Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roger
#318
Een vraagje voor de mensen die pensinhoud, fytomix , of hoe je het ook noemen wil geven aan hun honden:

Hoe komt het grootse deel van dat spul er langs achter uit, bij jullie hond uiteraard ? ;D ;D ;D : totaal onherkenbaar en merken jullie geen verschil met str*nt wanneer je hond alleen maar vlees, botten en vet gegeten heeft of vinden jullie de structuur van de pensinhoud duidelijk terug in de faeces?

Gr.
Roger.
Gebruikersavatar
Door chooky
#319
volgens mij heb ik nog geen verschil gemerkt, maar ik ben er ook niet altijd bij hoor. Soms verkiest chooky nou eenmaal de afzondering van een mooie struik in het bos. Zal eens voor je opletten. Morgen is fytodag
Door eberhardje
#320
De Structuur van de ontlasting is juist fijner maar wat mij toch het meest opvalt is de donkere kleur...
mijn ervaring is tevens dat juist die ontlasting bijna geurloos is..
Ik heb op dit moment een nestje ruwhaar teckels en die krijgen 4 voedingen per dag en zie nu extra goed hoe datgene er uitkomt wat ik er in stop..
mvg,
ebertje
Door roger
#321
Zal eens voor je opletten. Morgen is fytodag
>>


OK Eva, weet dat eens te zeggen.

Mijn honden krijgen regelmatig het pure spul, recht uit de schapemaag of kalvermaag (en in de winter zelf hertenmaag) dieren wel die in de weide gegraasd hebben of op een natuurlijke manier hun kost bijeen gescharreld hebben dus.
Ze nemen er niet veel van maar slechts een paar happen, zoals ik vroeger al eens aangegeven heb.

Het grootste deel hiervan komt er steeds terug uit met dezelfde vezelachtige structuur zoals het erin gegaan is. Hier ben ik 100 % zeker van.

Je merkt dat alleen maar als je letterlijk in die str*nt ga roeren, je moet hem dus eigenlijk echt openpeuteren.

Als ze al eens op grassen kauwen, en dan is dat steeds van die ene plantensoort , een soort van papyrus, dus niet echt een inheems gewas met vlijmscherpe randen waar je makkelijk je vingers aan kan openhalen, dan komen die er ook in zijn geheel terug uit net zoals ze erin gegaan zijn, of langs voor of langs achter.

Vermits honden geen groente kunnen verteren , tenzij ze heel fijn gepureerd zijn, kan dit logisch gezien ook niet met pensinhoud want die is zeker en vast niet zo fijn als de g/f mixen en zeker ook niet gekookt of geblancheerd.

Dus volgens mij is het heel normaal dat ze d'er in hun gehele staat ongeveer terug uitkomen.

Als we nu Mech én JdBL lezen dan voorziet de huid van een prooidier in de nodige vezels en ruwheid om de maag en darmperalistiek te bevorderen en zo het spijsverteringstelsel te stimuleren.

Onze honden krijgen geen volledige prooidieren en moeten dus op zoek naar die ruwe vezel om aan die behoefte te voldoen, wolven daarentegen eten stukken huid en haar.

Is het misschien daarom dat onze honden verzot zijn op maaginhoud en wolven dit niet eten omdat de eerste er behoefte aan hebben en de tweede niet.

Als het morgen fytomix dag is Eva, roer dan dinsdag of woensdag eens in die str*nt ;D ;D ;D en kijk eens wat erin zit ?


Gr.
Roger
Door jeanne
#323
ik zal er ook eens opletten,
ze heeft vandaag dus fyto op het menu staan met kippenekjes. Ga ik morgen ff met een stokje 'strontje roeren' hahahaha :P
(maar dan zit die fyto dus wel tussen de kippenekjes! naja, zal ik er een foto van maken?)
Ik zie wel af en toe gras in de drollen zitten, gewoon nog groen gras. Dus heeft ze gras zitten eten.
Door Anna
#324
Hey Roger,

Volgens mij is er wel een verschil. Na fytomix heeft mijn hond - denk ik - meer ontlasting en is de structuur inderdaad vezelachtig. Maar het lijkt niet op de fytomix en stinkt ook niet zo. Een uitgebreidere studie is vereist... ;D
Vind je het onzin om fytomix te geven?

Groetjes,

Anna.

PS: Mijn hond eet ook veel gras en is er - voor zover ik weet - niet erg kieskeurig in. Ontlasting is dan wel gewoon, maar de hoeveelheden gras zijn natuurlijk niet te vergelijken met een hele fytomaaltijd...
Door roger
#326
<<[quote]Hey Roger,

Volgens mij is er wel een verschil.  Na fytomix heeft mijn hond - denk ik - meer ontlasting en is de structuur inderdaad vezelachtig.  Maar het lijkt niet op de fytomix en stinkt ook niet zo.  Een uitgebreidere studie is vereist... ;D
Vind je het onzin om fytomix te geven?<<

Ja Anna, dat ervar ik ook dus.

Absoluut mee eens Anna, een uitgebreide studie komt eraan ;D ;D ;D

Dat ie er droger uitkomt is normaal, immers de spijsverteringsappen waar dat boeltje inzit en de microgorganisme die de maaginhoud zijn typische geur geven, die worden wel benut,


Ik vind het verder geen onzin om fytomix te geven , of pensinhoud, integendeel, zoals ik al zei mijn honden zijn er gek op en ik hoef het niet te geven , ze pakken het zelf.

Maar....ik begin meer en meer te twijfelen aan de rol van fytomix als leverancier van allerlei vitamine uit die planten omdat de fytomix of pensinhoud te grof is en niet verteerbaar, maar wel in zijn rol van ruwe vezel, darmstimulator dus.

De stukjes gras en plantenmateriaal , de vaste structuren van de pensinhoud kan je terug herkennen in de faeces van de hond. Dus die worden niet benut voor hun voedingwaarde maar wel om hun vezels volgens mij, daar waar de wolf de huid en haar van het prooidier voor benut.

Of waar zit ik verkeerd ?

En als dat zo is dan....................


Gr.
Roger
Door Janet
#327
Wat ik begreep over fytomix is dat het voornamelijk vezel (darmstimulator) en leverancier van pro-biotics is. Vitamines en mineralen minder of niet.
De ontlasting komt er bij Kali overig wat vezelig en vrijwel reukloos uit.
Door Helen
#328
Ik heb al een keer een studie verricht, toen ik Balou overzette op vers. Mijn waarnemingen waren dat de ontlasting donkerder is en grover van structuur en inderdaad zichtbare vezels.

groetjes Helen


Eva, veel roer plezier!!! ;D
Door roger
#329
<<
Wat ik begreep over fytomix is dat het voornamelijk vezel (darmstimulator) en leverancier van pro-biotics is. Vitamines en mineralen minder of niet.
De ontlasting komt er bij Kali overig wat vezelig en vrijwel reukloos uit.
<<



Ja, denk ik ook Janet, dus darmstimulator en leverancier van pro biotics.
En Helen , dat hij donker van structuur is zal dan ook wel aan de probiotics liggen want als ik gewoon vuile pens voer met nogal wat rommel aan, dan is de ontlasting ook donkerder.

Bon , effe doortrekken naar Billinghurst : die schrijft dat de hond ook voor een stuk vegetarier is omdat hij de maaginhoud van zijn prooidier eet.
GYDAB blz. 10 titel "Your dog is a vegetarier"
en dan heeft hij het over de maag darminhoud als leverancier van gefermenteerd gras en plantenmateriaal.

Is toch wel een beetje tegenstrijdig vind ik.
Kan iemand van de barfers hier iets over kwijt ?

Gr.
Roger
Door Paul_Barte
#330
Mijn mening Roger,

Ook ik geef regelmatig de inhoud van de boekmaag (kalveren) aan mijn honden. Bij Bibi werd de inhoud van de boekmaag van schapen gebruikt en gemixt met diverse olien).
Ik geef dit absoluut niet voor vezels of whatever maar eigenlijk om 2 redenen.
Ze vinden het keilekker en voor de pro-biotics. De poep is soms wat groen van kleur.
In Carnibest worden vezels gebruikt van verschillende groenten (o.a. winterwortels) terwijl in Bibi gemalen sojahullen werden toegevoegd als vezel.
Door Nelly
#331
Hoi Roger, ik geef Fytomix vnl. voor mijn oudste hond, hij heeft z 'n leven lang darmproblemen gehad (lees diarree), sinds hij versvlees met dagelijks een portie fyto krijgt, is dat probleem opgelost. Zijn ontlasting is droog, en idd. wat vezelig, maar ik merk aan de hond dat hij zich goed voelt bij dit dieet, dus ik ga ermee door.
Door roger
#332
<<
Hoi Roger, ik geef Fytomix vnl. voor mijn oudste hond, hij heeft z 'n leven lang darmproblemen gehad (lees diarree), sinds hij versvlees met dagelijks een portie fyto krijgt, is dat probleem opgelost. Zijn ontlasting is droog, en idd. wat vezelig, maar ik merk aan de hond dat hij zich goed voelt bij dit dieet, dus ik ga ermee door.
<<


Natuurlijk Nelly, als je hond het er goed oop doet moet je er mee blijven doorgaan, en ik kan het ook verder alleen maar aanbevelen aan diegenen die het niet geven.

Ook mijn honden zijn er zot op, maar het komt er onverteerd terug uit.

Dus het heeft enkel een waarde voor de probiotics en voor de vezel.

Billinghurst concludeerd hieruit dat een hond ook een vegetarier is omwille van het feit dat hij de gefermenteerde grassen en planten uit de maaginhoud eet, en das dan volgens mij tegenstrijdig.

Een wolf doet dat namelijk niet , want die heeft het komplete prooidier met stukken huid die de vezel vormen in zijn voeding, een hond heeft dat dan weer niet en voelt volgens mij de behoefte hier aan waardoor hij op grassen gaat kauwen of zot is op pensinhoud.


Gr.
Roger.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door