Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#3180277
Ik ben op zoek naar een boek: " Fruitbomen snoeien" van Baumjohann. Het is niet meer te koop. Heeft iemand het toevallig liggen en wil het mij lenen of verkopen?
Door Lida. S
#3180302
Anne in Duitsland schreef:In het Duits heb je er zeker niets aan?
Nee, ik weet dat het nog wel in het duits te verkrijgen is, maar mijn kennis van de duitse taal is zodanig dat ik bang ben, dat als ik dat boek gebruik, mijn fruitbomen het nooit meer zullen doen. En ik wil volgend jaar toch echt weer lekkere appeltaarten kunnen bakken
Door Lida. S
#3180332
lianneke schreef:Wil je persé dit boek en zo ja, waarom?
Ik heb meerdere boeken betreffende snoeien (van fruitbomen), maar gisteren een 'cursus' fruitbomen snoeien gedaan bij een kweker/teler. Hij had dit boek en ik vond het een heel duidelijk en overzichtelijk boek. Veel beter dan de boeken die ik heb.
Door lianneke
#3180335
Lida. S schreef:Ik heb meerdere boeken betreffende snoeien (van fruitbomen), maar gisteren een 'cursus' fruitbomen snoeien gedaan bij een kweker/teler. Hij had dit boek en ik vond het een heel duidelijk en overzichtelijk boek. Veel beter dan de boeken die ik heb.
O, wat leuk, was die cursus hier in de buurt? En je mag bij ons komen oefenen hoor, op de appelboom, die heeft een hele rare vorm. En twee walnotenbomen maar ik heb geen flets idee of die ook gesnoeid moeten worden. ::)
Door Lida. S
#3180336
lianneke schreef:O, wat leuk, was die cursus hier in de buurt? En je mag bij ons komen oefenen hoor, op de appelboom, die heeft een hele rare vorm. En twee walnotenbomen maar ik heb geen flets idee of die ook gesnoeid moeten worden. ::)
Nou, niet bepaald in de buurt. In Haaksbergen, maar ik meen dat het hier in de buurt van ZuidLaren ook kan. Oefenmateriaal heb ik hier genoeg.
Walnoten hoef je volgens mij minimaal te snoeien, alleen wat vormsnoei indien nodig. En niet in de winter Je kan hem vanaf maart snoeien tot ca augustus, niet later. Ze bloeden erg, dus geen grote wonden maken en de wonden goed verzorgen
Door Anne in Zweden
#3180338
Lida. S schreef:Nou, niet bepaald in de buurt. In Haaksbergen, maar ik meen dat het hier in de buurt van ZuidLaren ook kan. Oefenmateriaal heb ik hier genoeg.
Walnoten hoef je volgens mij minimaal te snoeien, alleen wat vormsnoei indien nodig. En niet in de winter Je kan hem vanaf maart snoeien tot ca augustus, niet later. Ze bloeden erg, dus geen grote wonden maken en de wonden goed verzorgen
Huh? Walnoten moeten toch juist in het najaar gesnoeid? Is bij mijn overburen hier in Duitsland ook aan het eind van de zomer (ik meen september) gedaan vorig jaar, op advies van iemand die ervoor gestudeerd had.
Door Lida. S
#3180346
Anne in Duitsland schreef:Huh? Walnoten moeten toch juist in het najaar gesnoeid? Is bij mijn overburen hier in Duitsland ook aan het eind van de zomer (ik meen september) gedaan vorig jaar, op advies van iemand die ervoor gestudeerd had.
Ik heb ander advies gekregen. Ik ga even googlelen
Door Lida. S
#3180348
Dit vind ik op 2 verschillende sites


Notenboom

Notenboom-snoeien-walnoot
Notenbomen zijn fantastische bomen, ze kunnen vrij groot worden en oud. Ze krijgen een prachtige karakteristieke vorm. Wordt hij te groot dan kun je een notenboom snoeien.

Notenboom
snoeien

Bij de noot komt al vroeg in de winter de sapstroom op gang. Snoei je hem in deze periode, dan blijft de boom bloeden uit de wonden. Deze wonden blijven dagenlang druipen en zijn een infectiebron. Smeer eventuele wonden in met sigaren of houtas, dat stelpt het bloeden.

Snoei daarom pas in het voorjaar (maart) de dode punten uit de takken die bevroren zijn. Knip alleen de dode punten weg en laat wel een stukje dood hout zitten. Als de boom toch te groot dreigt te worden, snoei dan midden in de zomer in juni of juli als de boom vol in het blad zit. De wonden gaan nu niet bloeden en overgroeien meteen. Spaar de takken waar de jonge noten aangroeien. Stel de snoei niet later uit dan augustus.

Een notenboom mag grillig groeien, de takken zijn later sterk genoeg om een schommel of boomhut te dragen. Snoei bij een jonge boom de takken weg die elkaar kruisen en later kans op schuurplekken kunnen geven.

Als je ze snoeit in de winter, blijven ze bloeden en infecteert de snoeiwond gemakkelijk.

Gebruik een scherpe zaag en snoei niet meer dan 1/3 van het aantal takken weg. Bekijk de snoei video over een dikke tak zagen. Zorg voor scherp snoeigereedschap.
Door lianneke
#3180356
Nieuwjaarsdag ga ik naar mn schoonouwelui. Zal mn schoonpa eens vragen, die is altijd hovenier geweest in de tuinen bij paleis Soestdijk.
Misschien weet hij ook wel een goed boek. Ik weet wel dat hij zelf zeer rigoreus snoeit, blijft weinig over, ik denk vaak dat het niks meer wordt maar hij heeft altijd grote fruit opbrengsten.
Door Anne in Zweden
#3180363
Lida. S schreef:Dit vind ik op 2 verschillende sites


Notenboom

Notenboom-snoeien-walnoot
Notenbomen zijn fantastische bomen, ze kunnen vrij groot worden en oud. Ze krijgen een prachtige karakteristieke vorm. Wordt hij te groot dan kun je een notenboom snoeien.

Notenboom
snoeien

Bij de noot komt al vroeg in de winter de sapstroom op gang. Snoei je hem in deze periode, dan blijft de boom bloeden uit de wonden. Deze wonden blijven dagenlang druipen en zijn een infectiebron. Smeer eventuele wonden in met sigaren of houtas, dat stelpt het bloeden.

Snoei daarom pas in het voorjaar (maart) de dode punten uit de takken die bevroren zijn. Knip alleen de dode punten weg en laat wel een stukje dood hout zitten. Als de boom toch te groot dreigt te worden, snoei dan midden in de zomer in juni of juli als de boom vol in het blad zit. De wonden gaan nu niet bloeden en overgroeien meteen. Spaar de takken waar de jonge noten aangroeien. Stel de snoei niet later uit dan augustus.

Een notenboom mag grillig groeien, de takken zijn later sterk genoeg om een schommel of boomhut te dragen. Snoei bij een jonge boom de takken weg die elkaar kruisen en later kans op schuurplekken kunnen geven.

Als je ze snoeit in de winter, blijven ze bloeden en infecteert de snoeiwond gemakkelijk.

Gebruik een scherpe zaag en snoei niet meer dan 1/3 van het aantal takken weg. Bekijk de snoei video over een dikke tak zagen. Zorg voor scherp snoeigereedschap.
En als ik op "walnotenboom snoeien" googel, kom ik juist tegen dat je of tussen juli en eind oktober, of wanneer bladeren en noten eraf zijn (dus herfst) moet snoeien. En nogmaals, de bomenmeneer van onze overburen heeft ook pas een heel eind in het najaar gesnoeid; de buuf had dat graag in de zomer willen doen, maar hij zei dat ze moest wachten tot het najaar.

Geen idee wat correct is. Maar blijkbaar bestaan daar een hoop verschillende opvattingen over. :-\
Door Lida. S
#3180364
Het komt er dus op neer dat je de walnoten nagenoeg het gehele jaar kan snoeien. Maar je moet echt wel uitkijken voor het bloeden.
Ik heb onze walnoten midden in de zomer gesnoeid (de takken zaten in de weg). Dit heeft geen nadelige gevolgen gehad. De opbrengst was enorm.
Door Anne in Zweden
#3180367
Lida. S schreef:Het komt er dus op neer dat je de walnoten nagenoeg het gehele jaar kan snoeien. Maar je moet echt wel uitkijken voor het bloeden.
Ik heb onze walnoten midden in de zomer gesnoeid (de takken zaten in de weg). Dit heeft geen nadelige gevolgen gehad. De opbrengst was enorm.
Wat ik in de gauwigheid gelezen heb, is dat je kleinere takken inderdaad al eerder kunt weghalen, maar het echte snoeien dus moet uitstellen tot later (maar ook weer niet tot de winter). Maar nogmaals, geen ervaring zelf, behalve dan met de boom van de buren, en die leeft ook nog. :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door