Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door charmed
#3178527
Het ging zo goed met Isabella, altijd heel goed luisteren, nooit weglopen, wel eens vooruit lopen en kijken of er iets kwam en dan snel weer terug, maar de laatste 2 dagen gaat ze achter fietsers aan en niet een klein stukje, maar ze blijft echt minuten weg, daarna komt ze weer heel hard terug gesjeesd. hoe kan ik dit gedrag weer afleren? Vind het nl. maar niets dat ze zo ver bij me vandaan loopt. Wellicht omdat er nu een nieuwe schavuit bij loopt, die nog veel leren moet en zij aandacht te kort komt? Denkt ze? Noémie gaat zeker nog niet van de lijn af, daarvoor luistert ze zeker nog niet goed genoeg. Zelfs in de tuin luistert ze niet zonder lijn. Daar gaat ze nu ook aan de lijn (anders moet ik zeker engelen geduld hebben voordat ze binnen wil komen met al dat water op de weilanden en sloten om ons huis, ze is er verzot op.

Ze is ontzettend dol met haar nieuwe zusje, als ze de kans krijgen dan spelen ze wat af. Zelfs met zijn twee bij mij op schoot. Ze gaan altijd snel naar boven na de laatste avondmaaltijd en dan gaan ze in het halletje al spelen.

Iemand tips?

en voor Noémie. Buiten is ze echt niet terug te krijgen. Ik ben al aan het oefenen, Noémie en mij aankijken is een koekje! Dat heel vaak achter elkaar. En dan ook in huis iets weg laten lopen en weer terug roepen. Maar als ze dan buiten loopt dan loopt ze in haar eigen wereldje lijkt het wel. Vandaag maakte ze buiten in de tuin voor het eerst contact met Isabella, dat ze spelen wilde. Heb nu een ander tuigje omgedaan, dat ze wat beter te handelen is. Het andere tuigje was slap en kon je helemaal niets mee corrigeren.
Door DJ_Doerak_Tucker
#3178976
Isabella zou ik ook gewoon weer aangelijnd meenemen, grote kans dat ze even een 'terugval' heeft na de komst van Noémie. Met Noémie zou ik heel veel één op één dingen gaan ondernemen, een goede band opbouwen. Ze vind jou nu kennelijk nog niet interessant genoeg maar de wereld om haar heen des te meer. Daarna de stapjes klein maken, van binnenshuis roepen, naar in de tuin, naar een vaste wandelplek...enz. Maar dit alles eerst wel aan de lange lijn.

Er zijn vast mensen hier die je ook nog tips kunnen geven.
Door Lizzy
#3178981
charmed schreef:Het ging zo goed met Isabella, altijd heel goed luisteren, nooit weglopen, wel eens vooruit lopen en kijken of er iets kwam en dan snel weer terug, maar de laatste 2 dagen gaat ze achter fietsers aan en niet een klein stukje, maar ze blijft echt minuten weg, daarna komt ze weer heel hard terug gesjeesd. hoe kan ik dit gedrag weer afleren? Vind het nl. maar niets dat ze zo ver bij me vandaan loopt. Wellicht omdat er nu een nieuwe schavuit bij loopt, die nog veel leren moet en zij aandacht te kort komt? Denkt ze? Noémie gaat zeker nog niet van de lijn af, daarvoor luistert ze zeker nog niet goed genoeg. Zelfs in de tuin luistert ze niet zonder lijn. Daar gaat ze nu ook aan de lijn (anders moet ik zeker engelen geduld hebben voordat ze binnen wil komen met al dat water op de weilanden en sloten om ons huis, ze is er verzot op.

Ze is ontzettend dol met haar nieuwe zusje, als ze de kans krijgen dan spelen ze wat af. Zelfs met zijn twee bij mij op schoot. Ze gaan altijd snel naar boven na de laatste avondmaaltijd en dan gaan ze in het halletje al spelen.

Iemand tips?

en voor Noémie. Buiten is ze echt niet terug te krijgen. Ik ben al aan het oefenen, Noémie en mij aankijken is een koekje! Dat heel vaak achter elkaar. En dan ook in huis iets weg laten lopen en weer terug roepen. Maar als ze dan buiten loopt dan loopt ze in haar eigen wereldje lijkt het wel. Vandaag maakte ze buiten in de tuin voor het eerst contact met Isabella, dat ze spelen wilde. Heb nu een ander tuigje omgedaan, dat ze wat beter te handelen is. Het andere tuigje was slap en kon je helemaal niets mee corrigeren.
Ik denk dat dit niks met aandacht tekort te maken heeft. Ik denk dat het alles te maken heeft met het feit dat ze nu op een leeftijd is dat jij de boom in kan. En in mijn ogen moet je echt volstrekt overnieuw beginnen met haar. Dus dat betekent vanaf nu niet meer los. Altijd aan de riem. En opnieuw gaan vertellen dat jij het middelpunt van haar bestaan bent. Het belangrijkste en leukste op de wereld. En, waar je voor moet zorgen is dat zij NOOIT kan falen. Dus roep haar ook nooit wanneer je toch al weet dat ze niet gaat komen.

Wat mij heel goed heeft geholpen om ervoor te zorgen dat mijn honden niet achter nijntjes aan gaan is de DVD "Really Reliable Recall". Die DVD leert je niet alleen hoe je je hond kunt trainen om ALTIJD te komen als jij roept. Die DVD leert je ook om aandacht van je hond te krijgen. Om een band op te bouwen. Om te snappen waarom je ervoor moet zorgen dat zij nooit kan falen. Etc. etc.

Hier kun je een klein stukje van de DVD zien: Je kunt de DVD gewoon in Nederland bestellen (via mediaboek ofzo).
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#3179054
Ja, die DVD kan ik ook heel sterk aanraden!
Van een hond die onbereikbaar was vanaf het eerste moment van zien of ruiken van hazen, kan ze nu goed worden teruggefloten zelfs als ze al een tijdje het spoor volgt. En bj het zien van een haas op afstand blijft ze ook gewoon bij. Het is echt een goede investering zowel de DVD als de training. :)
Door TomsBorders
#3179063
het klinkt heel erg als leeftijd, waarbij je, (net als ik nu aan het doen ben) veel moet gaan herhalen, als je dat consquent blijft doen zonder te hoge eisen te stellen, het snel beter gaat gaan. Althans dat is wat mijn hond en de literatuur me verteld. Echter moet je de hond ook puber laten zijn van tijd tot tijd en moet je accepteren dat ze der eigen weg moet vinden van tijd tot tijd. ik denk dat dat het gezondste is voor pubers ongeacht mens of dier. Dan denk ik dat de nieuwe situatie het ook wel iets anders maakt voor haar wat extra betekent dat je goed moet trainen om zo snel mogelijk goed aan de nieuwe situatie te wennen. probeer ook veel onverwachts te doen, gaat ze rechtdoor op haar favoriete pat, ga je linksaf of toch maar weer achteruit. Ik loop ook altijd door tegenwoordig (als het veilig is), ze moet mij in de gaten houden, niet andersom. dat maakt het leven eenvoudiger voor beide.

Voor de nieuwe hond, het is denk ook belangrijk dat je veel 1op1 dingen doet, ze komt natuurlijk in een plek met veel soort genootjes (ik ken niet de hele geschiedenis van de hond) waarbij dat natuurlijk heeeeeeel interessant is. Ze moet dus ook leren dat jij de algemene factor bent van al dat plezier, dus dat het plezier met de anderen is omdat jij mee bent, en het plezier is ook als jij alleen met haar bent, wat ben je toch een interessant persoon zeg, we maken altijd leuke dingen mee als jij er bent. Zoiets moet de attitude zijn. Niet heel makkelijk, ik heb het heel erg als ik met mijn hond bij vrienden ben met meerdere honden, geeft wat kopzorgen maar je moet goed doorzetten met leuke dingen doen.
Door charmed
#3179102
Dank je Noémie neem ik idd. mee aan de lijn, korte lijn als ze druk is, lange lijn als ze rustiger is, en ook in de tuin etc. oefen ik met roepen :)

Dat van isabella zat ik ook te denken maar was bang dat ik dan te "ver" terug zou gaan. Zij is nl. nooit gewend geweest aan de lijn. Niet bij de eigenaar, maar ook niet in de opvang. Alleen dus als ze van huis naar auto moet en van auto naar bos.
DJ en Doerak schreef:Isabella zou ik ook gewoon weer aangelijnd meenemen, grote kans dat ze even een 'terugval' heeft na de komst van Noémie. Met Noémie zou ik heel veel één op één dingen gaan ondernemen, een goede band opbouwen. Ze vind jou nu kennelijk nog niet interessant genoeg maar de wereld om haar heen des te meer. Daarna de stapjes klein maken, van binnenshuis roepen, naar in de tuin, naar een vaste wandelplek...enz. Maar dit alles eerst wel aan de lange lijn.

Er zijn vast mensen hier die je ook nog tips kunnen geven.
Door charmed
#3179106
Hoi Lizzy, dank je. Ik heb eigenlijk nooit hoeven te trainen met haar, alles ging vanzelf. Ze was zelf graag bij mij en idd. ik heb het idee ook van "de boom in" dat dit aan de leeftijd ligt. Ze wil toch eens kijken hoe ver ze kan gaan. Dus vanmiddag even gemopperd en toen bleef ze wel netjes bij me. Maar heb haar natuurlijk ook goed beloond! Gemopperd omdat ze weg wilde lopen en toen ging ze netjes op haar kontje zitten. Dan moet ik ook met haar 1 op 1 gaan trainen denk ik, want echt trainen heb ik met haar nooit gedaan. Ze was altijd bij me, ging nooit ver bij me vandaan. Ze had altijd een behoorlijke will to please bij mij. Maar nu dus even niet.

Ik ga dit eens bekijken! Dan je!

Lizzy schreef:Ik denk dat dit niks met aandacht tekort te maken heeft. Ik denk dat het alles te maken heeft met het feit dat ze nu op een leeftijd is dat jij de boom in kan. En in mijn ogen moet je echt volstrekt overnieuw beginnen met haar. Dus dat betekent vanaf nu niet meer los. Altijd aan de riem. En opnieuw gaan vertellen dat jij het middelpunt van haar bestaan bent. Het belangrijkste en leukste op de wereld. En, waar je voor moet zorgen is dat zij NOOIT kan falen. Dus roep haar ook nooit wanneer je toch al weet dat ze niet gaat komen.

Wat mij heel goed heeft geholpen om ervoor te zorgen dat mijn honden niet achter nijntjes aan gaan is de DVD "Really Reliable Recall". Die DVD leert je niet alleen hoe je je hond kunt trainen om ALTIJD te komen als jij roept. Die DVD leert je ook om aandacht van je hond te krijgen. Om een band op te bouwen. Om te snappen waarom je ervoor moet zorgen dat zij nooit kan falen. Etc. etc.

Hier kun je een klein stukje van de DVD zien: Je kunt de DVD gewoon in Nederland bestellen (via mediaboek ofzo).
Door charmed
#3179115
Dank je, ben benieuwd!
Jura&Mahru schreef:Ja, die DVD kan ik ook heel sterk aanraden!
Van een hond die onbereikbaar was vanaf het eerste moment van zien of ruiken van hazen, kan ze nu goed worden teruggefloten zelfs als ze al een tijdje het spoor volgt. En bj het zien van een haas op afstand blijft ze ook gewoon bij. Het is echt een goede investering zowel de DVD als de training. :)
Door charmed
#3179118
Ze komt uit een hondengezin van 2 honden. Maar ook daar was ze vaak "afwezig" in haar eigen wereldje, er is ook weinig met haar getraind, behalve de laatste weken voordat ze bij me kwam. (wat jammer is natuurlijk) Ze heeft veel oppas gehad. Ik denk een hele losse opvoeding.

Ik ga me er eens in verdiepen en er mee aan het werk. Vind het wel jammer dat ze nu begint te puberen, maar ja ze heeft nooit echt kunnen puberen denk ik dan. Eerst verwaarloosd, en toen in een opvang en daarna naar mij, waar ze dus eigenlijk alles direct goed deed. Maar nu dus toch nog puberen. Het gaat uiteindelijk ook wel goed komen ben ik van overtuigd, maar ben wel even geschrokken dat ze dit nu doet.
TomsBorders schreef:het klinkt heel erg als leeftijd, waarbij je, (net als ik nu aan het doen ben) veel moet gaan herhalen, als je dat consquent blijft doen zonder te hoge eisen te stellen, het snel beter gaat gaan. Althans dat is wat mijn hond en de literatuur me verteld. Echter moet je de hond ook puber laten zijn van tijd tot tijd en moet je accepteren dat ze der eigen weg moet vinden van tijd tot tijd. ik denk dat dat het gezondste is voor pubers ongeacht mens of dier. Dan denk ik dat de nieuwe situatie het ook wel iets anders maakt voor haar wat extra betekent dat je goed moet trainen om zo snel mogelijk goed aan de nieuwe situatie te wennen. probeer ook veel onverwachts te doen, gaat ze rechtdoor op haar favoriete pat, ga je linksaf of toch maar weer achteruit. Ik loop ook altijd door tegenwoordig (als het veilig is), ze moet mij in de gaten houden, niet andersom. dat maakt het leven eenvoudiger voor beide.

Voor de nieuwe hond, het is denk ook belangrijk dat je veel 1op1 dingen doet, ze komt natuurlijk in een plek met veel soort genootjes (ik ken niet de hele geschiedenis van de hond) waarbij dat natuurlijk heeeeeeel interessant is. Ze moet dus ook leren dat jij de algemene factor bent van al dat plezier, dus dat het plezier met de anderen is omdat jij mee bent, en het plezier is ook als jij alleen met haar bent, wat ben je toch een interessant persoon zeg, we maken altijd leuke dingen mee als jij er bent. Zoiets moet de attitude zijn. Niet heel makkelijk, ik heb het heel erg als ik met mijn hond bij vrienden ben met meerdere honden, geeft wat kopzorgen maar je moet goed doorzetten met leuke dingen doen.
Door petralita
#3179124
charmed schreef:Dank je Noémie neem ik idd. mee aan de lijn, korte lijn als ze druk is, lange lijn als ze rustiger is, en ook in de tuin etc. oefen ik met roepen :)

Dat van isabella zat ik ook te denken maar was bang dat ik dan te "ver" terug zou gaan. Zij is nl. nooit gewend geweest aan de lijn. Niet bij de eigenaar, maar ook niet in de opvang. Alleen dus als ze van huis naar auto moet en van auto naar bos.
Of de lijn nu wel of niet nodig is, ik zo dit onmiddellijk gaan aanleren!
Aan de lijn kunnen zonder stress is vind ik echt een heel noodzakelijk iets. Wat als jou wat overkomt in de auto. en ze halen de honden uit de auto. De stress van de honden als ze er uit moeten door een ander en dan ook nog aan de lijn wat niet gewenning is..... Echt, meteen aanleren!

Verder ben ik het met de rest eens, aan de lijn beide honden en succesvol aanleren van het hier komen.
De lijn zou geen straf moeten zijn, de lijn moet leuk zijn net als loslopen, is mijn mening.
Door TomsBorders
#3179139
charmed schreef:Ze komt uit een hondengezin van 2 honden. Maar ook daar was ze vaak "afwezig" in haar eigen wereldje, er is ook weinig met haar getraind, behalve de laatste weken voordat ze bij me kwam. (wat jammer is natuurlijk) Ze heeft veel oppas gehad. Ik denk een hele losse opvoeding.

Ik ga me er eens in verdiepen en er mee aan het werk. Vind het wel jammer dat ze nu begint te puberen, maar ja ze heeft nooit echt kunnen puberen denk ik dan. Eerst verwaarloosd, en toen in een opvang en daarna naar mij, waar ze dus eigenlijk alles direct goed deed. Maar nu dus toch nog puberen. Het gaat uiteindelijk ook wel goed komen ben ik van overtuigd, maar ben wel even geschrokken dat ze dit nu doet.
wat je heel leuk zou kunnen doen met haar is via clicker training de 101 things you can do with a box uitvoeren.
dat is een free shape methode waar je eigenlijk je hond hints geeft waarbij je gewoon lekker hersenwerk doet maar ook je hond leert aan te leren aandacht te houden op jou hints.
zie bijvoorbeeld
je kan daar van alles mee aanleren zonder dat het relevant is dat ze het goed doet, als ze maar gedrag voor die click gaat uitvoeren. je kan het ook met een plank doen of wat dan ook maar vooral belangrijk is dat je niet praat en geen hints geeft anders dan de click. kost misschien wat train handigheid maar is wel heel leuk. als het binnen lukt kan je het langzamerhand naar buiten brengen en dan kan je daar ook leren de aandacht op jou hints te focusen. Ik heb kaya bijvoorbeeld bijna zover dat ze op omgezaagde bomen gaat zitten zonder dat ik andere hints geef dan clicks. ondanks dat ze een border is, is ze ook vaak in der eigen wereldje dus ken het wel. geduld, training, blijheid etc. en lekkere hapjes :)
Door charmed
#3179174
Ze is gelukkig niet stressig aan de lijn, ook al heeft ze hem maar enkele minuten om. Ze weet als ze niet aan de lijn gaat, gaat ze niet mee. Dus ze heeft hem voor dat korte stukje ook graag om en onveilige situaties gaat ze ook altijd netjes zitten, dus daar zit hem het probleem niet hoor. 't is Puur meer dat ik mij afvraag als ik haar 2 uur aan de lijn neem of dat niet te veel is gevraagd. ;)
petralita schreef:Of de lijn nu wel of niet nodig is, ik zo dit onmiddellijk gaan aanleren!
Aan de lijn kunnen zonder stress is vind ik echt een heel noodzakelijk iets. Wat als jou wat overkomt in de auto. en ze halen de honden uit de auto. De stress van de honden als ze er uit moeten door een ander en dan ook nog aan de lijn wat niet gewenning is..... Echt, meteen aanleren!

Verder ben ik het met de rest eens, aan de lijn beide honden en succesvol aanleren van het hier komen.
De lijn zou geen straf moeten zijn, de lijn moet leuk zijn net als loslopen, is mijn mening.
Door charmed
#3179175
Dank je ook dit ga ik eens bestuderen :)
TomsBorders schreef:wat je heel leuk zou kunnen doen met haar is via clicker training de 101 things you can do with a box uitvoeren.
dat is een free shape methode waar je eigenlijk je hond hints geeft waarbij je gewoon lekker hersenwerk doet maar ook je hond leert aan te leren aandacht te houden op jou hints.
zie bijvoorbeeld
je kan daar van alles mee aanleren zonder dat het relevant is dat ze het goed doet, als ze maar gedrag voor die click gaat uitvoeren. je kan het ook met een plank doen of wat dan ook maar vooral belangrijk is dat je niet praat en geen hints geeft anders dan de click. kost misschien wat train handigheid maar is wel heel leuk. als het binnen lukt kan je het langzamerhand naar buiten brengen en dan kan je daar ook leren de aandacht op jou hints te focusen. Ik heb kaya bijvoorbeeld bijna zover dat ze op omgezaagde bomen gaat zitten zonder dat ik andere hints geef dan clicks. ondanks dat ze een border is, is ze ook vaak in der eigen wereldje dus ken het wel. geduld, training, blijheid etc. en lekkere hapjes :)
Door charmed
#3179496
Nou, we zijn flink aan het oefenen geweest, vanmorgen de honden naar buiten, Noémie los of niet los was de vraag. Noémie naar buiten zonder tuigje, zonder riem. Ze luistert inmiddels al heel goed naar haar naam. Ook als je roept en je bent niet in zicht, dit geoefend in huis. Koekjes in 4 gesneden, anders is ze snel zat. En nu kan ik de anderen ook steeds belonen als ze iets goed doen. Heb nu 4 tevreden hondjes. :biggrin2:

Noémie dus naar buiten met de anderen, lekker rennen in de tuin, behoefte doen en toen moest ze weer naar binnen, als een speer kwam ze achter Isabella aan gesjeesd ik moest ze tegenhouden, anders waren ze tegen de verwarming op geknald. Ben zo trots dat ze dat nu al kan. Een sheltie die 4 middelvingers tegelijk op stak en nu al met iets langer dan een week zomaar naar binnen komt als de rest ook naar binnen gaat. Vind dat ene hele stap vooruit. Ook als ik in de keuken zit en zij blaft in de kamer, roep ik 1x Noémie en dan komt ze gelijk, gelijk belonen. Zo geweldig, ze maakt grote stappen. We blijven lekker met haar oefenen, zowel in de groep als even alleen. Gisteravond kwam ze geheel onverwachts bij me en heb haar op de bank gelegd, normaal gaat ze er vandoor, maar nu ging ze lekker naast me liggen. Ook mag ze al van Prudence naast Prudence staan wachten als ik het eten klaar maak :o :???: ::)

En ook met Isabella aan het oefenen geweest, weliswaar niet volledig aangelijnd, maar op stukken waar ze altijd goed luistert heb ik haar gewoon losgelaten, alleen voordat we het fietspad of iets naderen waar ze minder goed luistert heb ik haar aangelijnd. Ook dan kan ik nu haar aandacht vasthouden met een beloning. Isabella gaat ook met sprongen vooruit. Wilde het eerst zo proberen omdat ik haar vrijheid toch niet wil afnemen ze is die beweging echt nodig. Omdat de oudere dames ook niet zo heel ver meer kunnen lopen, zou ik haar rondje dan inkorten, ze loopt gemiddeld 4x de afstand (als het niet meer is). Ze is ook één bonk spieren. En dat wil ik bij haar ook niet kwijt, omdat ze nogal pieperig is bij aanraking als ze minder spieren heeft ('t is wel een baby :biggrin2: soms)

Mocht het bij Isabella toch weer mis gaan, dan gaan we wel volledig aangelijnd, maar ze doet het nu super.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door