Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3177980
Frodo eet 100 gram orgaan per dag, dus 700 per week waarvan de helft pens. Ik maakte steeds zelf organenmix van nier/hart/lever in gelijke verhoudingen. Nu heb ik wat last gehad met kopen van nier, maar wel ook lamshersenen aangeschaft.
Het duizelt mij nu even wat ik het beste kan doen met portioneren. Ik heb in huis:
1 kg lamslever
1 kg geitenhart
300 gr lamsnieren
300 gr lamshersenen
Ja veel lam, maar verder genoeg variatie bij andere voedselgroepen en nog orgaanmix in huis waar weer andere diersoorten in zijn verwerkt.

Frodo eet 500 gram per dag (3% van zijn gewicht )
45% vleesbot
20% orgaan
25% vlees
10% groente

Hoeveel lever moet/mag hij binnen krijgen per week?
Hoeveel heeft hij nodig per week van hart en nier?
Hoeveel van de hersenen kan ik geven per week?

Ik ben even het overzicht kwijt en dankbaar als jullie even mee kijken
#3177986
Ik zou van het hart en lever een halve kg en van de nieren en de hersenen de 300g opmaken en dat dan in porties per week verdelen.
Dan voer je ongeveer 1/3 lever, 1/3 hart en 1/6 nier en 1/6 hersenen.

Er zijn niet specifieke hoeveelheden lever/nier/hart/hersen die een hond per week binnen moet krijgen, het is afhankelijk van hoeveel die hond aan eten nodig heeft. De 10% orgaan die je voert (pens niet meegerekend) kun je in gelijke delen onder hart/lever/nier verdelen (alles 1/3 dus) of er nog wat ander orgaan als hersenen, ballen en maag bij voeren.
Er zijn ook mensen die 15 of 30% orgaan voeren en dus minder of juist meer voeren en hun honden doen het daar vaak ook goed op.

Zolang je goed afwisselt heb je wel ruimte om eens wat meer of minder van bijvoorbeeld lever te voeren.
#3178084
Ik koop 4 kg orgaan. Lever, hart, nier en pens. Deze geef ik allemaal dezelfde hoeveelheid van. Dus 1/4 pens, 1/4 hart, 1/4 nier en 1/4 deel lever. Ik reken het allemaal niet zo erg nauw maar een beetje op het oog. In het wild vreten wolven ook de ene keer meer dan de andere keer. In het ene bakje kan dus wat meer nier zitten dan in de andere.
#3178167
Ik doe nooit zo moeilijk en gooi op het oog van alles even grote hoeveelheden in de bak. Of je nou 1/3 of 1/4 in de bak gooit (van alles): dat soort verschillen maken in mijn ogen niet uit. Zeg je hebt 500 gram orgaan. Dat deel je door 3. Is 166 gram van ieder. Deel je het door 4 is 125 gram van ieder. Verschil 41 gram. Denk dat daar nog nooit een hond van is omgevallen :)
#3178184
Lizzy schreef:Ja maar, ja maar:

In totaal (even als voorbeeld) 50 gram gedeeld door 3 = 16 gram en 50 gram gedeeld door 4 = 12,5 gram
Dat is zo hoor . Maar ik vertrouw op de weegschaal , als ik het voor haar op het oog zou doen :biggrin2: Dan zou ze van alles veel te veel krijgen
Zij eet natuurlijk wel
#3178193
Ik hoor het al, ik moet me er niet al te druk om maken. Ik dacht dat met name lever niet structureel te veel of te weinig mag zijn en was even het spoor bijster hoeveel nou wenselijk is.
De cupcakevormpjes zijn inmiddels alweer gevuld met orgaanmix en klaar om ingezet te worden in het volgende weekmenu. Dank allen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door