Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door faya
#3179736
Laatst hoorde ik weer van iemand dat je ueberhaupt geen kippennekken( maar neem dus ook aan eendennekken, runderstrot, kalkoennekken..) moest voeren ivm schildklier die daar in zit en niet goed is voor de hond, zouden er zelfs onvruchtbaar van kunnen worden. Nu neem ik deze kreten meestal met een - nee, niet korrel zout, maar met een pak zout, maar even de vraag hoeveel nek mag een hond hebben. Ik zelf haal meestal een kilo eendennekken uit de vriezer en dan krijgen mijn 2 honden 2 dagen achter elkaar deze nekken, dwz elk 250 gram de ene dag en elk 250 gram de andere dag, meestal krijgen ze dan ook nog 1 dag in de week een kalkoennek ( zijn vaak zo'n 350 gram per stuk ) deze doe ik doormidden en de ene keer krijgt de ene meer en de andere keer de andere ( dikkere stuk is vaak zwaarder ) Is dit dan als ik verder geen nek of strot meer voer te veel per week? Nog een vraag die met die nekken verband houdt, neem nu de kalkoennek die is aan de ene kant veel breder, dikker dan aan de andere kant....aan welke kant zit nu die schildklier dan?
#3179744
Het is eerlijk gezegd een beetje onduidelijk. Er zijn geluiden die zeggen dat er schildklier aan nekken en strotten kan zitten. Er zijn geluiden die beweren dat dit onmogelijk is (er staat van Pike een mooi voorbeeld ergens van hoe de schildklier niet aan de nek kan zitten). Er zijn de afgelopen jaren stuk of 5 honden geweest (volgens een slecht uitgevoerd zogenaamd wetenschappelijk onderzoek) waaruit blijkt dat honden een verhoogde schildklierwaarde hadden en die bleken veel strotten/nekken te eten. Daarom zeggen we uit voorzorg "niet vaker dan 2 keer per week".

De dikte van het vleesbot doet er niet toe. Of die nu dik of dun is, het schildkliertje is maar een klein orgaantje.

En laten we wel wezen he: heel veel carnivoren eten dag in dag uit hele kleine prooidieren en dus vreten ze de schildklier op. En heel gek, maar die doen het al miljoenen jaren geweldig. Dus ik denk niet dat we te hysterisch moeten doen. Doch kan voorzichtigheid geen kwaad. Een bak vol met nekken is tenslotte wel weer wat anders als een heel prooidier, in het geval dat de schildklier daar nog aan mocht zitten. Maar goed, daar in tegen voeren wij ook weer zat vleesbotten waar ze echt niet aan zitten, dus middelt dat wel uit. Denk dat het hele schildklierverhaal sommige anti rauw lui goed uit komt.
Gebruikersavatar
Door pike
#3179796
Ik ben er voor de volle 100% van overtuigd dat er aan de nekken van eend en kip en andere vogels zoals wij die kopen en aan onze honden geven, géen schildklier zit. De schildklier zit namelijk niet IN die nekken, maar ligt er aan de buitenkant tegenaan, net zoals de slokdarm en de luchtpijp en de bloedvaten. En dat is allemaal al verwijderd bij wat wij kopen. Bij vogels zit die schildklier niet bovenaan in de halsstreek zoals bij zoogdieren, maar heel laag, dicht bij het hart. Nog net in de borstholte.

Als je karkassen voert met nek er nog aan vast en waar ook nog de luchtpijp en de slokdarm en alle andere "rommel" zoals bloedvaten e.d. aan zit, en hart en longen zitten nog in de borstkast, dan zit zeer waarschijnlijk ook de schildklier er nog aan. Maar bij die kale nekken, echt niet. Ik heb er ooit een foto van gemaakt en op bp geplaatst, helaas heb ik die met mijn stomme kop ooit uit het foto-album verwijderd waardoor hij ook op bp verdween. Maar er zijn ook nog websites waar je een mooie foto kan vinden, zoals deze:

http://www.poultrydisease.ir/Atlases/av ... 20x750.jpg

Deze foto is van een kip. Helemaal links onder op de foto ligt het hart.

Als je vogelnekken dus gestript zijn van dit alles, kan je ze voeren zonder bang te zijn dat je schildklier voert.
Een overdaad aan nekken is natuurlijk nooit goed, net zoals je nergens een overdaad van moet voeren. Omdat eenzijdig voeren nou eenmaal niet goed is. Maar dat staat helemaal los van die schildklier.
#3179801
Een paar jaar geleden hadden we het er inderdaad over gehad hier en had je foto's geplaatst omdat ik Ziva's slechte voetzolen de schuld gaf van een overdaad aan schildklierhormoon, en ik op een artikel in een medisch tijdschrift gewezen werd door de DA over de meegedraaide nekken/schildklier in de KVVs. Ik geef sinds hele lange tijd weer 1 x per 2 weken 2 eendennekken en hier haal ik toch heel vaak een schildklier weg onder de huid vandaan. Ik ga er een foto van maken als ik het weer tegenkom en plaats hem op BP. Waarschijnlijk wel in een nieuw topic omdat ik deze niet meer terug kan vinden ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3179802
winni schreef:Een paar jaar geleden hadden we het er inderdaad over gehad hier en had je foto's geplaatst omdat ik Ziva's slechte voetzolen de schuld gaf van een overdaad aan schildklierhormoon, en ik op een artikel in een medisch tijdschrift gewezen werd door de DA over de meegedraaide nekken/schildklier in de KVVs. Ik geef sinds hele lange tijd weer 1 x per 2 weken 2 eendennekken en hier haal ik toch heel vaak een schildklier weg onder de huid vandaan. Ik ga er een foto van maken als ik het weer tegenkom en plaats hem op BP. Waarschijnlijk wel in een nieuw topic omdat ik deze niet meer terug kan vinden ;)
Onder de huid, dus onder het vel vandaan? Maar dan heb je dus geen kale, gestripte nekken.

En wat ze in de kvv stoppen, ja dat weet ik ook niet. Waarschijnlijk in de meeste merken echter alles dus ook schildklier. Maar we hebben het hier over barf en het voeren van nekken dacht ik.
Laatst gewijzigd door pike op do 17 dec 2015, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#3179803
Als ik eendennekken haal bij VSE zijn ze niet kaal nee ;) Alleen vel met veren zit er niet aan...En dan loopt er een soort gleuf door t vlees en daartussen floept de schildklier eruit als je een beetje friemelt....
Door faya
#3179811
interessant blijft het geheel toch, vooral ook omdat een van jullie zegt: schildklier zit zeker niet aan de nek en de ander juist wel. Als ik de reacties goed begrijp, geef ik eigenlijk toch te veel nekken te weten 2 dagen achter elkaar eend ( uiteraard krijgen ze dan iets anders erbij, de ene keer pens, dan orgaansoorten, dan spiervlees ) en ook 1x per week ca 175 gram 1/2 kalkoen nek alleen zouden dan beide honden nooit die ene schildklier kunnen krijgen, als die er al aanzit omdat de ene hond de smallere kant krijgt en de andere de breede - vandaar ook de vraag zit die schildklier aan de brede of smalle kant van de kalkoennek :D
Gebruikersavatar
Door pike
#3179814
winni schreef:Als ik eendennekken haal bij VSE zijn ze niet kaal nee ;) Alleen vel met veren zit er niet aan...En dan loopt er een soort gleuf door t vlees en daartussen floept de schildklier eruit als je een beetje friemelt....
Het vel is dus de huid bij een vogel. Dus als ik het goed begrijp zeg jij dat jij hem uit het vlees wipt dat om de nekwervels zit. En dat is anatomisch onmogelijk. Nogmaals, waar zit de schildklier:

van Merckvetmanual.com:

" In birds, it is found within the thoracic cavity; both lobes are located near the syrinx, adjacent to the carotid artery near the origin of the vertebral artery."

Oftewel: Bij vogels bevindt de schildklier zich in de borstholte; beide lobben zijn gelegen bij de syrinx, bij de halsslagader aan het begin van de nekslagader.
En de syrinx is het 'spraak'orgaan van een vogel en bevindt zich aan het eind van de luchtpijp, waar deze zich opsplitst naar de bronchiën (luchtgeleiders naar beide longkwabben).

Dus hij ligt echt niet ergens in het vlees! En niet omdat ik dat zeg hoor.

Wat je ook nog kan aantreffen, onderhuids, dat is de thymusklier oftewel de zwezerik. Maar die vind je ook niet in het vlees. Een goed plaatje heb ik zo snel niet kunnen vinden, alleen onderstaand met een aangetaste zwezerik. En hier kan je heel goed zien dat hij OP de nek ligt:

http://partnersah.vet.cornell.edu/sites ... 20x750.jpg
#3179833
Ik heb t.av KVV en nekken eens op Voerwijzer gekeken
Alaska vermeld dat er in de smaak kip nek zit
Aroba vermeld dat er in de smaak kalkoen o.a nek zit
Carnivoer maalt geen nekken mee
Oervoer vermeld dat er in de smaak kalkoen o.a nek zit
bandit vermeld dat er in de smaak kip zit , de gehele kip
Bij de meeste andere merken lees ik : Kipbot - eendbot of helemaal niet bekend ( De z.g merken met niet altijd dezelfde verhoudingen )
Gebruikersavatar
Door pike
#3179847
faya schreef: Nog een vraag die met die nekken verband houdt, neem nu de kalkoennek die is aan de ene kant veel breder, dikker dan aan de andere kant....aan welke kant zit nu die schildklier dan?
Aan de dikke kant. Dat is namelijk het begin. Naar boven toe (waar de kop dus zit) worden de halswervels steeds kleiner. ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3180427
winni schreef:Ik ben er van overtuigd dat ik regelmatig de schildklier tegenkom aan een uiteinde. Als ik een foto heb, weten we het zeker ;)
Oke ik wacht met spanning af. Ben echt heel benieuwd.
#3180935
winni schreef:Ik ben er van overtuigd dat ik regelmatig de schildklier tegenkom aan een uiteinde. Als ik een foto heb, weten we het zeker ;)
Ik denk dat ik weet welke flupjes jij bedoeld! Stik benieuwd naar de foto!
Door faya
#3183092
....en nog geen antwoord op vraag als ik dan 2 dagen achtereen eendennek geef 1 kg in totaal aan 2 honden in 2 dagen en dan nog 1x in de week samen een kalkoennek ( ene keer de ene hond de smalle kant en de andere keer de andere hond ) - is dit dan te veel?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door