Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Syrae
#3171780
Hallo allemaal

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben bezig een menuutje in elkaar te draaien voor onze staby Bolke.

Ik blijf het ondanks veel lezen en dergelijke erg lastig vinden, ook omdat meneer nog zo ontzetten groeit.

Menu is voor over een maand. Bolke is morgen 11 weken, woog bij de laatste weegronden 6.2 kilo maar was wat magertjes. Hij krijgt 6 procent van zn gewicht en heb de hoeveelheid (378 gram ofzo) naar boven afgerond. Hij begint nu een klein vetlaagje te ontwikkelen dus ben benieuwd naar het wegen morgen.

Ik ben uitgegaan van een gewicht van rondom de 9 kilo, bij 6 procent krijgt hij dan ongeveer 550 gram per dag te eten. Bolke is dan 3 1/2 maand oud.

qua percentages zit ik op 50% vleesbot 20% orgaan 20%vlees en 10% groenten. Bij die groenten ook de extraatjes zoals een eitje of een lepel bio yoghurt. misschien binnenkort ook kefir maar dan moet ik dat eerst zelf gaan kweken. Yoghurt is geit of koe en het eitje komt van een lokale boer.

Ik voer de ene dag orgaan, de andere dag vlees. Heb totale gewicht orgaan van een week verdeeld over 3 dagen en totale gewicht vlees over 4 dagen.

maandag:
- 275 kipkarkas, 190 kalfskopvlees en 55 groente

dinsdag:
-275 eendennek,  260 lamslever en runderhart 55 groenten

woensdag:
-275 parelhoenkarkas, 190 geitenvlees en 55 groenten

donderdag
-fazantenlijf met organen 55 groenten

vrijdag
- 275 kipkarkas, 190 kalfskopvlees en 55 groenten

zaterdag
-275 eendennek, 260 pens en 55 groenten

zondag
- 275 parelhoenkarkas, 190 geitenvlees en 55 groenten


Het is de bedoeling om elke maand een verse bestelling te doen en dan in ieder geval andere orgaansoorten en spiervlees te bestellen. vleesbot zou ik ook nog af willen wisselen en als er toevallig via een lijntje voor nette bedragen wat wild is dat als extraatje erbij
dan nu de vragen :)

- is dit een beetje goed gebalanceerd of is het verschil in gewicht orgaanvlees/spiervlees niet goed?

- de donderdag staat er vooralsnog fazantenlijf met orgaan, ik heb geen idee hoeveel die wegen en of dat dat een beetje een volledig maal is

-kan ik de groenten, eventueel gemixt met ei en of yoghurt ook los geven of moet daar vlees bij?

-Als Bolke groeit, moet ik dan weer een compleet nieuw menu maken?

- is het ook een reeele optie om gemalen organenmix bij te voeren? Ik ga nu al bijna over mn nek van de gedroogde pensstaafjes, zie het eigenlijk niet heel erg zitten om verse pens te gaan snijden....

Alvast heel erg bedankt!
Laatst gewijzigd door Syrae op do 19 nov 2015, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3171789
Syrae schreef: Hallo allemaal

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben bezig een menuutje in elkaar te draaien voor onze staby Bolke.

Ik blijf het ondanks veel lezen en dergelijke erg lastig vinden, ook omdat meneer nog zo ontzetten groeit.

Menu is voor over een maand. Bolke is morgen 11 weken, woog bij de laatste weegronden 6.2 kilo maar was wat magertjes. Hij krijgt 6 procent van zn gewicht en heb de hoeveelheid (378 gram ofzo) naar boven afgerond. Hij begint nu een klein vetlaagje te ontwikkelen dus ben benieuwd naar het wegen morgen.

Ik ben uitgegaan van een gewicht van rondom de 9 kilo, bij 6 procent krijgt hij dan ongeveer 550 gram per dag te eten. Bolke is dan 3 1/2 maand oud.
Ik vind 6% van het lichaamsgewicht voor een Stabij ook niet echt veel hoor. Ik zou naar 7% gaan.
qua percentages zit ik op 50% vleesbot 20% orgaan 20%vlees en 10% groenten. Bij die groenten ook de extraatjes zoals een eitje of een lepel bio yoghurt. misschien binnenkort ook kefir maar dan moet ik dat eerst zelf gaan kweken. Yoghurt is geit of koe en het eitje komt van een lokale boer.
Dit is prima. Ik heb zelf altijd 45% vleesbot en 25% spiervlees gevoerd aan mijn pups. Dat percentage vond ik (na een berekening) idealer.
Ik voer de ene dag orgaan, de andere dag vlees. Heb totale gewicht orgaan van een week verdeeld over 3 dagen en totale gewicht vlees over 4 dagen.
OK :)
maandag:
- 275 kipkarkas, 190 kalfskopvlees en 55 groente
Ik vind kalfskopvlees helemaal 3 keer niks... Ik vind kalfsvlees sowieso al niks (minder goed dan gewoon rundvlees) maar de kwaliteit van het gemiddelde kalfskopvlees vind ik uitermate bedroevend. Ik raad je aan dit te vervangen voor een kwalitatief goed rundvlees.
dinsdag:
-275 eendennek,  260 lamslever en runderhart 55 groenten

woensdag:
-275 parelhoenkarkas, 190 geitenvlees en 55 groenten

donderdag
-fazantenlijf met organen 55 groenten
Ik denk dat het handig is om de organen even een keer te wegen, om te kijken of dan wel tot het juiste gewicht komt. Fazantorgaantjes zijn in de regel klein.
vrijdag
- 275 kipkarkas, 190 kalfskopvlees en 55 groenten
Idem als boven qua kalfskopvlees.
zaterdag
-275 eendennek, 260 pens en 55 groenten

zondag
- 275 parelhoenkarkas, 190 geitenvlees en 55 groenten
Prima.

Wat is mis in je menu is vette vis. Ik zou zeker als extraatje 2 keer in de week een vet visje toe voegen. Bijv. 1 keer sardien en dan 1 keer panharing of horsmakreel.
Het is de bedoeling om elke maand een verse bestelling te doen en dan in ieder geval andere orgaansoorten en spiervlees te bestellen. vleesbot zou ik ook nog af willen wisselen en als er toevallig via een lijntje voor nette bedragen wat wild is dat als extraatje erbij
dan nu de vragen :)

- is dit een beetje goed gebalanceerd of is het verschil in gewicht orgaanvlees/spiervlees niet goed?
Ja, dat hangt een beetje af want je aan organen aantreft in de fazant en hoeveel dat weegt. Nu staat er bijv. geen nier op je menu en ik denk dat nier in fazant te verwaarlozen is. Ik heb zelf altijd anders gevoerd, qua orgaanvlees, aan pups. Ik verdeel hart, lever, nier en pens alle 4 over 3 maaltijden per week. Ik vind het prettig als pups een beetje beter verspreid voedingsstoffen binnen krijgen.
- de donderdag staat er vooralsnog fazantenlijf met orgaan, ik heb geen idee hoeveel die wegen en of dat dat een beetje een volledig maal is
Hahahaha ;D. Ja, dat vroeg ik me dus ook af
-kan ik de groenten, eventueel gemixt met ei en of yoghurt ook los geven of moet daar vlees bij?
Ik zou er vlees bij doen. Ik denk  niet dat Bolke het lekker vindt om een bak groenvoer te eten.
-Als Bolke groeit, moet ik dan weer een compleet nieuw menu maken?
Nee, je moet alleen de gewichten aanpassen.
- is het ook een reeele optie om gemalen organenmix bij te voeren? Ik ga nu al bijna over mn nek van de gedroogde pensstaafjes, zie het eigenlijk niet heel erg zitten om verse pens te gaan snijden....

Alvast heel erg bedankt!
Ja, ik persoonlijk vind gemalen orgaanmixen helemaal 10 keer niks. Want ik neem aan dat je dat dan ook kant en klaar wil voeren... En bij God dat je dan weer weet wat je je pup voert en in welke hoeveelheden.

Verse pens snijden hoort erbij :biggrin2:. En het went. Ik ben zelf vegetarier. Ik stond 20 jaar geleden met een mondkapje voor en huishoudhandschoenen aan tot aan mijn oksels :biggrin2:. Je moet me nu eens zien.
Door Syrae
#3171807
Die handschoenen zijn al besteld (latex, ook voor m'n henna haren) , zit nog te denken over plastic weggooi schort zoals we die gebruikten bij besmettelijke infecties in het verzorgingshuis....

Kalfskopvlees dus vervangen en liever wat nier erbij, organen gelijk verdelen en portioneren.

Vette vis wilde ik gewoon als extra doen, omdat die 6 procent aan de magere kant Is. Bolke krijgt nu 6 procent kvv, ruim naar boven afgerond en daarnaast nog groenten,  aardappeltjes, pensstaafjes en gedroogde kipfilet/andersoortige beloningssnoepjes.

Ik heb het idee dat ie flink met een inhaalslag bezig Is, logisch gezien d'r wormeninfectie die hij had toen we hem kregen. Hij Is een ruime 2 kilo gegroeid, maar volgt wel mooi een lijntje op de groeicurve.

Ik wil hem ook niet te veel laten eten en de kvv is zulk ontzettend hap slik weg voer, hij zal weinig natuurlijke verzadiging voelen daardoor. We houden hem strak in de gaten

Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk
Door Syrae
#3177148
ok, even een 2e poging.

Zelfde percentages, iets andere gewichten want nu voor hond van ongeveer 10 kilo.

Hij blijft 6 procent krijgen, naar boven afgerond, bevalt ons goed, lekker gevulde hond zonder dik te zijn.

50/20/20/10 is 300 vleesbot 120 orgaan en spiervlees en 60 groentemix met eitje en soms wat yoghurt oid. spiervlees en organen op 3 dagen in de week, de 7e dag is visdag met kwartel en restje kvv om de vis in te doen (sardientjes lust ie tot nog toe nog niet echt, even weken in de kvv werkt tot nog toe het beste)

ma konijnkarkas en runderkopvlees
di kippenrug en organen
woe eendenrugstuk en paardenvlees
do kwartel, vis en kvv
vrij konijnkarkas en organen
zat kippenrug en runderkopvlees
zon eendenrugstuk en paardenvlees

Botvlees is allemaal kleindier en beginnersbot dus organen en spiervlees heb ik voornamelijk van grotere dieren genomen. organen zijn rundernier, paardenhart, lamspens en kippenlevertjes. Vis word waarschijnlijk zalmlijven, even kijken of dat beter gaat dan de sardientjes.

Bolke krijgt regelmatig tafelrestjes of snijafval van het koken. aangezien we zelf vaak vis eten krijgt hij dat dan ook in zn groentemix erbij.

Groentemix maak ik sowieso van het snijafval. Voorbeeld, laatst voor het maken van risotto de wortelschillen, ongeveer 150 gram doperwten en ook zoeits aan knolselderij over. dat gepureerd met 2 eieren en een teentje knoflook en ik had 9 porties. Dit is gewoon goed toch? x daarna iets gedaan met broccoli stronken, stuk komkommer en bataat. Ik heb nu dus 2 mixen liggen die ik afwissel, zal vast snel weer wat bijkomen.
Door Mijati
#3177155
op donderdag kwartel en kvv, dan krijgt hij wel veel bot. Je kan de kvv beter vervangen door pens of spiervlees en daar het visje in verstoppen
Door Syrae
#3177177
dus de pensmix die ik nog heb liggen (en nog op moet) zou goed zijn?

Kan ik die kvv sowieso gebruiken als aanvulling voor wanneer Bolke hongerig (mager) lijkt? Dat lijkt me makkelijker dan weer helemaal overnieuw mijn menu aan te passen.

Bolke Is in dit menu 4 maanden oud dus ik houd rekening met 1 kilo groei per 2 weken. Wil samenstellen voor een maand en daarna overnieuw kijken naar gewicht/voorraad etc.
Door Lizzy
#3177192
Syrae schreef:dus de pensmix die ik nog heb liggen (en nog op moet) zou goed zijn?

Kan ik die kvv sowieso gebruiken als aanvulling voor wanneer Bolke hongerig (mager) lijkt? Dat lijkt me makkelijker dan weer helemaal overnieuw mijn menu aan te passen.

Bolke Is in dit menu 4 maanden oud dus ik houd rekening met 1 kilo groei per 2 weken. Wil samenstellen voor een maand en daarna overnieuw kijken naar gewicht/voorraad etc.
Ik weet niet wat er in die pensmix zit dus ik kan daar geen zinnig woord over zeggen.

Mjah, ik zou gewoon het menu aanpassen. Je hoeft namelijk alleen de hoeveelheden op te hogen. Maar goed, ik heb dan ook niks met gemalen prakken handel....
Door Syrae
#3177200
nu ja, t Is voor mij ook heel erg proeven en wennen aan zeg maar. Ik ben het absoluut met je eens dat ongemalen beter Is dan geen idee wat de fabrikant erin heeft geplempt voer. Maar we hebben net de 1e week barf achter de rug. Porties lijken nu op het eind van de week iets te klein (grammetje over 50) maar dat lost zich volgende week al op. Veel extra Barf heb ik op dit moment nog niet (net de 3 laden vriezer ingeruild voor een 1.90 m hoog exemplaar) dus nu kort even aanpassen van de porties Is lastig. Ik heb nog wel wat kvv liggen van eerder en dat gooi ik liever niet weg ( ben heul slecht on het weggooien van bruikbare spullen) en om nu te zeggen dat we financieel dusdanig ruim zitten dat we in principe goed eetbaar eten makkelijk weg kunnen gooien, nee, dan moet ik dat vervangen met geld uit het dierenarts budget. (kosten van Bolke liggen gebudgetteerd op 120 per maand, incl. Voeding, arts, cursus, speeltjes etc)

Daarnaast mijn eigen georganiseerdheid, als ik me niet aan mijn lijstjes houd gooi ik alles door elkaar en voer ik te eenzijdig, of ik portioneer opnieuw maar vergeet dan tussendoor extra te halen waardoor we verderop met een probleem zitten.

Mijn keuze voor borstvoeding voor de kinderen heeft ook veel te maken gehad daarnaast. Je hoeft er namelijk niet over na te denken, als het eenmaal loopt Is het altijd beschikbaar en de samenstelling Is verder niet van belang dus zoeken naar het beste merk Is ook niet nodig.
Door Mijati
#3177213
de kvv hoef je ook helemaal niet weg te gooien, alleen beter niet combineren met botvlees, zonder het botvlees aan te vullen met spier of orgaan.
In pensmix zit vermoedelijk ook botvlees.

Je kan best voorlopig een complete barfmaaltijd aanvullen met kvv, als de maaltijd iets groter moet worden als wat geportioneerd ligt.
Door Syrae
#3177216
sorry, pensmix bestaat volgens de verpakking uit lamspens en runderpens . Maar zeker weet je dat niet omdat er geen richtlijnen zijn voor ingrediënten declaratie op diervoeding?
Door Syrae
#3177238
die kwartels zijn trouwens geen karkassen maar een heel dier, dat geld dan toch als compleet waardoor ik me over de percentages dan wat minder zorgen hoef te maken?
Door Ruisje
#3177272
Syrae schreef:die kwartels zijn trouwens geen karkassen maar een heel dier, dat geld dan toch als compleet waardoor ik me over de percentages dan wat minder zorgen hoef te maken?
Als het een heel dier is kun je het wel geven met de kvv.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door