Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3179758
Vandaag kreeg ik deze mail binnen:

Beste mensen,

Petities.nl heeft ons, na het afronden van onze petitie 'Stop het Zwanendriften', in de gelegenheid gesteld om u als ondertekenaars van de petitie een mail te sturen. Dat doen we dan ook graag.

In de eerste plaats uiteraard om u heel hartelijk te bedanken voor uw betrokkenheid en voor uw handtekening!

In de tweede plaats omdat we u tot onze vreugde kunnen vertellen dat uw handtekening niet voor niets is geweest: de petitie heeft succes gehad!
Op 3 november jongstleden kwam het verlossende bericht dat de staatssecretaris besloten heeft het zwanendriften per 1 juli 2016 definitief te verbieden. Gisteren is de wet waarin dit besluit is opgenomen ook door de Eerste Kamer goedgekeurd. Daarmee is het aanstaande verbod nu echt definitief. Er kan niets meer tussen komen.
De wrede praktijk van het zwanendriften gaat uit Nederland verdwijnen.

Voor deze overwinning danken we iedereen die zich daar voor heeft ingezet, dierenwelzijnsorganisaties, politici, actievoerders en in het bijzonder dierenarts en klokkenluider Saskia van Rooy die misstanden en overtredingen van zwanendrifters openbaar maakte en door het maken van filmopnames, die in mei uitgezonden werden door EenVandaag, het schrijnende dierenleed dat gepaard gaat met dit beroep bij een groot publiek bekend maakte.

Toch mag uw handtekening en die van al die anderen die tekenden niet onderschat worden.
In januari van dit jaar, ruim voordat het zwanendriften via de televisie landelijke bekendheid kreeg, mochten wij ruim 16.700 handtekeningen aan de Tweede Kamerfracties overhandigen.
Daarmee hebben wij met elkaar een stevig statement gemaakt naar de politiek. Een statement dat destijds ook goed is overgekomen. De aanwezige parlementariërs gaven aan geschokt te zijn door het feit dat
deze vorm van dierenmishandeling nog steeds legaal is en beloofden om actie te zullen ondernemen.
Zij vroegen dan ook direct om een reactie van de staatssecretaris, die in mei antwoordde dat ze een verbod zou 'onderzoeken'.
Toen het daarna te lang ging duren werd in september in de Tweede Kamer een motie aangenomen (waarin wij duidelijk tekst uit onze petitie herkenden :-)) die de staatssecretaris opriep om zo snel mogelijk een wettelijk verbod op zwanendriften in te voeren en actief te handhaven. Daarop volgde, twee maanden later, het besluit van de staatssecretaris.

Nu is het aftellen tot 1 juli 2016 en hopen dat er na die datum stevig zal worden gecontroleerd en opgetreden wanneer zwanendrifters illegaal zouden doorgaan.
Het doel van onze petitie, een wettelijk verbod op het zwanendriften in Nederland, is echter bereikt en daarvoor, namens de zwanen, nogmaals hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,

Hans Beck,
Elkie Both,
Edwin van Beveren,

Werkgroep 'Stop het Zwanendriften.'

Meer informatie vindt u op http://www.stophetzwanendriften.nl en op onze
Facebookpagina https://www.facebook.com/stophetzwanendriften.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3179774
Lizzy schreef:Mooi. Soms heeft het dus wel zin, om in opstand te komen!
(waarom heb ik deze meeuw niet gehad? Ik heb ook getekend!).

Waarschijnlijk omdat je 'm meteen in de vriezer had gegooid :biggrin2:

Goed te lezen dat petities soms wel eens nuttig kunnen zijn. :)
Gebruikersavatar
Door pike
#3179824
Lizzy schreef:Mooi. Soms heeft het dus wel zin, om in opstand te komen!
(waarom heb ik deze meeuw niet gehad? Ik heb ook getekend!).
Bij dit soort petities moet je altijd aangeven of ze je op de hoogte moeten/mogen houden van het vervolg. Er staat dan nog bij dat ze je niet meer dan 3x bericht sturen of iets in die trant. Waarschijnlijk heb je die optie dus niet aangevinkt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door