Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Rico
#3177521
Ik vroeg me eigenlijk af, hoe hoort een goede drol er nou uit te zien.
Rico zijn poep(jes) zien er eigenlijk de laatste tijd meestal zo uit, een driekleurendrol :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Door Lizzy
#3177568
Ja, dat ziet er voor mij heel normaal uit. De drollen zien er hier gemiddeld ook zo uit, afhankelijk van wat ze hebben gegeten. De ontlasting is volgens mij wel vrij hard. Dat kan een indicatie voor teveel bot zijn.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3177642
Ik knijp in het zakje altijd en moet zeggen dat het vrij makkelijk indrukt... het is wel stug en compact.
Toen hij van de Renske niet goed kon poepen was het zo hard dat ik het nauwelijks in kon knijpen.
Dus het kan harder.

Maar wat is te hard?
En heb je een idee waarom het er zo in drie kleuren uitkomt, is daar een verklaring voor? :)
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3177653
Dat was bij Frodo ook toen hij nog tweemaal daags at. Het wordt in etappes verteerd en komt er in prachtige schakeringen bruin weer uit :biggrin2:
Nu hij één maal per dag eten krijgt is het meer homogeen qua kleur en textuur. Hoeveel keer per dag eet jou geboefte?
Door Lizzy
#3177660
Ze kakken hier zo vaak in 2 kleuren. Kennelijk verteerd alles dat je voert anders en komt dat een soort van gescheiden er weer uit.
Door BlissSpirit
#3177683
Lizzy schreef:Ze kakken hier zo vaak in 2 kleuren. Kennelijk verteerd alles dat je voert anders en komt dat een soort van gescheiden er weer uit.
Hier ook hoor en eten 1x per dag.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3177693
AnoukFrodo schreef: Nu hij één maal per dag eten krijgt is het meer homogeen qua kleur en textuur. Hoeveel keer per dag eet jou geboefte?
Twee maal per dag, al eet hij de hele week in de ochtend niet. Sinds gister had hij wel weer trek in een ontbijt, en vandaag ook :D

Maar wanneer is het te hard?
En dit ziet er dus uit als een prima drol, netjes alles verteerd?

Voor we op rauw gingen zag het er meestal zo uit, al was dit vlak na hele rare poep waarvan het leek of hij naaktslakken gegeten had.
En zijn poep stonk enorm en is nu vrijwel reukloos ;)
Maar de drol zegt een hoop begreep ik, dus vandaar dat ik dus benieuwd ben of het verteren e.d. goed gaat :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De 'naaktslakken' poep...
Waarvan ik nog steeds niet weet of hij nou een naaktslak gegeten heeft of dat het iets heel anders was. Hij is bijna een week helemaal van de leg geweest. :(

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3177710
van die poep met glazige stukjes had Frodo ook op kvv, ik weet niet waarom. Misschien omdat het lichaam niet voldoende hoeft te werken om het weer naar de uitgang te werken? Kwam bij mij over als niet verteert voedsel maar misschien sla ik de plank mis. Met die keutels van je eerste foto's (de etappe-poep) is denk ik niets mis, kan je herleiden of je hondje die dag ook in die volgorde bot/vlees/orgaan op heeft? Of zou die vlieger niet opgaan?
Gebruikersavatar
Door Rico
#3177721
De poep van nu is op KVV met af en toe wat 'los vlees', ben nog bezig met het bedenken/samenstellen van een BARF-menu voor mini wolven ;)

Eerst gaven we Renske, en daarna Lukullus. In het asiel at hij helemaal niet, af en toe wat kattenvoer en verder leverworst/ vleesbroodbeleg. Wat hij de voorgaande jaren wel gegeten heeft is me niet geheel duidelijk. Ik was druk aan het zoeken naar het 'juiste voer' en toen werd hij dus beroerd met de naaktslakkenpoep. En zijn we gelijk overgegaan op KVV.

Dat gaat best heel goed, al eet hij de laatste week minder.
Maar in die paar weken heeft hij maar een keer een ochtend buikpijn gehad en was hij misselijk. Terwijl hiervoor het een paar keer in de week niet zo geweldig ging. Van diaree tot keiharde poep, poep met draden, smurriepoep, geen poep en allerlei varianten ertussen in :biggrin2:

Dus we zijn op het goede pad bezig denk ik!
Door frodo quin
#3177764
Hier zeker in het begin tweekleurige poep, nu veel minder en ja op kvv was dat ook. Bot verteerd trager dan spier of orgaan, dus vandaar dat je vaak een licht en donker gedeelte hebt.
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3177769
frodo quin schreef:Hier zeker in het begin tweekleurige poep, nu veel minder en ja op kvv was dat ook. Bot verteerd trager dan spier of orgaan, dus vandaar dat je vaak een licht en donker gedeelte hebt.
Dus dat is het, ik dacht dus echt dat het te maken had met volgorde van maaltijden :D
Maar dan zou toch vrijwel elke drol verschillende etappes moeten hebben? Ik kan er even geen chocolade van maken... ;D
Door frodo quin
#3177786
Dat dacht ik eerst ook en heb toen ook de tip gekregen om maaltijd compleet te voeren, maar dan zijn het zo'n mini stukjes dat ze niet meer hoeven bijten. Op een bepaald moment viel me op dat het ook bij kvv zo was en dat zijn homogene maaltijden.

Het was ook een deel wennen hoor, helemaal in het begin was het opvallender en sinds ik drie keer per dag voer is het nog minder. Ze krijgen nu een maaltijd spiervlees vaak een uur of acht na hun vleesbot en dan gaat dat blijkbaar vrij tegelijk de darmen in. Nuja dat is toch mijn ervaring.

Mijn conclusie is dus dat het niet zozeer de volgorde van de maaltijden is, maar de volgorde waarin het verteerd.
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3177795
Bij je 1e foto zou ik zeggen dat het bot percentage wat aan de hoge kant is, hierdoor word de drol wat harder, blijft langer in het darmkanaal, dit functioneert dan als een "stop" als die er dan uitkomt komt de rest van de ontlasting mee, dan kan je idd een gewone bruine stuk drol hebben tot zelfs hele zachte. En als hij wat verstopt heeft gezeten kan hij best kramp hebben en hierdoor weinig willen eten.
Je laatste foto denk ik meer aan een darm die geírriteerd is als er bv een darm infectie is zie je vaker dat er een soort vlies/slijm om de drol zit.
Wel fijn dat hij nu beter eet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door