Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Spirewit
#3179900
Hallo. Ik ben nieuw op dit forum. Sorry ik val met de deur on huis maar ik zit met men handen in de haren.

Bij mijn hond Suki 7,5 jaar is leverkanker vastgesteld. Hij is dinsdag eraan geopereerd maar de prognose is niet goed. Enkele weken, enkele maanden. Ik ben er het hart van in

Ons vorige hond hebben we ook al moeten laten inslapen door die rotziekte. Hij was net 3

Beide honden hebben hun hele leven lang op brok gestaan. Royal canin sensitieve. Nu dat ons 2 de hond ook die ziekte heeft begin ik dus serieus te tweifelen aan hoe wel gezond die brokken zijn.

Door te googelen ben ik dus hier terecht gekomen. Ik zou dus willen radicaal zijn voeding veranderen. Maar suki heeft heel veel bloed verloren en moet dus behoorlijk aansterken. Is het dus verstandig om nu over te schakelen naar barf?

Als voeding heeft hij hepatic van Royal canin gekregen van de DA. Dit om wat overblijft van lever te ondersteunen. Maar daar zitten veel granen en koolhydraten in. Die koolhydraten zouden nodig zijn voor de lever maar het is dan ook een belangrijke voedingsbron voor de overgebleven tumoren.

Pffff ik weet het even niet meer .Wanneer schakel ik best over? En ook welk menu? Ik ben op zoek naar een menu die zowel lever sparend is maar die tegelijk ook kanker onvriendelijk is.

Alle tips zijn welkom
Door tt-tjes
#3179903
Hoi, en welkom op BP.

Ik heb ook een hond met leverproblemen en die krijgt nu het leverdieet, wel gekookt omdat ik van een hollistisch DA begrepen heb dat je het beter kunt koken. Het nadeel van dit dieet is dat er granen in zitten en dat is weer een voedingsbodem voor kanker als ik het goed begrepen heb.

In principe heb je havermout nodig in dit dieet, maar ik weet niet of je dat zou kunnen vervangen door rijst.

Ik hoop dat je hier nog meer antwoorden krijgt waar je iets aan hebt.
Door Spirewit
#3179905
En ik ben ook zo bang van verkeerde beslissingen te nemen :-(

Gisteren had ik hem een stuk rauw biefstuk gegeven. Dacht hem wat op te krikken want zijn bloed staat nog te laag. Vandaag is ons suki er niet op. Na wat googelen heb ik gevonden dat rood vlees slecht is voor de lever pfff
Door tt-tjes
#3179908
Spirewit schreef:En ik ben ook zo bang van verkeerde beslissingen te nemen :-(

Gisteren had ik hem een stuk rauw biefstuk gegeven. Dacht hem wat op te krikken want zijn bloed staat nog te laag. Vandaag is ons suki er niet op. Na wat googelen heb ik gevonden dat rood vlees slecht is voor de lever pfff
Als je hem dan iets extra wil geven kun je beter kipfilet koken of witte vis koken. Hier kun je dan alvast wat magere hüttenkäse (lidl heeft die) of magere yoghurt bij geven. En kleine porties geven, vaker per dag.
Door tt-tjes
#3179909
Ik weet niet hoe je engels is, maar als je googled op Liverdisease, homecooked meals vind je ook veel.

Heb nu ff geen tijd, maar ik zal straks wat linkjes voor je er bij zoeken.

Verder hoop ik dat Zurca in dit topic een reactie geeft. Zij heeft ook een hond met leverkanker geloof ik.
Door Spirewit
#3179918
Hallo, bedankt voor de reacties allemaal.

Bij centrum oase zouden die ook per email reageren? Ik woon in België en is jammer genoeg voor mij iets te ver :-(
Door hannabelgje
#3179927
Ja hoor die reageren over het algemeen ook op mailtjes.
Hier vorig jaar een kat gehad met leverkanker. Die was pas vier jaar oud. Ik gaf veel kuikens, mager vlees en witvis. Ipv kuikens kun je ook eieren geven. Niet alle honden lusten kuikens.
Als je hier zoekt op leverdieet dan vind je ook veel tips.
Door charmed
#3179965
Belangerijk bij leverproblemen (denk dus ook bij Kanker) dat je zorgt dat de lever zo min mogelijk moet doen. Dus witvlees, geen rood vlees (geen biefstuk) dat is rood vlees.

Waar je op moet passen is dat hij niet te vet eten krijgt, dit kan je doen door witvlees en witvis. Dus kalkoen, kip, konijn (tam konijn) en witvis zoals koolvisfilet. Ik zou dus gewoon het vlees zelf koken (geen bot en orgaanvlees) Daarnaast zou ik geen granen doen, want je voedt dan de tumoren. Sweet patato en Quinoa koken kan wel. Groentes, witlof, andijvie, wortelen en Bloemkool zijn ook goed.

Dit in de verhoudingen (vlees 50%, groente 25% en sweet patato/ Quinoa 25%)
Door charmed
#3179969
Roodvlees ook al is het niet vet is ook niet goed voor de lever. Dus Paard is niet vet, maar ook niet goed voor de lever

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Door Spirewit
#3180027
Bedankt voor de links.

Ik heb intussen een email gestuurt naar tannetje koning. Ben benieuwd naar haar antwoord

Ook bedankt voor de tips charmed. Morgen ga ik wat inkopen doen en lekker koken voor mijne vriend :)
Door Spirewit
#3180365
Hallo

Nog een paar vraagjes.

Wat bedoelen jullie onder wit vis? Zijn dat alle witte soorten?
En moet alles gekookt worden?

Groetjes
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door