Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Miemel _xx
#3180524
Hallo,
Ik zal kort even wat vertrellen over Miemel. Ik heb haar in Maart uit het asiel gehaald, toen was ze ongeveer een half jaar oud. Alles ging goed, tot een paar weken geleden.

Toen ging ze "raar" doen met eten. Ze werd kieskeurig en liet het eten vak liggen. Voorheen liet ze niets liggen, eten was haar grootste hobby. Ondanks dat ze verder geen rare dingen deed, maakte ik me erg ongerust en besloot ik om mezelf gerust te stellen naar de dierenarts te gaan. Daar kwam na bloedonderzoek uit dat ze Pancreatitis heeft, wel in lichte mate (nog) gelukkig. Ze kreeg een spuit en voor twee dagen mediahype tegen misselijkheid en braken. Ik kreeg ik royal canin gastro intestinal mee.

Nu kwam ik via de katten groep op Facebook tot de ontdekking dat royal canin helemaal niet gezond is. Ik heb applaws brokken gekocht, deze komen vandaag binnen. Ook heb ik anymonda carny natvoer gehaald. Gister heb ik kip gedroogd, om als snoepje te kunnen geven.

Ik ben erover het denken om over te stappen op barf, maar heb hier totaal geen ervaring mee. Volgens de dierenarts moet het sowieso vetarm zijn.

Zijn er mensen hier die ook een kat hebben met Pancreatitis? Ik zou het fijn vinden om nog tips te krijgen, bijvoorbeeld over barf, maar ook over andere dingen die ik voor Miemel kan doen zodat ze hopelijk toch oud kan worden. Ze moet ook iets afvallen...
Door Anne in Zweden
#3180608
Welkom op barfplaats!

Martine-Tom heeft een kat met pancreatitis gehad en weet behoorlijk veel over wat je wel en niet moet voeren; je zou haar eens een pb'tje kunnen sturen. Of anders doe ik dat wel even voor je, omdat je hier nieuw bent en je misschien nog niet alle functies van het forum kent. Ik zal haar even een berichtje sturen voor je.

Sterkte en beterschap in ieder geval!
Gebruikersavatar
Door Rico
#3180618
Welkom!

Als barf een stapje te hoog is, kan je ook KVV geven. Dat is rauwe gemalen verse voeding, die je in de diepvries bewaard. Maar wel meestal helemaal in complete verhoudingen. Een aantal merken hebben dus een ook pancreas variant.

Misschien kan je daar alvast mee gaan beginnen, weet zeker dat je dier er enorm van gaat opknappen.


Op de site van carnibest staat ook een stukje http://www.carnibest.nl/epi.htm
Door Martine-Tom
#3180626
Welkom hier!
Wat was de waarde van het fPLi onderzoek?
Barfen kan prima, ervaring leert dat graanvrije brok vaak fout valt bij deze katten, en idd kvv is ook een mooie tussenstap, carnibest heeft bijv een pancreasvariant.
Over vetvrij zijn de meningen verdeeld tegenwoordig, het is vooral zoeken naar wat voor joiw kat werkt, de mijne hadden geen moeite met vet, maar wel met graan.
(Ja ik had er 2 tegelijk, 1 met acuut recidiverend en de andere met chronische epi en diabetes)

Ik voerde commercieel, wist nog niet dat kvv bestond, als ik het nu over zou moeten doen zou er meteen vlees in gaan.

Oh ik weet niet wat voor spuit hij gehad heeft, maar pred en epi zijn een contraindicatie ;) ;)
Door Miemel _xx
#3180753
Dankjulliewel voor de reacties! Ik ben een heel deel kwijt van wat de arts allemaal zei, was helemaal van slag. De waarde was 43 of 45. Wat voor spuit het was weet ik niet, ik dacht iets tegen misselijkheid (had daar ook nog voor twee dagen medicatie voor). Dus graanvrije brokken is waarschijnlijk niet goed? maar is de carnibest pancreasvariant niet alleen voor honden beschikbaar? Zoiets had ik alleen voor honden gevonden. Iemand zei dat kvv te vettig is, maar dat klopt niet? Sorry, heel veel vragen :).
Door Martine-Tom
#3180792
Miemel _xx schreef:Dankjulliewel voor de reacties! Ik ben een heel deel kwijt van wat de arts allemaal zei, was helemaal van slag. De waarde was 43 of 45. Wat voor spuit het was weet ik niet, ik dacht iets tegen misselijkheid (had daar ook nog voor twee dagen medicatie voor). Dus graanvrije brokken is waarschijnlijk niet goed? maar is de carnibest pancreasvariant niet alleen voor honden beschikbaar? Zoiets had ik alleen voor honden gevonden. Iemand zei dat kvv te vettig is, maar dat klopt niet? Sorry, heel veel vragen :).
Je kan ook de cb diabetes voor katten nemen, die is graanvrij, de pancreas is leuk maar enige is dat daar pancreas aan is toegevoegd en dat werkt alleen bij epi, en pancreatitis hoeft nog geen epi te zijn...om het makkelijk te maken ;)
(In het kort bij epi maken ze geen enzymen meer aan en dat vang je dan op door of enzymen te geven of verse pancreas toe te voegen)

Die waarde is best hoog overigens!

Is er ook een echo gemaakt van de pancreas?
Gebruikersavatar
Door Rico
#3180794
Dus het is eigenlijk een voorbode van epi?
Kan het dan niet toch een beetje helpen om iets van pancreas in het voer te geven, of doet dat dus gewoon niks?

Alles van Barfmenu is ook geschikt voor diabetes, en bevat enkel vlees. Behalve de groentenmix, maar die is er sowieso al niet voor katten ;)
Dus dat zou je dan ook kunnen geven.
http://barfmenu.nl/assortiment-3/

En misschien een andere dierenarts vragen, bijvoorbeeld Tannetje Koning, Brenda Ooms.. weet niet van welke omgeving je bent?
Door Miemel _xx
#3180824
Er is geen echo gemaakt, volgens de dierenarts viel het wel mee allemaal omdat ze geen verdere bijwerkingen heeft. Ook zei ze dat ze vaak hogere waardes heeft gezien, dus dat het meevalt. Ze eet nu gelukkig wel weer met plezier en is weer actiever, wat denk ik goed is. Ik word er alleen erg onzeker van, ik wil het allemaal goed doen en ik wil dat ze nog heel oud wordt :).

http://www.animalfoodexpress.nl/barfmen ... Amqz8P8HAQ
Dit zou dan dus goed zijn, toch? Ik hoop alleen dat Miemel mijn konijnen niet gaat opeten, op het moment dat ze konijn krijgt voorgeschoteld ::)

Ik woon in Zuid Limburg.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3181004
Ik denk van wel, maar ben zeker geen expert op dit gebied hoor. Veel dierenwinkels hebben het ook, misschien kan je beter eerst wat losse rolletjes kopen. Sommige katten eten het meteen, andere heb je iets meer geduld voor nodig. Maar er zijn trucjes voor :D Je zou een scheutje heet water erover kunenn doen bijvoorbeeld.

Ik geef deze dus aan ons hondje, als ik ze haal dan zijn ze iets zacht aan de buitenkant geworden. Met een broodmes verdeel ik ze in 2 porties van 100 en een portie van 50 gram. Na ontdooien, duurt een dgje in de koelkast, is het sowieso nog 2 dagen houdbaar. Meeste poezebeesten houden ook van afwisseling.
Ontdooi het in het bakje waar in je het gaat voeren. Het vocht is enorm goed namelijk!

Ben erg benieuwd hoe je beestje het gaat doen en of het smakelijk gevonden gaat worden!
En wat voor verschillen je zelf gaat opmerken! Zeker weten ga je het merken aan de kattenbak ;)
Door Miemel _xx
#3181022
Ik kan op internet geen adres vinden waar ze het in een winkel verkopen, was alleen voor honden, maar via internet bestellen is ook geen ramp :).

Heb nu nog 30 blikken animonda carny staan, die wil ik eerst opmaken, is ook zonde als ik die niet gebruik. Daarna ga ik het bestellen! Ik las dat katten niet allemaal zomaar overstappen, dus eventueel meng ik het door het blik voer op het einde.

Mocht iemand een adres in (zuid) Limburg weten waar het in een winkel te koop is hoor ik het wel graag natuurlijk.
Door frodo quin
#3182417
Ik zou zeker nog een blik of 10 over houden om te mengen en verder is het ook handig om er een paar achter de hand te hebben als je is vergeet eten uit te halen. Het gebeurt mij toch 1 à2 keer per jaar en een maaltijd overslaan overleef ik waarschijnlijk niet ;)
Door Miemel _xx
#3185925
Ik ben inmiddels een week bezig met vers vlees geven aan Miemel, het begint langzaam wat te worden denk ik. Ze heeft vandaag voor de eerste keer het vlees ongemengd gegeten. De spiering gaat er niet in, ook niet als ik het meng met natvoer. Ik wil dan ook bij de visboer andere vis gaan halen morgen.
Verder lust ze de rundernier of Lamslever alleen wanneer het gemengd is met natvoer. Ik kan niet meer aan het vlees zien welke van de twee het is haha :???:

Het vlees gaat er wel erg moeizaam in, ik moet echt allerlei trucjes uithalen voordat ze het eet. Dit was echter ook in het begin toen het in haar natvoer zat, dus ik denk dat dit vanzelf makkelijker gaat straks.

Oh, en ik merk nu al zoveel verschil :)! Haar vacht voelt zachter, ze is actiever! Ze poept alleen wel nog maar 1x per 2,5 dag of zo... Is dat normaal?
Door Jacoba
#3185953
Er zijn ook winkels van Boerenbond, Welkoop, Intratuin en Pets Place die Barfmenu verkopen. Misschien is er een bij je in de buurt. Als er hier niet 1x per twee dagen gepoept wordt, geef ik wat lactulose. Geen idee of jouw Miemel dat mag hebben. Je zou ook meer spiervlees bij elke portie kunnen geven, zodat ze wel goed kan blijven poepen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door