Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Tanna
#3179261
..........worden afgeschaft???

Plasterk: Hondenbelasting rare zaak
DEN HAAG -

Minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) vindt het ,,moeilijk te verklaren dat we de hondenbelasting nog steeds hebben''. Dat zei hij dinsdag. ,,Waarom niet voor een poes en wel voor een hond?''

Als de gemeentelijke belastingen worden herbezien, is dat volgens hem een goed moment om te kijken of we de baasjes van Max, Spike en Diesel nog moeten belasten voor hun viervoeter.

Het hondenpoepprobleem is immers ook al op zijn retour, merkt de bewindsman. Steeds meer mensen nemen hondendrollen keurig mee in een zakje. En de opbrengsten uit de hondenbelasting zijn ook niet erg groot.
Door Syrae
#3179266
gezien de hoeveelheid poezen die in mijn tuin scheten (voor de hond er Was) vind ik poezenbelasting idd een beter idee. Voor mensen die aantoonbaar te weinig kattenbakken hebben!
Gewoon zoals nu de controleur langskomt voor hondenbelasting dan laten langskomen en checken hoeveel kattenbakken er staan en of die regelmatig worden schoon gemaakt.
Door BusKay
#3179275
Absoluut geen bezwaar tegen afschaffing....pluim voor Plasterk!!!

Hier te betalen:
Kosten één hond: € 58,44 p/jaar
Elke volgende hond: € 116,88 p/jaar

Vind het meer dan genoeg.. >:( >:(
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3179278
Syrae schreef:gezien de hoeveelheid poezen die in mijn tuin scheten (voor de hond er Was) vind ik poezenbelasting idd een beter idee. Voor mensen die aantoonbaar te weinig kattenbakken hebben!
Gewoon zoals nu de controleur langskomt voor hondenbelasting dan laten langskomen en checken hoeveel kattenbakken er staan en of die regelmatig worden schoon gemaakt.
Of een kat buiten poept heeft toch niet direct te maken met het aantal kattenbakken? Het enige wat ze hier tot nu toe met kattenbakken (met grond van buiten, zonder kap, op een rustige plaats) doen is er in liggen slapen. Ook als ze niet naar buiten mogen. Dusja dan kan ik er 15 neerzetten maar dik kans dat ze blijven weigeren. ;D Moet zeggen dat ze wel altijd schoon zijn op die manier.. ::)

Ik zou trouwens belasting niet zo erg vinden, als ze dan maar wel buiten mogen blijven lopen. ;) Binnen het redelijke, want €100 ofzo per kat vind ik weer teveel van het goede. Als ik kijk naar de hopen die de labrador van de buren legt kunnen mijn katten daar wel drie keer tegen poepen. :P
Gebruikersavatar
Door pike
#3179293
Tanna schreef:..........worden afgeschaft???

Plasterk: Hondenbelasting rare zaak
DEN HAAG -

Minister Ronald Plasterk (Binnenlandse Zaken) vindt het ,,moeilijk te verklaren dat we de hondenbelasting nog steeds hebben''. Dat zei hij dinsdag. ,,Waarom niet voor een poes en wel voor een hond?''

Als de gemeentelijke belastingen worden herbezien, is dat volgens hem een goed moment om te kijken of we de baasjes van Max, Spike en Diesel nog moeten belasten voor hun viervoeter.

Het hondenpoepprobleem is immers ook al op zijn retour, merkt de bewindsman. Steeds meer mensen nemen hondendrollen keurig mee in een zakje. En de opbrengsten uit de hondenbelasting zijn ook niet erg groot.
In welke gemeente woont de minister? Duidelijk niet in de mijne. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat ik tegen afschaffen ben.
Door Syrae
#3179295
Ligaa schreef:Of een kat buiten poept heeft toch niet direct te maken met het aantal kattenbakken? Het enige wat ze hier tot nu toe met kattenbakken (met grond van buiten, zonder kap, op een rustige plaats) doen is er in liggen slapen. Ook als ze niet naar buiten mogen. Dusja dan kan ik er 15 neerzetten maar dik kans dat ze blijven weigeren. ;D Moet zeggen dat ze wel altijd schoon zijn op die manier.. ::)

Ik zou trouwens belasting niet zo erg vinden, als ze dan maar wel buiten mogen blijven lopen. ;) Binnen het redelijke, want €100 ofzo per kat vind ik weer teveel van het goede. Als ik kijk naar de hopen die de labrador van de buren legt kunnen mijn katten daar wel drie keer tegen poepen. :P

Weet je, ik vind het vervelend om overlast te ervaren van een ander z'n egoïstische wens tot het houden van een huisdier (huisdier houden is egoïstisch omdat je dat doet voor je eigen gemak/genot, hulphonden en werkdieren dus even uitgesloten die hebben een zeer nuttige taak)

Als je een huisdier neemt heb je er zorg voor te dragen dat die geen overlast veroorzaakt voor je medemens. Dus je neemt geen boerderijkat als je in de stad woont, je leert je honden op een nette manier alleen te blijven zodat ze niet de hele buurt bij elkaar blaffen en je maakt je konijnenhok vaak genoeg schoon zodat je buurvrouw het niet ruikt.

Ik vind poep op straat een van de meest smerige dingen die ik kan tegenkomen, of het nu van paarden, honden, katten of mensen is. Komt ook door de 2 knullen die hier wonen en die als ze met mij en de hond een rondje door het park lopen geheid thuiskomen met stront onder de schoenen (in het park kan je dus ook niet voetballen, wat ik héél asociaal vind van die hondeneigenaren die alles maar laten liggen. Park is toch niet alleen voor de hond om maar lukraak in te scheiten?)

Mijn buurman heeft een kat of 5 rondlopen en ik twijfel aan zijn schoonmaakregime. Alle katten scheten dan ook bij ons in de tuin voor we hier kwamen wonen. Was gelukkig snel over dankzij de konijnen en kattenschrik maar toch. Ik vind het onfatsoenlijk dat hij zoveel katten houd in een rijtjeshuis. Katten die niet binnen kunnen/willen wonen en niet op een kattenbak wensen te poepen zouden niet in een rijtjes huis moeten wonen en zeker niet met 5 tegelijk.

Daarbij kan je heel goed je tuin dermate afsluiten dat de kat er niet uit kan en dus geen overlast veroorzaakt maar goed das een hele andere discussie.

Ik erger me dus aan de onachtzaamheid van diereneigenaren die niet goed stil staan bij de mate van overlast die hun dieren kunnen leveren bij anderen. Wat voor de een acceptabel Is kan voor een ander verschrikkelijk zijn en ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat poep onder je schoen vies Is en best vervelend.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3179304
Syrae schreef:Als je een huisdier neemt heb je er zorg voor te dragen dat die geen overlast veroorzaakt voor je medemens. Dus je neemt geen boerderijkat als je in de stad woont, je leert je honden op een nette manier alleen te blijven zodat ze niet de hele buurt bij elkaar blaffen en je maakt je konijnenhok vaak genoeg schoon zodat je buurvrouw het niet ruikt.

Wat voor de een acceptabel Is kan voor een ander verschrikkelijk zijn en ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat poep onder je schoen vies Is en best vervelend.
Wat betreft overlast heb je gelijk. Ik ging alleen in op die kattenbakken, want ondanks dat je ze hebt hoeft dat niet te betekenen dat ze het erop doen (ondanks verschillende pogingen ze over te halen). In bovengenoemde situatie waarin iedereen last van mijn katten heeft zou ik daar ook nog eens goed over nadenken ja. Ik hoop dan ook nooit in zo'n situatie terecht te komen. ;)

Wat dat laatste betreft: ja, dus ook een beetje leven en laten leven. De hond van de buren schijt een keer op mijn stoep (of in ieder geval waar ik elke dag overheen loop), mijn katten lopen over hun afdak. Als het echt overlast wordt moet je het zeker bespreekbaar maken en samen kijken wat je eraan kunt doen. Niet altijd makkelijk, maar niet onmogelijk. Voor een ander is een keer een kattendrol in de tuin niet zo'n onoverkomelijk iets, voor iemand die zelf geen huisdieren heeft of een hekel heeft aan katten die buitenlopen misschien wel. Je kunt niet alle situaties over één kam scheren. :)
Door Syrae
#3179309
true, ik haal dan ook situaties aan met stelselmatig overdracht.

Poep hoort niet in de openbare ruimte en als veroorzaker/verantwoordelijke voor de veroorzaker hoor je je best te doen dit of te voorkomen (kattenbakken etc) of op te ruimen (drollenzakjes)
Dat het een keer gebeurt, kan absoluut! Maar niet stelselmatig en niet het hele park vol stront
Door jasmijn
#3179355
Hier in purmerend mag je het gewoon laten liggen op de aangewezen plekken :-X
Het wil me nog steeds niet echt lukken om dat ook te doen :-\ dus loop ik regelmatig de halve wandeling met een poep zakje :crazy2:
Want omdat je het mag laten liggen staan hier bijna geen prullenbakken.

Hier hoef in mijn ogen de honden belasting ook niet af geschaft te worden want hier rijd dus een poep zuiger rond, niet op allen plekken maar wel op de belangrijkste.
Wel vind ik dat er een regel mag komen dat de honden belasting enkel voor dingen voor honden gebruikt mag worden.

Katten kan ik heel kort in zijn, overgangs regeling en allen katten binnen of in eigen tuin of terrein houden.
Enkel op echt platten land uitzonderings regel er voor mits katten gechipt en geholpen zijn.

Hier lopen er echt te veel van rond die elkaar de haren in vliegen, de vogels uit mijn achter tuin jagen.
Nu kunnen ze nog niet in mijn tuin schijten omdat die bijna geheel betegeld is maar ik vrees er nu al voor als ik de tuin ga in richten zo als ik hem graag wil.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3179361
jasmijn schreef: Katten kan ik heel kort in zijn, overgangs regeling en allen katten binnen of in eigen tuin of terrein houden.
Enkel op echt platten land uitzonderings regel er voor mits katten gechipt en geholpen zijn.

Hier lopen er echt te veel van rond die elkaar de haren in vliegen, de vogels uit mijn achter tuin jagen.
Nu kunnen ze nog niet in mijn tuin schijten omdat die bijna geheel betegeld is maar ik vrees er nu al voor als ik de tuin ga in richten zo als ik hem graag wil.
Grappig, de meest 'heftige' reacties omtrent binnen/buitenkat lees je toch online. Als ik ga rondvragen in de buurt (echt dat doe ik in de zomer wel eens als ze veel buiten zijn) heeft niemand er problemen mee, zelfs niet 'als ik er maar geen last van heb'. Vaak zelfs 'lekker toch dat ze dat kunnen?'. Niet om de discussie op te stoken maar dat herken ik dus totaal niet. Er lopen hier ook niet zo heel veel katten, stuk of 5/6 in de straat geloof ik (die mij bekend zijn) inclusief die van ons. Maar misschien komt dat ook omdat honden hier ook gewoon los door de straat lopen (doodlopend/weilandjes), dat niemand iets van de katten durft te zeggen. ;D

Verder geen oordeel hoor, meer een constatering.
Door Syrae
#3179365
nu op het platteland Is het beter te doen (maar lopen er voor in de straat 5 rond en ik weet van 5 bij de buurman plus dat ik er door de steeg met regelmaat nog weer andere zie lopen) maar in Haarlem hadden we bijna elke nacht een vechtpartij op de schuurdaken en eindeloos krols poezen die aan het roepen waren voor een lover etc.

Je gaat je er dan aan ergeren, het zijn er zooo ontzettend veel! En niemand die er z'n verantwoordelijkheid in lijkt te nemen en altijd maar dat: ja maar mijn kat moet buiten kunnen lopen dat hoort bij z'n instinct! En dan denk ik, waarom neem je dan in godsnaam zoveel katten terwijl je in de stad woont en net zo goed als ik hoort wat voor ellende die beesten hebben?

En ook hier, 1 of 2 katten okey, maar 5? In een rijtjeshuis? En dan allemaal buitenshuis laten poepen? Dat vind ik overlast laten veroorzaken. Gelukkig nu dus niet meer bij ons dankzij de hond en de nijntjes maar dat betekent dat iemand anders er last van heeft.

Als het niet te veel katten zijn en er verder weinig ellende Is door ruimte/territorium tekort (katten zijn relatief solitair in vergelijking met honden) dan veroorzaken ze inderdaad weinig overlast, maar als het er zoveel zijn en er weinig verantwoordelijkheid voor word genomen gaat het mis.
Door jasmijn
#3179427
Ligaa schreef:Grappig, de meest 'heftige' reacties omtrent binnen/buitenkat lees je toch online. Als ik ga rondvragen in de buurt (echt dat doe ik in de zomer wel eens als ze veel buiten zijn) heeft niemand er problemen mee, zelfs niet 'als ik er maar geen last van heb'. Vaak zelfs 'lekker toch dat ze dat kunnen?'. Niet om de discussie op te stoken maar dat herken ik dus totaal niet. Er lopen hier ook niet zo heel veel katten, stuk of 5/6 in de straat geloof ik (die mij bekend zijn) inclusief die van ons. Maar misschien komt dat ook omdat honden hier ook gewoon los door de straat lopen (doodlopend/weilandjes), dat niemand iets van de katten durft te zeggen. ;D

Verder geen oordeel hoor, meer een constatering.
In real life zal ik het ook tegen je zeggen als je het aan me vraagt, in hartje Amsterdam liepen er nog bergen katten rond die ook regelmatige "verdwenen"

Hier lopen er echt ontzettend veel katten rond, mijn directe buren hebben er drie die altijd buiten zijn.
Mijn anderen buren hebben er 2, daar naast weer 2 katten en dan nog een berg katten waar ik niet van weet waar ze wonen.
Elke dag hoor je ze wel weer vechten of zie je er 1 langs lopen die er verfromfraid uit ziet van een gevecht.
Een vriend van ons heeft een voileren en word echt helemaal gek van alle vreemde katten die zijn vogels opjagen door het gaas heen, het is gewoon niet fijn als je eigen dieren op je eigen terrein worden lastig gevallen door de huisdieren van anderen mensen.
En je kan er niks mee, je hebt geen idee bij wie die kat hoord.
Daar bij als je er wat van zeg krijg je 9 van de 10 keer terug dat een kat buiten hoord te lopen, een katten ren of een afgezeten tuin is overdreven in veel mensen hun ogen.

En de laatste en in mijn ogen belangrijkste reden is dat van de 5 katten die ik heb gehad die vrij los liepen en 3 zijn dood gereden door een auto.
2 op helen jongen leeftijd en met een lang lijdens weg.
Ik heb 7 katten gehad en de laaste kwamen enkel buiten aan de riem en als ik er bij was, ik wilden er niet nog meer verliezen aan de auto's.

Het is gewoon echt niet prettig, niet voor de dieren niet voor de mensen die er omheen wonen of voor de anderen dieren die bejaagd worden door de overvloed aan katten.

Nederland is gewoon te druk en vol geworden om katten veilig en fijn los te laten lopen, uitzondering het echten platten land dan.
Vroeger was het normaal dat alle dieren los liepen dat is steeds meer verdwenen omdat het niet meer haalbaar en handig werd, katten zijn de laast over gebleven en in mijn ogen is het beter als die ook mee gaan met de rest en op het terrein blijven van hun baasjes.
Door hannabelgje
#3179434
Ik erger me er ook kapot aan. Mijn kuikens kunnen niet gewoon in mijn kippenren lopen omdat ze dan opgevreten worden. Afgelopen zomer 10 kuikens verdwenen binnen een paar dagen. Zoë wordt regelmatig in haar eigen tuin aangevallen door de kat van de buren.
Het ergste vind ik nog dat er zoveel doodgereden worden. Ik kan voor die baasjes echt geen sympathie opbrengen. Voor de katten vind ik het verschrikkelijk.
Door Syrae
#3179451
oh ja inderdaad al die jonge katten die worden doodgereden... Ik check 3x onder de auto voor ik wegrijden, ze kruipen eronder en rennen pas weg als ik heeeeel voorzichtig ga rijden. Doodeng maar ze laten zich niet wegjagen!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door