Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3179844
Laatst had ik een discussie met iemand over rauw vlees voeren (je raadt al hoe dat ging natuurlijk) en daarbij gaf diegene aan dat honden toch echt geëvolueerd zijn (kan ik niet tegenspreken, kijk naar de chi) en genetisch net zoveel verschillen van wolven als mensen van chimpansees.
Ik ben daar toen maar niet op in gegaan, maar heb het wel even opgezocht en niets kunnen vinden ;) en met mijn biologieopleiding als achtergrond eens verder gaan nadenken.

Een hond is wel een wolf... of in ieder geval een ondersoort daarvan.
Biologisch gezien is een soort een aparte soort als er geen fertiele nakomelingen zijn als je de 2 soorten kruist. Bijvoorbeeld bij paarden en ezels: ze zijn verwant genoeg om veulens te krijgen, maar die zijn niet fertiel. En die twee soorten eten toch nagenoeg hetzelfde voedsel! Hetzelfde geldt voor allerlei soorten vogels.

Een hond en een wolf kunnen wel samen fertiele nakomelingen krijgen, anders hadden we geen wolfshonden in allerlei soorten en variëteiten. Dat ze niet exact hetzelfde (hoeven) eten kan misschien wel kloppen, maar echt niet zo veel anders als 'men' ons aan wil praten.

Kwam er later bij diegene op terug: Ja, maar honden leven al heel lang samen met mensen en zijn daarom toch echt anders... einde discussie volgens hem.

Heb ik nou zo'n rare gedachtegang?
Door jasmijn
#3179846
In mijn ogen heb je een totaal logische gedachten gang, ik zie het ook zo.
in mijn ogen is enkel het uiterlijke en het gedrag verandert niet het verteringenstysteem, maar goed er zullen hier vast mensen rond lopen die je een meer wetenschappelijken onderbouwing kunnen geven.

Maar ik merk ook vaak dat mensen die zo een discussie beindigen weten dat ze eigenlijk onzin lullen maar het niet toe willen geven ::)


Ook een mooi voorbeeld zijn paarden, Shetlanders zijn ook ontzetten geëvalueerde maar hebben nog steeds de zelfde vertering als een echt wild paard.
Door Retrievers
#3179851
Wij hebben nog 98 % dezelfde DNA als chimpansees. Het beste voer wat wij mensen kunnen eten zijn noten/zaden/pitten, water, groente, fruit en 10% gevogelte/vis/eieren. Zo eet ik sinds kort namelijk. Op de weinige gevogelte/vis/eieren na is onze eetgewoonte nog steeds enorm hetzelfde. Net als de hond/wolf vlees, bot, organen en een beetje plantaardig voedsel nodig hebben.

Kijk maar wat je krijgt als een mens alleen maar vlees eet. Gewicht en kans op ziektes nemen toe.
Kijk maar wat veel graan voor honden doet, worden er vet van en krijgen vaker ziektes hierdoor.
Door Lizzy
#3179858
Omdat de hond met ons samenleeft, maakt dat hem toch geen omnivoor? Een konijn is toch ook geen omnivoor geworden omdat ie met ons samen leeft? Het komt mensen gewoon beter uit om te ontkennen dat een hond een carnivoor is. Maar wie naar het gebit en het spijsverteringssysteem kijkt kan echt niet ontkennen dat we hier met een carnivoor te maken hebben.

Kijk, wij mensen doen al heel lang rare dingen met dieren. Zo hebben we jarenlang vlees verwerkt in het voer van koeien. En we weten waar dat toe geleid heeft.

Waarom is het nou toch zo moeilijk om in te zien dat een hond helemaal niet tot omnivoor is geëvolueerd? Hoe lang geven wij mensen die arme dieren nou onze afvaltroep te vreten in de vorm van brokken? Ik heb nog wat leuke interessante boekjes voor deze persoon waarin ie kan lezen wat de hond at rond 1973. Het boek "wat moet mijn hond eten?" van Professor Dr. Donath.

Daarin staat (onder andere):
Het mechanisch proces

Al dadelijk valt uit de bouw van het krachtige gebit van honden, evenals van katten en andere roofdieren, op te maken dat de aard van het voedsel van deze dieren anders moet zijn dan bijv. van planteneters (herbivoren) en alleseters (omnivoren). Weliswaar zijn de snijtanden bij de 3 groepen in vorm niet zo heel verschillend van elkaar, doch de hoektanden zijn bij honden en katachtigen enorm ontwikkeld en uitgegroeid tot grote, diep en stevig in de kaak gewortelde punten waarmee een prooi gemakkelijk en snel kan worden vastgegrepen. Hiermee kan het vlees in grote stukken van de gedode prooi of een kadaver worden afgescheurd en afgereten.

Ook de kiezen van de hond en de katachtigen zijn geheel verschillend van die van de planten- en alleseters. Ze zijn van scherpe punten voorzien, welke niet op elkaar passen doch als de benen van een schaar langs elkaar glijden, waardoor het voedsel als het ware wordt fijn geknipt. De hond heeft door alle tijden heen dan ook een echt roofdier gebit gehad.

Het gebit van de hond wijst er dus reeds op, dat het hoofdbestanddeel van het voedsel uit vlees moert bestaan en dat hij dus evenals de katten en roofdieren een echte vleeseter is.
Maar met andere woorden: in 42 jaar geevolueerd van carnivoor naar omnivoor, door het samenleven met ons ::) . Hoe geloofwaardig is dat?

De mens is pas gaan bedenken dat de hond ook wel kon overleven op ons afval, onze troep toen ie geld dacht te kunnen verdienen aan hondenbrokken. Gemak dient immers de mens. Tegelijkertijd met de komst van brokken zijn mensen in sprookjes gaan geloven. Gewoon, omdat dat hun beter uit komt.
Door TomsBorders
#3179894
een hond is een canis familiaris, een wolf een canis lupus, technisch gezien geen familie maar wel zeer sterk in hun familieband en hun gedrag en uiterlijk als je kijkt naar hoe sommige rassen eruit zien. dat wij mensen wat gestuurd hebben in uiterlijk en een communicatiemethode hebben gevonden om ze te trainen maakt ze niet inneens een heel ander soort.
daarnaast zijn de schattingen dat ze ongeveer 14.000 jaar geleden de afsplitsing hebben gemaakt van wolf naar menslievende wolf en dat een ander groep van wolf naar mensvresende wolf ging.
waar we duidelijke parallelen zien met de hedendaagse wolf, dan is dat inderdaad een foute vergelijking in de zin van mens aanhankelijkheid. Echter hebben ze van de zelfde voorouders ooit de genen meegekregen wat ze nog steeds zeer sterk als familie houden. Veel mensen geven het argument dat ze lang genoeg met ons leven om gewend te zijn aan granen, ok... bewijs me dan eerst dat ze die 14.000 jaar voornamelijk granen hebben gekregen en weinig vlees, want eerlijk gezegd vind ik vanuit een evolutie oogpunt 14.000 erg kort, zelfs bij een diersoort dat ongeveer 6x zo snel een nieuwe generatie creëert als de mens. Daarnaast moeten we wel eerlijk zijn in het feit dat honden er niet op korte termijn van doodgaan dus dat we ze slechtere meuk zouden kunnen voeren, anderzijds is het natuurlijk gewoon bagger. Naar schatting hebben honden 6 genen in hun dna die amylase aansturen dat in tegenstelling tot ~95-150 die de meeste omivoren hebben en een nog hogere hoeveelheid die herbivoren hebben. dus ja ze kunnen er iets mee, als ze prongelijk een stukje brood oppakken van de straat maar kilo's per week? Die van mij niet hoor.
De mensen die aangeven dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is, die bekijken het verkeerd. Er is geen wetenschappelijke publicatie waarin staat wat beter is. Geld komt van de brokkenmensen dus die hebben belang bij het feit dat die publicatie niet komt. Als het echt beter was, dan waren die gegevens al lang gepubliceerd.
Het is niet makkelijk, door het land van fabels op het juiste pad te komen, dat geef ik toe. maar als de fabels steeds sterker worden, dan komen we nooit op het juiste pad en slijten ze steeds moeilijker.
Blijf vooral je discussies voeren en blijf ook je BARF voeren ;)
Door enya13
#3180042
de pest is dat de meeste honden gewoon oud worden op brok en het er [ogenschijnlijk] nog behoorlijk goed op doen ook.
die mensen krijg je niet om. ze zien het voordeel er niet van in om rauw te gaan voeren.
ik heb veel gesport met de honden en de meeste topsporthonden staan toch [gedeeltelijk soms] op brok. met evt wat van die goedkope lotgering kvv erbij in het weekend.
sommigen beginnen er aan, maar gaan dan voor het gemak weer terug naar brok.
de meeste mensen zijn daar gewoon lui in denk ik. brokken zijn tenslotte uitgevonden voor het gemak van de mens.
ook kunnen veel werkhonden echt niet genoeg energie uit vlees halen, die blijven dan veel te mager. dat motiveert ook niet helaas.
en ook het feit dat het gros van de d.a.'s tegen is, dat weerhoudt ook veel mensen.
ik kom in het hondenwereldje maar weinig rauw voerders tegen helaas.
Door Lil
#3180063
Nou Enya ik heb een jaar of 5 een topsporter gehad: 2-3 uur per dag wandelen 2-3 keer per week agility (heel hoog niveau) en 2 keer per week ipo. Dat is toch behoorlijk sport lijkt mij en dat dus op 100% barf. Ik voerde nog geen kruimel graan of aardappel of zo. Ging prima op 3% van lichaamsgewicht. Maar goed dat gaat je met slechte KVV niet lukken inderdaad. Maar met goede kwaliteit nou je zag onmiddellijk wie er vers voerde. Die honden waren stuk beter qua bespiering en conditie.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3180072
enya13 schreef:de pest is dat de meeste honden gewoon oud worden op brok en het er [ogenschijnlijk] nog behoorlijk goed op doen ook.
die mensen krijg je niet om. ze zien het voordeel er niet van in om rauw te gaan voeren.
ik heb veel gesport met de honden en de meeste topsporthonden staan toch [gedeeltelijk soms] op brok. met evt wat van die goedkope lotgering kvv erbij in het weekend.
sommigen beginnen er aan, maar gaan dan voor het gemak weer terug naar brok.
de meeste mensen zijn daar gewoon lui in denk ik. brokken zijn tenslotte uitgevonden voor het gemak van de mens.
ook kunnen veel werkhonden echt niet genoeg energie uit vlees halen, die blijven dan veel te mager. dat motiveert ook niet helaas.
en ook het feit dat het gros van de d.a.'s tegen is, dat weerhoudt ook veel mensen.
ik kom in het hondenwereldje maar weinig rauw voerders tegen helaas.

En dat was laatst voor iemand reden om mij ervan te overtuigen dat brok beter zou zijn voor een sporthond dan vers.
Immers er zijn weinig mensen die dat doen dus brok is beter.
Ik moest kijken naar bijv. De sledehonden, daar werd al helemaal geen vers gegeven werd gezegd.... Had ik net toevallig een docu gezien over de iditarod gezien waarbij de winnaar overtuigd barfer was Afbeelding
Door malinois.
#3180354
Ik denk dat bij mij op de vereniging (IPO) het inmiddels ongeveer 50-50 is. Het versdeel dan kvv (meerendeel meerdere merken) en 1 barfdag. Ik merk echt een behoorlijke toename persoonlijk naar vlees dan vroeger. Toen was ik meestal de enige met kvv.
Door signmodel
#3180422
ik ben wel van mening dat een hond kan wennen aan minder hoogwaardig voedsel. en een wolf na heel wat nakomelingen ook wel. wat ook weer andere zaken met zich mee brengt.

ik bedoel wij mensen kunnen ook aardig wat slechte dingen eten. geef een chinees melk en die krijgt buikpijn, laat mij een week rijst eten en ik blijf honger houden.
bepaalde ziektes zoals a.o. suikerziekte en crohn komen in bepaalde landen helemaal niet voor, terwijl in die landen weer andere ziektes voorkomen die wij niet kennen.

dus ja een hond is geen wolf.

en ze hebben wel meer dingen die van elkaar scheid, wolven worden alleen in de winter loops, 1x per jaar en de ballen van de reuen zijn s winters groter, honden zijn niet seizoen gebonden, honden verzorgen hun pups maar een paar weken en wolven voor maanden tot jaren.

maar honden en katten zijn nog steeds wel vlees eters dat is wat hun verteringsgestel duidelijk aangeeft, de darmen zijn niet langer dan die van de wolven (die van de husky schijnen korter te zijn dan van andere rassen)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door