Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door petralita
#3179188
Roeska is een bodemloze put, daar kan je alles in gooien. Heerlijk makkelijk.

Maar Lita blijft na jaren nog steeds een miepert met eten. :-X

Hart als deze van rund of lam is, is dit goed, maar van eend of kip bijvoorbeeld niet.
Lever is van elk dier vies, nier is ook vies.
Dus voor orgaan snij ik het fijn en mix het door de gemalen pens, laat het een dagje trekken en ze eet het zonder problemen.

Botwerk, nekken van kip of eend prima, maar als het andere onderdelen zijn... Ze wil het niet eten, ookal haal ik het velletje eraf of maak er kleinere stukken van of snij het in tot het bot. Soms lukt het nog wel als ik het breek en de merg eruit komt.
Verder willen we geen jonge geitjes, geen parelhoen, geen kwartel etc.

Vlees... zucht... geen kip, geen eend, geen konijn, geen.... nou ja vul maar in. Geit, lam, rund en paard gaat er wel in.
Soms krijg ik het nog wel voorelkaar als het een tijd heeft staan "weken" in de gemalen pens.

De meeste vissen gaan er wel zo in, als ik haar een hele forel of makreel of zalm geef eet ze het wel weer op.

Als ik een paar dagen hetzelfde geef, blijft ze weigeren ondanks dat ik haar niks tussendoor geef.

Hebben jullie ook zulke mieperts?
Wat doen jullie daarmee en daaraan?
Door Lizzy
#3179203
Nee ik herken het niet. En gelukkig maar want ik kan daar heel slecht tegen. Maar zo te lezen kan het haar ook niet schelen als je haar de echte harde mama behandeling geeft? Eten op de grond zetten, niet direct opeten, direct weghalen en pas weer de volgende dag aanbieden?
Door smulpaap
#3179206
Nee ook hier geen miepers . Ja , als ze echt iets niet lusten . Ik had dat met wilde eend bv . Dan weer wel , dan weer niet . Dan een paar honden de billetjes en dan weer niet .
Dat heb ik dus maar opgegeven . Duif idem . Dat moeten ze echt niet hebben . En vis ook niet . Zou ik drie dagen vis aanbieden dan word er drie dagen niet gegeten

Maar het is een lastig probleem .
Van spiervlees heb je al vier soorten . Daar zou ik me dus verder niet druk om maken
Zou het een idee zijn om het bot dan maar te malen ?

Krijgt ze niet teveel ? .... Als je toch goed doorvoed bent dan kan je best eens "" lastig "" zijn met eten
Eens even overslaan en dan gebruik maken van haar hongergevoel ?
Uiteindelijk gaan ze denk ik , toch wel een keer eten
Gebruikersavatar
Door pike
#3179245
Gelukkig heb ik geen miepers. Als ze iets niet lusten dan koop ik dat gewoon niet. Maar ze lusten bijna alles, en ze zijn erg eensgezind in wat ze niet lusten. Wilde eend dat lustte niemand, dat werd niet eens aangeraakt en met patrijs werd ontzettend gemiept. Aangezien er zonder deze twee vogels nog genoeg overblijft koop ik die dus niet meer.

Ik heb wel de indruk dat Lita vooral een voorkeur heeft voor (grotere) zoogdieren; in elk geval wat hart en spiervlees betreft. Vogels lijken i.h.a. niet haar favoriet, met uitzondering van nekken. Eet ze ook geen konijn- of haaskarkas? Of een lekkere konijnenbout?

Heb je lever en nier al eens gekookt of aangebakken? Lust ze het dan ook niet? Op die manier kan je langzaam overgaan naar rauwe lever/nier door steeds iets minder door te koken.
Door hannabelgje
#3179260
Hier zijn er een paar dingen die Zoë echt niet lust zoals duif en kwartel. Die krijgt ze dan gewoon niet. Krijgt ze iets teveel te eten dan gaat ze enorm lopen miepen met haar eten, de katten zijn daarin nog veel erger.
Door faya
#3179265
hier 2 dames op de Barf / KVV, voorheen meer Barf maar nu toch ook afwisselen met KVV. De een lust geen zalm, noch kop, nog staart, is het gemalen dan lukt het wel, de ander vond zalmstaart altijd lekker maar wil het nu evt. gemalen. De een wil wel gemalen konijn, maar geen karkas, de andere dame wil liefst geen konijnkarkas ( terwijl ze het als pup wel at ) en ook gemalen konijn mot ze niet. Sardientjes zo willen de dames niet, de oudste eet het wel met smaak als ik het gemalen heb, de jongste moet het niet, ook niet gemalen. Eendennekken, eendkarkas, kipkarkas, kipkarbonades, runderknars, kalkoennekken, paardsnijsel, geitensnippers, runderhart of lams- geitenhart allemaal prima, ook stukjes lever, nier e.d. wordt gegeten maar niet van konijn en ook van kip liever niet. Enkelvoudige mixen van Dogmeat eten ze met smaak, doe er zelf eitje en of groente en soms yoghurt bij, maar dan weer geen mixen van haas, konijn, patrijs, fazant. Ook KVV van Lotgering wordt met smaak gegeten, vuile pens vinden ze ook heerlijk en KVV van Natuur en dier lusten ze ook graag. Probeer soms weer iets wat op de niet-lusten lijst staat, maar gaat dan toch niet door ::)
Door TomsBorders
#3179282
mijn hond heeft dat lang gehad, at eens in de 3 dagen met een beetje geluk, gaf toen goede KVV maar niets kwam op. verder groeide ze wel ok (was in pup tot nu zeg maar) maar ik maakte me wel zorgen. Toen naar barf en dat leek ok te gaan, ze at bijna dagelijks maar beloningen en snacks bleven gewoon liggen. Ik heb heel veel voedsel training gedaan om haar te krijgen eten en gemotiveerd te houden voor voedsel. dit gaat wat beter de laatste maand, ze eet redelijk wat ze miept een stuk minder over eten. andere dagen kan ik het gewoon weer aan vrienden geven.
maar wat ik wil te zeggen, probeer veel met voedsel te trainen als beloning, mogelijk dat ze dan meer motivatie voor eten krijgt en geef het tijd misschien. bij mij gaat het steeds beter maar in het begin kwam ze gewoon een boterham met beleg die ze ergens vond brengen zodat ik het kon gooien voor haar, lekker hoor...
Door malinois.
#3179343
Had een miepert als pup. Dronk tot de dag dat hij bij mams wegging nog bij ma en de kvv die ze erbij kregen was voor hem maar voor erbij. Toen hij hier alleen maar kvv kreeg zonder de melk van ma wilde hij slecht eten. Nog geen kwart van wat hij zou moeten eten. Heel veel afgewisseld, eten naast mn andere honden, "per ongeluk" wat laten vallen, verstoppen in de tuin etc. Uiteindelijk is hij gaan eten en nu eet ie uitstekend. Alles zowel kvv als barf.
Door petralita
#3179344
Lizzy schreef:Nee ik herken het niet. En gelukkig maar want ik kan daar heel slecht tegen. Maar zo te lezen kan het haar ook niet schelen als je haar de echte harde mama behandeling geeft? Eten op de grond zetten, niet direct opeten, direct weghalen en pas weer de volgende dag aanbieden?
Nee dat kan haar ook niet schelen. Ik heb niet zo snel medelijden, dus niet eten is jammer dan, geen eten (ziek zijn is ander verhaal natuurlijk). Maar helaas gaat ze rustig zonder. Ze heeft nu bv al weer 3 dagen geen eten gehad. :-\
Ik ben wel blij dat er nu een 2de hond is die wel een bodemloze put is, daar kan ik in ieder geval alles kwijt wat lita niet wil eten. Vind het zo zonde anders.
smulpaap schreef:Zou het een idee zijn om het bot dan maar te malen ?
Krijgt ze niet teveel ? .... Als je toch goed doorvoed bent dan kan je best eens "" lastig "" zijn met eten
Eens even overslaan en dan gebruik maken van haar hongergevoel ?
Uiteindelijk gaan ze denk ik , toch wel een keer eten
Ik heb persoonlijk een beetje het gevoel dat als ik moet gaan malen ik net zo goed kvv kan geven.
Ze krijgt volgens mij niet te veel. Ze weegt 11kg en ze krijgt 180-200gr per dag. Afhankelijk hoe actief de dag is.
Die dag overslaan werkt helaas niet, we zijn nu ook al weer 3dagen verder.. zonder eten.. Als ik mazzel heb gaat ze wat omklooien met het eten, heel voorzichtig vastpakken en naast de bak leggen om te kijken of er misschien wat onder ligt. En daar houd het mee op. :-X
pike schreef:Ik heb wel de indruk dat Lita vooral een voorkeur heeft voor (grotere) zoogdieren; in elk geval wat hart en spiervlees betreft. Vogels lijken i.h.a. niet haar favoriet, met uitzondering van nekken. Eet ze ook geen konijn- of haaskarkas? Of een lekkere konijnenbout?

Heb je lever en nier al eens gekookt of aangebakken? Lust ze het dan ook niet? Op die manier kan je langzaam overgaan naar rauwe lever/nier door steeds iets minder door te koken.
Nope konijn en haas gaat er ook niet in zowel als vlees niet en ook niet als karkas.
Ik zal inderdaad de lever en nier eens gaan koken/bakken, helemaal nog niet aan gedacht, thanx!
TomsBorders schreef:in het begin kwam ze gewoon een boterham met beleg die ze ergens vond brengen zodat ik het kon gooien voor haar, lekker hoor...
Ik heb een beeld ;D
Trainen met voedsel is niet favoriet. Met speeltjes ook niet. Dus wat deed ik, beloning in de vorm van vlees (welke ze zelf ook lekker vind) en dan een knuffel want dat is de ultieme beloning of samen gek doen. Maar madam spuugt het gewoon uit of weigert als ze geen zin heeft. En op gegeven moment deed ze gewoon niet meer mee in de training. >:(

Nog geprobeerd met wat jij hebt wil ik ook. Dus roeska eten geven, wilde lita ook wel, lita wat gegeven en roeska ook weer etc. Als het lekker is prima, als het niet lekker is spuugt ze gewoon weer uit en wacht ze op de volgende in de hoop dat dat wel wat is. Blijft het niet lekker dan loopt ze gewoon weg.
Verder geen moeilijke hond hoor... :???:
Gebruikersavatar
Door pike
#3179351
Misschien heb ik het gemist maar hoe oud is ze eigenlijk? Wat weegt ze en wat zou ze volgens jou moeten wegen en hoeveel eet ze uiteindelijk wel op?
Door petralita
#3179354
pike schreef:Misschien heb ik het gemist maar hoe oud is ze eigenlijk? Wat weegt ze en wat zou ze volgens jou moeten wegen en hoeveel eet ze uiteindelijk wel op?
Ze is nu bijna 6 en woont bij mij sinds ze ongeveer 1 jaar was.
Ze weegt 11kg op dit moment en schommelt tussen de 10-11kg, wat wat mij betreft prima is.
Als ik haar 300gr zou voorschotelen wat ze lekker zou vinden dan eet ze dat ook op. Een normale portie van 180-200gr van iets wat ze lust gaat er gewoon zonder problemen in.

Ze is hier in opvang gekomen en op brok gezet althans dat was de bedoeling, ze wilde het niet en toen ze uiteindelijk wel at kreeg ze uitslag en jeuk.
Vervolgens in eerste instantie op smuldier gezet (ze at met smaak en de uitslag en jeuk ging weg) en daarna is ze over gegaan op kvv haaksbarf en daarna over op barf.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3179386
Scott is ook heel duidelijk in wat hij wel of niet lekker vind. Nier en soms ook lever vertikte hij om te eten. De in de pens verstoppen truc werkte ook niet. Na het eten lagen alle stukjes nier weer netjes in zijn bakje ::) Nier en lever heeft hij leren eten door t heel kort even aan te bakken, net genoeg om de buitenkant even dicht te schroeien zeg maar. Dit heb ik weer afgebouwd en nu eet hij nier en lever gewoon rauw.
De droger doet hier ook goede dienst, als ik iets heb dat Scott weigert dan gooi ik het even een paar uur in de droger en meestal eet hij het dan wel :biggrin2:
Zelfs bij vis werkt dit. Sardien wordt rauw geweigerd, tegenwoordig droog ik een kilo tegelijk een paar uur, gooi het weer terug in de vriezer en ontdooi ze per stuk.

Heb je qua vleesbot al eens wild geprobeerd? Scott eet bijvoorbeeld heel graag reerib. Ook haas valt wel in de smaak.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3179389
Wat vervelend he, als ze soms een paar dagen niet eten.

Ik heb een hond gehad die gerust 3 dagen niet ad. Ik bood hem dan steeds een beetje aan, omdat ik het zonde vond om weg te gooien. At hij het, dan kreeg hij de rest ook. ;) Zo niet, jammer dan...
Ik heb nog geprobeerd met erg afwisselen qua smaak (hij kreeg KVV), maar dat maakte niet uit qua 'vasten-dagen' zeg maar.

Hij bleef verder netjes op gewicht en levendig e.d.
Ik heb het er maar op gehouden dat hij het zelf regelt. Tja, wat kan je er verder aan doen? Dit was iets wat blijkbaar bij hem hoorde.

Ik heb hem steeds goed in de gaten gehouden en me er van verzekerd dat hij niet ziek is en daarom niet at. Da's wel belangrijk natuurlijk. ;)
Door petralita
#3179407
pluk schreef:Heb je qua vleesbot al eens wild geprobeerd? Scott eet bijvoorbeeld heel graag reerib. Ook haas valt wel in de smaak.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit rib koop omdat ik vind/denk/dacht dat dat te groot en te hard was voor haar.
Door smulpaap
#3179410
Ik las ook dat ze wel Smuldier wilde eten ? Maar ook weer geen brok .
Is het gebit wel in orde ? En haar bekje ? Splinter of iets dergelijks

Smuldier is natuurlijk ook hap -slok-slobber -weg . En dat is brok weer niet
Ik denk maar weer even mee hoor

Ik heb dit zelf twee keer meegemaakt met mijn Russeltje
Nooit miepen met eten , maar steeds meer gedoe . En vooral met vleesbot
De eerste keer had de dame een diepliggende middenoor ontsteking

De tweede keer had ze een beginnende ontsteking aan haar hoektand
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door