Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Chan_wi
#3178927
Hoi, ik ben Chantal en woon met mijn gezin in Wijchen.
We hebben 2 honden, een Jack Russell van bijna 9 jaar en een Border Collie van 11,5 jaar. Niet de jongsten dus.

Al jaren voerden we ze brokken, gewoon handig uit de supermarkt. Maar het roer gaat om. Na 2 maanden geleden te zijn overgestapt op KVV, gaan we nu nog een stapje verder en door naar BARF. Ik ben nu al een hele tijd erover aan het lezen, maar er zijn nog veel zaken die ik -denk ik- gaandeweg moet ontdekken. Zoals bijvoorbeeld goede adresjes voor vlees e.d.

Maar ik kom hopelijk nu een heel eind met mijn menu's, maar ik hoor graag jullie meningen en adviezen.

Voor beide honden de verdeling:
vleesbot 45% - orgaanvlees 20% (incl 10% pens) - spiervlees 25% - groentes 10%

Border Collie -11,5 jaar oud -16,5 kg -aanleg om snel zwaar te worden, beweegt niet meer zoveel ivm snel pijnlijke gewrichten -uitgangspunt behoefte 3%
Dag 1/3/5/7 per dag:
Vleesbot 223gr
Spiervlees 217gr
Groentes 50gr

Dag 2/4/6 per dag:
Vleesbot 223gr
Orgaanvlees 115gr (verdeling 50%hart, 30% lever en 20% nieren)
Pens 116gr
Groentes 50gr

2x per week vis erbij, circa 275gr
2x per week rauw ei
(Moet ik het gewicht inhouden op de maaltijd van die dag of geven als extraatje bovenop de gebruikelijke hoeveelheid?)

Jack Russell -9 jaar oud -13,2 kg -te zwaar, is inmiddels al 1,3kg afgevallen maar heeft nog wat te gaan, streven naar 11 kg -uitgangspunt behoefte gebaseerd op 12,5 kg en 2%
Dag 1/3/5/7 per dag:
Vleesbot 141gr
Spiervlees 136gr
Groentes 31gr

Dag 2/4/6 per dag:
Vleesbot 141gr
Orgaanvlees 73gr (verdeling 50%hart, 30% lever en 20% nieren)
Pens 73gr
Groentes 31gr

2x per week vis erbij, circa 175gr
2x per week rauw ei

Ik heb op dit forum iemand uit de buurt gevonden die binnenkort een levering via SW krijgt, maar hier zit helaas geen wild bij. Tips voor wild en andere adresjes in de omgeving Wijchen zijn meer dan welkom.

Ik wil nu het volgende gaan bestellen en daar zal dan ook het menu uit bestaan:
Vleesbot- kippennekken, eendennekken, kiprugstukjes
Ik zou dit graag willen uitbreiden met iets van parelhoen of tam konijn, aangezien ik begrijp dat ze niet meer dan 2x per week "nekken" mogen. Zijn er eventueel ook nog andere goed verkrijgbare vleesbotten die geschikt zijn voor beginners?

Spiervlees- mager rundsnijlingen, lamssnippers, geitensnippers, kalkoendijvlees zonder been, kalfskopsvlees
Over kopsvlees lees ik dat sommige mensen dit liever niet geven. Wat is hier de reden van?

Orgaanvlees- geitenhart, runderhart, lamslever en lamsnieren

Pens- lamspens en geitenpens

Groentes- zal variëren, ik ben van plan om op de markt gewoon 8-10 verschillende groentes te kopen en deze te pureren en in porties voor 1 dag in te vriezen. Ik begreep dat als het erg droog is, er yoghurt of ei doorheen gemengd mag worden. Kan dit ook als ik het daarna wil invriezen?

Nogal wat vragen, maar het is erg veel info en heeeeeel spannend bij het eerste begin. Compleet nieuwe wereld voor mij.
Ik hoop dat jullie me wat verder op weg kunnen helpen.

Alvast heel erg bedankt!
Grt Chantal
Door Lizzy
#3178949
Chan_wi schreef:Hoi, ik ben Chantal en woon met mijn gezin in Wijchen.
We hebben 2 honden, een Jack Russell van bijna 9 jaar en een Border Collie van 11,5 jaar. Niet de jongsten dus.

Al jaren voerden we ze brokken, gewoon handig uit de supermarkt. Maar het roer gaat om. Na 2 maanden geleden te zijn overgestapt op KVV, gaan we nu nog een stapje verder en door naar BARF. Ik ben nu al een hele tijd erover aan het lezen, maar er zijn nog veel zaken die ik -denk ik- gaandeweg moet ontdekken. Zoals bijvoorbeeld goede adresjes voor vlees e.d.

Maar ik kom hopelijk nu een heel eind met mijn menu's, maar ik hoor graag jullie meningen en adviezen.

Voor beide honden de verdeling:
vleesbot 45% - orgaanvlees 20% (incl 10% pens) - spiervlees 25% - groentes 10%

Border Collie -11,5 jaar oud -16,5 kg -aanleg om snel zwaar te worden, beweegt niet meer zoveel ivm snel pijnlijke gewrichten -uitgangspunt behoefte 3%
Dag 1/3/5/7 per dag:
Vleesbot 223gr
Spiervlees 217gr
Groentes 50gr

Dag 2/4/6 per dag:
Vleesbot 223gr
Orgaanvlees 115gr (verdeling 50%hart, 30% lever en 20% nieren)
Pens 116gr
Groentes 50gr

2x per week vis erbij, circa 275gr
2x per week rauw ei
(Moet ik het gewicht inhouden op de maaltijd van die dag of geven als extraatje bovenop de gebruikelijke hoeveelheid?)
Hoi Chantal, hee goed zeg, dat het roer om gaat!
Nou, so far so good. Ik zie zelf niet waarom je hart en lever op deze manier zou verdelen trouwens. Je kunt de hoeveelheid orgaan gewoon verdelen in gelijke porties. Dat komt allemaal niet zo krap. Het mag hoor, zo, maar je maakt het jezelf ingewikkelder dan noodzakelijk.

Extra's hoef je niet af te trekken van de hoeveelheid voeding. Ik vermoed zo maar dat je honden vanzelf wel af gaan vallen op deze natuurlijke voeding, waar geen koolhydraat in zit.
Jack Russell -9 jaar oud -13,2 kg -te zwaar, is inmiddels al 1,3kg afgevallen maar heeft nog wat te gaan, streven naar 11 kg -uitgangspunt behoefte gebaseerd op 12,5 kg en 2%
Dag 1/3/5/7 per dag:
Vleesbot 141gr
Spiervlees 136gr
Groentes 31gr

Dag 2/4/6 per dag:
Vleesbot 141gr
Orgaanvlees 73gr (verdeling 50%hart, 30% lever en 20% nieren)
Pens 73gr
Groentes 31gr

2x per week vis erbij, circa 175gr
2x per week rauw ei
Prima.
Ik heb op dit forum iemand uit de buurt gevonden die binnenkort een levering via SW krijgt, maar hier zit helaas geen wild bij. Tips voor wild en andere adresjes in de omgeving Wijchen zijn meer dan welkom.
Helaas kan ik je daar niet aan helpen maar volg vooral de V & A hoek!
Ik wil nu het volgende gaan bestellen en daar zal dan ook het menu uit bestaan:
Vleesbot- kippennekken, eendennekken, kiprugstukjes
Ik zou dit graag willen uitbreiden met iets van parelhoen of tam konijn, aangezien ik begrijp dat ze niet meer dan 2x per week "nekken" mogen. Zijn er eventueel ook nog andere goed verkrijgbare vleesbotten die geschikt zijn voor beginners?
Ja, dit is erg veel nek. Dat kun je een of twee weken geven maar dan wordt dat echt teveel nek. Kwartel is erg geschikt. Maar konijnkarkas ook hoor. En parelhoen ook. En eendkarkas. En fazant kan ook vrij snel gegeven worden. Dat is iets harder dan eend. Haaskarkas is dan weer harder dan fazant. Dus dat is pas over een paar weken geschikt om te geven, afhankelijk hoe je honden het vleesbot verteren.
Spiervlees- mager rundsnijlingen, lamssnippers, geitensnippers, kalkoendijvlees zonder been, kalfskopsvlees
Over kopsvlees lees ik dat sommige mensen dit liever niet geven. Wat is hier de reden van?
Vlees van kalf is sowieso minder goed dan rundvlees. En omdat kalf jong rund is, voegt het niks toe qua diersoort. En de keren dat ik kalfskopvlees heb gezien... Vond ik dat goed genoeg voor de kliko maar niet voor mijn honden. Het is meestal kwalitatief gezien echte bagger. Dus kalfskopvlees zou ik zelf schrappen. Je hebt ook genoeg vleessoorten op je lijstje, dus je kunt dit ook prima schrappen.
Orgaanvlees- geitenhart, runderhart, lamslever en lamsnieren

Pens- lamspens en geitenpens
Prima
Groentes- zal variëren, ik ben van plan om op de markt gewoon 8-10 verschillende groentes te kopen en deze te pureren en in porties voor 1 dag in te vriezen. Ik begreep dat als het erg droog is, er yoghurt of ei doorheen gemengd mag worden. Kan dit ook als ik het daarna wil invriezen?
Dat hangt ook erg af van hoe je de groentenmix maakt, met wat voor machine. Als je dat met de keukenmachine of blender doet, dan heb je wel vocht nodig ja. Je kunt yoghurt of ei nemen maar ik vind dat dit er niet beter op wordt tijdens het invriezen. Ik zou zelf daarom gewoon water of anders bouillon kiezen. Zelf gemaakte bone broth is prima geschikt en gezond. Ik weet niet hoe je Engels is maar dit is een mooi recept : http://www.dogsnaturallymagazine.com/ho ... -your-dog/
Nogal wat vragen, maar het is erg veel info en heeeeeel spannend bij het eerste begin. Compleet nieuwe wereld voor mij.
Ik hoop dat jullie me wat verder op weg kunnen helpen.

Alvast heel erg bedankt!
Grt Chantal
Ik vind het wel meevallen Chantal, qua de hoeveelheid vragen! Je hebt duidelijk je huiswerk heel goed gemaakt!
Door Chan_wi
#3178962
Superbedankt voor de snelle reactie.
En laat ik nou de gelukkige bezitter van een crockpot zijn...dus die bouillon komt in orde! :biggrin2:

Ik laat het kopsvlees weg en vul dat aan met het overige genoemde spiervlees. En ga nog even hard op zoek naar wat extra soorten vleesbot. Wellicht even bellen met de poelier.

Grt Chantal
Door Sandhi
#3180419
Hoi Chantal

In Malden zit Meat & Bones. Ze bezorgen gratis vanaf 70 euro, maar je kunt het ook afhalen.
Het aanbod Barf is niet zo heel erg groot, maar heel handig om wat bij te halen.
http://www.meatandbones.nl/

Ik zou voor wild ook het aanbod van Floris24 in de gaten houden. Hij bezorgd het aan huis.

Groet, Sandhi
Gebruikersavatar
Door Renner
#3182351
Hoi Chantal,

Leuk, nog iemand uit Wijchen! Ik ben ook net begonnen met mijn pup (zo'n 3 weekjes nu). Ik heb het vlees via SW besteld (Arnhem) en het wild via Floris24. Zie het vraag en aanbod forum, daar heeft hij vaak een topic, hij brengt thuis voor 3,-. Maar mocht jij iets in de buurt vinden, hoor ik het ook graag:)

Veel succes en plezier met Barfen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door