Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3179397
Hallo allemaal,

Bandit mag i.v.m. allergieën geen rund en kip(achtige).
Nou wordt het voor mij (met nog weinig barf-kennis) erg lastig om kluifmateriaal te vinden.

Weten jullie iets waarop hij lekker even bezig is?
Ik heb een droger, maar geen leveranciers van 'echt' vlees, tenzij ik het in de supermarkt kan kopen.

Met name voor je jaarwisseling zoek ik iets voor afleiding.

Ik hoop dat iemand ideetjes voor mij heeft. :)
#3179403
Bedankt voor het meedenken!

Eend en kalkoen zijn inderdaad nu in de supermarkt te koop.

Maar wat doe ik daar dan mee dat het een soort kluif wordt waar hij een tijdje mee bezig is? (sorry, dit is totaal nieuw voor mij)
Of moet ik hem dat rauw geven i.p.v. zijn avondeten?

Ik zoek iets waar hij lekker zijn tanden in kan zetten en ca. 20 minuten bezig is.
Ongeveer zoals met een kluif uit de dierenwinkel, dat hij van het knauwen een beetje in trance raakt en het vuurwerk niet zo hoort. ;)
Door frodo quin
#3179408
Hoe je het beste droogt en hoe lang ze met wat bezig zijn, geen idee, daar ken ik niets van :) maar er zijn vast wel mensen hier die je daar meer over kunnen vertellen. Mijn katten doen ongeveer vijf seconden over een blokje gedroogde long (snack voor honden), dus ik zou in ieder geval voor grote dikke stukken gaan. Misschien stroken grotendeels drogen, vlechten en dan verder drogen?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3179440
Het gaat om het vuurwerk? Maak een vuurwerkdoos!
Grote doos vol gooien met lege rolletjes toiletpapier, kleine doosjes, eierdozen,proppen papier, lapjes stof, etc etc. Verstop in de doosjes en proppen papier kleine beloninkjes. Gooi nog een handvol tussen de rest.
Rond 23:45 geven en laat je hond zich maar uitsloven met zoeken! Slopen mag ook.
Eventueel kun je nog een soort dubbele bodem maken waar je dan 1 grotere beloning in doet.
#3179582
Dank jullie wel!! Ik zal eens kijken wat ik kan vinden.

Het gaat om kluiven in het algemeen, alleen nu met oud-en-nieuw even iets waar hij van 'in trance' raakt. :biggrin2:

Zo'n vuurwerkdoos is ook een idee.
Ik spaar altijd al lege verpakkingen en wc-rollen en als ik er genoeg heb, vul ik alles met brokjes en stop het in elkaar. Ook gooi ik het weleens in zijn speelgoed-doos. Voor oud-en-nieuw is het denk ik, voor nu, iets minder geschikt omdat hij dat in no-time allemaal gevonden heeft. Hij heeft er niet zoveel uitdaging meer aan omdat het niet meer nieuw is denk ik.
Ik moet iets moeilijkers bedenken vrees ik. ;D

Bij de Lidl hebben ze lamsbout, struisvogelsteak en kangoeroesteak. Allemaal uit de diepvries. Misschien kan ik daar iets mee doen. In repen snijden en drogen? Proberen er een vlecht van te maken (leuk idee is dat frodo quin).

Ik weet niet zo gauw hoe ik aan looppootjes moet komen. Dat lijkt me wel iets waar ze even zoet mee zijn.
Zit daar smaak aan?
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3179584
Je kunt vlees prima in reepjes snijden en drogen. Houd er alleen wel rekening mee dat er niet zoveel van overblijft.

Loopvoetjes zijn hier favoriet (de kip dan). Ik heb ze alleen liever niet te groot omdat er wel bot in zit en dat kan na het drogen gaan splinteren.
Vlechten maken kun je overigens ook leuk doen met zalmhuiden. Vraag er eens naar op de markt of iets dergelijks.
Floris24 heeft Antiloop oortjes, die zijn al gedroogd.

Anders even sneupen op www.dogmeat.nl wie weet staat daar nog wat bij. :)
#3179651
Kun je anders aan een heel geitje/bokje (meestal een kilo of 2 per stuk) komen en hem dat vlak voor middernacht geven? Dat is lekker knabbelen, bijten, knagen en dus afleiding. Het is nu niet het seizoen voor de bokjes die hier op barfplaats vaak worden aangeboden, maar ik heb er nog wel een paar in de diepvries. Woon je in de buurt van Eindhoven? Dan kan ik er met de kerst wel eentje voor je meenemen als je wilt. Of anders zou je in Vraag en Aanbod even kunnen vragen of iemand nog een geitje voor je heeft.
#3179683
Bedankt voor de extra uitleg Hylos! Ik ga straks op de markt eens informeren (dierenstand en een vis'boer').

Oh, wat lief van je Anne, dat ik van jou een geitje mag overnemen!
Ik woon tussen Arnhem en Nijmegen, dat is niet echt in de buurt van Eindhoven. :( Kom je uit duidsland? Misschien ga je in de buurt van Nijmegen de grens over? Dan kom ik wel naar Nijmegen.
Een poot zal toch ook wel genoeg zijn? Ik moet zeggen dat ik een heel geitje wel een beetje spannend vindt. Ik ben KVV gewend, nog geen échte dieren zeg maar. Watje he!? ;D Haha, moet nog even wennen.....
#3179695
De kong vind hij niet zo heel leuk. Wel een goed idee van je.

Ik heb net op de markt 2 zalmkoppen gekocht. Nooit gedacht dat ze die verkopen.
Die wilde hij wel door de verpakking opeten, haha, wat een aandacht voor die zak. Wel leuk om te zien hoor! Heb ik iets gevonden wat hij écht heel lekker vindt. :)
Wat een desillusie moet het geweest zijn, dat hij thuis zijn gewone voer kreeg...

Nu komt mijn vraag? Wat doe ik ermee dat Bandit er zo lang mogelijk over doet?
Rauw of gedroogd?
Door eelke
#3179697
Ik vind eten geven, als een geitje of een zalmkop, niet zo'n goed idee. Wat als hij toch in paniek raakt en dan met een volle maag?

De meeste dingen uit de droger zijn hier hap slik weg... is een hertengewei niet iets?
#3179704
Border Bandit schreef:Bedankt voor de extra uitleg Hylos! Ik ga straks op de markt eens informeren (dierenstand en een vis'boer').

Oh, wat lief van je Anne, dat ik van jou een geitje mag overnemen!
Ik woon tussen Arnhem en Nijmegen, dat is niet echt in de buurt van Eindhoven. :( Kom je uit duidsland? Misschien ga je in de buurt van Nijmegen de grens over? Dan kom ik wel naar Nijmegen.
Een poot zal toch ook wel genoeg zijn? Ik moet zeggen dat ik een heel geitje wel een beetje spannend vindt. Ik ben KVV gewend, nog geen échte dieren zeg maar. Watje he!? ;D Haha, moet nog even wennen.....
Nee, wij gaan bij Venlo de grens over. Wel zijn we de dagen voor de kerst in Düsseldorf, maar ja, dan is Deurne nog dichterbij! ;D

Alleen een poot geven zou ik niet doen; deze pootjes zijn weliswaar voor grotere honden wel te doen, maar voor een niet-getraine barfhond nog wat te veel van het goede. Ik zou de poten eraf kunnen halen voor je, dan hou je alleen de ribjes (die nog vastzitten aan de ruggengraat) en de nek over. Ziet er iets minder uit als een dood geitje ook. :biggrin2:

Alleen... hoe krijgen we dat bij jou? Alternatief zou je Dreumelaartje kunnen pb'en - die heeft er misschien nog wel eentje voor je van de eerdere leveringen dit jaar en woont volgens mij ook ergens bij jou in de buurt.

Zalmkop is trouwens ook iets waar mijn honden lang over doen, dus ik neem aan jouw hondje ook.

@Eelke: als de hond vlak voor middernacht een geitje of een zalmkop krijgt en daar lang over doet, zou hij dan, als hij toch in paniek mocht raken, niet gewoon stoppen met knabbelen en knagen? Dan heeft hij nog geen volle maag, denk ik?

Hertengewei zou ik zelf niet geven. Veels te hard - voor hetzelfde geld gaat hij er als een bezetene op knagen en proberen er stukken af te bijten. Zit je met een gebroken tand op oudejaarsavond. :-\
#3179705
eelke schreef:Ik vind eten geven, als een geitje of een zalmkop, niet zo'n goed idee. Wat als hij toch in paniek raakt en dan met een volle maag?

De meeste dingen uit de droger zijn hier hap slik weg... is een hertengewei niet iets?
Aha, dan is rauw misschien een beter idee. Dat vries ik ze vanmiddag in (even kijken of er nog meer mensen tips hebben ;) ) en ontdooi ze de 31e.

Bandit is tot nu toe niet bang voor vuurwerk. Hij heeft steeds een bullepees gehad en daarvan raakte hij lekker in trance zeg maar. Vorig jaar keek hij even op toen het harde knallen begon en kloof daarna weer lekker verder. Omdat ik nu weet dat hij allergisch reageerd op rund en kip, ben ik op zoek naar iets anders waar hij even mee bezig is. Meer als afleiding e.d. Ik verwacht zeker niet dat hij in paniek zal raken. Mócht Bandit te veel stress hebben (1 x gebeurt) dan geeft hij over. Dus ik denk dat het wel veilig is. Bovendien ben ik er zelf bij en houd hem goed in de gaten. (Hond komt op de 1e plaats met oud-en-nieuw, daarna gaat de baas pas genieten ;) )

Bedankt voor het meedenken!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door