Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door faya
#3181204
2 jonge honden uit het 2e nest van onze Faya hebben last van jeuk en huidproblemen ( moeder zelf geen jeuk en ook halfzus niet ) . De honden zijn van mei 2014, dus nog jong. Lees wel eens iets over jeuk, huidproblemen bij jonge honden die overgaan als ze ouder worden. Helemaal zeker weer ik nog niet of het om dezelfde problemen gaat, wel weet ik dat beide honden nogal veel entingen hebben gehad.

Even overzichtje in het kort van beide hondjes:
Hond 1
Enting aug 2014 2,3,4,5,6 + L4, staat iets bij vacht/huid
Enting maart 2015 34567 + L4 niets meer bij vacht
Aug. 2015 naar dierenarts i.v.m. schilfers, behandeld om parasietenallergie uit te sluiten.(is uitgesloten)
15-9-2015 naar Medisch centrum voor dieren te Amsterdam bij dermatoloog
8 weken paardenvlees om voedselallergie uit te sluiten.(geen verbetering, dus uitgesloten)
27-10-2015 Bloed afgenomen en intradermale test. Hieruit is gebleken dat hond allergisch is voor,
Huisstofmijt, Farinaemijt, Meelmijt, Hooimijt, Copramijt, Bijvoet, Melganzevoet, Smalle weegbree, Graspollenmengsel, Beemdlangbloem, Engels raaigras, Veldbeemdgras.
25-11-2015 Begonnen met desensibiliseren, met bovenstaande stoffen. Dit is een opbouwend schema beginnen met 1 week tussen de entingen uitlopend naar 3 weken.
2-3-2016 Weer een afspraak in Amsterdam.
Tussentijds wassen ze de hond met de volgende shampoo, de shampoo heet Allerderm Sebomild.
Hond2
Entingen 2014 weet ik nog niet maar denk na pupenting hier alles vol gegeven
Entingen 2015, 6 juni, 3,4,5,6,7,8, L4 en Rabiës in 1x!
Eind juni 2015 hot spot ( komt dit door teek? ) – heeft AB gekregen.
Begin augustus gecastreerd ook weer medicijnen denk ik
Waarschijnlijk sinds september dunnere ontlasting en sinds oktober jeuk aan oren, voetjes, met name tussen de voetzolen / tenen.
Jeuk was eerder ook al hoorde ik later
November 2015 ontlasting laten onderzoeken, zit bacterie in het vrije uitstrijkje wat destijds gemaakt is zaten nog enkele campylobacters. Dit is een bacterie die infecties veroorzaakt in het maag - darm kanaal. Het beeld wat je van deze bacterie ziet is ontstekingen in het md kanaal, soms bloederige diarree, koorts, krampen en buikpijn. De meest voorkomende route van besmetting is door het eten van ontlasting, opname van besmet voer of water en het eten van rauw vlees.
Hond moest aan hyperallergene brok voor 6 weken.

Beide hondjes aten KVV zijn in puptijd ook daarmee opgegroeid naast moedermelk, de andere 7 nestgenoten waarvan enkele ook volledig geënt en 1 andere helemaal niet meer na de pupenting bij mij, nog eentje ook spaarzaam/ op maat geënt. Gaat het hier nu om een omgevingsallergie, dit zou erfelijk kunnen zijn kan het ook zijn dat immuumsysteem zo afgezwakt is dat dit zich uit in problemen met de huid? en wat vinden jullie van het commentaar bij hond 2 over de bacterie en dat dit oa zou kunnen komen door eten van rauw vlees?
Door Lizzy
#3181259
faya schreef:2 jonge honden uit het 2e nest van onze Faya hebben last van jeuk en huidproblemen ( moeder zelf geen jeuk en ook halfzus niet ) . De honden zijn van mei 2014, dus nog jong. Lees wel eens iets over jeuk, huidproblemen bij jonge honden die overgaan als ze ouder worden. Helemaal zeker weer ik nog niet of het om dezelfde problemen gaat, wel weet ik dat beide honden nogal veel entingen hebben gehad.
De jonge honden hebben natuurlijk ook nog een vader. Daar kan het net zo goed vandaan komen. Maar, het kan ook niet zichtbaar uit een van de ouders/voorouders komen. Atopische dermatitis bijvoorbeeld lijkt erfelijk maar men heeft vervolgens geen flets idee hoe het vererft.
Even overzichtje in het kort van beide hondjes:
Hond 1
Enting aug 2014 2,3,4,5,6 + L4, staat iets bij vacht/huid
Enting maart 2015 34567 + L4 niets meer bij vacht
Aug. 2015 naar dierenarts i.v.m. schilfers, behandeld om parasietenallergie uit te sluiten.(is uitgesloten)
Hoe heeft de dierenarts een parasieten allergie uitgesloten? Heeft hij een allergie voor vlooien uitgesloten? Of heeft hij gecontroleerd op mijten? En heeft hij dan een diep afkrabsel gemaakt? Want dat is enorm belangrijk voor het onderzoek naar demodex mijten.
15-9-2015 naar Medisch centrum voor dieren te Amsterdam bij dermatoloog
8 weken paardenvlees om voedselallergie uit te sluiten.(geen verbetering, dus uitgesloten)
Dat is helaas iets te simpel. De kans dat het om een voedsel intolerantie gaat is hierbij gereduceerd. Maar niet uitgesloten. De hond kan wel heel slecht reageren op paard. Of iets dat daarbij is geknikkerd zoals rijst of aardappel.
27-10-2015 Bloed afgenomen en intradermale test. Hieruit is gebleken dat hond allergisch is voor,
Huisstofmijt, Farinaemijt, Meelmijt, Hooimijt, Copramijt, Bijvoet, Melganzevoet, Smalle weegbree, Graspollenmengsel, Beemdlangbloem, Engels raaigras, Veldbeemdgras.
Dit is een goede actie, een bloedtest op allergieen samen met een huidtest. Komt de allergie voor bovenstaande uit beide testen naar voren?
25-11-2015 Begonnen met desensibiliseren, met bovenstaande stoffen. Dit is een opbouwend schema beginnen met 1 week tussen de entingen uitlopend naar 3 weken.
2-3-2016 Weer een afspraak in Amsterdam.
Tussentijds wassen ze de hond met de volgende shampoo, de shampoo heet Allerderm Sebomild.
De hond heeft veel entingen gehad. Dat staat buiten kijf. Maar de aanleg voor zoiets is soms gewoon al aanwezig. Dan kan het getriggerd worden door een enting. Hoeft niet. Kan. Maar ja, bewijzen kun je dat nooit.
Hond2
Entingen 2014 weet ik nog niet maar denk na pupenting hier alles vol gegeven
Entingen 2015, 6 juni, 3,4,5,6,7,8, L4 en Rabiës in 1x!
Ja, sodeknetter, die houden van overvaccineren :-X
Eind juni 2015 hot spot ( komt dit door teek? ) – heeft AB gekregen.
Begin augustus gecastreerd ook weer medicijnen denk ik
Bij castratie krijg je meestal geen medicijnen dus ik zou dat niet aannemen.
Waarschijnlijk sinds september dunnere ontlasting en sinds oktober jeuk aan oren, voetjes, met name tussen de voetzolen / tenen.
Jeuk was eerder ook al hoorde ik later
Dit zou een allergie kunnen zijn. Voor bijvoorbeeld iets in de omgeving. Maar ook een huidgist zijn (een teveel daarvan). Is er een plankbandproef gedaan om huidgisten en schimmels te detecteren? Is deze hond getest op demodex mijten?
November 2015 ontlasting laten onderzoeken, zit bacterie in het vrije uitstrijkje wat destijds gemaakt is zaten nog enkele campylobacters. Dit is een bacterie die infecties veroorzaakt in het maag - darm kanaal. Het beeld wat je van deze bacterie ziet is ontstekingen in het md kanaal, soms bloederige diarree, koorts, krampen en buikpijn. De meest voorkomende route van besmetting is door het eten van ontlasting, opname van besmet voer of water en het eten van rauw vlees.
Hond moest aan hyperallergene brok voor 6 weken.
Waarom in hemelsnaam op een hypoallergene brok? Dat is om uit te sluiten dat hij een voedselallergie heeft.. Maar goed, zijn deze problemen daarmee opgelost?
Beide hondjes aten KVV zijn in puptijd ook daarmee opgegroeid naast moedermelk, de andere 7 nestgenoten waarvan enkele ook volledig geënt en 1 andere helemaal niet meer na de pupenting bij mij, nog eentje ook spaarzaam/ op maat geënt. Gaat het hier nu om een omgevingsallergie, dit zou erfelijk kunnen zijn kan het ook zijn dat immuumsysteem zo afgezwakt is dat dit zich uit in problemen met de huid? en wat vinden jullie van het commentaar bij hond 2 over de bacterie en dat dit oa zou kunnen komen door eten van rauw vlees?
Zoals ik boven al schrijf is atopische dermatitis in aanleg vaak aanwezig. Het kan getriggerd worden door een teveel aan entingen maar het kan ook "gewoon" naar boven komen. Je zit met twee puppen in een nest. Beide met huidproblemen. Het zou toch kunnen zijn dat het een erfelijke kwestie is. Dat daar in ieder geval de basis ligt. Wat voor ras gaat het hier eigenlijk om?

En ja, de campylobacter kan komen van rauw vlees. Ook van 1000 andere dingen. Een gezonde hond heeft daar voldoende weerstand tegen.
Door faya
#3181411
Hi Lizzy, dank voor je reactie. dacht al dat er helemaal niemand zou reageren..... Vaderhond heeft ook meerdere nakomelingen en volgens zijn zeggen in ieder geval bij de ene fokster geen huidproblemen en reu zelf ook niet. In eerste nest van Faya geen hondjes met dergelijke problemen. Het zijn golden retrievers uit werklijn, dunnere vacht ( moet sneller droog zijn na waterwerk en niet hele dag natte vacht houden ), sportiever uiterlijk, ranker gebouwd.

Met hond 1 via dierenarts naar dermatoloog en desensibiliseren - heb jij hier in jouw omgeving ervaringen mee?
Met hond 2 nog alleen bij dierenarts, die heeft ook de testen gedaan en brok voorgeschreven....

Is een dermatoloog hier de juiste en enige weg of een homeopaat / holistische dierenarts ook een idee. Even buiten beschouwing of het al dan niet dan van voorouders zou moeten komen.... hoe nu beste met honden verder om te zorgen dat ze zo min mogelijk last hebben van jeuk?
Door faya
#3181412
...en wat met die jeuk die ook bij jonge honden voorkomt, lijkt uitgesloten te zijn omdat hondje 2 al naar dermatoloog is geweest? Is dit dan seborroe, demodex?
Door Lizzy
#3181414
faya schreef:Hi Lizzy, dank voor je reactie. dacht al dat er helemaal niemand zou reageren..... Vaderhond heeft ook meerdere nakomelingen en volgens zijn zeggen in ieder geval bij de ene fokster geen huidproblemen en reu zelf ook niet. In eerste nest van Faya geen hondjes met dergelijke problemen. Het zijn golden retrievers uit werklijn, dunnere vacht ( moet sneller droog zijn na waterwerk en niet hele dag natte vacht houden ), sportiever uiterlijk, ranker gebouwd.
Bij de Golden Retriever komt atopische dermatitis gemiddeld wel vaker voor dan bij veel andere rassen (er bestaat een lijstje met rassen).
Met hond 1 via dierenarts naar dermatoloog en desensibiliseren - heb jij hier in jouw omgeving ervaringen mee?
Ja. Ik heb het geweldig zien helpen. Ik heb het niks zien doen. Ik heb gelezen dat het bij 70% van de honden in meer of mindere mate werkt. Sommige honden raken de allergie echt kwijt. Maar de meeste houden toch wel klachten, alleen minder heftig.
Met hond 2 nog alleen bij dierenarts, die heeft ook de testen gedaan en brok voorgeschreven....
En daar is het wachten op de uitslag van de testen?
Is een dermatoloog hier de juiste en enige weg of een homeopaat / holistische dierenarts ook een idee. Even buiten beschouwing of het al dan niet dan van voorouders zou moeten komen.... hoe nu beste met honden verder om te zorgen dat ze zo min mogelijk last hebben van jeuk?
Ik zou je aan willen raden om het topic van Hope te lezen over Nelson. Alles valt en staat met hoeveel de eigenaar wil en kan investeren in zijn hond. Je kunt dit probleem mogelijk alternatief onder controle houden. Maar dat kost bloed, zweet en tranen. En veel eigenaren hebben daar gewoon geen zin in, die willen er een pilletje in gooien, klaar. En dan kunnen ze er beter Apoquel in gooien als prednison of Atopica. Die laatste twee zijn veel schadelijker dan de eerste.

De hond waarvan men al weet wat de problemen zijn: die krijgt nu de desensibilisatiekuur. En nu kunnen de baasjes achterover gaan hangen en afwachten of het ooit beter gaat. Of ze kunnen een stofzuiger aanschaffen met een Hepa filter, Puur Pollen in februari in gaan zetten, Neem spray gaan gebruiken in huis, natuurlijke middelen gaan geven zoals kurkuma, Quercetin, de hond eerst dagelijks en daarna wekelijks wassen (en in het top pollen seizoen weer dagelijks), etc. Alle middelen worden echt wel in het topic van Nelson genoemd. En op de laatste pagina's kom je ook tegen dat Nelson problemen heeft gekregen met zijn longen en de longkruiden van de Groene Os hem heel goed helpen, ook bij de huidproblemen. Dus ja, een legio zaken die de eigenaren kunnen doen. Of laten.

Dit is het topic van Nelson:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 8&t=123796
Door faya
#3181443
Ja, ik weet dat Golden retrievers tot de rassen behoren waar het vaker voor komt, meestal zijn dit echter de showgoldens met dikkere vachten, blijven langer nat, hebben daarom ook eerder hotspot, etc. maar natuurlijk komen huidproblemen ook in de werklijnen voor. Dank voor je verwijzing naar het topic van Nelson - loopt al zo'n 1,5 jaar zie ik - heb ik wat te lezen ;)
Door Lizzy
#3181467
faya schreef:Ja, ik weet dat Golden retrievers tot de rassen behoren waar het vaker voor komt, meestal zijn dit echter de showgoldens met dikkere vachten, blijven langer nat, hebben daarom ook eerder hotspot, etc. maar natuurlijk komen huidproblemen ook in de werklijnen voor. Dank voor je verwijzing naar het topic van Nelson - loopt al zo'n 1,5 jaar zie ik - heb ik wat te lezen ;)
Mjah, helaas is atopische dermatitis iets dat van binnen uit komt. Het heeft niks met de dikte van de vacht te maken, zelfs Peruaanse naakthonden hebben er wel last van... Maar goed, het zou mooi zijn als de baasjes van beide hondjes de juiste behandeling voor de hondjes kiezen :-* (zo min mogelijk belastend). Rauwe verse voeding is trouwens altijd goed, als basis.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door