Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3178062
Aan de eendenkarkassen die ik vandaag geportioneerd heb, zat nog erg veel los vel. Kan ik dit gewoon als spiervlees zien? Ok, de huid is een orgaan, maar moet ik dat voedingstechnisch ook zo zien?
Door frodo quin
#3178069
Huid is een onderdeel van een dier en voer ik gewoon als er ten minste niet overdreven veel vel aanhangt. Bv een half karkas met het vel van het hele dier er rond verwijder ik een deel zodat het terug in verhouding is, maar heb dat nog maar zelden voor gehad. Het is natuurlijk wat anders als vel niet binnen het dieet past van een dier met gezondheidsproblemen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3178287
Ik zou vel niet graag als spiervlees voeren want dan doe ik mijn honden echt tekort. Want dat is het nou eenmaal niet. Huid is orgaan. En het (tamme) eendenvel bevat meestal ook nog behoorlijk veel vet (de onderhuidse vetlaag).
Overtollig vel aan een karkas (alles wat er aanhangt en niet op het bot zit) snij ik altijd weg. En die delen waar veel vet onder zit ook.
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3178316
pike schreef:Ik zou vel niet graag als spiervlees voeren want dan doe ik mijn honden echt tekort. Want dat is het nou eenmaal niet. Huid is orgaan. En het (tamme) eendenvel bevat meestal ook nog behoorlijk veel vet (de onderhuidse vetlaag).
Overtollig vel aan een karkas (alles wat er aanhangt en niet op het bot zit) snij ik altijd weg. En die delen waar veel vet onder zit ook.
Kan ik het ook laten zitten als extra? Zeker nu het kouder wordt en ook gezien het gegeven dat Frood denkt dat ie een hazewindhond is ,kan een beetje extra calorieën geen kwaad denk ik. Ik wil eigenlijk niet zomaar wat weg gooien van een dier
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3178317
frodo quin schreef:Huid is een onderdeel van een dier en voer ik gewoon als er ten minste niet overdreven veel vel aanhangt. Bv een half karkas met het vel van het hele dier er rond verwijder ik een deel zodat het terug in verhouding is, maar heb dat nog maar zelden voor gehad. Het is natuurlijk wat anders als vel niet binnen het dieet past van een dier met gezondheidsproblemen.
Er zat wel meer vel aan dan logisch is, heb het nu maar even zo gelaten. Als ik een droger had zou ik misschien kijken of ik er een snack van zou kunnen maken, of is dat te vet?
Door Anne in Zweden
#3178338
pike schreef:Ik zou vel niet graag als spiervlees voeren want dan doe ik mijn honden echt tekort. Want dat is het nou eenmaal niet. Huid is orgaan. En het (tamme) eendenvel bevat meestal ook nog behoorlijk veel vet (de onderhuidse vetlaag).
Overtollig vel aan een karkas (alles wat er aanhangt en niet op het bot zit) snij ik altijd weg. En die delen waar veel vet onder zit ook.

+1.

Zelf verzamel ik 'meuk' (vet, vellen) die ik in spiervlees en karkassen aantref in een bakje in de diepvries. Als ik genoeg heb verzameld, breng ik het naar het bos (Zweden) voor de wolven en vossen en beren, of (in Duitsland) naar een plekje waarvan ik weet dat er geen mensen met honden komen maar waar wel vossen zitten. Hebben die ook eens iets lekkers, en heb ik de restjes niet zomaar weggegooid.
Drogen wordt denk ik lastig, omdat vooral eendenvel heel vet is. Maar je kunt het proberen natuurlijk. Ik zou het dan wel op een flink wat hogere temperatuur dan normaal doen, anders duurt het een eeuw en stinkt je hele huis naar rotte eend voordat het vel ook maar een klein beetje droog is! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3178370
Hier gaat het vet in de winter naar de meeuwen, kauwtjes, eksters, spreeuwen, en wat er maar voorbij vliegt. Zomers gooi ik het wel weg, want dan verstoppen met name de eksters het vet voor slechtere tijden, en dat doen ze natuurlijk in mijn tuin, en dan is het alsnog voor de honden ::)
Door Anne in Zweden
#3178372
pike schreef:Hier gaat het vet in de winter naar de meeuwen, kauwtjes, eksters, spreeuwen, en wat er maar voorbij vliegt. Zomers gooi ik het wel weg, want dan verstoppen met name de eksters het vet voor slechtere tijden, en dat doen ze natuurlijk in mijn tuin, en dan is het alsnog voor de honden ::)
;D ;D :biggrin2:
Door Shanti en co
#3178376
Ik zou het gewoon voeren maar niet als spiervlees, aan de huid zit vooral veel vet. Als een hond aanleg heeft om dik te worden zou ik het er wel vanaf halen maar in jouw geval is het volgens mij geen probleem.
Door Lizzy
#3178512
Huid en vet is geen spiervlees en kan ook niet als zodanig meegeteld worden. Ik geef het hier niet aan Linga en Biscuit (want Linga is wat ouder en oudere honden lopen nou eenmaal meer kans op alvleesklierproblemen - heeft zij overigens geen last van en Biscuit is gewoon een beetje mollig, schattig mollig voor haar doen en beslist niet te dik maar ze moet niet dikker). Die kleintjes krijgen sommige stukken vel en vet wel (als het niet te erg is) omdat ik die zeker in de winter kan voeren totdat ik een ons weeg. Zeker Frou Frou is super snel super mager. Dus wat extra calorieetjes kan bij hun geen kwaad.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3178532
Die hele bulben los vel die er aan sommige eendkarkassen nog hangt, snij ik eraf. Beetje vel aan het karkas hoort erbij, maar tijdje terug karkassen gehad waar zeker minstens een ons los vel ingepropt zat en dat losse vel gaat dan weg. Waren dus zeer oneconomische eendkarkassen.
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3178543
Nou ja dat was hier dus ook het geval. Als ik ze nou eens op het tosti/gril ijzer gooi en er zo snacks van maak? (Ja ik ben niet helemaal normaal )
Op zich kan het voor Frodo van nog geen jaar met 0 overgewicht voor de alvleesklier geen kwaad Lizzy?
Door Retrievers
#3178547
Ik vind het raar dat de meeste van jullie het weggooien. :o :???: Kijk heeft je hond een medisch probleem oké, maar ik geef gewoon de vellen die eraan zitten. Ik zie wolven in het wild ook niet kieskeurig alle vet laten liggen. Die vreten het ook gewoon op en sinds ik mijn honden zo natuurlijk mogelijk wil voeren ga ik het niet wegsnijden maar laat ik het ze gewoon opeten.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3178550
Ik voer het gewoon mee ook , zit alleen wel eens aan de eendkarkassen de , niet aan andere karkassen dus is niks wat ze dagelijks krijgen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door