Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#3172692
Ik heb wat aardperen gekregen. Wie heeft een super lekker recept?
Door monster
#3172725
Ik lees graag mee. Ooit een puntje in de grond gestoken, nu heb ik ieder jaar kilo's aardpeer. En niemand lust ze. Dus, kom maar op met die ideeën
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3176580
Beetje lang geleden dat je het gepost hebt en ik t nu pas lees. aardpeertjes lekker. Rauw in scjhijfjes even in citroensap tegen het verkleuren in salade. of heel kort roerbakken in olijfolie met knoflook en uitje peper en zout.. verder gewoon te koken als aardappel maar dan veel korter. In principe hoef je ze niet te schillen als ze knakvers zijn. Alles wat je niet gebruikt donker en koel bewaren.. liefst in zand. dan drogen ze niet uit. tip. plant ze in de tuin en je bent voortaan verzekerd van elk jaar mooie oogst. ook lekker in reepjes in een pasta gerecht. veggie. afijn ook een aanrader is de crosne. een geringd knolletje kleiner dan de aardpeer maar ook super lekker. zowel rauw als op de zelfde manier als de aardpeer even aangebakken in olijfolie..
Door D&K
#3176595
Toevallig dat de Lidl ze onlangs had, en ML een kookaanval kreeg. Wij hebben ze gewoon gekookt, met gevaar voor eigen vingers de schil eraf gehaald, en gegeten. Smaak is tussen een pieper en een knolletje in. Smakelijk om zo te eten.
Wel meer werk dan een gewone aardappel omdat het schillen lastiger gaat.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3176604
Daarom borstel ik ze alleen en schil ze niet. Verse hoeven niet geschild te worden.. dus voor volgende keer niet schillen. ;)
Door Lida. S
#3177055
Wij hebben ze niet geschild en verwerkt in een stoofpotje. Er zat weinig smaak aan, maar al met al was het niet verkeerd. Ik zet ze volgend jaar wel in de tuin (op een plek waar ze mogen verwilderen. Dan kunnen we voldoende experimenteren
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3177352
Lida. S schreef:Wij hebben ze niet geschild en verwerkt in een stoofpotje. Er zat weinig smaak aan, maar al met al was het niet verkeerd. Ik zet ze volgend jaar wel in de tuin (op een plek waar ze mogen verwilderen. Dan kunnen we voldoende experimenteren
Hi Lida het worden hele mooie hoge planten.. kunnen prima als windscherm dienen. Iedere plant geeft behoorlijk wat knolletjes. Alles wat niet uit de grond wordt gehaald vormt weer nieuwe planten. Ik vind ze ook mooi bloeien. mini zonnebloemen met geel hart
Door boskat
#3177656
Valerie* schreef:Niet iedereen kan tegen aardpeer ;) ik zou met weinig beginnen.
Lees dit nu ook een vraag in wat voor opzicht kan niet iedereen tegen aardpeer?
Zag een recept staan van aardpeersoep met garnalen of gerookte zalm,wil dat wel uitproberen,heb nog nooit aardpeer gehad
Laatst gewijzigd door boskat op di 08 dec 2015, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3177703
aanrader is als je niet weet hoe aardpeer smaakt is er om eerst maar een te kopen en die zowel rauw als gegaard te proeven. rauw zijn ze knapperig ietwat zoet nootachtig. moet ie wel vers zijn dus stevig aanvoelen.
Valerie
doel je op het feit dat aardpeer natuurlijk Inuline bevat? Dit veroorzaakt na lichte garing de natuurlijke zoete nasmaak die niet iedereen waardeert. Het is een zoetstof die niet iedere diabeet kan verdragen omdat het een bloedsuiker verlagend effect heeft,.
Door monster
#3177740
Zet ze wel goed apart, want voor je het weet zit er 25 kg aardpeer in de grond. Ik ga ze een keer in de airfryer proberen. Wie weet.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door