Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door NancyS
#317830
Zodra alle kvv uit de vriezer op is, gaat Kelly volledig over op zelf samengesteld.
Ik geef nu al een paar dagen per week een kippebout met wat hart, een stukje runderlap en groentemix
Ongeveer 1 x per 7-10 dagen krijgt Kelly pens.
De kippenekjes, kipkarkassen, lamsribben en het kopvlees is inmiddels besteld.
Kelly weegt ongeveer 17 kg, dan zou ze dus op 425 gram per dag komen.
Ik voer meestal wat meer, het is een erg aktieve hond.
Het totaal van mijn "ontwerp" menu is 3200 gram per week.
Dit wil ik Kelly gaan voeren :

Ma ochtend : 200 gram pens
Ma avond : 300 gram pens
Di ochtend : 150 gram kopvlees + 100 gram groentemix
Di avond : 250 gram kippenekjes
Wo ochtend : 250 gram haring + 100 gram groentemix
Wo avond : 150 gram kipkarkassen
Do ochtend : 150 gram kopvlees + 100 gram groentemix
Do avond : 250 gram kippenekjes
Vr ochtend : 150 gram kopvlees + 1 eitje
Vr avond : 250 gram kipkarkas
Za ochtend : 150 gram kopvlees + 50 gram groentemix
Za avond : 250 gram kippebout
Zo ochtend : 100 gram hart + 100 gram groentemix
Zo avond : 250 gram lamsrib

Tot nu toe heb ik de kippebouten die ze krijgt ontdaan van het vlees en het bot gemalen in de vleesmolen.
Van kippevleugels wil ze nog niets weten, ze kauwt er niet op en pakt ze ook niet aan.
Als ze helemaal niet wil gaan kluiven, dan maal ik de kippebotjes in de vleesmolen en mix ik de daghoeveelheden door elkaar en geef het als een soort kvv maar dan zelf gemaakt.
Wat vinden jullie als ervaren barfers van dit menu ?

Groetjes, Nancy en Kelly
Door Lizzy
#317837
Leuk dat je zelf gaat samenstellen!!

De percentages zijn prima in orde:

Je geeft ongeveer:

41,80% vleesbotten
17,9% orgaanvlees
25,4% vlees
13,4% groentes
1,5% diversen (ei)

Ik weet niet of je van plan bent om dit menu zo te blijven geven of dat dit je 'begin menu' is? Als je het zo wilt blijven geven, dan vind ik het persoonlijk te eenzijdig. Van de 6 RMB's geef je er 5 bestaande uit iets van kip. Ik denk dat je dit meer moet afwisselen met bijv. RMB's van konijn, parelhoen, eend, duif, kalf, etc. Verder geef je dan qua spiervlees voornamelijk kopvlees. En hoewel kopvlees prima vlees is, denk ik dat je ook hier wat meer afwisseling moet bewerkstelligen. Ik denk dan aan wat lamsvlees of kalkoen ofzo. En ik zou ook het orgaanvlees wat afwisselen. Lever is ook erg gezond (kippenlever bijv). En je zou ook bijv. een keer wat lamshart of lamsniertjes kunnen geven.

Verder zou je nog best 1 eitje mogen geven. Verder denk ik dat je ook best 3 keer per week wat visolie mag geven.

Mag ik vragen wat voor groentes je in je groentemix verwerkt?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 10 mei 2005, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door NancyS
#317855
[quote="Lizzy"]
Ik weet niet of je van plan bent om dit menu zo te blijven geven of dat dit je 'begin menu' is? Als je het zo wilt blijven geven, dan vind ik het persoonlijk te eenzijdig. Van de 6 RMB's geef je er 5 bestaande uit iets van kip. Ik denk dat je dit meer moet afwisselen met bijv. RMB's van konijn, parelhoen, eend, duif, kalf, etc. Verder geef je dan qua spiervlees voornamelijk kopvlees. En hoewel kopvlees prima vlees is, denk ik dat je ook hier wat meer afwisseling moet bewerkstelligen. Ik denk dan aan wat lamsvlees of kalkoen ofzo. En ik zou ook het orgaanvlees wat afwisselen. Lever is ook erg gezond (kippenlever bijv). En je zou ook bijv. een keer wat lamshart of lamsniertjes kunnen geven.

Verder zou je nog best 1 eitje mogen geven. Verder denk ik dat je ook best 3 keer per week wat visolie mag geven.

Mag ik vragen wat voor groentes je in je groentemix verwerkt?


[/quote]

Dit is inderdaad een begin menu, omdat Kelly nog moet leren kluiven is het voornamelijk kip.
Als ze het goed gaat eten wil ik meer lamsribben gaan geven.
Ik zal in Duitsland eens op zoek gaan naar goedkope eend, konijn etc.
Kalkoen is daar ook een stuk goedkoper, ik zal wat kopvlees gaan vervangen door kalkoen.
Ik ben nog op zoek naar goede adressen voor barfprodukten.
Er komen zeker ook wel kippelevertjes, maagjes en hartjes op het menu.
Ik zal nog een extra eitje toevoegen en visolie halen.
Kan dat in capsules of gewoon vloeibaar geven ?
Mijn eerste groentemix heb ik al in de vriezer :
2 struikjes lof, 1 rode biet, 1 winterwortel, handje spinazie, handje sperziebonen en een teentje knoflook.
Het is maar een "uitprobeersel" of ze het wel eet en dat doet ze gelukkig goed.
Ik wil meer verschillende groentes gaan mixen in de volgende mix.
Door Lizzy
#317893
[quote="NancyS"]
Dit is inderdaad een begin menu, omdat Kelly nog moet leren kluiven is het voornamelijk kip.
Als ze het goed gaat eten wil ik meer lamsribben gaan geven.
Ik zal in Duitsland eens op zoek gaan naar goedkope eend, konijn etc.
Kalkoen is daar ook een stuk goedkoper, ik zal wat kopvlees gaan vervangen door kalkoen.
Ik ben nog op zoek naar goede adressen voor barfprodukten.
Er komen zeker ook wel kippelevertjes, maagjes en hartjes op het menu.
Ik zal nog een extra eitje toevoegen en visolie halen.
Kan dat in capsules of gewoon vloeibaar geven ?
Mijn eerste groentemix heb ik al in de vriezer :
2 struikjes lof, 1 rode biet, 1 winterwortel, handje spinazie, handje sperziebonen en een teentje knoflook.
Het is maar een "uitprobeersel" of ze het wel eet en dat doet ze gelukkig goed.
Ik wil meer verschillende groentes gaan mixen in de volgende mix.

[/quote]

Het is prima/heel goed om langzaam te beginnen en langzaam op te bouwen! Dus ga vooal zo door! Je kunt dit zo prima uitbouwen. Nogmaals, je percentages zijn prima. Je groentemix ziet er ook goed uit. Je zou wat meer bladgroentes erbij kunnen doen, bij de volgende mix. Ik denk dan aan andijvie of paksoi of waterkers. Waterkers is heel gezond. Bevat ook wat jodium.

Als je goedkoop aan kalkoen kunt komen, dan is het misschien ook een idee om kalkoendij te kopen en dit te malen?
Door NancyS
#319334
Ik heb gisteren ruim 2 kilo paardenvlees bij het slachthuis gehaald, dat kan ik mooi afwisselen met het kopvlees.
Ik zal het maar niet vertellen aan mijn eigen paardje :-[
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door