Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door fastboa
#3179781
Pieta, 14 jaar, moet na het wakker worden snel naar buiten, dit gebeurt vele malen per dag, als we te laat zijn plast ze op de grond. Dus heb ik haar urine laten controleren met dit als resultaat en advies:
De concentratie van Pieta haar urine is te laag. Daarnaast zijn er in het afgedraaide sediment korrelcilinders gevonden. Een lage concentratie betekent dat Pieta meer urine maakt en daardoor de urine ook niet lang kan ophouden. De lage concentratie en de korrelcilinders zijn een aanwijzing voor problemen in de nieren. Mijn advies om bloedonderzoek te doen naar de werking van Pieta haar nieren en evt lever(ook een oorzaak voor een laag soortelijk gewicht).
Aspect: helder
Kleur geel
Geur
Sediment uitgezakt nee
Leuco's : -
Nitriet : -
pH : 6
Eiwit : -
Glucose : -
Ketonen : -
Bilirubine : -
Bloed/Hb : -
SG : 1.021 , tenminste boven 1.025
Sediment : korrelcilinders
Normale urine bij juiste voeding heeft een pH van 7 of lager bij de hond.
Pieta eet goed, loopt nog iedere dag een rondje, ziet er goed uit, drinkt wel wat meer. Mijn vraag is dus, heeft een bloedonderzoek meerwaarde?
#3179788
Zo te zien hebben ze onderzoek gedaan aan de hand van een teststrookjes (behalve sediment). De meeste teststrookjes die gebruikt worden door de DA zijn humaan. Betekend dat het een indicatie geeft maar meer ook niet.
De sg is op strookjes niet betrouwbaar, volgens mijn da. Het geeft een indicatie maar meer ook niet. De teststrookjes geven een verschil per 0,005 (van 1,000 tot 1,030). Daarnaast geeft 1x meten niet een betrouwbaar beeld. Als er bv 1,010 uit was gekomen, heb je al een duidelijk verschil. Mijn hond (die test ik 2x per week ivm ketonen) en zit meestal op 1,025 en soms op 1,020. Niks om zorgen over te maken volgens mijn DA.

Wat is meer drinken? Suikerziekte is op de strips pas te zien vanaf 14, als het al langer in het bloed zit en daarvoor is de hoogte alleen aan te tonen in het bloed.
Als het plassen niet normaal gedrag is dan kan je het overwegen. Persoonlijk zou ik het wel doen, maar dat zou dan meer op gevoel zijn dan op verstand.
Door Lizzy
#3179853
Bloedonderzoek heeft zeker meerwaarde want daaruit kun je opmaken hoe het met de UREA en CREA gesteld is en dus met de werking van de nieren.

Maar ik ben het met Petralita eens, SG moet je bepalen met zo'n apparaatje:

Afbeelding

En dan nog zegt 1 meting niet veel (tenzij het echt een buitensporige meting is).

Als er geen klachten zijn zoals meer drinken en vaker plassen, dan kun je misschien met een andere urinevangst de SG nogmaals laten bepalen. Maar als je hond vreemd drink en of plasgedrag vertoont, zou ik zelf bloed laten prikken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3179865
fastboa schreef: Pieta eet goed, loopt nog iedere dag een rondje, ziet er goed uit, drinkt wel wat meer. Mijn vraag is dus, heeft een bloedonderzoek meerwaarde?
Bloedonderzoek is weinig belastend voor de hond (tenzij bij hele erge angst) en levert veel informatie op. Dus ik zou in dit geval het haast om willen draaien: wat zou je reden zijn om het niet te willen doen?
#3179868
Kaela schreef:Bloedonderzoek is weinig belastend voor de hond (tenzij bij hele erge angst) en levert veel informatie op. Dus ik zou in dit geval het haast om willen draaien: wat zou je reden zijn om het niet te willen doen?
:thumbup:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door