Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Renner
#3175196
Hoi,

Wij hebben een Barbado pup van 9 weken oud, die voor ons gevoel erg weinig drinkt. Dan heb ik het echt over 2/3 keer per dag een paar slokjes. Na het uitlaten of spelen gaat hij ook niet drinken (hij hijgt ook niet). Ik blend elke dag verse groente en daar doe ik wel een scheut water bij (anders kan mijn blender het niet aan). Kan het zijn dat hij gewoon geen dorst heeft/ genoeg binnen krijgt via de groente? En is het dan geen probleem?

Alvast bedankt!
Door vagebond
#3175249
Hai, ik denk dat het wel meevalt. Dit is nl. ook altijd wat ik te horen krijg van pupkopers de eerste dagen. De puppies krijgen kennelijk genoeg binnen met het voer, dat dus barf of kkv is natuurlijk. Voer je brokken, dan is het een ander verhaal.
Succes met je puppie!
Gr. Ingrid
Door Lizzy
#3176344
Renner schreef:Hoi,

Wij hebben een Barbado pup van 9 weken oud, die voor ons gevoel erg weinig drinkt. Dan heb ik het echt over 2/3 keer per dag een paar slokjes. Na het uitlaten of spelen gaat hij ook niet drinken (hij hijgt ook niet). Ik blend elke dag verse groente en daar doe ik wel een scheut water bij (anders kan mijn blender het niet aan). Kan het zijn dat hij gewoon geen dorst heeft/ genoeg binnen krijgt via de groente? En is het dan geen probleem?

Alvast bedankt!
En je voert rauwe verse voeding?

Zo ja: heel normaal.

Ik zal je zeggen dat als mijn honden 3 keer per dag uit de waterbak lebberen er hier alarmbellen gaan rinkelen en ik ze de dag erop strak in de gaten houd en zelfs opmeet hoeveel ze gedronken hebben! (en dat komt ook omdat ik teefjes heb en zij niet gecastreerd zijn en na de loopsheid een baarmoederontsteking kunnen krijgen en 1 van de symptomen daarvan is meer drinken dan normaal - ik heb een paar weken geleden bij de dierenarts gezeten met "ze drinkt veel meer dan normaal").

Er gaan hier serieus dagen voorbij dat mijn waterbak (waar nog geen anderhalve liter in kan) door vier honden niet wordt aangeraakt.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3176367
Verschilt ook wel per ras en individu.
Denk wel dat newfies wat meer drinken, zeker als het iets warm is of na het wandelen.
Wel heb ik er eentje die meer drinkt, dat is de allergie en schildklier hond, waarom weet ik niet maar valt wel op, wel drinkt hij met schildklier medicatie minder dan eerst.
Maar nu met dit weer drinken ze thuis niet erg veel.
Maar goed in vlees is het vochtgehalte heel erg hoog, in brok heel laag. Dus met vlees eten en groentd krijgt je hond al heel veel vocht binnen, en met brok tja dan ga je wel vanzelf op zoek naar vocht.
Dus eigenlijk kun je stellen dat het vele drinken niet normaal is bij een hond
Door Lizzy
#3176382
Kaio schreef:Verschilt ook wel per ras en individu.
Denk wel dat newfies wat meer drinken, zeker als het iets warm is of na het wandelen.
Wel heb ik er eentje die meer drinkt, dat is de allergie en schildklier hond, waarom weet ik niet maar valt wel op, wel drinkt hij met schildklier medicatie minder dan eerst.
Maar nu met dit weer drinken ze thuis niet erg veel.
Maar goed in vlees is het vochtgehalte heel erg hoog, in brok heel laag. Dus met vlees eten en groentd krijgt je hond al heel veel vocht binnen, en met brok tja dan ga je wel vanzelf op zoek naar vocht.
Dus eigenlijk kun je stellen dat het vele drinken niet normaal is bij een hond
Precies! Jij zegt het mooi! En natuurlijk zijn de persoonlijke omstandigheden van de hond van belang. Een hond met een vacht als de Newfie heeft het sneller warm, zal meer hijgen, raakt daardoor meer vocht kwijt, etc.

Het is inderdaad feit dat een hond een carnivoor is en van nature dus zo'n 60% vocht binnen krijgt via zijn voeding. En dat is metaboolvocht (vleesnat), vol met vitamines en mineralen die super goed opneembaar zijn! En met een brok krijgt een hond..., pak 'm beet? Maximaal 10%? Dan moet het ontbrekende vocht (wat een hond gewoon via de voeding binnen moet krijgen) via water binnen komen. Zo'n 50%.

Een gezonde hond drinkt ongeveer 25 ml tot 50 ml water per etmaal per kg lichaamsgewicht. Maar dit gaat dus op voor een hond die brok eet. Daar is deze hoeveelheid op gebaseerd, een brok-etende hond. Voor een hond die vers eet geldt dat niet.

Ik doe een rekensommetje, gewoon voor de lol.

Stel je hebt een hond van 26 kg die 800 gram rauwe verse voeding per dag eet. Van die 800 gram voeding is 480 gram vocht. Metaboolvocht. Ook wel vleesnat genoemd. Neem je de minimale hoeveelheid water die een hond normaal drinkt op een dag, is dat 25 ml water. Keer 26 (de hond weegt 26 kg in dit voorbeeld) = 650 ml water. Nou, daar gaat dus 480 gram af vanwege het vleesnat. Drinkt een hond naast de voeding nog zo'n 170 ml water. Als jij dan extra vocht door het eten doet (vanwege de groentenmix), gaat daar dus zo nog eens wat vanaf. Tel daar bij op dat brokken een super droog mondgevoel geven en een hond daarom ook gewoon nog eens wat extra drinkt (en daar zijn die hoeveelheden op gebaseeerd). Nou, laat jouw vers etende hond tijdens de boswandeling nog 2 slokken water uit een sloot of plas drinken en voila, zo komt het dat je hond nauwelijks thuis uit de waterbak drinkt!
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3176389
Wij mensen verliezen ook vocht door zweten, daardoor hebben wij naar verhouding veel meer vocht nodig. Honden zweten niet (zeg het als ik het mis heb hoor) en verliezen hiermee ook geen vocht. Mij viel wel op dat met het warme weer deze zomer Frodo meer dronk om te koelen en daardoor ook meer plaste
Gebruikersavatar
Door Hope
#3176482
Lizzy schreef:Precies! Jij zegt het mooi! En natuurlijk zijn de persoonlijke omstandigheden van de hond van belang. Een hond met een vacht als de Newfie heeft het sneller warm, zal meer hijgen, raakt daardoor meer vocht kwijt, etc.

Het is inderdaad feit dat een hond een carnivoor is en van nature dus zo'n 60% vocht binnen krijgt via zijn voeding. En dat is metaboolvocht (vleesnat), vol met vitamines en mineralen die super goed opneembaar zijn! En met een brok krijgt een hond..., pak 'm beet? Maximaal 10%? Dan moet het ontbrekende vocht (wat een hond gewoon via de voeding binnen moet krijgen) via water binnen komen. Zo'n 50%.

Een gezonde hond drinkt ongeveer 25 ml tot 50 ml water per etmaal per kg lichaamsgewicht. Maar dit gaat dus op voor een hond die brok eet. Daar is deze hoeveelheid op gebaseerd, een brok-etende hond. Voor een hond die vers eet geldt dat niet.

Ik doe een rekensommetje, gewoon voor de lol.

Stel je hebt een hond van 26 kg die 800 gram rauwe verse voeding per dag eet. Van die 800 gram voeding is 480 gram vocht. Metaboolvocht. Ook wel vleesnat genoemd. Neem je de minimale hoeveelheid water die een hond normaal drinkt op een dag, is dat 25 ml water. Keer 26 (de hond weegt 26 kg in dit voorbeeld) = 650 ml water. Nou, daar gaat dus 480 gram af vanwege het vleesnat. Drinkt een hond naast de voeding nog zo'n 170 ml water. Als jij dan extra vocht door het eten doet (vanwege de groentenmix), gaat daar dus zo nog eens wat vanaf. Tel daar bij op dat brokken een super droog mondgevoel geven en een hond daarom ook gewoon nog eens wat extra drinkt (en daar zijn die hoeveelheden op gebaseeerd). Nou, laat jouw vers etende hond tijdens de boswandeling nog 2 slokken water uit een sloot of plas drinken en voila, zo komt het dat je hond nauwelijks thuis uit de waterbak drinkt!
Wil dat dan ook zeggen dat je zuinig bent op het vocht wat uit het vlees in de bak komt waar het ontdooid is? Dat je dat liever niet door de gootsteen spoelt? Hier blijft er altijd veel vocht in de plastic zakjes zitten, vandaar.
Door frodo quin
#3176513
Ik spoel de zakjes uit met warm, niet heet water (uit de waterkoker). Doe dat dus met hun laatste maaltijd vn de dag en dat drinken ze dan samen met hun maaltijd op. Voor honden doe je er imo ook goed aan, voor katten wordt het heel sterk aangeraden omdat veel van de taurine in het vleesnat zit en je dus anders risico op tekorten hebt.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3176698
Ik kieper ook altijd zo veel mogelijk lekvocht in hun bakken. Spoel er niet de zakjes voor uit, maar zorg wel dat ik het erbij kiep, ook als het in de ontdooibak gelekt heeft, doe ik er ook bij.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door