Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3181152
Onze jongste telg (nu 16 maanden) krijgt sinds 4 weken KVV.

Voor de overstap op KVV kreeg ze Eukanuba brokken maar na een tijd begon haar ontlasting slecht te worden breiig zacht.
Ik heb haar ontlasting laten onderzoeken bij van het Woud maar gelukkig geen wormen en geen giardia.
Niet alleen haar ontlasting werd slecht maar ook haar vacht begon enorm te verharen en daarbij begon ze af en toe met haar oren te klapperen.

Ik ben toen vanwege de slechte ontlasting begonnen met Solgar probiotica wat in eerste instantie snel resultaat gaf (na twee dagen weer normale ontlasting) maar na een week of twee was het weer mis dus de dosering verhoogd van 1 naar 2 capsules en het ging weer beter.
Na een week of drie weer breiige ontlasting dus de dosering verhoogd naar 3 capsules en weer ging het beter.
Vaak kon ze ook in de nacht haar ontlasting niet meer ophouden tot de volgende morgen en begon dan te piepen zodat ik haar er in de nacht er even uit kon laten.

Ik kreeg zelf het vermoeden dat haar klachten; het klapperen met de oren, veel haar verlies en de breiige ontlasting wel eens het gevolg konden zijn van het verkeerd reageren op de voeding.
De bedoeling was al om haar over te gaan zetten op KVV maar nu wilde ik daar toch wel gelijk mee gaan beginnen gezien mijn vermoedens.

Haar oren zijn door de dierenarts bekeken en een oor was van binnen wel wat geirriteerd maar geen rare dingen zoals oormijt of iets dergelijks.
Advies was om het aan te kijken en als de klachten zouden verergeren een middeltje op te halen om haar oren mee te behandelen.
Ze krabde niet met haar poten aan haar oren maar klapperde dus alleen met haar oren door haar kop even te schudden.

Inmiddels staat ze ruim vier weken op KVV en gaat het stukken beter!
Haar ontlasting is echt super mooi! Ze hoeft nog maar een tot twee keer per dag, de hoeveelheid is veel minder en het zijn mooie stevige drolletjes.
Ook haar vacht verhaart lang zo erg niet meer, maar die oren... dat wil nog niet verbeteren helaas.

Nu weer ik dat (bepaalde) klachten die er al zijn voor de overstap op vers vlees kunnen verergeren (ontgiften) dus heb ik in eerste instantie zelf Puur Oor aangeschaft en dit druppel ik drie keer per dag in beide oren.

Inmiddels klappert ze wat meer en krabt ook af en toe aan haar oren.
Kan misschien ook nog komen doordat ik er Puur Oor in doe waardoor ze wat meer last heeft?

Morgen heb ik een afspraak bij de dierenarts omdat een van de honden een bloedonderzoek moet hebben en wil ik haar ook even meenemen om haar gewicht even te controleren in verband met de overstap op KVV en dan ook gelijk haar oren weer even laten bekijken.

Maar... ik heb eigenlijk even een hart onder de riem nodig voor als ik morgen bij de dierenarts sta... kan het inderdaad het ontgiften zijn?
Kan het zijn dat ze niet goed reageert op de Kivo? Zou dat al merkbaar zijn na vier weken tijd?
Ik wil niet te snel overstappen van de ene KVV naar de andere en het juist de tijd geven om te kijken of het toch nog verbeterd...
Is het verstandig morgen toch een middel van de dierenarts mee te nemen om haar oren mee te behandelen?
Of moet dit vanzelf overgaan? Als het alleen irritatie is natuurlijk...

Hoop op jullie raad/advies!
#3181177
Bij kvv's is het wel verstandig om niet op 1 paard te wedden maar meerdere merken af te wisselen. Dus ik zou niet alleen maar Kivo gaan voeren.
Aangezien de oren al een probleem waren toen je hond nog brok at en het inmiddels al weken duurt denk ik niet dat het ontgiften is. Het klinkt meer als een normale oorontsteking. Vraag je dierenarts nog eens goed te kijken! Mijn hond heeft laatst ook oorontsteking gehad die behoorlijk diep zat en niet heel goed te zien was.

Bij een vermoeden van ooronsteking gebruik ik ook Puur Oor, maar soms is dat niet genoeg. Als de da een oorontsteking constateert zou ik deze nu regulier gaan behandelen.
#3181179
De verergeringen van de oren zou goed kunnen komen door Puur Oor. Heel veel honden reageren er geweldig op. Andere honden niet. Dus ik zou daar gewoon even mee stoppen.

Kivo. Ik hoop wel dat je alle smaken door elkaar geeft van Kivo? Want dat is wel belangrijk! Ik heb net even op de site van Kivo gekeken en hun voer is er wel op vooruit gegaan zeg! (vergeleken met zeg 10 jaar geleden). Maar, dan nog zou ik niet op 1 paard wedden en er gerust ook andere merken bij gaan voeren. Bij KVV werkt dat toch anders dan met brok!

Ik denk dat als ze niet goed zou hebben gereageerd op Kivo, dat je dan niet op alle andere fronten wel verbeteringen zou hebben gezien. Ik denk dus dat het of ontgiften is (ja, dat kan) of van de puur oor komt. Of een combinatie is van beide. En vergeet ook niet dat haar oren al niet 100% goed waren voordat je over stapte....

Wat ik zelf zou doen? Ik zou zelf stoppen met Puur Oor en het oor even laten bekijken door de dierenarts. Als het niet ontstoken is, zou ik er verder afblijven en even niks doen, alleen door gaan met KVV. Het lichaam heeft tijd nodig om alle rotzooi op te ruimen. Als het wel ontstoken is, zou ik alleen het oor lokaal laten behandelen. Verder niks (dus je al helemaaaaaaaaaaaaaaaaal geen brokken aan laten smeren).
#3181181
Dank je voor je reaktie!

Ik heb gisteren voor het eerst een ander merk KVV toegevoegd omdat ik toch ook wel graag iets anders wilde gaan proberen.
Maar dan ga ik daar nu zeker mee beginnen om meer merken en smaken toe te voegen.

Heb trouwens nog een interessant stukje op internet gevonden!
De dierenarts had het vorige keer hierover, noemde niet deze benaming maar het is precies waar hij het over had;

Leaky gut

Een voedselallergie kan ontstaan als de darmen niet in goede conditie zijn; als er sprake is van een zogenaamde 'lekkende darm', ook wel leaky gut genoemd. Bij een lekkende darm zitten de cellen van de darmwand niet dicht genoeg tegen elkaar aan, waardoor er voedingsstoffen tussendoor kunnen glippen. Hierdoor kunnen ook stukken eiwit in het bloed terechtkomen, die niet volledig zijn afgebroken. Deze stukken eiwit worden door het lichaam gezien als ongewenste indringers en het afweersysteem stuurt er stofjes op af om deze indringers op te ruimen. Het eiwit in combinatie met deze afweerstofjes (immunoglobulines IgE), gaan een reactie aan waarbij onder andere histamine wordt aangemaakt. Histamine zorgt voor de allergieklachten.

Aangezien ze dus langere periode getobt heeft met haar darmen....

Maar naast een regulier behandel middel kan ik dus nu wel gewoon meerdere soorten KVV en smaken gaan toevoegen?
In t'weekend heeft ze voor het eerst twee kippen nekjes gehad whahah ze slikte ze gewoon door!
Wil heel graag naast KVV ook wat barf dingetjes gaan geven zoals een karkasje van kwartel of parelhoen :)
#3181184
Lizzy schreef:De verergeringen van de oren zou goed kunnen komen door Puur Oor. Heel veel honden reageren er geweldig op. Andere honden niet. Dus ik zou daar gewoon even mee stoppen.

Kivo. Ik hoop wel dat je alle smaken door elkaar geeft van Kivo? Want dat is wel belangrijk! Ik heb net even op de site van Kivo gekeken en hun voer is er wel op vooruit gegaan zeg! (vergeleken met zeg 10 jaar geleden). Maar, dan nog zou ik niet op 1 paard wedden en er gerust ook andere merken bij gaan voeren. Bij KVV werkt dat toch anders dan met brok!

Ik denk dat als ze niet goed zou hebben gereageerd op Kivo, dat je dan niet op alle andere fronten wel verbeteringen zou hebben gezien. Ik denk dus dat het of ontgiften is (ja, dat kan) of van de puur oor komt. Of een combinatie is van beide. En vergeet ook niet dat haar oren al niet 100% goed waren voordat je over stapte....

Wat ik zelf zou doen? Ik zou zelf stoppen met Puur Oor en het oor even laten bekijken door de dierenarts. Als het niet ontstoken is, zou ik er verder afblijven en even niks doen, alleen door gaan met KVV. Het lichaam heeft tijd nodig om alle rotzooi op te ruimen. Als het wel ontstoken is, zou ik alleen het oor lokaal laten behandelen. Verder niks (dus je al helemaaaaaaaaaaaaaaaaal geen brokken aan laten smeren).

Dank je wel Lizzy!

Nou inderdaad vandaar dat ik even het hart onder de riem nodig heb want ik wil absoluut never nooit niet meer terug op brok!
Zie nu al zoveel verbetering :)
Ik stop nu met Puur Oor en laat de dierenarts morgen kijken.
Het leek mij inderdaad ook dat sinds ik begon met Puur Oor de klachten wat verergerden maar dan ga ik twijfelen aan mijzelf... zo van; was het al niet iets erger aan het worden? Zie ik spoken?

Maar voor nu heb ik toch ff dat hart onder de riem gekregen :) Dank dank!!!
Morgen ga ik gelijk wat meer merken en soorten KVV inslaan!
#3181190
00 ooit he toen Kaio nog zo jong was als jou puppie kreeg ie ook nog Jeukenpoepmaar brokjes.
Echt die papperige brei die jij bedoeld dat ken ik ::) Daarnaast had hij continue maag-darm infecties, vanachter en vanvoren sppot ie leeg en daarnaast wormbesmettingen. Is niet leuk als je puppie zo slap als een vaatdoek is, en niet meer op zijn beentjes kan staan. En toen ie ongeeveer 4 maanden was heb ik radicaal die brok weggeflikkerd en kvv gaan geven, binnen 3 dagen was ie opgeknapt en nooit meer zo'n diaree gehad ook nooit meer zo'n wormbesmettingen en we zijn dik 11,5 jaar verder. ;)
De oren, ja het zou kunnen dat het ontgiften is, en waarschijnlijk het zwakste punt van haar lichaam, dus dan heeft het wrslijk tijd nodig.Dus ja wel idd die oren in de gaten houden dat er niet toch een ontsteking in komt of mijten
#3181442
Net bij de dierenarts geweest en het lijkt gelukkig allemaal mee te vallen!
Hele opluchting want ik wil zo graag zien dat het goed gaat en vooral blijft gaan op vers vlees :)

Het rechteroor was heel rustig ietsje echt een heel ietsje roder maar echt niet noemenswaardig, het linkeroor is wel wat roder en heeft iets irritatie van binnen maar het is niet verdikt en ziet er behalve dat het dus iets roder is niet gek of vreemd uit.
Ook de geur van haar oren is normaal.
Pfff wat een opluchting...
Voor nu kijken we het gewoon aan ook hoef ik het niet te zalven of iet dergelijks.

Nu zei de dierenarts wel om bij een soort KVV te blijven (geen pro vers dierenarts maar is er ook niet tegen) maar ik heb juist hier op BP begrepen dat het beter is om zoveel mogelijk afwisseling te geven aan soorten KVV...
Ik denk dat de dierenarts het op een soort KVV voorlopig blijven ziet als een eliminatie dieet? Maar dat is toch nog helemaal niet aan de orde?

Persoonlijk denk ik ook om gewoon lekker te gaan afwisselen met soorten en merken ;)

Nou ik ben opgelucht in ieder geval :D
#3181468
kimber schreef:Net bij de dierenarts geweest en het lijkt gelukkig allemaal mee te vallen!
Hele opluchting want ik wil zo graag zien dat het goed gaat en vooral blijft gaan op vers vlees :)

Het rechteroor was heel rustig ietsje echt een heel ietsje roder maar echt niet noemenswaardig, het linkeroor is wel wat roder en heeft iets irritatie van binnen maar het is niet verdikt en ziet er behalve dat het dus iets roder is niet gek of vreemd uit.
Ook de geur van haar oren is normaal.
Pfff wat een opluchting...
Voor nu kijken we het gewoon aan ook hoef ik het niet te zalven of iet dergelijks.

Nu zei de dierenarts wel om bij een soort KVV te blijven (geen pro vers dierenarts maar is er ook niet tegen) maar ik heb juist hier op BP begrepen dat het beter is om zoveel mogelijk afwisseling te geven aan soorten KVV...
Ik denk dat de dierenarts het op een soort KVV voorlopig blijven ziet als een eliminatie dieet? Maar dat is toch nog helemaal niet aan de orde?

Persoonlijk denk ik ook om gewoon lekker te gaan afwisselen met soorten en merken ;)

Nou ik ben opgelucht in ieder geval :D
Nee, duidelijk een DA die niet echt verstand van zaken heeft. Dus ik zou dat naast je neerleggen. Je bent nu niet aan het elimineren dus het is een goed idee om zoveel mogelijk goede merken en smaken ( zonder rijst en andere granen) af te wisselen. Ik zou je wel willen aanraden om 1 diersoort vooral NIET te geven. Zeg eend. Of konijn. Mocht je dan in de toekomst toch moeten gaan elimineren, heb je een diersoort nodig die je hond nog nooit eerder gegeten heeft (eend of konijn).
#3182586
Lizzy schreef:Nee, duidelijk een DA die niet echt verstand van zaken heeft. Dus ik zou dat naast je neerleggen. Je bent nu niet aan het elimineren dus het is een goed idee om zoveel mogelijk goede merken en smaken ( zonder rijst en andere granen) af te wisselen. Ik zou je wel willen aanraden om 1 diersoort vooral NIET te geven. Zeg eend. Of konijn. Mocht je dan in de toekomst toch moeten gaan elimineren, heb je een diersoort nodig die je hond nog nooit eerder gegeten heeft (eend of konijn).

Dank voor je reaktie Lizzy!

Inmiddels gaat het weer ietsje beter ze schud nog wel af en toe met haar oren maar niet meer zoveel als toen ik Puur oor gebruikte.
Ik denk zelf ook dat Puur oor bij haar juist de trigger is geweest waardoor ze meer last kreeg van haar oren en daardoor dus juist meer ging schudden en ook begon te krabben aan haar oren.

Inmiddels krijgt ze ruim vijf weken KVV en haar ontlasting is nog steeds sinds het begin met KVV zo mooi en behoorlijk stevig.
Voordat ze KVV kreeg moest ze vaak meerdere keren op de dag poepen en was het nooit vast maar altijd breiig en nu nog maar een keer per dag soms een keer s'morgens en een keer s'avonds maar ze kan ook met gemak de ene dag in de ochtend poepen en dan pas de volgende dag s'avonds en het is mooi stevig!
Het heeft echt zo'n giga verschil gemaakt bij haar!
Ook het verharen was heel erg geworden maar ook dat is nu minimaal, gisteren heb ik haar weer gekamd en jeetje ik sta er gewoon van te kijken wat er nu nog maar vanaf komt zo weinig!

Kortom een mega verschil!

Ik hoop binnenkort naast de KVV ook wat kleine Barf dingen te kunnen geven het lijkt me heerlijk om haar wat meer werk te geven door bijv. een kwartel of parelhoen karkasje (daar begin je geloof ik mee na de kippennek?)

Hopelijk gaat het schudden met de oren nog verdwijnen zo niet dan zal ik inderdaad een diersoort achterhouden om mee te kunnen gaan elimineren.
Maar voor nu is de irritatie in het rechteroor in pricipe niet aanwezig en het linkeroor dus wel een beetje dus hoop ik dat het alsnog zal gaan verdwijnen ik geef het de tijd en wacht het af :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door