Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sijtje
#3171974
Gironde (Beauceron) is afgelopen dinsdag bevallen van een twaalftal pups. Ik ben nu een beetje zoekende in de benodigde hoeveelheid voer.
Ze krijgt extra botvlees voornamelijk in de vorm van kipkarkassen, kipnekken, eendkarkas en parelhoenkarkas. Daarnaast krijgt ze wel wat gemalen vlees en spiervlees, lever en wat gepureerde groenten, wat extra vitamine C en een scheutje lijnzaadolie.
Normaal gesproken kreeg ze zo'n 750 tot 800 gram vlees per dag wat natuurlijk tijdens de dracht verhoogd is.
Ook krijgt ze geitenmelk met wat yoghurt en een dikke lepel rauwe honing erdoor.
Mijn vraag is nu eigenlijk hoeveel moet ik haar van alles geven? Als het aan haarzelf ligt eet ze nu al 10 kilo (bij wijze van spreken) maar hoeveel is verstandig te geven?
Is de zuivel ook gelimiteerd?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3171985
Ik ben zelf lacterend zoogdier en ik zou haar gewoon meer naar behoefte geven. Zuivel hoeft niet, een koe drinkt immers zelf ook geen melk.
Zogen is een normaal biologisch proces, maar je krijgt er wel meer honger van en het spreekt je eigen vetmetabolisme aan. Ik zou eerder voor vettere diersoorten kiezen dan voor lijnzaadolie. Iedere dag een kom ongezouten home made bouillon is ook lekker en behoudt de vochtinname op peil.
Door tessa
#3172064
Mijn boxers krijgen vanaf ongeveer de tweede week van de lactatie periode totdat ik de pups ga afspenen ongeveer driekeer hun normale hoeveelheid voer, dat is in hun geval dan ruim twee kilo per dag. Ik kijk gewoon een beetje wat ze nodig hebben zodat ze goed op gewicht blijven.
Door Lizzy
#3172096
Sijtje schreef: Gironde (Beauceron) is afgelopen dinsdag bevallen van een twaalftal pups. Ik ben nu een beetje zoekende in de benodigde hoeveelheid voer.
Ze krijgt extra botvlees voornamelijk in de vorm van kipkarkassen, kipnekken, eendkarkas en parelhoenkarkas. Daarnaast krijgt ze wel wat gemalen vlees en spiervlees, lever en wat gepureerde groenten, wat extra vitamine C en een scheutje lijnzaadolie.
Normaal gesproken kreeg ze zo'n 750 tot 800 gram vlees per dag wat natuurlijk tijdens de dracht verhoogd is.
Ook krijgt ze geitenmelk met wat yoghurt en een dikke lepel rauwe honing erdoor.
Mijn vraag is nu eigenlijk hoeveel moet ik haar van alles geven? Als het aan haarzelf ligt eet ze nu al 10 kilo (bij wijze van spreken) maar hoeveel is verstandig te geven?
Is de zuivel ook gelimiteerd?
Ik vind geitenmelk met rauwe honing juist wel heel goed omdat honden een grotere behoefte hebben aan vocht tijdens het zogen. Ik zou niet meer dan 1/2 liter per dag geven.

Ik voerde zo vaak en zoveel ze wilde. Volgens mij at ze wel 2 kg dag. En dat is rond de 8% van haar lichaamsgewicht. Maar ik keek echt naar haar. Als ze mager werd, voerde ik haar nog meer.
Door Erna
#3172329
Lizzy schreef: Ik vind geitenmelk met rauwe honing juist wel heel goed omdat honden een grotere behoefte hebben aan vocht tijdens het zogen. Ik zou niet meer dan 1/2 liter per dag geven.
Niet alleen vanwege het vocht maar ook vanwege de grote calcium behoefte van een zogende teef.
Door miik
#3176027
Na de bevalling kregen mijn teefjes ook zoveel als ze wilden en op konden.
En ik gaf wat meer gemalen, simpel omdat ze dan meer op kunnen en minder energie verspillen aan knagen.
Zeker ook extra calcium, in de vorm van zuivel en extra (gemalen) bot. Dus ze kregen hier ook natural kwark, geitenmelk, en ei erbij. Wel teefje in de gaten houden, maar ze werden hier eigenlijk nooit te dik- eerder te mager.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door