Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3180553
Mijn pup van 5 maanden kreeg aanvankelijk rc pup brokken, vervolgens geleidelijk Orijen pup brokken en sinds een maandje geleidelijk kvv ( Bandit ).
Ik volg de adviezen die ik hier vind wat betreft het overschakelen van brok naar kvv en overgiet het vlees even met kokend water.
Daarbij geef ik enkele keren per dag okugest.
De ontlasting blijft echter te zacht, soms diarree. De pup lijkt verder geen klachten te hebben en is vrolijk en speels, mag wel ietsje dikker zijn.
Helaas eet ze buiten hondenpoep als ze de kans krijgt. De afgelopen dagen laten we haar kort aangelijnd om dit te voorkomen. (Tips hoe dit af te leren?)
Vandaag heb ik 3 dagen ontlasting ingeleverd bij de da voor onderzoek op giardia, hoop vanmiddag de uitslag te krijgen.
Het advies van de da was afgelopen vrijdag om of tijdelijk speciale brokken te geven of rijst met gekookte kip.
Ben dat laatste toch maar vanaf zondag gaan geven.
Mijn vraag is of ik kvv ook kan koken, dat lijkt me toch een completere voeding dan gekookte rijst/kip. Of verliest het dan veel van de voedingswaarde?
Ik wil me niet laten overrompelen en straks bij de da met een zak brokken de deur uit gaan, maar er moet nu wel iets gebeuren.
Laatst gewijzigd door Loti op ma 21 dec 2015, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#3180768
Loti schreef:Mijn pup van 5 maanden kreeg aanvankelijk rc pup brokken, vervolgens geleidelijk Orijen pup brokken en sinds een maandje geleidelijk kvv ( Bandit ).
Ik volg de adviezen die ik hier vind wat betreft het overschakelen van brok naar kvv en overgiet het vlees even met kokend water.
Daarbij geef ik enkele keren per dag okugest.
De ontlasting blijft echter te zacht, soms diarree. De pup lijkt verder geen klachten te hebben en is vrolijk en speels, mag wel ietsje dikker zijn.
Helaas eet ze buiten hondenpoep als ze de kans krijgt. De afgelopen dagen laten we haar kort aangelijnd om dit te voorkomen. (Tips hoe dit af te leren?)
Vandaag heb ik 3 dagen ontlasting ingeleverd bij de da voor onderzoek op giardia, hoop vanmiddag de uitslag te krijgen.
Het advies van de da was afgelopen vrijdag om of tijdelijk speciale brokken te geven of rijst met gekookte kip.
Ben dat laatste toch maar vanaf zondag gaan geven.
Mijn vraag is of ik kvv ook kan koken, dat lijkt me toch een completere voeding dan gekookte rijst/kip. Of verliest het dan veel van de voedingswaarde?
Ik wil me niet laten overrompelen en straks bij de da met een zak brokken de deur uit gaan, maar er moet nu wel iets gebeuren.
Wat vervelend dat je problemen hebt met je pup. Tegen het poep eten zou ik haar voorlopig even een muilkorf omdoen; zolang ze poep eet (die met van alles besmet kan zijn, ook met gewone wormen), weet je nooit of de klachten daardoor komen of door het voer.
Brokken zijn zelden de oplossing bij ontlastingsproblemen; vers voer geeft juist vaak betere keutels. En als je toch voor brokken gaat, zou ik niet voor rc gaan (= heel veel granen), maar liever voor een graanloze variant (Origen, Arcana).
Gekookte rijst en kip is volgens mij het standaardrecept van da's bij slechte ontlasting. ::) Mijn eigen ervaring is dat mijn honden vroeger, toen ze dagelijks gekookte rijst en kip door hun brokken kregen, juist slappe ontlasting hadden. Sinds de overstap op barf zes jaar geleden hebben ze alleen maar mooie keutels, zelden iets slaps - en als het een keer dunner is, dan is dat voedselgerelateerd (meestal is het iets dunner na groentemix) of hebben ze iets in de struiken lopen snaaien waar ik te laat een eind aan kon maken.

Heb je al uitslag over de giardia?

Wat voor pup is het eigenlijk? Rashond, van een fokker, of uit het asiel?
Gebruikersavatar
Door Loti
#3180790
Bedankt voor je reactie.
Helaas heeft de pup giardia en krijgt nu een kuur panacur die over 3 weken herhaald moet worden.
Verder in huis alles goed schoonmaken/ontsmetten zodat ze thuis geen nieuwe besmetting kan oplopen.
Ik heb besloten 1 week speciale licht verteerbare brokken te geven om de darmen wat te ontlasten en daarna weer bandit te geven.|
Ik heb mijn vorige teckels altijd kvv gegeven tot volle tevredenheid, de huidproblemen van mijn oudste teckel verbeterden enorm en de andere teckel heeft altijd kvv gekregen.
Jet is een ruwhaar dwergteckel afkomstig van een erkende fokker van de NTC.
#3180801
Loti schreef:Bedankt voor je reactie.
Helaas heeft de pup giardia en krijgt nu een kuur panacur die over 3 weken herhaald moet worden.
Verder in huis alles goed schoonmaken/ontsmetten zodat ze thuis geen nieuwe besmetting kan oplopen.
Ik heb besloten 1 week speciale licht verteerbare brokken te geven om de darmen wat te ontlasten en daarna weer bandit te geven.|
Ik heb mijn vorige teckels altijd kvv gegeven tot volle tevredenheid, de huidproblemen van mijn oudste teckel verbeterden enorm en de andere teckel heeft altijd kvv gekregen.
Jet is een ruwhaar dwergteckel afkomstig van een erkende fokker van de NTC.
Hè bleh, giardia is zo vervelend. Sterkte met die ellende.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3180816
Loti schreef:Bedankt voor je reactie.
Helaas heeft de pup giardia en krijgt nu een kuur panacur die over 3 weken herhaald moet worden.
Verder in huis alles goed schoonmaken/ontsmetten zodat ze thuis geen nieuwe besmetting kan oplopen.
Ik heb besloten 1 week speciale licht verteerbare brokken te geven om de darmen wat te ontlasten en daarna weer bandit te geven.|
Ik heb mijn vorige teckels altijd kvv gegeven tot volle tevredenheid, de huidproblemen van mijn oudste teckel verbeterden enorm en de andere teckel heeft altijd kvv gekregen.
Jet is een ruwhaar dwergteckel afkomstig van een erkende fokker van de NTC.
Naar mijn mening allemaal chemische troep dat panacur.
Ik geef mijn teckeltje om de drie maanden een kuurtje diatomeenaarde van twee weken.
Zoek er maar eens op op dit Forum, guardia is ermee onder controle te krijgen en is een volkomen onschuldig middel.
http://www.barfplaats.nl/forum/search.p ... omeenaarde
#3180835
pluk schreef:Sterkte!

Persoonlijk zou ik juist het voer niet veranderen omdat dit aanpassing vergt van maag en darmen.
Ik ook niet...te veel wisselen geeft een vals beeld van wat er fout is.......geef gewoon dat waar het laatst wel goed op ging en wacht tot na de kuren om over te zetten als je ziet en weet dat de giardia weg is. succes pet je rakkertje
#3180847
Bedankt voor de tips en reacties.
Ik heb hier gelezen over diatomeenaarde en ga dat zeker in de toekomst preventief geven. Heb gelezen dat het niet aan pups gegeven mag worden.
Nu maar de giardia bestrijden op de chemische manier en alles in huis grondig reinigen met chloor en wassen wat in de wasmachine kan.
Wat betreft het voer, Jet deed het nu slecht op kvv en als het dan toch even brokken moeten zijn, dan maar die speciale licht verteerbare.
Even aanzien hoe ze het hierop doet en als de ontlasting beter wordt weer snel terug op kvv. Ben niet blij met de diagnose giardia, maar een voedselallergie is erger en daar is gelukkig geen sprake van.
Ik vraag me af of het mogelijk is de kvv tijdelijk te koken, dat is net iets gaarder dan met kokend water overgieten en verteert waarschijnlijk beter dan rauw.
Zouden dan belangrijke voedingsstoffen verdwijnen of is het gevaarlijk omdat het erin verwerkte bot van structuur verandert?
#3180958
oh wat vervelend!
Je moet doen wat voor jou als beste behandeling 'voelt',
Het enige wat ik je wil meegeven is dat giardia heel erg van koolhydraten houdt
maw een vers vleesvoeding zonder koolhydraten is een heel goede manier om de behandeling te ondersteunen.

T is ook nog zo'n kleintje he, maar als Bandit nou niet zo lekker gaat zou je een ander merk kunnen proberen [ bv Carnibest heeft een diabetes variant die zonder rijst is].

Succes!
Gebruikersavatar
Door kiara
#3181639
Loti schreef:Bedankt voor je reactie.
Helaas heeft de pup giardia en krijgt nu een kuur panacur die over 3 weken herhaald moet worden.
Verder in huis alles goed schoonmaken/ontsmetten zodat ze thuis geen nieuwe besmetting kan oplopen.
Ik heb besloten 1 week speciale licht verteerbare brokken te geven om de darmen wat te ontlasten en daarna weer bandit te geven.|
Ik heb mijn vorige teckels altijd kvv gegeven tot volle tevredenheid, de huidproblemen van mijn oudste teckel verbeterden enorm en de andere teckel heeft altijd kvv gekregen.
Jet is een ruwhaar dwergteckel afkomstig van een erkende fokker van de NTC.
weet niet hoe oud de pup is maar mijn sint had als pup (9weken) ook giardia,ook die rotzooi panacur gebruikt,ook nog ander merk hielp dus niks,toen kreeg ik de tip van iemand hier op bp over de diameeraarde 3 maanden gebruikt laten testen bij het wout en mooi weg.
Ga de pup ook niet enten nu hoor .
Zelfs mijn da toen had ook een hond in de praktijk die het al een jaar had,vroeg toen aan mij wat voor spul dat was,heb uitgelegt en ook bij die hond weg na 3 maanden. De giardia is resistent tegen bv panacur,maar denk waarschuw je wat je er mee doet moet je dan zelf beslissen.
En wel of geen erkende fokker zegt niks,lopen ze gewoon buiten op waarschijnlijk dan de moeder.
En beter op vlees laten staan vind de giardia ook niet zo fijn
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3181665
kiara schreef:weet niet hoe oud de pup is maar mijn sint had als pup (9weken) ook giardia,ook die rotzooi panacur gebruikt,ook nog ander merk hielp dus niks,toen kreeg ik de tip van iemand hier op bp over de diameeraarde 3 maanden gebruikt laten testen bij het wout en mooi weg.
Ga de pup ook niet enten nu hoor .
Zelfs mijn da toen had ook een hond in de praktijk die het al een jaar had,vroeg toen aan mij wat voor spul dat was,heb uitgelegt en ook bij die hond weg na 3 maanden. De giardia is resistent tegen bv panacur,maar denk waarschuw je wat je er mee doet moet je dan zelf beslissen.
En wel of geen erkende fokker zegt niks,lopen ze gewoon buiten op waarschijnlijk dan de moeder.
En beter op vlees laten staan vind de giardia ook niet zo fijn
Helemaal met je eens Kiara, maar TS meldde dat de pup 5 maanden oud is.
Diatomeeënaarde mag gegeven worden vanaf 6 maanden, maar ik zou het wel aandurfen, is een volkomen onschadelijk middel tenslotte.
En geeft superresultaten bij guardia en wormen.
#3181668
O dat wist ik niet maar die panacur is ook geen fijn middel, en helpt vaak niet, nou mijn sintje heeft er niks geen last van gehad en was nog jonger, als ik nog is een pup zou hebben met giardia gaat die er gelijk op.
Sterker nog ik heb 3 konijnen die waren een maand of 6 oud , toen ik kleine witte wormpjes ontdekte in de poep, 3 weken dia gegeven en weg he, nou die wegen minder als een tekkel maar goed zelf weten hoor
#3181752
Het gaat beter na een flinke dip woensdag met steeds diarree en overgeven. De pup komt weer aan en de ontlasting is veel beter.
Vanavond de laatste panacur van de 5 daagse kuur.
De speciale brokken worden nauwelijks gegeten, de gekookte kip met een beetje rijst wel. Daardoor doe ik een schepje Puur Spijsvertering.
Morgen ga ik weer voorzichtig in kleine porties bandit kip geven overgoten met kokend water.
Ondertussen steeds alles wassen van mand/kussens tot speeltjes en de vloer reinigen met een sopje en de stoomreiniger.
( Wat een toestand, doet me enigszins denken aan de paniek vroeger als er bij de kinderen in de klas hoofdluis heerste en het hele huis op z'n kop gezet werd ).
De diatomeeënaarde ga ik zeker geven na de 2e kuur, die ik toch geef op advies van de dierenarts over 3 weken.
Geven jullie dat preventief of op gezette tijden ter voorkoming van?
Waar kan ik dat het beste bestellen ( merk ).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door