Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3177992
Gisteren was het dan eindelijk zo ver! Nestbroer Marley en Yara zijn volledig onderzocht in Eersel. Nu heb ik de rontgenfoto's en onderzoeken ontvangen en ik deel ze graag met jullie.

We zijn begonnen met de hartecho, uitgevoerd door Dr. Hanneke van Meeuwen. Tijdens de echo word er gekeken of de kleppen goed aangelegd zijn en of het hart goed functioneert. Er zijn geen afwijkingen gevonden!
Daarna ondergingen ze het lichamelijk onderzoek. De ademhaling werd gecontroleerd, samen met de neusgaten. De huid en vacht werd nagekeken. De arts heeft in de oren en ogen gekeken om te controleren op afwijkingen, bij de ogen werd ook de traanproductie gemeten. Het heupgewricht werd aan geduwd en getrokken, de knieschijven werden gecontroleerd op Patella Luxatie (volgens Meutstege protocol), ook werd de staart nagekeken op afwijkingen.
Hoera, alles goed tot zo ver!!

Hierna kreeg Yara een prikje voor narcose. Voor de röntgenfoto's duwen en trekken ze flink aan de heupen, dus dan krijgen we een duidelijker beeld. Ook kan dan gelijk de keel geinspecteerd worden. Daar word nagekeken of het lange gehemelte niet te lang of te dik is, of er geen amandelen zijn die afwijkend zijn, het strottenhoofd word ook nagekeken op afwijkingen. Weer geen afwijkingen gevonden, prachtig voor een bulletje!
De (heup)foto's worden gemaakt door Dr. Maarten Kappen, daarvoor ligt Yara in een soort bak. Wat we tot nu toe op de foto zien: geen afwijkingen, natuurlijk moeten we de officiele uitslag hiervan nog afwachten.

De Pennhip heupfoto's bestaan uit 3 opnames, waarvoor ze allerlei bakken gebruiken om Yara in positie te brengen. Ik heb gekozen om naast de officiele HD foto's ook Pennhip foto's te laten maken omdat bulletjes nou eenmaal anders van bouw en heupen zijn als andere honden. Bij de Pennhip uitslag krijg je ook een gemiddelde te zien van alle honden van dat ras. Dat is natuurlijk heel interessant.
Voor de ED elleboogfoto's worden er 4 opnames gemaakt, 2 van elke elleboog. Eentje van boven en eentje van de zijkant. Er word gekeken of er misschien artrose in de ellebogen aanwezig is, of dat de elleboven goed gevormd zijn. Op de foto's zijn geen afwijkingen te zien, maar we moeten afwachten welke waarde het onderzoekspanel ze toekent.
Er zijn 3 rugfoto's gemaakt, zodat elke wervel er goed op staat. Yara heeft voor een bulletje geen afwijkende staart. Alle lendenwervels zijn goed gevormd en zonder artrose of spondylose aanwijzingen. In de borstwervels zitten 2 hemivertebrae wervels. Dat betekent dat de vorm van deze wervels afwijkend is.
Helaas bestaan er maar weinig bullen zonder hemivertebrae. In overleg met Dr. Maarten Kappen is ook besloten dat dit geen belemmering hoeft te zijn voor de fokplannen. Er moet wel rekening mee gehouden worden met de partnerkeuze. De luchtpijp van Yara is prachtig, 10,7 millimeter. Dat is een super maat!
Ook heb ik haar bekkenopening laten meten. Ik hoop op een eventuele zelfbevalling, dus wat meer gegevens hiervan zijn altijd prettig. Haar bekkenopening is 44,6 millimeter. De gemiddelde kopgrootte van een pasgeboren FB pupje is gemiddeld tussen de 30,3 en 38,6 millimeter volgens de gegeven die ik heb kunnen vinden. Dat geeft goede hoop op een zelfbevalling!!

De uitslagen van de Pennhip, HD en ED foto's laten nog even op zich wachten, maar ik deel graag de formulieren van de onderzoeken en de rontgenfoto's alvast.

Eind december zal Yara een ECVO test ondergaan, dit is dan de laatste test. Yara heeft ook een MyDogDNA test gehad (PRA drager) en een Degeneratieve Myelopathie DNA test (vrij).

Tot nu toe gaat alles voorspoedig, en staat er niets in de weg om Yara in te zetten voor de fok. Hopelijk mag ze een goede bijdrage leveren!

Certificaat van de hartecho
Afbeelding

Onderzoeksprotocol 1
Afbeelding

Onderzoeksprotocol 2
Afbeelding

Onderzoeksprotocol 3
Afbeelding

Heupen
Afbeelding

Staart, stukje lendenwervels (en poep :D )
Afbeelding

Yara haar nekwervels en strottenhoofd (ze heeft geen trachea tube in op mijn verzoek, zodat het strottenhoofd in zo normaal mogelijke staat is)
Afbeelding

Borstwervels van Yara. Bij het hobbeltje in de rug links van het midden zitten de 2 hemivertebrae
Afbeelding

Elleboog
Afbeelding

Elleboog
Afbeelding

Elleboog
Afbeelding

Elleboog
Afbeelding


En broer en zus nog even samen op de foto :smitten:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ChantalKrijn op di 29 dec 2015, 16:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Neally
#3178008
Wat een pracht van een 'rapport'. :thumbup:
Mooi om zo die foto's te kunnen zien. Is dat kleine streepje/dingetje haar chip?
Wat is ze leuk, wat is ze mooi. Tof!
Door Shanti en co
#3178013
:D :thumbup:

Wat een mooie uitslagen tot nu toe, hopelijk zijn de officiële beoordelingen van de heupen en ellebogen net zo goed!
Door ChantalKrijn
#3178045
Kim_S schreef::groupwave2: :circle: :mbounce:

*Wil graag als eerste op de lijst voor een pupje* ::) :biggrin2:
Haha, eerst netjes een mailtje sturen dan he. Waarin je jezelf voorstelt enzo :biggrin2:
Door ChantalKrijn
#3178046
constance.blokzijl schreef:Wat goed nieuws!
En zie ik nou dat ze bij Bulls of Crown komt?
Ik heb 2 Amerikaanse bulldoggen van Bulls of Crown Afbeelding
Goed gezien! Wat leuk :D
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3178047
Pfff, moet dat nou? :-\ Yara is toch nog gewoon een pupje van 4 maanden? ::) ::)

Van harte met dit prachtige rapport, ik hoop dat jij en Yara er iedereen van kunnen overtuigen van hoe geweldig een gezonde hond is :)

Ow, en die oren van Yara. .... :smitten: :smitten: :smitten:
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3178049
ChantalKrijn schreef:Haha, eerst netjes een mailtje sturen dan he. Waarin je jezelf voorstelt enzo :biggrin2:
O ik wilde vragen wat ze motteh kosteh :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pike
#3178054
Tjee wat moeten jouw honden een hoop tests doorstaan :o Gefeliciteerd met de goede resultaten die jullie tot nu toe hebben gescoord :cool:
Door ChantalKrijn
#3178057
pike schreef:Tjee wat moeten jouw honden een hoop tests doorstaan :o Gefeliciteerd met de goede resultaten die jullie tot nu toe hebben gescoord :cool:
Eh.. ze móeten niks.. Niet van de RV en niet vanuit de Raad. Geen enkele test verplicht Dat is ook een beetje het probleem geworden bij het ras.

Weet je wat het is met die testen.. Niemand test, en als er al getest word word er geen enkele openheid over gegeven. Niet vanuit fokkers, niet vanuit de RV. Het is dus gissen hoe het er allemaal voor staat. Vandaar dat ik zelf dat onderzoeksprotocol gemaakt heb wat je ingevuld ziet. Ik heb de dingen erin gezet die ik vaak om me heen hoor waar de FB's last van hebben. Het is onontgonnen gebied, dus gebaseerd op de bouw, gegevens die ik zelf bij elkaar heb kunnen sprokkelen, de verhalen en gezond verstand heb ik bedacht dat deze testen handige informatie zouden kunnen geven. Wat dit betreft heb ik liever veel informatie op dit moment, in een later stadium kan ik altijd er nog voor kiezen om dingen weg te laten
Door Martine-Tom
#3178314
Wat goed!!!
Gelukkig geen verborgen gebreken! Heb je al wat van dr fokkers gehoord? Die zullen ook wel retetrots zijn op wat ze gefokt hebben :)

Goooooo Yara! Mooie stammoeder ;)
Gebruikersavatar
Door AnnemiekevD
#3178328
Wat een mooie resultaten, daar mag je trots op zijn!
Hopelijk nemen vele fb fokkers een voorbeeld aan jou.
Door ChantalKrijn
#3178448
Martine-Tom schreef:Wat goed!!!
Gelukkig geen verborgen gebreken! Heb je al wat van dr fokkers gehoord? Die zullen ook wel retetrots zijn op wat ze gefokt hebben :)

Goooooo Yara! Mooie stammoeder ;)

Haar fokkers wisten het natuurlijk als eersten :biggrin2: Die waren er ook mega blij mee!!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door