Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3181309
Mijn oma heeft allemaal sneeën in haar tong en als ze wat verkeerd eet wordt het erger tot bloedens aan toe.
Vanuit de dokter naar het ziekenhuis verwezen waarbij ze bloedonderzoek heeft gehad of er een bepaald stofje aanwezig (ben even vergeten hoe deze heet). Dit stofje geeft aan of er een allergische reactie aanwezig is.
Gisteren heeft ze het resultaat binnen gehad: dat stofje is zoals verwacht aanwezig. Er is gezegd dat de tong niet meer zal helen. Ze is naar huis gestuurd met schijnbaar de behandeling: ga maar proberen wat je wel en niet kan hebben en als je er op reageert niet meer eten....

Als ik heel eerlijk ben vind ik dat een beetje errug kort door de bocht. Ze heeft er nu erg last van haar tong en weet eigenlijk niet zo goed wat te doen.

Mijn insteek zou zijn extra vitaminen en mineralen slikken (welke???)
Op papier zetten waarvan je weet dat je er in meer of mindere mate een reactie op hebt
Nu eten waar je in ieder geval tegen kunt, om de tong de kans te geven te helen.
Diëtist in de hand nemen of zouden we gewoon met oma kunnen gaan elimineren? (4-6 week eten waarvan je weet dat er geen enkele reactie is en daarna gaan toevoegen?)

Zijn er hier toevallig mensen met ervaring hiermee of zelf deze problemen met de tong gehad?
#3181323
ik had 2 allergische kinderen (gelukkig er overheen gegroeid!) en die heb ik via de borstvoeding geëlimineerd om te kijken waar ze allergisch voor waren.

Mijn allerbelangrijkste tip, zoek een natuur diëtiste om je te helpen want als je meer dan 6 weken voedingsgroepen gaat elimineren loop je te korten op. Natuurdietisten stellen een dieet vooral samen met echt eten en geen meuk zoals Light ellende. Even aan de huisarts een verwijzing vragen waardoor er ook vaak iets vergoed word.
Sowieso even overleggen met de huisarts, de reactie van het ziekenhuis vind ik nogal laf en als oma noet goed weet wat te doen ligt er een hele duidelijke zorgvraag waar ze zorgvuldiger mee hadden moeten omgaan.

2e Is dat ik bij een bloedende tong ga denken aan een contact allergie en niet aan een voedsel allergie ( contact met voeding veroorzaakt schade aan slijmvliezen, voedselallergie reageert je immuunsysteem op eiwitten die in hun volledigheid worden opgenomen en in de bloedbaan terecht komen in plaats van verknipt)

Ik zou denken aan dingen als aardbeien, ketchup (sommige soorten heb ik bijvoorbeeld een mond vol aften van, anderen weer niet)

Als je echt op een voedsel allergie uitkomt ga je in eerste instantie de vaakst voorkomende allergenen uitbannen, dat zijn koemelk, soja, kippenei, noten, vis, schaal en schelpdieren. 4 tot 6 weken elimineren en dan 1 voor 1 introduceren en kijken of er een reactie komt. Introductie Is geleidelijk en gedurende een week, Is er reactie dan onmiddellijk stoppen en wachten met verder introduceren tot de reactie weg Is.

Dit Is hoe ik er bij mijn jongens achter kwam dat ze allergisch waren voor melk soja en ei (jongste reageerde 1e 3 maanden ook op noten en vis en varken) maar Is dus hoe het werkt bij verdenking van allergie bij zuigelingen aan de borst, met volwassenen heb ik helaas weinig ervaring.

Succes voor oma, allergien en hypoallergeen diëten zijn niet lollig. Ik heb dik 3 jaar voor de jongens apart gegeten, zwangerschap nog niet eens meegerekend.
#3181332
petralita schreef:Mijn oma heeft allemaal sneeën in haar tong en als ze wat verkeerd eet wordt het erger tot bloedens aan toe.

Zijn er hier toevallig mensen met ervaring hiermee of zelf deze problemen met de tong gehad?
Google eens op Lichen Planus. Een variant hiervan geeft problemen op de slijmvliezen en misschien herken je overeenkomsten. Ik heb dit zelf ook (gelukkig alleen in mijn mond) en vermijd citrusvruchten en tomaten. Sindsdien gaat het prima.
#3181337
Als je een complete voeding kan samenstellen met dingen waar ze zeker tegen kan zou ik dat doen, dan de boel laten genezen en langzaam toevoegen, een eliminatiedieet dus. Het lijkt me goed om dat samen met een diëtist te doen, die gaat er meer kijk op hebben hoe compleet de voeding is en welke supplementen er eventueel bij moeten. Ik ken wel mensen die al jaren op rommel leven en nog rondlopen, maar ik zou daar niet op rekenen, dus wel laten bekijken hoe en wat.

Ze hadden in dat ziekenhuis toch wel wat begeleiding kunnen geven, al was het maar doorverwijzen naar een diëtist. Veel beterschap voor je oma.
#3181364
Erna schreef:Google eens op Lichen Planus. Een variant hiervan geeft problemen op de slijmvliezen en misschien herken je overeenkomsten. Ik heb dit zelf ook (gelukkig alleen in mijn mond) en vermijd citrusvruchten en tomaten. Sindsdien gaat het prima.
Ik herken het niet, maar neem het wel mee. Dank je!
#3181367
Syrae schreef:ik had 2 allergische kinderen (gelukkig er overheen gegroeid!) en die heb ik via de borstvoeding geëlimineerd om te kijken waar ze allergisch voor waren.

Mijn allerbelangrijkste tip, zoek een natuur diëtiste om je te helpen want als je meer dan 6 weken voedingsgroepen gaat elimineren loop je te korten op. Natuurdietisten stellen een dieet vooral samen met echt eten en geen meuk zoals Light ellende. Even aan de huisarts een verwijzing vragen waardoor er ook vaak iets vergoed word.
Sowieso even overleggen met de huisarts, de reactie van het ziekenhuis vind ik nogal laf en als oma noet goed weet wat te doen ligt er een hele duidelijke zorgvraag waar ze zorgvuldiger mee hadden moeten omgaan.

2e Is dat ik bij een bloedende tong ga denken aan een contact allergie en niet aan een voedsel allergie ( contact met voeding veroorzaakt schade aan slijmvliezen, voedselallergie reageert je immuunsysteem op eiwitten die in hun volledigheid worden opgenomen en in de bloedbaan terecht komen in plaats van verknipt)

Ik zou denken aan dingen als aardbeien, ketchup (sommige soorten heb ik bijvoorbeeld een mond vol aften van, anderen weer niet)

Als je echt op een voedsel allergie uitkomt ga je in eerste instantie de vaakst voorkomende allergenen uitbannen, dat zijn koemelk, soja, kippenei, noten, vis, schaal en schelpdieren. 4 tot 6 weken elimineren en dan 1 voor 1 introduceren en kijken of er een reactie komt. Introductie Is geleidelijk en gedurende een week, Is er reactie dan onmiddellijk stoppen en wachten met verder introduceren tot de reactie weg Is.

Dit Is hoe ik er bij mijn jongens achter kwam dat ze allergisch waren voor melk soja en ei (jongste reageerde 1e 3 maanden ook op noten en vis en varken) maar Is dus hoe het werkt bij verdenking van allergie bij zuigelingen aan de borst, met volwassenen heb ik helaas weinig ervaring.

Succes voor oma, allergien en hypoallergeen diëten zijn niet lollig. Ik heb dik 3 jaar voor de jongens apart gegeten, zwangerschap nog niet eens meegerekend.
Ik was er niet bij maar ze hadden in het ziekenhuis getest op een stofje wat duidt op allergie. En die is naar positief getest. Maar nu ik je antwoord zo lees vraag ik mij ook af of het nog een neven reactie op wat anders kan zijn ze gaf ook nu weer een flinke reactie te hebben op de hazelaars die weer in bloei komen door het warme weer.

Wat ik uit mijn hoofd zo even weet is dat ze niet tegen appel kan, ananas, tomaten en nog een hele lijst andere dingen.
Al die voedingsmiddelen zorgen voor een heftige reactie van de tong. Oma die maakt zich dan nu ook heel erg zorgen of ze niet te korten opbouwt met wat ze niet kan eten. Dus probeert ze nu ook de appels te verwarmen enzo in de hoop dat ze dan wel haar vitaminen binnenkrijgt. Ik zit zelf inderdaad ook heel hard aan een dietist te denken al is het maar voor haar gemoedsrust.

Om zeker te weten om wat voor allergie het gaat contact of voedingsallergie, zijn daar ook nog testen voor? bloedtesten ofzo?
#3181368
frodo quin schreef:Ze hadden in dat ziekenhuis toch wel wat begeleiding kunnen geven, al was het maar doorverwijzen naar een diëtist. Veel beterschap voor je oma.
Dank je. Ja de begeleiding is echt prut, mijn oma is (waarschijnlijk zoals zo velen) van de oude stempel en nogal vastgeroeste gewoonten die je er niet makkelijk uit krijgt. Dus dit is nogal een hele gebeurtenis. Appel is bijvoorbeeld zo iets. eerst stug doorgaan ondanks dat alles kapot is en ze er behoorlijk pijn aan heeft. Moeten eten vanwege de vitaminen en het gaat wel over. Dan eindelijk tot de conclusie komen dat het beter is van niet, dan het proberen op andere wijzen, in de magnetron, koken tot moes etc. :-X en wat zal ze er een pijn aan hebben :'(
#3181376
allergieën en bloedtesten zijn bij mijn weten notoir onduidelijk. Veel vals positief en vals negatieve uitslagen. Het enige wat echt werkt Is eliminatie provocatie maar dat Is echt het beste onder begeleiding van een diëtiste (en zoek er dan dus eentje wiens visie over gezonde voeding past bij wat voor jouw goed voelt) misschien voor oma extra prettig omdat die ook precies in de gaten houd of iemand wel een volwaardige voeding tot zo ch neemt, zonder te korten en rekening houdend met de allergieën.

Er Is zoveel fruit, die appel kan goed vervangen worden door iets waar ze geen last van heeft ;) dat gezegd hebbende geeft de Santana appel geen tot weinig reactie bij mensen met een appel allergie, al uit die specifieke allergie zijn voornamelijk in jeuk in de keel, vandaar ook dat ik niet ga denken aan een voedselallergie voor eiwitten, maar eerder aan een (extreme?) overgevoeligheids reactie van de slijmvliezen op specifieke voedingsmiddelen. Ook een allergie maar toch anders zeg maar.

Nogmaals ik heb me er in verdiept dankzij de kinderen, ik heb er niet voor gestudeerd dus vaar niet blind op mijn gedachten en meningen!
#3181381
Ik weet niet hou oud jouw oma is?
Vroeger werden kinderen spartaanser opgevoed dan tegenwoordig.
Het devies was al gauw: even doorbijten en niet zeuren en ook: het is vanzelf gekomen, het zal vanzelf wel overgaan.
Als jouw oma ook zo is opgevoed, dan kan ze wel eens onnodig hard voor zichzelf zijn en zich daarin gesterkt voelen door het zieknhuis die er ook niet veel aan doet.

Fijn dat jij haar wel helpt!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door