Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sylvia10
#3180177
Hoi allemaal,

Ik ben me aan het inlezen in Kvv en door een vriendin gewezen op dit forum.

Ik heb een poezel bij mij zitten die een allergie heeft en daardoor op speciaal hypoallergeen voer zit. Nu hoor ik goede verhalen over vers voer en dat daarmee de allergie eigenlijk ook weg is dus dat zou voor haar veel waard zijn.

Alleen ze is tandloos. Het is een zwerfpoes geweest en toen ze weggevangen is bij een overleden kattenvrouwtje die de katten in de omgeving te eten gaf bleek dat ze heel wat mankeerde en heeft diverse operaties gehad waaronder het verwijderen van haar gebit. Brokjes eet ze wel gewoon goed.

Alleen is mijn vraag van zou een kat zonder tanden eigenlijk nog kippenekjes of hele harde botjes kunnen knauwen. En als ik haar constant zacht vers voer geef wordt haar tandvlees dan niet helemaal week waardoor daar weer klachten optreden.

Dus wat is jullie advies hierin wat ik het beste zou kunnen proberen / doen of dat ik ze toch maar op de hypoallergeen voer moet laten zitten??

Ik hoor het graag en alvast bedankt.

Groetjes,
Syl
Door frodo quin
#3180613
KVV lijkt me prima, Barf met een kat die geen tanden heeft zal inderdaad niet werken en ze moeten geen harde dingen hebben oor het tandvlees hoor. Als je kat een allergie heeft moet je wel een eliminatie dieet doen. Daarvoor begin je met één diersoort waarvan je denkt dat je kat het nog niet eerder gehad heeft, dat geef je zes weken, gaat het goed dan kan er een diersoort bij,... Een goede om mee te beginnen is carnibest eend omdat eend niet standaard in dierenvoeding zit, er geen rijst in deze variant zit en carnibest ook met één diersoort compleet is door de premix.
Door Henk
#3180836
Harde botten gaat niet zonder tanden, maar iets zachtere zaken kan nog prima. Dan kun je denken aan een eendagskuikentje, kwarteltje (gemept) of (baby)muisje. Dat verschilt ook van kat tot kat overigens.
Bij mijn kat zijn nog niet zo lang geleden zijn tanden getrokken en die eet kvv en iets kleiner gesneden spiervlees en orgaan. En af een toe een kuikentje, al moet ik hem daar nog wel een beetje bij helpen.

Gemalen vers is trouwens echt beter dan brokken. Het tandvlees wordt er niet week van hoor.

Met allergie heb ik geen ervaring dus daarvoor helaas geen advies.
Door Too
#3180961
Weet je al waar poes allergisch voor is... grote kans dat ie gewoon slecht reageert op brokken met veel granen

Ik zou het zelf wel aandurven om te beginnen met een gewone [graanvrije] kvv [helemaal barfen zal wat lastig worden zonder tandjes]
mocht dat niet voldoende zijn kan je altijd een complete eliminatie inzetten dwz steeds [elke 2 a 3 weken] een nieuwe diersoort introduceren ..
Maar dat is best een langdurig traject , als het niet 100% nodig is zou ik eerst andere routes kiezen.
Het is wellicht handig om in ieder geval 1 diersoort te reserveren voor het geval eliminatie toch nodig mocht zijn


Succes!
Door Sylvia10
#3181089
Dank je wel voor jullie reacties :D

Ik weet dat ze allergisch is voor mijten dus ook voor voermijt dus vandaar ook dat ze op hypoallergeen voer zit van Royal Canin. Is de enige brok die goed ging. In het begin heb ik alles zelfs ingevroren om te zorgen dat de voermijt ook dood was en toen ging het goed. Nu gaat het ook goed met de brok, alleen krijgt ze recent wat goedkoper nat voer en merk meteen dat ze weer uitslag krijgt.

Nat voer moet ik wel geven aangezien ze anders haar medicatie niet naar binnen wil krijgen. Is geen dame om zoiets zonder handschoenen voor elkaar te krijgen en via het natte voer slobbert ze het zo weg :D dus ook daarom zou kvv al fijn zijn want dan kan ik het daar haar medicatie doorheen doen.

Maar dan zou ik dus het beste kunnen beginnen met Kvv eend als ik het goed begrepen heb. Gok er op dat ze tegen de rest ook wel tegen kan maar beter rustig en goed opbouwen dan. Zal de komende dagen eens wat verder gaan inlezen en kijken wat voor haar de beste opties zijn :D

En mocht er nog iemand tips hebben...............Ze zijn meer dan welkom :D
Door Too
#3181219
wellicht ten overvloede ;)

Mocht het een meutje zijn met onbekend voer dan ga je lekker mengen met het bekende, lekkere natvoer
in het allerergste geval een hele portie natvoer met een theelepeltje kvv [ontdooi dus niet in 1x een hele rol]
Al zijn mijn dames gewoon van de ene op de andere maaltijd over gestapt hoor, het hoeft helemaal geen drama te zijn
Door Sylvia10
#3181491
Geloof niet dat het een meutje is qua eten. Als ze de kans krijgt wil ze ook alles hebben wat ik eet haha en ze is heel lang zwervend geweest dus waarschijnlijk ook alles wel gegeten.
Vorige week had ik een blikje tonijn voor mezelf en moest snel zijn anders had ze het zo van me brood gepakt :D

Maar ga sowieso proberen het met mengen op te voeren. Heb ik destijds ook zo met haar brokken gedaan (van gewoon naar hypoallergeen) en dat ging ook goed. Ze heeft ook een chronische niesziekte dus af en toe speelt dat op en is haar ontlasting een paar dagen wat meer brij maar tot nu toe lost dat ook steeds netjes op. Ook met overzetten van voer heeft ze daar even last van dus ga zeker mengen.

Thankxx voor de tips :D en allemaal fijne feestdagen ;)
Door Too
#3181503
klinkt idd als een redelijk makkelijke eter... zou gewoon met 50/50 oid starten en dan in een prettig tempo door naar 100%,
in geval van nood is mengen met 'what ever works' ::) toegestaan hoor.

Heeft ze veel/vaak/ernstig last van de nies?
Heb nl gehoord& gelezen dat l-lysine het erg goed doet bij sommige varianten [de herpes] van chronische nies


Gezellige dagen!
Door Sylvia10
#3182298
Too schreef:klinkt idd als een redelijk makkelijke eter... zou gewoon met 50/50 oid starten en dan in een prettig tempo door naar 100%,
in geval van nood is mengen met 'what ever works' ::) toegestaan hoor.

Heeft ze veel/vaak/ernstig last van de nies?
Heb nl gehoord& gelezen dat l-lysine het erg goed doet bij sommige varianten [de herpes] van chronische nies


Gezellige dagen!
Ze heeft chronisch niesziekte, maar heeft er gelukkig niet heel veel last van. Met periodes speelt het wat op maar vaak is het na 2 dagen weer weg. Enige wat ze standaard heeft is een loop (waterig) oog wat waarschijnlijk ook door de nies komt.

Ik ga in ieder geval alvast proberen haar nat voer af te bouwen en daarvoor kvv vlees te geven. Laat nog wel haar even op brok staan tot dat de zak leeg is en dan kijken of ik haar helemaal over kan krijgen op kvv met wellicht wat klein gesneden vlees
Door Sylvia10
#3182796
frodo quin schreef:Ik vind brok en vers geen goede combi. Ik zou eest de brok opmaken of doneren aan een asiel.
Waarom is dat geen goede combi??

Nu krijgt ze brok met nat voer, dus kan tijdelijk brok en ipv nat voer wat vers vlees niet dan???
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3182927
Het kan goed gaan maar het verteringsstelsel kan er ook door 'over de zeik' raken ;)
Brokken maken het maagzuur minder zuur terwijl vers vlees juist zuur maagzuur nodig heeft voor de vertering.
Door frodo quin
#3183029
Zoals Dinky al zegt komt het de vertering niet ten goede en je hebt dat zure maagmilieu ook nog nodig om parasieten en bacteriën uit te schakelen. Als je wel combineert wordt er aan geraden om voldoende tijd tussen te laten, bv in de ochtend brok en in de avond vers. Ik hoorde een eind terug wel is dat dit achterhaald zou zijn, maar ik heb daar nog nergens bewijs van gezien en ben ik wel bekend met gevallen waarin het niet goed ging, tot ernstig mis. Niet elke kat heeft er zichtbaar last van hoor, en is een klein stukje vlees af en toe proberen om te zien of ze een diersoort of orgaan soort lust vind ik persoonlijk geen probleem.
Door Sylvia10
#3183544
Daar had ik inderdaad nog niet zo over nagedacht.
Maar goed, daarvoor ben ik ook alleen maar blij met alle tips en adviezen. Vind het toch best lastig uit te zoeken allemaal.

Maar goed, uiteindelijk kom ik er wel uit en heb ik een goed menu voor mijn poezel :D

Thankx weer en een fijne jaarwisseling
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door