Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3176703
Volgend jaar gaan we de keuken in Zweden onder handen nemen, en daarbij gaat het huidige elektrische fornuis de deur uit (vreeeeeselijk om op te koken. Koken doe je op gas! Gas! Gas!) Nou is er, om het mild uit te drukken, nogal wat keuze als het om gasfornuizen gaat. Vandaar hier maar de vraag droppen: wie kan welk merk aanraden?

Eisen:
- 60 cm breed
- vrijstaand
- fornuis gas, oven(s) elektrisch
- beetje rustiek uiterlijk is een pre. Kleurtje mag.
- geld speelt geen rol. Of nou ja, een heel klein beetje dan.

Op zich lijkt me een heuse Aga ook geweldig, maar daar moet een mens weer helemaal opnieuw mee leren koken, toch?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3176714
60 cm maar?
Ik vind dan altijd dat als je meer pannen hebt dat het niet past.
Voor de rest, ik heb hier geen gas dus ik moets wel elektrisch maar heb wel inductie gepakt, en geen spijt van, en 80 cm.
Qua fornuizen heb je idd veel leuks, ik zou dus voor een brede gaan :biggrin2:
Door lianneke
#3176717
Ik heb, of had want hij is mee verkocht met het huis, een Falcon 90 Classic.
Is wel 90 cm dus. Met een grote oven en daarnaast een oven om borden te warmen of eten warm te houden. Je kan er ook brood in laten rijzen.
Ben er altijd heel tevreden over geweest. En stiekum ben ik al aan het kijken voor een nieuwe.Afbeelding
Door Syrae
#3176737
ik wilde er perse een met slowcookoven dus staat er hier sinds de verhuizing een leisure cuisinemaster van 1 meter met 3 ovens waarvan 1 slowcook, een gewone en 1 multifunctioneel en een dedicated grill.

Bovenop 5 pitten (waarvan de kleinste al beduidend harder brand dan de kleinste in mijn oude huis) 1 kleine, 2 middelgrote, 1 grote en een wokpan. Daarnaast een kleine hotplate waarop een gietijzeren gril past.

Ik heb hem sinds juli en ben er zo ontzettend blij mee! Altijd genoeg ruimte om in 1 x voldoende ruimte voor pannen. Alle pizza's voor het gezin in 1 x klaar, programmeerbare oven (zowel starttijd als stoptijd) en een extra klok.

Van alle ovens maak ik het meeste gebruik van de slowcook variant. Is wat kleiner en dus sneller op temperatuur. Voor pizza's gebruik ik de onderste 2 ovens op de heette stand, er dan wel even bijblijven want ze zijn binnen 5 minuutjes gaar. Grillplaat gebruik ik wat minder vaak want schoonmaken Is wat lastiger en hij word op de hotplate niet geheel goed heet. Gietijzer Is daar ook iets te zwaar voor, ik moet daar nog een stalen grillplaat voor regelen. Hotplate doet het fantastisch voor de halve kilo in 1 x klaar polenta (lekker in bouillon koken met kruiden, in cakevorm gieten, op laten stijven en in plakken invriezen. Dan zo uit de vriezer in de pan oppakken en klaar Is je koolhydraat maaltijd onderdeel) dat moet even staan en de hotplate verwarmd mijn ovalen stoompan mooi gelijkmatig.

Succes met uitkiezen!
Door D&K
#3176745
Syrae schreef:ik wilde er perse een met slowcookoven dus staat er hier sinds de verhuizing een leisure cuisinemaster van 1 meter met 3 ovens waarvan 1 slowcook, een gewone en 1 multifunctioneel en een dedicated grill.

Bovenop 5 pitten (waarvan de kleinste al beduidend harder brand dan de kleinste in mijn oude huis) 1 kleine, 2 middelgrote, 1 grote en een wokpan. Daarnaast een kleine hotplate waarop een gietijzeren gril past.
Weet je zeker dat je geen restaurant wilt beginnen? :P

Ik heb gewoon één van de kinderen de deur uitgeschopt (nee hoor, die studeert elders) ;) en nu hebben we weer genoeg aan 4 pitjes en een combimagnetron. De enige discussie die de laatste wel eens geeft is als iemand wat wil magnetronnen en de oven ervan is aan.
Maar ook dat lost zich over 3 jaar wel op. Dan is nummer 2 uitgestudeerd. Die voedt zich bij met makkelijk snacks ::) want ik kook te gezond. :uglystupid2:
Het is dat onze keuken nog lang niet 'op' is anders zou ik weer een gewone gasoven willen. Het aanrechtblad is wel een keer aan vervanging toe, maar de keuken is ondanks ruim 20 jaar gebruik nog prima.
Dus helaas, geen advies omtrent ovens, maar een Aga is wel mooi natuurlijk.
Door Syrae
#3176747
ik ben een ontzettende foodie :biggrin2: kook elke week ongeveer 4 a 5 nieuwe recepten, vind dat heerlijk! Meestal ook maar 1 standaard Hollandse aardappelmaaltijd, verder alles verschillend, goed voor de mens die afwisseling!

Oh en fornuis komt bij een witgoedoutlet vandaan, zat ergens een krasje op. Kostte me 1500 euro wat een goeie 6 pits kookplaat met 2 goeie ovens ook bijna zou kosten. Wil wel minimaal 2 ovens, kom anders snel in de knel.
Door Anneloog
#3176755
Ik heb nu alleen een gaskookplaat maar had vroeger een gasfornuis van Etna en tjee die mis ik nog elke dag, als we eindelijk wat ruimte gaan krijgen in de keuken door de bijkeuken te isoleren dan komt er zeker weer ene ouderwets gasfornuis van het merk Etna.
#3176773
Anne in Duitsland schreef:Volgend jaar gaan we de keuken in Zweden onder handen nemen, en daarbij gaat het huidige elektrische fornuis de deur uit (vreeeeeselijk om op te koken. Koken doe je op gas! Gas! Gas!) Nou is er, om het mild uit te drukken, nogal wat keuze als het om gasfornuizen gaat. Vandaar hier maar de vraag droppen: wie kan welk merk aanraden?

Eisen:
- 60 cm breed
- vrijstaand
- fornuis gas, oven(s) elektrisch
- beetje rustiek uiterlijk is een pre. Kleurtje mag.
- geld speelt geen rol. Of nou ja, een heel klein beetje dan.

Op zich lijkt me een heuse Aga ook geweldig, maar daar moet een mens weer helemaal opnieuw mee leren koken, toch?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Prima ervaringen met een Aga. En je hoeft helemaal niet opnieuw te leren koken, het is alleen op een andere manier koken. :)
Als geld (bijna) geen rol speelt zeg ik: doen.

Ben je een keer hier in de buurt dan wil ik je wel een privé cursus Aga koken geven. :yeah:
#3176775
Kim_S schreef:Moeten we dan meer dozen Roodkapje meenemen volgend jaar? Huurverhoging vanwege een nieuw fornuis ::)
Hé, uitstekend idee, tack! :biggrin2: Alternatief hebben we nog ergens een balkon hangen dat wel een verfje kan gebruiken, mocht je de voorkeur geven aan betaling in natura. :D :P


@Algemeen - even een situatieschets: Herr Antje en ik zijn met z'n tweeën, en dus heb ik niet zoveel gaspitten en ovens nodig. Verder eten we veel rauw, wat ook geen fornuis vereist. Ik heb zelden meer dan twee pannen op het vuur staan voor het avondeten, vandaar dat 60 cm genoeg zijn. Mocht er toch een hele club komen eten, dan gooien we buiten het kampvuur aan met een grillrooster erboven.

Borletti had ik al voorbij zien komen, heeft in ieder geval rustiek in het assortiment. Smeg lees ik veel verschillende dingen over, ook behoorlijk negatieve. Falcon, La Cornue en Stoves ken ik niet, ga ik binnenkort eens op googelen (ben nu hard aan het werk namelijk ::) ). Wat is er anders aan het koken op een La Cornue, Lida?

En heeft iemand een Aga? Ik bedacht me net dat Aga hier misschien helemaal niet handig is, want Aga's zijn altijd warm en verwarmen ook je huis mee, heb ik begrepen. Dat is op zich leuk, maar dan wordt ons knusse houtkacheltje werkloos, en dat is zieluuuug.

Een gewone losse slowcooker heb ik al, dus die functie is niet nodig. Ik kook ook nooit met vlees, dus uren sudderen is sowieso niet aan de orde hier.

Word hier wel heel hebberig van. :D

Dank voor alle tips alvast! Lizzy, heb je een fotootje van je Stoves?

@Annemarie: leg 's uit hoe zo'n Aga werkt? Heb er jaaaaren geleden wel iets over gelezen, maar dat is allang gedeletet uit mijn blonde hoofd. :-[
Enne... ik kom je zeker een keer lastigvallen voor een demonstratie, wanneer ik weer in de buurt ben!
#3176792
Anne in Duitsland schreef:Hé, uitstekend idee, tack! :biggrin2: Alternatief hebben we nog ergens een balkon hangen dat wel een verfje kan gebruiken, mocht je de voorkeur geven aan betaling in natura. :D :P


@Algemeen - even een situatieschets: Herr Antje en ik zijn met z'n tweeën, en dus heb ik niet zoveel gaspitten en ovens nodig. Verder eten we veel rauw, wat ook geen fornuis vereist. Ik heb zelden meer dan twee pannen op het vuur staan voor het avondeten, vandaar dat 60 cm genoeg zijn. Mocht er toch een hele club komen eten, dan gooien we buiten het kampvuur aan met een grillrooster erboven.

Borletti had ik al voorbij zien komen, heeft in ieder geval rustiek in het assortiment. Smeg lees ik veel verschillende dingen over, ook behoorlijk negatieve. Falcon, La Cornue en Stoves ken ik niet, ga ik binnenkort eens op googelen (ben nu hard aan het werk namelijk ::) ). Wat is er anders aan het koken op een La Cornue, Lida?

En heeft iemand een Aga? Ik bedacht me net dat Aga hier misschien helemaal niet handig is, want Aga's zijn altijd warm en verwarmen ook je huis mee, heb ik begrepen. Dat is op zich leuk, maar dan wordt ons knusse houtkacheltje werkloos, en dat is zieluuuug.

Een gewone losse slowcooker heb ik al, dus die functie is niet nodig. Ik kook ook nooit met vlees, dus uren sudderen is sowieso niet aan de orde hier.

Word hier wel heel hebberig van. :D

Dank voor alle tips alvast! Lizzy, heb je een fotootje van je Stoves?

@Annemarie: leg 's uit hoe zo'n Aga werkt? Heb er jaaaaren geleden wel iets over gelezen, maar dat is allang gedeletet uit mijn blonde hoofd. :-[
Enne... ik kom je zeker een keer lastigvallen voor een demonstratie, wanneer ik weer in de buurt ben!



Je bent van harte welkom! :)


En ja, een Aga staat altijd aan. Dus de ruimte waarin die staat is warm, behaaglijk warm. Wij zitten dus bijna altijd in de keuken. :)
De rest van het huis wordt gedeeltelijk verwarmd door de Aga, dus je houtkacheltje zal wellicht niet helemaal werkeloos worden.

Voor de rest is het heel simpel koken. Die van ons is op gas, het gas is nodig voor de verwarming. Kort gezegd: je verwarmt een apparaat waar je vervolgens op kookt. Wij hebben een twee oven Aga.
Bovenop twee platen met een deksel er op, een heel warm de ander wat minder warm.
En twee ovens, de een warm (min. 175 gr.) de ander minder warm (tegen de 100).
Koken op een Aga is heel simpel; je verwarmt het gerecht op een plaat, en zet het dan in een van de ovens om door te verwarmen of na te garen.

Alles wat je op een gewoon fornuis kan maken kan ook op de Aga. En ik durf zelfs te beweren dat het makkelijker kan. ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door