Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3176756
Nelson is niet lekker. Hij heeft net gespuugd, het duurde lang voor er wat kwam.

Na een aantal keer vocht gespuugd te hebben, heeft hij net een stukje ree-rib uitgekotst. Een stuk ter grootte van een halve pen. Ik knip altijd alle ribben met een snoeischaar door. Elke rib afzonderlijk (laat ze wel aan elkaar zitten, maar wil geen risico lopen dat er 1 harde tussen zit) en deze waren echt makkelijk door te knippen.

Kan zo iets kwaad? Zijn de ribben dan gewoon te voeren?

En wat doe ik nu? Hij ligt te slapen, lijkt niet misselijk. Ik denk dat hij het kwijt is nu.
Maar geef ik hem eten, of kan hij beter vasten? Of juist niet, voor het geval er nog meer van dit soort stukjes zitten?

Vind dit eigenlijk best spannend... :cry2:
Gebruikersavatar
Door Hope
#3176757
Hope schreef:Nelson is niet lekker. Hij heeft net gespuugd, het duurde lang voor er wat kwam.

Na een aantal keer vocht gespuugd te hebben, heeft hij net een stukje ree-rib uitgekotst. Een stuk ter grootte van een halve pen. Ik knip altijd alle ribben met een snoeischaar door. Elke rib afzonderlijk (laat ze wel aan elkaar zitten, maar wil geen risico lopen dat er 1 harde tussen zit) en deze waren echt makkelijk door te knippen.

Kan zo iets kwaad? Zijn de ribben dan gewoon te voeren?

En wat doe ik nu? Hij ligt te slapen, lijkt niet misselijk. Ik denk dat hij het kwijt is nu.
Maar geef ik hem eten, of kan hij beter vasten? Of juist niet, voor het geval er nog meer van dit soort stukjes zitten?

Vind dit eigenlijk best spannend... :cry2:

@moderator: geloof dat ik dit op verkeerde plaats heb gezet, excuus!
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3176776
Ik persoonlijk zou hem even goed in de gaten houden, je weet zelf vaak het beste of je hulp nodig hebt voor je hond toch?
Brutus spuugt soms ook kleine stukjes bot op, heel af en toe. Misschien is net dat stukje te hard maar hij lijkt zich altijd beter te voelen als het eruit is. Ik maak me er nu ook niet teveel zorgen meer over, hij deed dit ook al toen hij nog kvv kreeg, dan waren de stukjes bot nog kleiner. Zal wel dwars zitten op een of andere manier denk ik dan.
Door Anne in Zweden
#3176781
Hope schreef:Nelson is niet lekker. Hij heeft net gespuugd, het duurde lang voor er wat kwam.

Na een aantal keer vocht gespuugd te hebben, heeft hij net een stukje ree-rib uitgekotst. Een stuk ter grootte van een halve pen. Ik knip altijd alle ribben met een snoeischaar door. Elke rib afzonderlijk (laat ze wel aan elkaar zitten, maar wil geen risico lopen dat er 1 harde tussen zit) en deze waren echt makkelijk door te knippen.

Kan zo iets kwaad? Zijn de ribben dan gewoon te voeren?

En wat doe ik nu? Hij ligt te slapen, lijkt niet misselijk. Ik denk dat hij het kwijt is nu.
Maar geef ik hem eten, of kan hij beter vasten? Of juist niet, voor het geval er nog meer van dit soort stukjes zitten?

Vind dit eigenlijk best spannend... :cry2:
Als hij nu lekker ligt te slapen, zou ik het even aankijken. Kan zijn dat dat stukje net even letterlijk dwarszat, en dat hij het nu kwijt is, zoals je zegt. Je zou eventueel wat pens kunnen geven om de boel lekker in te pakken vanbinnen, maar als de ribjes makkelijk waren door te knippen, waren ze niet te hard en zullen ze dus ook makkelijk verteren in de maag.

Hou 'm in de gaten wanneer hij weer wakker is, kijk hoe hij zich gedraagt, en als hij dan normaal is, dan hoef je ook niets te ondernemen.
Door Lizzy
#3177004
Hope schreef:Nelson is niet lekker. Hij heeft net gespuugd, het duurde lang voor er wat kwam.

Na een aantal keer vocht gespuugd te hebben, heeft hij net een stukje ree-rib uitgekotst. Een stuk ter grootte van een halve pen. Ik knip altijd alle ribben met een snoeischaar door. Elke rib afzonderlijk (laat ze wel aan elkaar zitten, maar wil geen risico lopen dat er 1 harde tussen zit) en deze waren echt makkelijk door te knippen.

Kan zo iets kwaad? Zijn de ribben dan gewoon te voeren?

En wat doe ik nu? Hij ligt te slapen, lijkt niet misselijk. Ik denk dat hij het kwijt is nu.
Maar geef ik hem eten, of kan hij beter vasten? Of juist niet, voor het geval er nog meer van dit soort stukjes zitten?

Vind dit eigenlijk best spannend... :cry2:
Nou, ik word niet blij van een stuk rib ter grote van een halve pen. Zit er een soort van een rug-stuk aan de ribben? Wat ik zou doen: ik zou een stuk van de lengte afknippen en dat rugstuk + een stukje van 10 cm rib hooguit aan Nelson geven.

Voor nu zou ik hem gewoon lekker eten geven hoor. Ik denk dat het stuk waar hij last van heeft wel uit is gekotst.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3177096
Lizzy schreef:Nou, ik word niet blij van een stuk rib ter grote van een halve pen. Zit er een soort van een rug-stuk aan de ribben? Wat ik zou doen: ik zou een stuk van de lengte afknippen en dat rugstuk + een stukje van 10 cm rib hooguit aan Nelson geven.

Voor nu zou ik hem gewoon lekker eten geven hoor. Ik denk dat het stuk waar hij last van heeft wel uit is gekotst.
Hij is weer helemaal fit en heeft gewoon weer zijn eten op.

Is dat dan toch een gebrek aan kauwen, Lizzy? Want ze waren goed door te knippen, daarom durf ik ze ook te voeren. Maar ja, ik vind dit dus serieus niet fijn...
Door Ruisje
#3177104
Ik denk dat je door ze door de midden te knippen te kleine stukken krijgt waardoor Nelson die opeet zonder goed te kauwen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3177113
Ruisje schreef:Ik denk dat je door ze door de midden te knippen te kleine stukken krijgt waardoor Nelson die opeet zonder goed te kauwen.

Het is nog wel 1 stuk, maar dat zit alleen nog aan elkaar door spiervlees.
Hoe check ik anders of het te voeren is?
Door Ruisje
#3177118
Hope schreef:

Het is nog wel 1 stuk, maar dat zit alleen nog aan elkaar door spiervlees.
Hoe check ik anders of het te voeren is?
Je knipt één rib door en verwijder die vervolgens helemaal en mik je in de kliko. Geen idee anders, ik voer geen ribben. Maar als een stuk vleesbot in de bek past dan slikt Sergi het hier zo door. Althans, hij probeert dat. ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3177124
Ruisje schreef:Je knipt één rib door en verwijder die vervolgens helemaal en mik je in de kliko. Geen idee anders, ik voer geen ribben. Maar als een stuk vleesbot in de bek past dan slikt Sergi het hier zo door. Althans, hij probeert dat. ;)

Hmmm... Dan klikt de methode van Lizzy me fijner. Ik had laatst ribben van dogmeat, daar waren de buitenste ribben door te knippen maar de binnenste niet.
Door Ruisje
#3177127
Hope schreef:

Hmmm... Dan klikt de methode van Lizzy me fijner. Ik had laatst ribben van dogmeat, daar waren de buitenste ribben door te knippen maar de binnenste niet.
Ja, dat klopt, maar dan gooi je wel meer weg. Als je dat maar bij 1 stuk van een partij hoef te doen valt het wel weer mee of controleer je elk stuk...?
Door Anne in Zweden
#3177129
Hope schreef:Het is nog wel 1 stuk, maar dat zit alleen nog aan elkaar door spiervlees.
Hoe check ik anders of het te voeren is?
Ik ken zulke stukjes, die voer ik hier ook. Die zijn ook gewoon te voeren (als je er met een snoeischaar doorheen komt). Meestal zie je op afstand wel of ze dun genoeg zijn, maar als ik twijfel, knip ik 1 rib door met het vlees er nog aan. Als dat lukt, is het voerbaar, en dan voer ik het gewoon zo, inclusief 'knip' zeg maar. Ik denk dat je daar niet te spastisch over moet doen: zodra een hond op een bot kauwt, knakt dat doormidden en hebben wij als voerders geen invloed meer op de lengte en de vorm van het bot. Idealiter kauwen onze honden vaak genoeg op een bot om het klein genoeg te maken, maar als je pech hebt, doet je hond dat niet en schrokt hij de boel na één keer knakken naar binnen. (Ik weet nog dat Laika vroeger grote kalkoennekken 1 keer kauwde, ze daarna in de lengterichting in d'r schuif manoeuvreerde en ze dan zo doorslikte. Nekken van 600 gram. :-X )
Kun je met Nelson de ribjes vasthouden als je ze voert? Of wordt hij daar alleen maar gretiger van? Zo niet, zou ik ze een tijdje vasthouden en uitvoerig met de stem belonen, iedere keer dat hij de ribjes kraakt. Misschien leert hij er zo op kauwen. Zo heb ik Laika in ieder geval een cursus 'kalkoennekken eten' gegeven. :biggrin2:

Alternatief knip je alle ribjes aan het vlees in stukjes van een paar centimeter, maar dat is nogal een klerekarwei, vanwege het vlees. Normaal zou ik ook zeggen: of je voert gewoon geen ribjes, maar ja, je hebt met Nelson al zo'n beperkte keuze qua soorten... :-\
Door Anne in Zweden
#3177131
Hope schreef:Hmmm... Dan klikt de methode van Lizzy me fijner. Ik had laatst ribben van dogmeat, daar waren de buitenste ribben door te knippen maar de binnenste niet.
Maar dan heb je nog steeds de kans dat Nelson stukjes van tien centimeter in één keer weggloept. :-\
Door Lizzy
#3177187
Nou, veel minder kans want die stukken knabbelen ze van het rugstuk vast.

Dit bedoel ik met ribben met een rugstuk:

Afbeelding

En als de ribben langer zijn dan dit, dan knip ik ze tot ongeveer deze lengte of nog iets korter.

Deze ribben, die bovenste? Die zitten nergens aan vast.

Afbeelding

Voer ik niet en nooit. Dat verdwijnt zo in de prullenbak. Ze bijten 1 zo'n rib los en slikken dat makkelijk in. Terwijl als er een rugstuk aan zit, kluiven ze netjes de lengte er eerst af en beginnen dan aan het rugstuk en dat is zacht bot.
Door Lizzy
#3177189
En daarom voer ik nog maar zelden ribben, puur omdat er zoveel in de prullenbak verdwijnt. Het is of te hard. Of er zit geen rugstuk aan. Beide gaan in de kliko.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door