Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door malimaniac
#3181568
Volgend jaar oktober wordt als alles goed gaat Kimbra gedekt :D
Nu vind ik het erg lastig om de pupprijs te bepalen. Bij de meeste stamboom Mechelaars ligt de prijs rond de €600,-. Een Mechelse herder zonder stamboom heb je al voor rond de €350,-.
Ik begrijp dat een nestje fokken altijd geld kost en dat er onverwachte kosten bij kunnen komen.

Om iets meer inzicht te kunnen krijgen, stel ik daarom de volgende vraag:
wat zijn bij jullie gemiddeld de kosten die je hebt aan een nestje?
Dan heb ik het over:
-extra voer moeder
-voer pups
-inentingen en ontwormen
-stamboomopname en chip
Misschien ben ik nog iets vergeten?

De dekking, gezondheidsonderzoeken en spullen (werpkist ed.) niet meegerekend.
Door Jantina
#3181624
Heb t nooit uitgerekend, het is hobby en daarbij hebben wij een richtprijs vanuit de vereniging maar het is veel, heel veel. Bij mij gaat ook veel geld zitten in de infomap, puppypakket, voer wat ze mee krijgen enz. Veel kan je zo gek maken als je zelf wilt. Vergeet ook niet de extra wassen (hier 2x daags een wasmachine vol), je schoonmaakmiddel (ik gebruikte een fles Dettol van 20 euro per week) en ik heb ook pakken met puppypads voor de plas/poep gebruikt.
Door Lizzy
#3181680
En als je pech hebt kunnen er onverwachts hoge dierenarts kosten bij komen ja. Denk dan aan bijv. keizersnedes maar ook aan dingen als mastitis. En als je dan nog meer pech hebt en je puppen kunnen niet meer bij mams drinken, zou het kunnen dat je puppy melk moet kopen (en ik had echt emmers van dat spul nodig en die zijn best duur). Daar komen dan flesjes in alle soorten en maten bij.

En verder staat inderdaad de wasmachine en droger permanent aan. En hier heeft een straalkachel buiten de laatste weken vaak aangestaan. En de verwarming in de woonkamer heeft best lang gewoon standaard op 21 graden gestaan, dag en nacht. Dus de energierekening was torenhoog (ik heb alleen in die periode 600 euro extra aan gas en elektriciteit gebruikt maar ik had ook hier dan wel weer erge pech, dat we nog nooit zo'n koud voorjaar hebben gehad).

Ik had hele geweldige plannen voor een puppypakket (ik wilde er boekjes over het opvoeden van een pup bij doen enzo), maar uiteindelijk is het een simpel pakket geworden. Dit kun je zo gek en goedkoop maken als je zelf wilt.

Ik weet niet wat jouw teef eet. Maar reken er maar op dat ze dik het dubbele eet zolang ze zoogt. Biscuit at hier volgens mij iets van 2500 gram per dag, normaal eet ze rond de kilo per dag. De pups hebben hier 4 weken lang de oren van mijn hoofd gegeten :biggrin2: , ook BARF. Kwalitatief het beste van het beste. Maar bij God dat ik weet wat dat gekost heeft.... De eerste 4 weken hangen ze bij de moeder aan de tiet dus dat kost niks (bij mij wel, want Biscuit kon door mastitis haar eigen pups vanaf dag 10 niet meer voeden). De laatste 4 weken eten ze dus ieder ongeveer 10% van hun lichaamsgewicht. Ze wogen op 4 weken volgens mij iets van 3 kg. Toen ze weggingen wogen ze allemaal rond de 6 kg en aten ze nog steeds 10% van het lichaamsgewicht. Ik weet niet hoe duur het voer is dat jij voert dus hier moet je je eigen rekensom even op loslaten. Qua gewichten denk ik dat deze rassen wel aardig overeen komen.

Laat ik het zo zeggen, er is met het nestje een flink gat in mijn spaargeld geslagen en dan heb ik toch 7 pups voor rond de 700 euro verkocht. Ik moest natuurlijk alles nieuw aanschaffen, van puppybandjes tot de puppyweegschaal tot de werpkist, de kennelpanelen tot het matrasje in de werpkist, de vetbedden, de speeltjes voor de pups, etc. etc. Oneindig lang was die lijst (ik had ook wel spullen in huis waarvan de gemiddelde fokker dacht "die is gek!!". Maar goed, je gaat toch echt de bevalling niet in zonder dat je arterieklemmen in huis hebt. Ik noem maar even wat).

Ik wilde bijv. ook een website. Als je dat zelf kunt, scheelt je ook weer geld. Ik vind overigens van die gratis websites die met een nog lulliger programmaatje in elkaar zijn geknutseld vaak nog erger dan geen website.

Nou is het natuurlijk zo dat je veel spullen weer kunt hergebruiken.... Ik moet zeggen dat ik bijv. wel de pech heb dat ik een nieuwe werpkist moet kopen. Die eerste ligt op de schroothoop, die was niet goed genoeg. En ik moet ook puppypanelen kopen want wat ik nu heb bevalt me ook niet. En ik had een matrasje laten maken en daar hoeslakentjes voor gemaakt (nou ja, ik... Leo had hoeslakentjes gemaakt) en dat matrasje met die hoeslakentjes zagen er schattig uit maar het beviel niet goed genoeg dus ik moet ook stapels vetbedden opnieuw kopen. Dus het enige dat ik dan kan hergebruiken zijn de warmtelampen puppyweegschaal en voerbakken en handdoeken voor de bevalling, maar de rest moet toch allemaal weer opnieuw worden aangeschaft.

Kortom, in een normale situatie houd je natuurlijk wel geld over, anders zouden mensen geen honden fokken om daar financieel beter van te worden. Ik lees wel eens fokkers die zeggen dat een nest altijd geld kost maar dat hoeft perse niet het geval te zijn natuurlijk. Het hangt van zoveel factoren af. Als jouw hond met de keizersnede moet bevallen en vier puppen krijgt, denk ik dat er geld bij moet. Als jij een reu van de buren hebt gebruikt, ziet het plaatje er toch weer heel anders uit dan wanneer jij -tig keer progesteron hebt laten prikken om op het juiste moment bij je buitenlandse dekreu aan te kunnen komen. En dan moet je je reiskosten naar de reu toe en je hotelverblijf daar ook nog eens bij optellen. Het scheelt ook weer of je wel of geen echo laat maken om te kijken of en hoeveel pups er zijn. Als er niks mis gaat, maar dan ook echt niks en je krijgt 8 pups, houd je er wel wat aan over. Om daar nou van te roepen dat je er stinkend rijk van wordt....? Dat nou ook weer niet.

Maar pups voor 350 euro verkopen? Met de dekking, de gezondheidsscreenings, de stambomen, DNA testen, etc. moet er bij ieder nest geld bij. Ik kan voor 2800 euro (zeg je krijgt 8 pups) echt geen nest fokken, uit de kosten zijn en er wat van over houden. Ik weet niet eens meer wat de gehoortest kostte, maar volgens mij was dat al iets van 600 euro. Tel daar een dekking van tussen de 800 en 1600 euro bij op.

Ah! Raad van beheerkosten van de website geplukt:

Inschrijfkosten per hond (= stamboom) inclusief (nest)controle en chip: € 79.00 = 632 euro voor 8 pups
Verplicht DNA-profiel en verwantschapscontrole vanaf 1-6- 2014 - prijs per pup € 29.87 = 239 euro voor 8 pups

Dus het Raad van Beheergeneuzel kost je voor een nest met 8 pups al 871 euro. Nou, tel daar dus je gehoortest bij op in mijn geval van 600 euro, tel daar je dekking bij op, zeg 800 euro = 2271 euro. Dan zijn je puppen dus nog niet ontwormt, niet getiterd en niet gevaccineerd.
Door malimaniac
#3181688
Bedankt voor jullie reacties.
De wasmachine is een goede, daar had ik niet aan gedacht.
Wat een pech heb jij gehad Lizzy. Het lijkt me vreselijk als de moeder de pups niet zelf kan zogen.
Ik ben niet van plan de pups voor 350 euro te verkopen. Dit wordt gevraagd voor honden zonder stamboom. Maar dan nog snap ik niet hoe die mensen uitkomen.
Door Lizzy
#3181695
malimaniac schreef:Bedankt voor jullie reacties.
De wasmachine is een goede, daar had ik niet aan gedacht.
Wat een pech heb jij gehad Lizzy. Het lijkt me vreselijk als de moeder de pups niet zelf kan zogen.
Ik ben niet van plan de pups voor 350 euro te verkopen. Dit wordt gevraagd voor honden zonder stamboom. Maar dan nog snap ik niet hoe die mensen uitkomen.
Als je de hond van de buren er voor niks op zet en je legt je teef en pups in een bak met stro en je gooit er de hoognodige brokken in en daar speen je je pups mee af en je gooit er goeikope ontworming in en je doet het hoognodige aan vaccineren en er gaat niks mis: kom je wel uit. Anders zouden ze dit niet doen.
Door malinois.
#3181710
Lizzy schreef:
Als je de hond van de buren er voor niks op zet en je legt je teef en pups in een bak met stro en je gooit er de hoognodige brokken in en daar speen je je pups mee af en je gooit er goeikope ontworming in en je doet het hoognodige aan vaccineren en er gaat niks mis: kom je wel uit. Anders zouden ze dit niet doen.
Nou dat is ook wat overdreven. Ik ken genoeg fokkers die ze voor dit bedrag verkopen (is normale prijs voor x mh). De dekreu kost gewoon pupprijs dus ook dat bedrag. Alle benodigde gezondheidsonderzoeken tw. HD, ED en rug. Dat kost ook om en nabij 150 euro per hond omdat t niet officieel is maar wel bij een da die ook officieel rontgent. Pups krijgen dezelfde verzorging als doe de stamboomfokkers geven die ik ken. Liggen gewoon binnen, worden afgespeend op kvv, moeders krijgt kvv etc. Niks mis mee.
Door hannabelgje
#3181719
Toen ik nog tamme ratjes fokte zag ik dat als mijn hobby en dat koste geld. Daar kwam ik ook bij lange na niet mee uit met de prijs die ik voor de rittens vroeg. Dat hoefde ook niet het was hobby en het feit dat je wil dat mensen gezonde dieren bij een fokker kopen ipv in de dw.
Door Lizzy
#3181740
malinois. schreef:Nou dat is ook wat overdreven. Ik ken genoeg fokkers die ze voor dit bedrag verkopen (is normale prijs voor x mh). De dekreu kost gewoon pupprijs dus ook dat bedrag. Alle benodigde gezondheidsonderzoeken tw. HD, ED en rug. Dat kost ook om en nabij 150 euro per hond omdat t niet officieel is maar wel bij een da die ook officieel rontgent. Pups krijgen dezelfde verzorging als doe de stamboomfokkers geven die ik ken. Liggen gewoon binnen, worden afgespeend op kvv, moeders krijgt kvv etc. Niks mis mee.
Misschien moet je de hele discussie even lezen. Dan valt wat ik schrijf misschien minder rauw op je dak. Want zoals jij het nu interpreteert, zo bedoel ik het nou ook weer niet.

Ik zeg dat ik absoluut geen 350 euro voor mijn pups kan vragen zonder er geld bij te moeten leggen.

TS malimaniac schrijft vervolgens: "Ik ben niet van plan de pups voor 350 euro te verkopen. Dit wordt gevraagd voor honden zonder stamboom. Maar dan nog snap ik niet hoe die mensen uitkomen".

Ik snap dat dus wel, dat er fokkers zijn die daar voor makkelijk uit komen. Sterker nog, aan verdienen. Ze hebben de stamboomkosten al niet. En zoals je hierboven in mijn berekening hebt kunnen lezen kost het Raad van Beheer stambomen en DNA verhaal je al 871 euro voor 8 puppen.

En als je dan (als voorbeeld gegeven) "de hond van de buren er voor niks op zet (jij kent ook vast fokkers die gewoon de hond van de buren even lenen en echt geen 1600 euro voor een dekking neertikken) en je legt je teef en pups in een bak met stro en je gooit er de hoognodige brokken in en daar speen je je pups mee af en je gooit er goeikope ontworming in en je doet het hoognodige aan vaccineren en er gaat niks mis: kom je wel uit. Anders zouden ze dit niet doen", waarmee ik dus bedoel: "dan verdienen ze er aan".

Nogmaals, ik ben voor alleen de stambomen, DNA, dekking en BAER test al tenminste 2271 euro kwijt als ik 8 puppen heb. Als ik ze dan voor 350 euro per pup verkoop, verdien ik daar 2800 euro aan. En dan gaat die BAER + stamboom + DNA eraf, houd ik er 530 euro aan over. Maarrrrrr, ik heb de puppen nog geen kruim voedsel gegeven, niet gevaccineerd en niet ontwormt. Heb ik ook nog geen vetbedje of puppybandje gekocht. Heb ik nog mijn eigen puppy-boekjes niet uit laten printen en laten binden. Dat zijn de minste dingen. Is mijn teef trouwens ook nog niet geröntgend. En als jij denkt dat ik "de rest" dus wel red voor voor 530 euro, dan denk ik dat je het mis hebt. Maar goed, stel dat ik dat wel voor 530 euro red: heb ik quitte gespeeld en ben ik er nog geen cent wijzer van geworden.
Door Lizzy
#3181741
malimaniac schreef:Bedankt voor jullie reacties.
De wasmachine is een goede, daar had ik niet aan gedacht.
Wat een pech heb jij gehad Lizzy. Het lijkt me vreselijk als de moeder de pups niet zelf kan zogen.
Ik ben niet van plan de pups voor 350 euro te verkopen. Dit wordt gevraagd voor honden zonder stamboom. Maar dan nog snap ik niet hoe die mensen uitkomen.
Om hier even op terug te komen. Ja. Ik heb inderdaad pech gehad. Het ergste vond ik nog dat wat Biscuit heeft door moeten maken :-X . Maarrrr, ik heb niet alleen pech gehad he. Mijn teef leeft nog! En ik heb er twee in 1 woord meerdangeweldigefantastische honden aan overgehouden.
Door malinois.
#3181742
Nee dat zeg ik ook niet. Maar ook niet elk nest van 350 euro doet maar een dotje. Dat probeerde ik te zeggen. Een boomloos nest heeft idd de kosten niet van de RvB, DNA etc. Is ook niks mis mee hoor. Heb tot halverwege dit jaar bij boomfokkers in t buitenland op de wachtlijst gestaan waar een boommechel € 1000,- kost ondanks dat de gemiddelde prijs in NL gemiddeld tussen de 600 en 750 ligt. Dat had ik er ook graag aan uitgegeven als dat allemaal door was gegaan. Maar dat zal ik niet uitgeven aan een xmh hoe geweldig ze ook zijn. En ik heb beiden zowel met als zonder boom.
Ts snapt niet hoe die x fokkers eruit komen en dan volgt jouw reactie met de hond van de buren etc. Daar reageer ik dus op want je kunt prima een boomloos mh nest fokken incl. goede voeding, prima verzorging, goede gezonde honden incl gezondheidsonderzoeken, etc etc voor dat bedrag per pup. En de ene keer speel je quite en de andere keer kost t geld en weer een andere keer hou je er iets aan over...
Door Lizzy
#3181755
Ga ik even verder rekenen, gewoon omdat ik toch niks te doen heb :biggrin2:

Stel je fokt middelgrote honden. Tot 4 weken hebben ze moedermelk gedronken. Na 4 weken gaan ze KVV eten. Aangezien je ze niet het eerste beste merk geeft, ga ik uit van een kg-prijs van 4 euro de kilo. Volgens mij zaten mijn pups op 4 weken rond de 3 kg qua lichaamsgewicht. Aten die van mij erg veel maar laat ik nou van een gemiddelde van 7% uit gaan. Wegen puppen natuurlijk als ze 8 weken zijn zo'n 7 kg. Dus laten we nou voor het gemak een gemiddelde aanhouden van een pupgewicht van 5 kg.

Eén pup van 5 kg die 7% van het lichaamsgewicht per dag eet, eet 350 gram per dag. Laten we dat maal 8 doen, 8 pups = 2800 gram vlees per dag (nou, dat redde ik echt niet hoor, die van mij vraten heel veel meer, maar goed). Dat doen we dan maal 28 dagen (ze krijgen tenslotte tot 8 weken KVV). Dat is 79 kg KVV. En dat maal 4 euro per kg. Is 313 euro aan KVV voor de pups.

Laten we aannemen dat de moederhond fors meer eet dan normaal. Sommige eten wel 3 keer de hoeveelheid die ze normaal eten. Dus laten we zeggen dat ze 1 kg meer eet per dag. Middelgrote hond. Diezelfde KVV. Als ze na 4 weken minder gaat zogen, wordt de hoeveelheid voer ook minder, dus ik neem die extra kg per dag dan voor 28 dagen. Is 112 euro.

Goed, ontwormen en vaccineren pups. Ik denk zo'n 150 euro (nest van 8 pups).

HD onderzoek en beoordeling : 150 euro. Maar dit mag je eigenlijk niet meerekenen want gut, als je vier nesten met je teef fokt, is dit gedeeld door 4. Dus die rekenen we niet mee.

Dekking in geval van een kruising : 350 euro.

Dus zeg even dat je kosten tussen de 900 en 1000 euro zijn. Als je dan 2800 euro voor je puppen krijgt, heb je inderdaad zomaar 1800 euro verdiend aan je nest.

Gaan we niet lullig doen, tellen we kosten voor de energie/gasrekening gewoon niet mee en gaan we er in deze vanuit dat alles goed gaat met moeder en pups en je nul keer de dierenarts nodig hebt. Gaan we er ook even vanuit dat de fokker meerdere nesten fokt en ook niet alles nieuw heeft hoeven kopen omdat zij het al in huis hebben.

Dus met andere woorden malinois: je hebt gelijk :biggrin2:
Door Lizzy
#3181761
Overigens laten niet stamboom Dalmatier fokkers hun pups gewoon nooit BAER testen. Ze zijn ons dan ook een doorn in het oog (en verkopen dove pups bijna altijd voor horende). En ik heb voor de zekerheid toch even de rekening erbij gepakt en de BAER test kostte 617 euro voor 9 pups. Dus nu even een nestje stamboom Dalmaten en dan rekenen we even om naar een nestje van 8 pups:

548 euro BAER test.
871 euro DNA + stamboom
800 euro dekking (gemiddeld)
150 euro ontwormen en vaccineren
315 euro voeding pups
100 euro voeding mams
==================
2784 euro totaal

Reken ik dus het gelul met hogere energie en gas, HD onderzoek moeders, shows bezoeken (dat vind ik nog wel het grootste kul-ding om mee te rekenen want A)dat is niet verplicht en B)doen al die fokkers dat voor de lol of hun ego of de eer), alles dat je in eerste instantie moet aanschaffen er niet bij. Reken ik dingen die je bij iedere bevalling/dracht/opgroeien pups iedere keer opnieuw moet kopen er ook niet bij (dat heb ik bij de stamboomloze honden ook niet gedaan - denk daarbij aan sondes, slijmzuigertjes, potje puppymelk en wat flesjes voor de zekerheid, etc). Reken ik kosten website en adverteren ook niet mee. Dan zie je dus dat wij stamboomhondjes inderdaad niet voor 350 euro per pup kunnen verkopen (8 maal 350 euro is immers 2800 euro).

Maar als wij onze pups voor zeg 800 euro per pup verkopen, verdienen we er 6400 euro aan, aan een nest van 8 pups. Gaat daar die 2784 euro vanaf is dat toch 3616 euro pure winst. Best lekker! Dus als alles goed gaat, verdien je best leuk aan een nest stamboomhondjes. Zeg dat je 4 nesten per jaar fokt (die bestaan), is dat toch dik 14.000 euro.
Door malinois.
#3181782
Ik heb overigens geen probleem met pupprijzen hoor. Als ik t te duur vind kijk ik wel verder maar als ik t er voor over heb (in mijn vb van die buitenlandse fokkers) dan betaal ik t gewoon. En zo zal vast de meerderheid denken. Ik vind dan in jouw vb idd wel dat als t risico op doof groot is daarop getest moet worden. Dat is simpel.
En ja natuurlijk mag je dat doorberekenen... dat lijkt me niet meer dan logisch.
Door Erna
#3181820
Ik hou het nooit bij en ga het zeker niet uitrekenen maar ik zeg altijd:
Als je een middelgroot ras fokt waar een nest van 10 pups geen uitzondering is moet je gewoon Euro 4000,- hebben liggen om een nest te kunnen fokken en de kosten te kunnen dragen. En dan moet er nog niks geks gebeuren onderweg.

BTW Liz..ik weet niet meer waar jij voor de gehoortest bent geweest maar ik heb echt waar nog nooit meer dan 40 euro per pup betaald.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door