan en juist voor een goede vertering en lichamelijk herstel zorgt.

Wij voeren nu noodgedwongen tweemaal daags ivm medicijnen, maar als Nova savonds laat het beste eet zou ik dat vooral lekker zo doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door