Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lady_B
#3175624
Niet geheel over honden.

We hebben hier 4 katten en 4 honden. Waarvan 4 honden en 3 katten vlees eten. De honden zijn allemaal nog jong, de oudste word zondag anderhalf jaar. Deze heeft al tandsteen, ze kluiven hier bijna iedere dag, ze krijgen ook verse soepbotten. Verder krijgen ze vermalen enkelvoudig vlees waarvan ik de dierdoorten per dag afwissel, in totaal krijgen ze 5 diersoorten.

Onze oudste kat is 16,5 en aan het eindje van haar leven, we hopen dat ze vredig in haar slaap zal sterven in de loop van de dag. Zij heeft geen tand meer in haar mondje, en heeft altijd vlees gehad. De één na oudste kat is 11 maanden jonger dan haar, is vitaal goed, heeft al zijn tanden nog en eet brokken. Hij at altijd slecht vlees, we kregen hem met 16 maanden en was mishandeld geweest door de fokker waar hij woonde. Vanuit hier was hij brokken gewend, en we hebben geprobeerd om hem aan vlees te krijgen maar hij wilde dit niet goed eten. Uiteindelijk had hij ook blaasgruis dieet nodig dus hebben we hem weer terug op brokken gezet. Hij ziet er nu met 15,5 jaar beter uit dan ooit. Ik wissel wel van merk brokken omdat hij het anders uiteindelijk ook niet meer wil eten, dus ik heb hier een heleboel zakken staan en ik wissel ze af.

Dan hebben we zijn zoon nog, van 14 jaar, die komt van dezelfde fokker, is niet mishandeld geweest omdat hij nog kitten was toen we hem kregen. En we hebben een noorse boskat uit het asiel in Belgie, hij is nu 13. Wat mij opvalt is dat de kat die altijd brokken gehad heeft zo veel beter van conditie is en al zijn tanden nog heeft in tegenstelling tot de katten die vlees krijgen.

De katten zijn nu allemaal oud en we zullen in de toekomst ook geen katten meer nemen ivm een pas ontdekte katten allergie van mijn moeder. Maar mijn honden zijn allemaal jong en zitten dus al aan de tandsteen. Wat kan ik hier aan doen? Ik vind het ook zo frappant dat de kat op brokken gewoon nog eruit ziet als een jonge kat, terwijl de 3 katten op vlees er allemaal vitaal slechter uit zien. Ik wil het beste voor mijn dieren, uiteraard, en het langst van ze kunnen genieten.

Ik zit dus nu in dubio met het vlees vs. brokken gedoe. Ik was altijd overtuigd dat vlees het allerbeste was. Ik begrijp ook heel goed dat ik mijn honden van zijn langzalzeleven niet meer op brokken krijg. Ze willen al niet 2x het zelfde eten achter elkaar, dit gebeurd ook zelden. Kan iemand me weer 100% aan de vlees kant krijgen door goed onderbouwde informatie, en wat kan ik doen met de tandsteen van mijn (eigenlijk nog) pups.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3175674
Ik weet niet welk merk KVV je voert. Wissel je ook af van merk? Het nadeel van KVV vind ik persoonlijk dat je de fabrikant maar op zijn 'blauwe ogen' moet geloven. Je weet nooit wat er precies in zit. Je geeft aan dat de dieren die deze KVV krijgen er minder goed uit zien dan degene op brok. Dat kan natuurlijk ook toeval zijn, omdat het hier om slechts 1 dier gaat dat brokken eet.
Mijn voorkeur gaat uit naar zelf samenstellen. Dan weet je zeker wat je voert! Maar als dat voor jou geen optie is, zou ik in ieder geval tussen verschillende goede merken af gaan wisselen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3175694
Oja, tandbederf heeft vooral met erfelijke aanleg te maken en niet zozeer met de voeding, ofschoon slechte kwaliteit voeding er natuurlijk geen goed aan zal doen.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3175705
Doranto schreef:Oja, tandbederf heeft vooral met erfelijke aanleg te maken en niet zozeer met de voeding, ofschoon slechte kwaliteit voeding er natuurlijk geen goed aan zal doen.
Dat is waar ja, maar ik lees dat TS soepbotten voert?
Dat lijkt me niet goed, is veel te hard.
Beter is rauw vleesbot te voeren zoals kippennek, eendennek, parelhoenkarkas, konijnenkarkas e.d.
Dat maakt de tanden en kiezen beter schoon.
Gebruikersavatar
Door Lady_B
#3175718
We hebben pyreneese berghonden, een kippenek gaat heel doorgeslikt erin helaas. Zelfs onze teckels doen dat hapslik. Ook is een van de pyrs allergisch voor kip.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3175782
Lady_B schreef:We hebben pyreneese berghonden, een kippenek gaat heel doorgeslikt erin helaas. Zelfs onze teckels doen dat hapslik. Ook is een van de pyrs allergisch voor kip.
Was ook maar een voorbeeld, dan is idd een kippennek te klein.
Maar er zijn genoeg andere vleesbotten te krijgen, soepbottten zijn in ieder geval not done.
Kijk hier maar eens:
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... eesbotten/
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3175905
Lady_B schreef:Zijn wel van die ongekookte mergpijpen.
Die zijn veel te hard om op te eten en tanden kunnen er zelfs op breken als je pech hebt.
Google er maar eens op, dan kom je plenty verhalen tegen.
Gebruikersavatar
Door Lady_B
#3175935
Ik heb er toen der tijd (half jaar geleden ofzo) naar gegoogled voordat ik het ging geven, enige wat ik toen kon vinden waren honden die met hun bekkie in het gat vast kwamen. Dit houd ik dus goed in de gaten. De Pyreneese Berghonden kunnen er met hun bek niet eens in. De teckels likken hem uit, en knagen wat vlees van de buitenkant weg.

Waar kan ik goedkoop karkassen krijgen? En is dat dan prima als ik dat 1x in de 1/2 weken geef voor de tanden?
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3175938
Lady_B schreef:Ik heb er toen der tijd (half jaar geleden ofzo) naar gegoogled voordat ik het ging geven, enige wat ik toen kon vinden waren honden die met hun bekkie in het gat vast kwamen. Dit houd ik dus goed in de gaten. De Pyreneese Berghonden kunnen er met hun bek niet eens in. De teckels likken hem uit, en knagen wat vlees van de buitenkant weg.

Waar kan ik goedkoop karkassen krijgen? En is dat dan prima als ik dat 1x in de 1/2 weken geef voor de tanden?
Ik zou zeggen lees je eeens eerst goed in hier op Barfplaats.
Een hond hoort iedere dag vleesbot te krijgen het liefst van tenminste 4 diersoorten
Heb je deze al doorgenomen,dan wordt het allemaal wat duidelijker:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... 3&t=128897
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3176024
Lazy Garfield schreef:
Een hond hoort iedere dag vleesbot te krijgen het liefst van tenminste 4 diersoorten en nooit een soepbotten zoals mergpijp.
Als je vleesbot niet kunt knippen met een snoeischaar is het altijd te hard dus niet voeren.
Een soepbot is niet te knippen met een snoeischaar.....dus niet meer geven.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op do 03 dec 2015, 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3176065
De vraag die jij stelde ging over tandsteen. Dat is zoals ik al eerder zei hoofdzakelijk genetisch bepaald. Wat ik echter heel vreemd vind is dat je schrijft dat de kat op brokken ook een beter conditie heeft en er beter uit ziet als diegene die rauw vlees krijgen. Dat is héél erg vreemd. Ik citeer: "Ik vind het ook zo frappant dat de kat op brokken gewoon nog eruit ziet als een jonge kat, terwijl de 3 katten op vlees er allemaal vitaal slechter uit zien."
Ik denk dat er dan toch echt iets helemaal fout is aan het voer dat jij geeft. Is de verhouding vlees/bot/orgaan/groente wel goed in het merk dat jij voert? Ik heb daar gaande weg dit topic steeds meer twijfel over, omdat je ook niet blijkt te weten dat soepbotten en kalfspoten ongeschikt zijn. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar weet het niet omdat ik op een vraag die ik al eerder stelde geen antwoord kreeg, nl. welk merk je voert. Wat is daarvan de samenstelling?
Ik zou het advies wat @Lazy Garfield al eerder gaf graag willen benadrukken: Lees je goed in hier op het forum, als je echt verantwoord wilt voeren!
Wij willen je graag helpen, maar om dat te kunnen doen is het wel handig als je vragen beantwoordt.
Door Parelridder
#3176523
Gemalen verse voeding verminderd de kans op gebits problemen niet, ongemalen verzorgt het gebit wél aantoonbaar (onderzoek tussen dierentuinen in - en buiten Europa, waar binnen Europa ongemalen - en buiten Europa gemalen versvleesvoeding wordt gevoerd).
Vers vlees voeding is vanzelfsprekend het beste wat je een carnivoor geven kunt, maar wél op voorwaarde van goede samenstelling en kwaliteit, uiteraard. Als een brok-gevoerd dier (mét gezondheidsprobleem) er aanmerkelijk beter aan toe is dan alle vers gevoerde (gezonde) huisgenoten, dan is dat m.i. geen reden om 'vers' in z'n algemeenheid in twijfel te trekken (geen enkele reden toe!) maar wél om hetgeen jij voert te wijzigen, want kennelijk voldoet dat niet.
Hoe ga je om met de verse voeding, qua bewaren en ontdooien, is daarin eventueel ook iets te verbeteren?

T.a.v. het voeren van botten: De mergpijp is een dragend deel van de koe, n.l. een poot. Dragende botten zijn veel harder dan andere botten en kunnen daardoor het gebit beschadigen. Het schoon 'schuren' wat je er mee beoogt is véél te grof geschut. De schade (niet noodzakelijk breken, ook glazuurschade) is onherstelbaar, dus voorkom dat!!
Een hond die geneigd is zonder kauwen alles weg te slikken kun je grote dingen geven die tóch niet te hard zijn. Denk aan bijv. een hele kip of flink rugkarkas, een heel (geslacht) konijn of een flink parelhoenkarkas. En als je hond zelfs dat allemaal wil weg slikken zonder kauwen, dus serieus risico loopt er in te stikken, dan kun je ook nog simpelweg kiezen voor poetsen natuurlijk. Gewoon na de avondmaaltijd even schrobben met een zachte tandenborstel volstaat. Nóóit mensentandpasta gebruiken en hondentandpasta dient slechts voor de smaak (info tandheelkundig dierenarts Knaake).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door