Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3174755
Aan het puzzelen met het menu, en nu kom ik op de vraag, variatie is belangrijk maar hoe zit dat met het orgaan vlees?
Ik denk dat het best oke is dat je ook het orgaanvlees van meerdere dieren neemt?
Of is het voldoende als je de variatie in spiervlees hebt en/of vleesbot dat het diersoort niet zoveel uitmaakt?

Dus kan ik nier van konijn doen, hart van eend en maag van de kip, long van een lam...
Of is het beter om van konijn lever, nier en maag te doen, maar dit ook van lam, eend etc.?

En daarnaast een beetje hulp nodig. Lever en nieren niet te veel..
wat zou een mooie verhouding zijn als je uitkomt op 20 gram per dag waarvan natuurlijk 10 gram pens moet zijn?
#3174774
Ook met het orgaanvlees wisselen wij af in diersoorten.
Nu hebben we lamsnier, geitenlever en runderhart. Andere keren hadden we haasorgaan, konijnorgaan, of konijnennier, lamsballen, kippenhartjes en eendenlever. Het ligt er maar net aan waar we aan kunnen komen maar we proberen elke paar maanden wat anders te hebben.

Het orgaan kun je in gelijke delen verdelen over in elk geval hart/lever/nier en eventueel nog wat ander orgaan zoals maag, long en ballen. Ik zou niet teveel long voeren, het kan geen kwaad om er mee af te wisselen maar het voegt ook niet super veel toe. Je kan het ook gedroogd als beloning gebruiken.

Hier krijgen ze 3 dagen per week orgaan. In jou geval is het 140g per week dus 70g pens en 70g ander orgaan. Hier krijgen ze de pens op 1 dag en het andere orgaan verdeeld over 2 dagen. Als je het orgaan los verpakt zou ik die twee dagen achter elkaar doen want dan kun je het per 70g verpakken, scheelt weer werk en verpakkingsmateriaal.
#3174795
Ik 'denk' dat het beter is om dagelijks ook wat orgaan te voeren, omdat rico twee maal per dag eet.
Dan zou ik dus als ontbijt orgaan kunnen doen met spiervlees en groenten en als avondmaal vleesbot.
Of andersom. daar ben ik ook niet uit wat beter is.

De pest is gewoon, erg weinig nodig... en alles gaat zo'n beetje per kilo :(
Met kip kan je makkelijk wat doen, maar aan een bio kipfiletje kan ik wel komen, maar bio orgaan weer niet. En van niet bio wil ik eigenlijk geen kip voeren.
Lam hebben ze ook bij de islamiet, dus daar heb ik misschien weer beter de optie om kleinere hoeveelheden te kopen.

Tong is ook orgaan toch?
Las over runderlip, voegt dat iets toe?
#3174911
De tong is een spier maar omdat het qua samenstelling wel een speciale spier is wordt het niet als spiervlees gegeven, net als hart.
Runderlip wordt volgens mij gedroogd als snack.

De reden om dagelijks orgaan te voeren snap ik niet helemaal om eerlijk te zijn. Als jij het fijner vindt moet je het zeker doen maar voor je hondje maakt het volgens mij niks uit.
De hoeveelheden die je voert zijn gelijk aan die van katten, misschien is het handig om ook in die hoek wat te lezen. Per kg is opzicht prima te doen als je niet teveel afwisselt per week maar elke keer dat je besteld ook wat afwisselt en per week dan iets van 5 diersoorten voert.
#3175684
Thessa en Shanti schreef:
De reden om dagelijks orgaan te voeren snap ik niet helemaal om eerlijk te zijn. Als jij het fijner vindt moet je het zeker doen maar voor je hondje maakt het volgens mij niks uit.
Eerlijk gezegd heb ik zelf ook geen idee.. is meer een gevoel. Maar ik denk dat het komt vanwege de laxerende werking, en het feit dat bot stopt.
Dus denk dat het idee 'tussen mijn oren' zit dat hij anders niet goed kan poepen.

Ik neem het idee om in de week compleet te voeren mee, en niet persé dagelijks alles in verhouding.
Misschien puzzelt dat toch ook nog makkelijker ook! 8)
#3175700
Rico schreef:
Eerlijk gezegd heb ik zelf ook geen idee.. is meer een gevoel. Maar ik denk dat het komt vanwege de laxerende werking, en het feit dat bot stopt.
Dus denk dat het idee 'tussen mijn oren' zit dat hij anders niet goed kan poepen.

Ik neem het idee om in de week compleet te voeren mee, en niet persé dagelijks alles in verhouding.
Misschien puzzelt dat toch ook nog makkelijker ook! 8)

Met zulke kleine hoeveelheden ging ik niet elke dag orgaan voeren.
Ik voer orgaan af bij inkoop. Oftewel: de ene keer koop ik bijvoorbeeld paardenhart, de keer erop lamshart. Ik ga niet elke week een andere diersoort aan orgaan voeren, dat vind ik teveel werk.
#3176006
Hier ook een kleinere hond, zij krijgt zo'n 180 tot 200 gram in totaal per dag. Afhankelijk van hoe actief de dag is.
De maaltijden worden tegenwoordig weer verdeeld in 2-en, niet omdat het nodig is, maar ivm de andere hond in huis die dat wel in 2x moet en ik het zo zielig vind als ze alleen mag toekijken. (al had ik wel het idee dat het haar beter beviel 1x per dag)

Dus krijgt de per maaltijd 90-100gram. ik vind het ook geen doen dit allemaal in porties per dag te verdelen. Dus ik kijk hier ook alleen naar de week totalen, dat verdeel ik weer in dag totalen, maar niet dagelijks compleet. Wel wekelijks compleet.

De porties gaan ook als per dag-zakje in een week-zakje omdat anders alles doorelkaar in de diepvries komt en ik het overzicht kwijtraak.
Meestal draait het erop uit: 1x visdag, 6x vleesbot aangevuld met orgaan of spier.

qua soorten, doe ik niet moeilijk, het is net wat ik inkoop (lees: wat in de aanbieding is of soms wat uitproberen)

nu met een grotere hond erbij gaat er nu bijna een kilo per dag door, dat maakt groter inkopen interessanter. Ik herken je probleem met de grote verpakkingen met name bij orgaan. Afwisseling geven betekend ook meteen dat je een halfjaar niks meer hoeft in te kopen. Ik haalde dan ook veel bij de slager of super. Je bent naar verhouding meer kwijt maar anderzijds heb je minder nodig...
#3176038
Je zou ook per 2 dagen kunnen verpakken, dat scheelt weer zakjes en bij vlees en orgaan kun je het per 2 dagen portioneren en dan snijden/uit elkaar trekken als het ontdooid is. Dat doen wij het bij onze katten die samen 200g per dag eten. In de koelkast blijft het vlees wel 2 dagen goed.
#3176859
Ik voer 3x per week orgaan (70 gr per keer) en 4x spiervlees.
Rico schreef:Eerlijk gezegd heb ik zelf ook geen idee.. is meer een gevoel. Maar ik denk dat het komt vanwege de laxerende werking, en het feit dat bot stopt.
Dus denk dat het idee 'tussen mijn oren' zit dat hij anders niet goed kan poepen.

Ik neem het idee om in de week compleet te voeren mee, en niet persé dagelijks alles in verhouding.
Misschien puzzelt dat toch ook nog makkelijker ook! 8)
Spiervlees is ook laxerend dus daarvoor hoef je niet dagelijks orgaan te voeren.

Qua diersoorten: ik voer over het algemeen van minimaal 3 verschillende dieren orgaan en probeer dit bij elke bestelling te varieren. Toevallig heb ik nu haas orgaanmix en daarbij rundpens (dus maar 2diersoorten)

Misschien een tip: bij ekoplaza hebben ze bio kippenlevertjes.
#3176992
Ik ben er nog niet uit hoe ik het ga doen :D
Maar schrijf mijn ideetjes steeds op in een schriftje. Daar moet toch echt een geweldig menu uit gaan komen :D

Misschien zit het ook in mijn hoofd dat hij juist wat hardere ontlasting heeft, dus zonder orgaan minder laxerende werking.. en dus een poepprobleem.
Geen idee of ik het juist zie bij 'm maar mijn dochter en ik hebben beide het idee dat hij niet graag poept, schudt zich ook altijd uit als hij klaar is en tongelt tijdens het ontlasten. Vooral na die keer dat hij hele rare poep had, alsof hij naaktslakken gegeten had. Geen flauw idee wat dat nou was, maar 't zag er echt heel vies uit.

Afbeelding

Afbeelding
#3178471
Ik koop kip en eende hartjes en magen, konijnorgaan gemengd waar ik kan aankomen (longen hart maag lever nier) en rundshart of iets dergelijks die ik bij de beenhouwer kan krijgen.
De verhouding lever en nier zit veel lager dan de rest van de organen dat ik geef maar dat heeft enkel te maken met de laxerende uitwerking op Spike. Meng alles, doe het in porties van 150 gram (20 %), vul het aan met 75 gram (10%) groenten en dan de diepvries in. Kom ik vrij lang toe. Werkt perfect.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door