Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Rico
#3179910
Ik wil voor Rico een groentemix gaan maken. Ook omdat de groenten niet in de kvv mix zit.
Geef hem nu een beetje groente steeds wat we zelf eten. Maar een compleet mixje is denk ik toch beter en leuker.

Nu zag ik zo'n apparaatje, maar hoe fijn moet het zijn?
Deze schijnen erg goed te werken, en het voordeel is dat ik er ook een mooie chop mee kan maken voor de vogels, en dan hoeft het niet al te klein te zijn.

Ik zou dan een mix kunnen maken die zowel vogels als hond mogen, en dan voor de hond het is fijner maken denk ik? 2 Vliegen in een klap :D

Afbeelding
#3179941
kaya's groentemix wordt ook zo gemaakt, maar als je het nog wat langer doet krijg je eigenlijk een pulp die overeenkomt met dat van een staafmixer ofzo (ik ben niet helemaal thuis in het keukenapparaat jargon).
#3179942
Ik maak het met de keukenmachine, er kan uiteraard niet alles tegelijk in, maar ik meng altijd natte met wat droge dingen. Laat het ook lang genoeg draaien en dan is het fijner dan wat jij hier op de foto laat zien.
In deze dingetjes kun je niet zoveel in kwijt lijkt me, zelf zou ik het dan eerst eventje kort koken, dan kun je het fijner malen.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3179946
Hoe fijn ik het ga krijgen weet ik niet. Al denk ik dat ik misschien nog wel ergens een staafmixer verstopt heb ;)

De hoeveelheid moet ook niet zo veel zijn. Lizzy zei dat het 3 weken in de vriezer te bewaren was.
Dan komen we op 70 gram in de week, dus 210 gram voor drie weken. ;D

Dus ik zoek gewoon 5 tot 10 groentjes die zowel hond als het gaaies mag hebben, doe het grof voor de vogels, en extra fijn voor de hond :D
En dan na een week of 3 een mix me een andere combinatie en hebben we ook variatie.
Althans, zo zag ik het voor me :D
Gebruikersavatar
Door pike
#3179948
Als je twee verschillende groentes in je bakje doet, (een hardere soort met een zachtere combineert) krijg je het ook al gemakkelijk nog fijner.
Ik zie ook rode kool in je bakje. Geef niet te veel kool aan je hondje want dat is niet goed ;)
#3179953
Waarom moet het zo fijn zijn dat het pulp/sap is???? Mijn groentemix is nog groffer dan wat Rico heeft :-[ .. Ik doe orgaan, groente en spier in 1 zakje; als ik pulp doe, dan blijft het aan het zakje plakken en blijft er minder over dan dan dat ik nodig heb...... Heb geen plek in de vriezer voor van die ijsblokjes bakjes :???:
Gebruikersavatar
Door Rico
#3179954
pike schreef:Als je twee verschillende groentes in je bakje doet, (een hardere soort met een zachtere combineert) krijg je het ook al gemakkelijk nog fijner.
Ik zie ook rode kool in je bakje. Geef niet te veel kool aan je hondje want dat is niet goed ;)
Bedankt voor je tip :)
Dit is niet mijn bakje nog, maar wilde er zo een gaan kopen. Is dus een voorbeeld fotootje ;)
Maar voor die 4 euro zeker de moeite waard m te proberen, voor de vogels is het sowieso prima.
CindyMayella schreef:Waarom moet het zo fijn zijn dat het pulp/sap is???? Mijn groentemix is nog groffer dan wat Rico heeft :-[ .. Ik doe orgaan, groente en spier in 1 zakje; als ik pulp doe, dan blijft het aan het zakje plakken en blijft er minder over dan dan dat ik nodig heb...... Heb geen plek in de vriezer voor van die ijsblokjes bakjes :???:
Ik begreep dat de cellen door ze kapot te maken door de hond opgenomen kunnen worden. Vandaar denk ik ook hoe fijner hoe beter.

Als je ijsklontenbakjes vult met 'drap' dan kan je nadat het goed gevroren is eruit drukken en in een zipbag of doosje bewaren. Dus je hoeft enkel voor een dagje plek te hebben, en meestal passen ze nog wel ergens bovenop ;)
#3179958
Rico schreef:

Ik begreep dat de cellen door ze kapot te maken door de hond opgenomen kunnen worden. Vandaar denk ik ook hoe fijner hoe beter.

Als je ijsklontenbakjes vult met 'drap' dan kan je nadat het goed gevroren is eruit drukken en in een zipbag of doosje bewaren. Dus je hoeft enkel voor een dagje plek te hebben, en meestal passen ze nog wel ergens bovenop ;)
Thanks! ;) ...... Ga ik vanavond vast beginnen, morgen ga ik weer vlees halen.....
Door Martine-Tom
#3179961
CindyMayella schreef:Waarom moet het zo fijn zijn dat het pulp/sap is???? Mijn groentemix is nog groffer dan wat Rico heeft :-[ .. Ik doe orgaan, groente en spier in 1 zakje; als ik pulp doe, dan blijft het aan het zakje plakken en blijft er minder over dan dan dat ik nodig heb...... Heb geen plek in de vriezer voor van die ijsblokjes bakjes :???:
Honden missen het enzym om de celwand van groente kapot te maken dus moet je dat voor ze doen, of door het te koken of door het tot pulp te malen.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3180167
Martine-Tom schreef:Honden missen het enzym om de celwand van groente kapot te maken dus moet je dat voor ze doen, of door het te koken of door het tot pulp te malen.
Dat was het inderdaad ;)
Ik heb het ding besteld, en ga morgen even kijken of er eventueel nog ergens een staafmixer in de kast zwerft. Voor de vogels is het gewoon helemaal goed, en dan kan ik voor Rico het altijd nog pureren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door