Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door shivablue
#3177909
Hallo,

Is er iemand die mij kan helpen?
M'n poezen staan nu bijna 1 jaar op kvv. Gisteren hun jaarlijkse bloedafname gehad om de nierfunctie
te controleren. Heb ook laten kijken naar eventuele tekorten die kunnen voortvloeien uit de voeding.
Ben dan wel een grote voorstander voor rauwe voeding, maar wil toch wel zeker zijn dat ze alles krijgen wat
ze moeten krijgen.

Wat blijkt beiden hebben vit B12 en foliumzuur tekort. Dit moeten ze uit voeding halen, zit oa in vlees. Nu vraag ik me
af hoe dit mogelijk is. Dan wordt er toch geen kwalitatief goed vlees gebruikt.
Is er iemand die mij daar wat meer kan rond vertellen.

Bij de jongste (12j) is het creatine gehalte licht verhoogt, valt nog binnen de normale normen, maar
aan de hogere kant van het normale.
Ken geen enkele dierenarts die voorstander is van rauwe voeding. Dus uiteraard wordt mij aangeraden om vanaf nu
aangepaste korrelvoeding te geven.
Was in de veronderstelling dat rauw vlees minder belastend is voor de nieren dan korrels. In korrels is het vochtgehalte extreem laag
wat al niet goed is. Het eiwit gehalte is beduidend hoger dan in rauw vlees (volgens Da moet ze nu een eiwit arm dieet krijgen).

Kan ik een kat met beginnend nierfalen toch op rauwe voeding zetten. Ten minste als ik een product vind van betere kwaliteit dan ik nu geef.
Heb Haaksbarf gegeven, sinds 2 weken Tinlo. Welke kvv heeft dan wel een goede samenstelling, kan iemand mij hier in helpen.

Wil zelf het menu wel samenstellen maar woon in het achterlijke West-Vlaanderen (België). Kan hier wel aan bio-kip komen (alleen bio-kip) maar niet
aan de organen (vanwege de zogenaamde voedselveiligheid). Omdat ik goede producten voor m'n lieverds wil, leg ik m'n (misschien wel misplaatste) vertrouwen in producenten van kvv. En zelfs hiervoor moet ik kilometers ver rijden om aan een goede (dacht ik toch) kvv te komen.

Hopelijk kan mij iemand raad geven, of iemand die een gelijkaardige ervaring wil delen.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3178061
Kwalitatief goed vlees qua vitamine B12 en foliumzuur bestaat niet meer. . Dit zou je alleen kunnen bereiken door biologisch wild te voeren. Krijgen de poezen toevoegingen van soja?
Door shivablue
#3178082
Dank voor de reactie Janneke en Fenixjuh,

Heb mail gestuurd naar Tannetje Koning. Hoop dat ze me kan helpen.

Nee, ze krijgen geen soja. Dacht dat kvv volledige voeding was en dat supplementeren niet nodig was.
Dus katten die rauwe voeding krijgen moeten toch nog vitamine supplementen krijgen.
Is het in het algemeen dat vlees onvoldoende vit B12 en foliumzuur bevat of enkel de stukken vlees die gebruikt
worden om kvv te maken?
Wat kan ik dan het best geven als supplement. Heb al wat opgezocht maar er bestaan zoveel producten.
Ook lees ik dat soja van nature geen vit B12 bevat.

Ben van plan om me meer te verdiepen in rauwe voeding maar vanwege m'n studies heb ik nu weinig tijd om me
met andere zaken bezig te houden.
Door hannabelgje
#3178139
Ik kan hier in de Belgische supermarkten gewoon orgaan vlees kopen van kip en rund. De carrefour hier heeft het altijd en de delhaize bijna altijd. Hier krijgen de katten barf ook zonder supplementen.
Door shivablue
#3178453
Goed nieuws, antwoord gekregen van Tannetje. De testen op vit B12 zijn onbetrouwbaar.
Doordat de poezels op rauw vlees staan is het heel onwaarschijnlijk dat ze een vitamine tekort hebbe (als ze geen
diarree hebben tenminste).
En wat de creatinine betreft, die mag 10% hoger zijn dan bij dieren die geen rauwe voeding krijgen.

Dus maw m'n lieverds zijn gezond!
Heeft die DA me daar de schrik van m'n leven gegeven. Ben er 2 dagen niet goed van geweest, tranen met
tuiten. En blijkt dat alles gewoon normaal is. Als ik de raad van DA had opgevolgd kreeg die nu een nierdieet en zou
die pas echt nierproblemen en andere krijgen.

Bedankt om me door te verwijzen naar Tannetje, Janneke :))!!!!

PS Ik koop ook wel eens een duifje, kwartel en organen van supermarkt die ik dan in de molen draai hoor hannabelgje.
Maar voor ik volledig overschakel op barf wil ik me er eerst wat verdiepen in het hele barf gebeuren. En ik wil het ook
zo bio mogelijk houden.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3179692
is het nou zo dan dat alleen tegenwoordig in wild vit b12 en foliumzuur zit? Ik dacht dus ook compleet te voeren.
Dan geld het voor de mens ook lijkt mij :-\ hoorde van buurvrouw dat er in het verzorgings tehuis waar zei werkt wel opvallendveel b12 word geprikt :-\ lijkt zelfde reden dan?
Nou kwam ik van puur vit en mineralen tegen en wat blijkt dat die twee er ook onder andere inzitten,ik ben toch bang dat mijn honden te kort komen dan nu.
De katten krijgen geen vers lusten ze niet,zal is kijken of het daar ook in toegevoegd is.
Ga ook is kijken op de site van carnibest want misschien is dat wel de reden dat hun al jaren extra vit toevoegen?? Of weet iemand dat?
Ben beetje onzeker nu :(
Gebruikersavatar
Door kiara
#3179827
antwoord gehad,er word 1 % div vitamine toegevoegd (heb de lijst gehad) om bepaalde tekorte zoals wat ik noemde :b12 en foliumzuur,en ja daarom word dat toegevoegd er zit te weinig in"gewoon vlees"ga toch van puur kopen
Door paasnini
#3180118
Dat Carnibest vitamine toevoegd is alleen maar volgens de wettelijke regels die zeggen dat het zonder t oevoegingen niet compleet is.
Let wel op, niet iedere kvv is compleet, sommige zijn enkelvoudig.
Door frodo quin
#3180138
Mijn katten krijgen maar af en toe kvv, verder nrv, maar van de kat waar de bloedwaarden van getest zijn was de b12 binnen de normen, langs de hoge kant. Ze krijgen wel quasi uitsluitend wild en bio. Het klopt dat industriedieren geen b12 binnen krijgen via hun voeding, ze krijgen supplementen bij zodat ze zelf niet omvallen en hun vlees b12 bevat wat belangrijk is voor diegene die het opeet.

Wat betreft de betrouwbaarheid vd test: bij mensen is het zo dan een hoog foliumzuurgehalte de b12 hoger kan laten lijken dan het is, dus de waarde kan lager zijn dan ze uit de bloedtest laat uitschijnen, omgekeerd niet. Hoe het bij katten werkt weet ik niet.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3180142
Dus als ik het goed begrijp mens of dier als je dus alleen maar die bv plofkip etc eet je tekort komt? Of in mijn geval bijna geen vlees? Ga in ieder geval toch wat meer wild voeren KVV dan
Gebruikersavatar
Door kiara
#3180147
Nee uiteraard niet de plofkip maar wat denk je waar de meeste van ons de kipkarkassen, nekken , rugstukken vandaan komen , vind toch zorgwekkend , ook wat ik zei bij mensen vaak te kort
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door